Nieuwe snowboard+bindingen

Hallo snowboarders,

Na 2 jaar huren en 3 jaar op een budget board+bindingen (5 weken), wil ik eens wat “beter” of ander materiaal proberen.
Met mn huidige budget materiaal heb ik nooit écht een klik gehad, maar het kan ook komen omdat ik gewoon geen talent heb.

Heb nu:

  1. Hoe lang en zwaar ben je?
    1.75m ±70kg

  2. Wat is je huidige boardniveau en hoe wil je jezelf ontwikkelen? (zie onderstaand een beschrijving van de 10 boardniveaus)
    “Niveau 6: maakt zelfverzekerde gesneden bochten op blauwe en rode pistes. Heeft nog moeite om op zwarte pistes, tussen buckels of buiten de piste met voldoende techniek te kunnen boarden.”

  3. Heb je al een voorkeur voor een camber- of rockerboard? Of een beetje van beide?
    Als ik naar mijn huidige Head Generics Fusion kijk, lijkt die Camber te zijn. Zit te denken om eens een rocker of hybrid te proberen, vooral omdat ik m’n huidige board lastig vind sturen. Echt carven of top speed ga ik toch niet doen.

  4. Board je op hoge snelheid of op lage? Of beide?
    Beide, maar echt snel ben ik niet… Boven de 60km/h kom ik niet.

  5. Board je op de piste, daarbuiten of in het park? (Geef eventueel in een percentage aan hoe je het board wilt gebruiken)
    Piste 80%
    Offpiste 10%
    Park 10%

  6. Wat is je boardstijl? Board je energiek/agressief, of juist relaxed/lui?
    Relaxed, maar dit kan misschien ook wel met mn board te maken hebben.

  7. Heb je al ervaring op een (paar) snowboard(s)?
    Alleen op een huurboard en huidige head generics fusion.

  8. Wat is je budget?
    €500? Ik hoef niet per se een 2019 model, in de opruiming misschien?

Bedankt!

*bericht bewerkt door WP op 29 dec 2018 15:43

Je weet niet precies wat je wilt en je wilt eens wat proberen… Ik zou beginnen bij een testdag, planken lenen van vrienden of eens een middagje uittrekken om bij Snowworld planken te testen. Een board kopen om te kijken of deze bevalt is de omgekeerde volgorde

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Je weet niet precies wat je wilt en je wilt eens wat proberen… Ik zou beginnen bij een testdag, planken lenen van vrienden of eens een middagje uittrekken om bij Snowworld planken te testen. Een board kopen om te kijken of deze bevalt is de omgekeerde volgorde

Sneeuwbaard op 29 dec 2018 23:17

Een testdag in NL vind ik helemaal niks… op zo’n klein (druk) stukje ga ik denk ik het verschil niet merken.
Maar ja, welke test ik dan? Tips? Zijn er geen snowboards die in hun categorie bekend staan als goed?
Burton Flying V bijv. (een all mountain board die ik gevonden had…)?

*bericht bewerkt door WP op 29 dec 2018 23:40

Wat voor de een het allerbeste board is wat ze hebben gereden is voor de ander de grootste ramp die ze ooit onder hun voeten hebben gebonden. Wat verwacht je hier van ons als je zelf niet weet wat je wilt en je ook niet wilt proberen?

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Heeft heel erg met eigen voorkeuren te maken. Ik vind flying v 3x niks, anderen vinden het geweldig. Het 1 is niet perse beter dan het ander een hangt ook af van wat je graag doet qua snowboarden en je niveau.

Ik denk dat zo’n beetje elk board wat te koop is beter zal zijn dan het board wat je nu hebt. Maar of jij daar gelukkig van word is een 2e.
Echt slechte boards worden er niet gemaakt (al twijfel ik aan jouw huidige board) maar als jij niet weet in welke richting je het zoekt word het heel lastig om iets aan te bevelen. En als je doordeweeks in de ochtend naar Snowworld kan gaan heb je vaak de piste voor je zelf en kun je bij duijvestein (tegen betaling) prima boards testen.

Übung macht den meister!!!

Ik denk dat zo’n beetje elk board wat te koop is beter zal zijn dan het board wat je nu hebt. Maar of jij daar gelukkig van word is een 2e.
Echt slechte boards worden er niet gemaakt (al twijfel ik aan jouw huidige board) maar als jij niet weet in welke richting je het zoekt word het heel lastig om iets aan te bevelen. En als je doordeweeks in de ochtend naar Snowworld kan gaan heb je vaak de piste voor je zelf en kun je bij duijvestein (tegen betaling) prima boards testen.

RFKANGOO op 30 dec 2018 07:48

Tja voor mij is de dichtstbijzijnde hal 1.5uur rijden, dus dat gaat em niet worden.
Ik zoek dus iets anders dan een camberboard . Een hybrid lijkt me wel wat, maar puur op basis van wat ik lees. Zoals gezegd wil ik gewoon een wat beter stuurbaar board. Veel offpiste doe ik niet en funpark zo af en toe. Hier en daar een sprongetje. Hard rechtdoor hoef ik ook niet.

Jones mountain twin

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Heb je al eens gekeken op http://www.thegoodride.com??

Übung macht den meister!!!

Kijk eens naar een Never Summer proto type two.
Totale controle op snelheid en messcherp te carven.
Door rocker tussen de binders op lage snelheid super wendbaar.
Camber Rocker Camber is bedacht door NS en ook het beste doorontwikkeld.
Geloof me het is de investering écht waard.

Ik rijd al een flink aantal jaren deze boards en wil echt niks anders meer.
Zijn niet zo van het sponsoren van bekende boarders maar hebben nu toevallig een top talent aan boord met Chris Corning.

Hoi WP,

Ik ben Joost en werk voor een bedrijf die al 30 jaar snowboards verkoopt en ik hoop je te behoeden van een miskoop.

Testdagen of boards van je vrienden lenen niet aan beginnen.
Er wordt je van alles verteld maar je vergeet het belangrijkste te vragen. :)
Wat is de juiste lengte en breedte… Hierboven verteld iemand je over de Never summer Proto Type two.
Super gaaf board maar als je deze in een verkeerde lengte rijdt dan heb je totaal geen grip en is het board waardeloos.
2 of 3 cm verschil kan een hoop doen. Bijna alle winkels en zoekmachines kijken naar de lengte van een persoon terwijl het gewicht veel bepalender is. Iemand van 70 kilo moet niet op een 155 rijden. Dit is ook de reden dat je op zoek bent naar een board die makkelijker stuurt. Op het camberboard waarop jij hebt leren snowboarden moest je heel veel werken. Tegenwoordig heb je een aantal boards die een stuk vergevender zijn en waar je niet continu op je tenen en hakken kant hoeft te drukken.
Ik kan nog lappen tekst typen om je te overtuigen dat je het juiste moet kopen en dat veel mensen verkeerde boards en lengtes kopen. Het beste is om een keer telefonische contact te hebben dan kan ik je alles rustig uitleggen.
Mocht je geïnteresseerd kijk dan eens op onze site (http://www.burnside.nl). Ow en als je bang bent dat ik zo’n verkoper ben die je wat wil aansmeren check dan even onze reviews.

Groetjes Burnside!!

Telefonisch contact is inderdaad véél beter dan zelf testen. Joost mag namelijk exact weten hoe jij boardt en wat jij voelt op een plank…

*bericht bewerkt door GiGi op 30 dec 2018 17:39

Idd Gijs.

Bellen is beter dan vragen aan onafhankelijke vrienden en onafhankelijke tests.
Moet wel zeggen dat hij qua gewicht gelijk heeft. Dat is ook veel belangrijker dan je lengte.
Maar …wtf… eerst maar eens de specs van een board of ski bepalen vóórdat je kijkt welke lengte van dat type je nodig hebt.
Daar gaat het bij de topic starter toch om…
Rare reactie dus. Wel goede reclame voor de winkel.

Gewicht is inderdaad belangrijk voor je lengte, en 155 is in veel gevallen prima in het midden van de range. Snap de reactie daarover dus ook niet echt.

Burnside kan dus ook van het lijstje als dit serieus is… 😂

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Bedankt voor de reacties. Ben toen inderdaad bij 155 uitgekomen, mede wat er op internet staat maar ook met overleg met iemand uit een wintersport winkel.
Wat zou dan wel een goede lengte zijn voor 70kg? Als ik bij die calculators het gewicht verander van 60-69kg naar 70-79kg komt er maar 1cm bij. Zoveel kan dit toch niet schelen?

Ps die Jones Mountin Twin lijkt inderdaad een mooie allrounder maar niet traditioneel camber zoals mijn huidige board. Misschien wel interessant.

*bericht bewerkt door WP op 30 dec 2018 18:08

Hoi WP,

Ik ben Joost en werk voor een bedrijf die al 30 jaar snowboards verkoopt en ik hoop je te behoeden van een miskoop.

Testdagen of boards van je vrienden lenen niet aan beginnen.
Er wordt je van alles verteld maar je vergeet het belangrijkste te vragen. :)
Wat is de juiste lengte en breedte… Hierboven verteld iemand je over de Never summer Proto Type two.
Super gaaf board maar als je deze in een verkeerde lengte rijdt dan heb je totaal geen grip en is het board waardeloos.
2 of 3 cm verschil kan een hoop doen. Bijna alle winkels en zoekmachines kijken naar de lengte van een persoon terwijl het gewicht veel bepalender is. Iemand van 70 kilo moet niet op een 155 rijden. Dit is ook de reden dat je op zoek bent naar een board die makkelijker stuurt. Op het camberboard waarop jij hebt leren snowboarden moest je heel veel werken. Tegenwoordig heb je een aantal boards die een stuk vergevender zijn en waar je niet continu op je tenen en hakken kant hoeft te drukken.
Ik kan nog lappen tekst typen om je te overtuigen dat je het juiste moet kopen en dat veel mensen verkeerde boards en lengtes kopen. Het beste is om een keer telefonische contact te hebben dan kan ik je alles rustig uitleggen.
Mocht je geïnteresseerd kijk dan eens op onze site (http://www.burnside.nl). Ow en als je bang bent dat ik zo’n verkoper ben die je wat wil aansmeren check dan even onze reviews.

Groetjes Burnside!!

burn123 op 30 dec 2018 17:25

Al eens gedacht aan een carrièreswitch??

Übung macht den meister!!!

Goede lengte voor 70kg is niet te bepalen als je niet weet welk board je wilt kopen.

Dat 👆

Goede lengte voor 70kg is niet te bepalen als je niet weet welk board je wilt kopen.

Patrick076 op 30 dec 2018 18:13

In de slalom rijden we ook allemaal nagenoeg de zelfde lengte hoor. Zowel mannen als vrouwen. 😉

Übung macht den meister!!!

Kijk eens naar een Never Summer proto type two.
Totale controle op snelheid en messcherp te carven.
Door rocker tussen de binders op lage snelheid super wendbaar.
Camber Rocker Camber is bedacht door NS en ook het beste doorontwikkeld.
Geloof me het is de investering écht waard.

Ik rijd al een flink aantal jaren deze boards en wil echt niks anders meer.
Zijn niet zo van het sponsoren van bekende boarders maar hebben nu toevallig een top talent aan boord met Chris Corning.

Patrick076 op 30 dec 2018 16:48

Ik heb hem zelf ook en tot nu toe alleen maar positief. Als ik toch een nadeel moet schrijven is dat de base echt wel veel wax nodig heeft.

Kijk eens naar een Never Summer proto type two.

Totale controle op snelheid en messcherp te carven.
Door rocker tussen de binders op lage snelheid super wendbaar.
Camber Rocker Camber is bedacht door NS en ook het beste doorontwikkeld.
Geloof me het is de investering écht waard.

Ik rijd al een flink aantal jaren deze boards en wil echt niks anders meer.
Zijn niet zo van het sponsoren van bekende boarders maar hebben nu toevallig een top talent aan boord met Chris Corning.

Patrick076 op 30 dec 2018 16:48

Ik heb hem zelf ook en tot nu toe alleen maar positief. Als ik toch een nadeel moet schrijven is dat de base echt wel veel wax nodig heeft.

Sidinic op 30 dec 2018 20:12

Serieus?
Die ervaring heb ik niet. Maar ik wax altijd zelf voordat ik weg ga tot wel 10x en dan 1x in het midden vd week( als ik er zin in heb)

Welke wax gebruik jij?

Kijk eens naar een Never Summer proto type two.

Totale controle op snelheid en messcherp te carven.
Door rocker tussen de binders op lage snelheid super wendbaar.
Camber Rocker Camber is bedacht door NS en ook het beste doorontwikkeld.
Geloof me het is de investering écht waard.

Ik rijd al een flink aantal jaren deze boards en wil echt niks anders meer.
Zijn niet zo van het sponsoren van bekende boarders maar hebben nu toevallig een top talent aan boord met Chris Corning.

Patrick076 op 30 dec 2018 16:48

Ik heb hem zelf ook en tot nu toe alleen maar positief. Als ik toch een nadeel moet schrijven is dat de base echt wel veel wax nodig heeft.

Sidinic op 30 dec 2018 20:12

Heb zelf een Ripsaw gehad en die ging ook erg lekker. En dat een board(belag) veel wax opneemt zie ik juist als voordeel want ze zijn dan vaak ook wat sneller dan andere boards. Het is vaak ook zo dat het board als het nieuw is meer wax opneemt.

Übung macht den meister!!!

Kijk eens naar een Never Summer proto type two.

Totale controle op snelheid en messcherp te carven.
Door rocker tussen de binders op lage snelheid super wendbaar.
Camber Rocker Camber is bedacht door NS en ook het beste doorontwikkeld.
Geloof me het is de investering écht waard.

Ik rijd al een flink aantal jaren deze boards en wil echt niks anders meer.
Zijn niet zo van het sponsoren van bekende boarders maar hebben nu toevallig een top talent aan boord met Chris Corning.

Patrick076 op 30 dec 2018 16:48

Ik heb hem zelf ook en tot nu toe alleen maar positief. Als ik toch een nadeel moet schrijven is dat de base echt wel veel wax nodig heeft.

Sidinic op 30 dec 2018 20:12

Serieus?
Die ervaring heb ik niet. Maar ik wax altijd zelf voordat ik weg ga tot wel 10x en dan 1x in het midden vd week( als ik er zin in heb)

Welke wax gebruik jij?

Patrick076 op 30 dec 2018 20:18

Tot 10x voor de reis, ja dat zal wel genoeg zijn om de week door te komen hahah. Wij gebruiken Toko wax, dus is toch wel kwalitatief.

Heb zelf een Ripsaw gehad en die ging ook erg lekker. En dat een board(belag) veel wax opneemt zie ik juist als voordeel want ze zijn dan vaak ook wat sneller dan andere boards. Het is vaak ook zo dat het board als het nieuw is meer wax opneemt. [post]RFKANGOO op 30 dec 2018 20:19[/post][/quote]

Toen hij pas uit de fabriek kwam was hij al redelijk droog en zoog hij zo de eerste 2 lagen wax naar binnen, echt nog nooit gezien dit.

Kijk eens naar een Never Summer proto type two.

Totale controle op snelheid en messcherp te carven.
Door rocker tussen de binders op lage snelheid super wendbaar.
Camber Rocker Camber is bedacht door NS en ook het beste doorontwikkeld.
Geloof me het is de investering écht waard.

Ik rijd al een flink aantal jaren deze boards en wil echt niks anders meer.
Zijn niet zo van het sponsoren van bekende boarders maar hebben nu toevallig een top talent aan boord met Chris Corning.

Patrick076 op 30 dec 2018 16:48

Ik heb hem zelf ook en tot nu toe alleen maar positief. Als ik toch een nadeel moet schrijven is dat de base echt wel veel wax nodig heeft.

Sidinic op 30 dec 2018 20:12

Serieus?
Die ervaring heb ik niet. Maar ik wax altijd zelf voordat ik weg ga tot wel 10x en dan 1x in het midden vd week( als ik er zin in heb)

Welke wax gebruik jij?

Patrick076 op 30 dec 2018 20:18

Tot 10x voor de reis, ja dat zal wel genoeg zijn om de week door te komen hahah. Wij gebruiken Toko wax, dus is toch wel kwalitatief.

Heb zelf een Ripsaw gehad en die ging ook erg lekker. En dat een board(belag) veel wax opneemt zie ik juist als voordeel want ze zijn dan vaak ook wat sneller dan andere boards. Het is vaak ook zo dat het board als het nieuw is meer wax opneemt.

RFKANGOO op 30 dec 2018 20:19

Toen hij pas uit de fabriek kwam was hij al redelijk droog en zoog hij zo de eerste 2 lagen wax naar binnen, echt nog nooit gezien dit.[post]Sidinic op 30 dec 2018 20:35[/post][/quote]

Welkom in de wereld van sintered bases.

Übung macht den meister!!!

Kijk eens naar een Never Summer proto type two.
Totale controle op snelheid en messcherp te carven.
Door rocker tussen de binders op lage snelheid super wendbaar.
Camber Rocker Camber is bedacht door NS en ook het beste doorontwikkeld.
Geloof me het is de investering écht waard.

Ik rijd al een flink aantal jaren deze boards en wil echt niks anders meer.
Zijn niet zo van het sponsoren van bekende boarders maar hebben nu toevallig een top talent aan boord met Chris Corning.

Patrick076 op 30 dec 2018 16:48

Ik heb ook wel ooit een Camber Rocker Camber gehad (Lib Tech Skunk Apes) maar ik vind dit helemaal niks. Dus het is echt niet altijd zo rooskleurig als jij aangeeft.
Ik heb liever camber met rocker in de tips. Liefst zeer grote neus. Veel meer grip en controle op vlakke stukken.

En wat een grap van die Burnside spammer. Ik betwijfel of er uberhaupt iemand is die 2-3cm langer van hetzelfde type board echt merkt. Al hou ik persoonlijk wel van langere lompe boards.

*bericht bewerkt door Jeroen999 op 31 dec 2018 08:40

Tja voor mij is de dichtstbijzijnde hal 1.5uur rijden, dus
dat gaat em niet worden.
Ik zoek dus iets anders dan een camberboard . Een hybrid lijkt me wel wat, maar puur op basis van wat ik lees. Zoals gezegd wil ik gewoon een wat beter
stuurbaar board. Veel offpiste doe ik niet en funpark zo af en toe. Hier en daar een sprongetje. Hard rechtdoor hoef ik ook niet.[post]WP op 30 dec 2018 15:57[/post][/quote]

1,5 uur rijden is toch niks alsmede daarmee diverse boards kan uitsluiten en je keuze hoogstwaarschijnlijk makkelijker wordt? Zelf zou ik vanuit Rotterdam naar landgraaf gaan ipv Zoetermeer maar dat heeft alles met de hal te maken

Kijk eens naar een Never Summer proto type two.

Totale controle op snelheid en messcherp te carven.
Door rocker tussen de binders op lage snelheid super wendbaar.
Camber Rocker Camber is bedacht door NS en ook het beste doorontwikkeld.
Geloof me het is de investering écht waard.

Ik rijd al een flink aantal jaren deze boards en wil echt niks anders meer.
Zijn niet zo van het sponsoren van bekende boarders maar hebben nu toevallig een top talent aan boord met Chris Corning.

Patrick076 op 30 dec 2018 16:48

Ik heb ook wel ooit een Camber Rocker Camber gehad (Lib Tech Skunk Apes) maar ik vind dit helemaal niks. Dus het is echt niet altijd zo rooskleurig als jij aangeeft.
Ik heb liever camber met rocker in de tips. Liefst zeer grote neus. Veel meer grip en controle op vlakke stukken.

En wat een grap van die Burnside spammer. Ik betwijfel of er uberhaupt iemand is die 2-3cm langer van hetzelfde type board echt merkt. Al hou ik persoonlijk wel van langere lompe boards.

Jeroen999 op 31 dec 2018 08:39

Ik heb ook op Lib getest en idd zijn die logger dan de NS. En met de type two is de camber verlengd tov de eerste proto. Is nu nog beter te carven.
Starter denk aan hybride board en dan is NS gewoon de beste😃😃

Zoveel smaken en zoveel keuzes. Gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde lekker rijden. Anders wordt het wel erg saai op de berg.

*bericht bewerkt door Patrick076 op 31 dec 2018 09:00

Tsja lastig als je niet weet wat je wil. Als je niet wil testen / huren etc. Mag ik je dan in je zoektocht nog even de aandacht vestigen op de Jones Explorer? 😉 die heb ik zelf en is een mooi allround board voor op de piste.

Profiel van het board:

Camrock
Een uniek Rocker/camber flex patroon met symmetrisch tip en tail rocker en een lichte camber tussen de voeten. Dit zorgt voor een super allround board dat onder alle omstandigheden presteert.

Maar ja, of dit nu precies is wat je wil… daarvoor zul je de adviezen van de andere forum members moeten volgen. Of die mafkees van die shop bellen 😉

Bergen + Sneeuw = ❤

Tsja lastig als je niet weet wat je wil. Als je niet wil testen / huren etc. Mag ik je dan in je zoektocht nog even de aandacht vestigen op de Jones Explorer? 😉 die heb ik zelf en is een mooi allround board voor op de piste.

Nelis op 31 dec 2018 09:11

Die Jones explorer lijkt me inderdaad een goeie kandidaat, samen met de mountain twin (al eerder genoemd). Die lijken redelijk op elkaar maar de mountain twin is iets meer geschikt voor switch rijden… De explorer wat meer directional.
Denk niet dat ik heel veel switch ga rijden dus misschien is de explorer nog iets interessanter (en iets goedkoper).
Hij komt ook in 156cm wat me goed lijkt. De mountain twin 154 of 157.
Qua bindingen kom ik na wat research bij Now Pilots, Union Strata of Burton Cartel. Wel prijzig allemaal. Maar even de uitverkoop in de gaten houden.
Bedankt!

*bericht bewerkt door WP op 31 dec 2018 17:21

Heb zelf sinds dit jaar de Jones MT 157 met Burton Cartel bindingen en dat bevalt me prima! Aanrader.
Het is me ook opgevallen deze kerst dat ik op de vlakke stukken(pistes) de meeste boarders/skiers voorbij glij (sneller ben).
Stiekem lijkt me de Jones Ultra MT ook een gewéldig board, iets stijver/sneller met iets meer camber .

Plaats een reactie