Een week skiplezier met de Elan Fusion SL

De Kerstweek was ik in St Anton en op de middag dat ik mijn ski’s ging afhalen was het net opgeklaard na een weekend vol sneeuw. Met een weersverwachting die vanaf dat moment alleen nog maar zon liet zien, besloot ik om niet als gewoonlijk comfort ski’s te huren, maar de uitdaging aan te gaan met een wat spannender ski. Veel beter dan dit zouden de omstandigheden tenslotte niet kunnen worden.

Op advies van de verhuurder kwam ik uit bij de Elan Fusion SL in 160 cm (ik ben 178 cm en weeg 70 kg). Dit is de consumentenversie van de race-lijn van Elan, die ze omschrijft als ‘slalom carvers’ (een echte piste-ski dus). Ik had wat twijfels, want dit leek me wel erg sportief, maar niet gewaagd is niet gewonnen.

De volgende ochtend onder een strakblauwe hemel omhoog, vastklikken en …… gáán. Vanaf de eerste bocht was het zowel soepel draaien als makkelijk op de kant zetten, en dat bleef de hele week zo (bij 160 cm zijn de afmetingen 120/68/103 met een radius van 12 m).

Opvallend was meteen dat je weliswaar een beetje techniek nodig hebt (ik schaal mezelf in op niveau 7), maar kracht absoluut niet. Wat een gemak en wat een plezier. En dat terwijl de pistes nog niet eens allemaal top geprepareerd waren, want blijkbaar was dat na alle sneeuwval niet in een dag gelukt.

De tweede dag daarentegen was het echt super. De eerste lift omhoog naar Kapall (voor wie bekend is in St Anton), waar een strak geprepareerde brede piste lag. De sneeuw was hard, maar zwaar hangend in de bochten (oké, mijn knokkels raakten niet de sneeuw) ging ik carvend als op rails de berg af. Wat een tempo en wat een ligging. Beter dan dit zou het niet meer worden.

Zeker niet omdat ik later die dag door een domme val enigzins beschadigd raakte (pijnlijke lies en een gekneusde rib). Afijn, rustig terug naar het startpunt geskied en ’s avonds een goed glas whisky genomen. Dat bleek de volgende ochtend echter niet genoeg. Dus even langs de dokter, die gelukkig vaststelde dat mijn rib niet gebroken was en dat ik wat hem betreft met wat pijnstillers de berg weer op kon. Dat ik heb die middag niet meer gedaan, maar rust genomen, in de zon en de sauna gezeten en een biertje gehaald.

De laatste dag echter goed opgestaan en gesponsord door paracetamol weer omhoog gegaan. En heerlijk geskied. Wel met de handrem erop, maar ook op dit lagere tempo en ondanks de wat zachtere sneeuw deden de ski’s alles als vanzelf.

Wat me brengt bij mijn conclusie, in de vorm van een vraag: hoe is het mogelijk dat zo’n sportieve ski zó eenvoudig skiet? Graag zou ik het toeschrijven aan een plots fabelachtige techniek, maar dat zou echt teveel eer zijn. Waarschijnlijk is het gewoon een hele goede ski, die voor mij onder deze ideale omstandigheden paste als een handschoen.

Zou ik deze ski dan kopen? Als ik ze zou nemen zou ik ze denk ik 5 cm langer nemen, want bij hoge snelheid rechtdoor werden ze wel een tikkeltje onrustig, wat op zich bij zo’n ski niet raar is denk ik. Maar omdat ze deze ski waarschijnlijk niet verkopen met garantie op ideale condities, zou ik denk ik - als ik bij Elan zou blijven - kiezen voor de Amphibio 14 Ti/16 Ti. Met deze modellen heb ik geen ervaring, dus graag hoor ik van wie dat wel heeft, alsook van iedereen die iets toe kan voegen aan mijn review.

Overigens had ik nooit eerder op Elan’s geskied, maar ik was prettig verrast door hoeveel lol ik op deze skies heb gehad. Om niet te zeggen dat ik eigenlijk nog nooit eerder heb ervaren dat een ski zó veel verschil kan maken in hoe je het skiën ervaart. En nu wachten op de volgende skitrip, maar dat wordt pas volgend jaar. O, dat is morgen al :-)

@Hulst

Come one Hulst…het moment om je slag te slaan. 😉😎

Born to run. B.S.

Misschien goed om te weten dat de racelijn van Elan anders gebouwd is dat de pistelijn. Die ski’s skien ook echt anders. De racelijn van Elan is relatief zacht, hun bekendste model de SLX (de SL die jij hebt geskied maar dan met een extra laag metaal) is dan ook de vriendelijkste SL ski die er te koop is. Enorm sportief zijn ze dus niet. Maar dat maakt wel dat het een makkelijk te skien en vrij allrounde ski is waar een hoop mensen veel plezier aan beleven. En waar je ook geen turbobenen voor nodig hebt. Ik durf wel te beweren dat de Elan 16ti pittiger is dan de SL fusion. Als ik tussen beide ski’s zou moeten kiezen zou ik voor de racelijn gaan want die zijn preciezer en lijnvaster en geen amphibio 😉 (kwestie van smaak). Overigens denk ik dat je ook wel met een 170 SL uit de voeten zou kunnen, iets minder nerveus.

@elisabeth101 Dat is informatie waar ik wat mee kan, dank je wel. Mijn verbazing was overigens dus terecht, dat ze zo makkelijk skiën voor een ‘sportieve’ ski. En ik ben met je eens dat zo bezien de 170 SL een optie is.

Ik heb de 12ti en 16ti. De 12 is(ongeveer) hetzelfde als de huidige 14ti. Ik heb de 16 tot nu toe enkel indoor gebruikt (gisteren nog) en heb geen enkele twijfel dat die in Trois Vallees, vanaf 26 januari a.s., heerlijk zal skien. De 12 is nog beter in het korte werk. En …je hebt voor beide echt geen turbobenen nodig. Ik denk ook dat de 16 in een skigebied met wisselende omstandigheden wat breder en dus beter inzetbaar is dan de SL fusion. Ik merk wel binnen het forum dat Elan ook met de Amphibio wat meer gewaardeerd wordt. De laatste tijd gaat het steeds over bepaalde types Fisher die de hemel ingeprezen worden. Bij mij waren de Motives 80 na 1 seizoen rijp voor de verkoop. Ik vind de Elans ook zonder meer beter van kwaliteit wat het materiaal betreft.

Hen48

Nog even een aanvulling over de turbobenen. Mijn zoon is zaterdag teruggekeerd met zijn familie uit Ehrwald. Hij is inmiddels ook 42 en heeft een matige conditie. Hij skiet 1 week per jaar zonder noemenswaardige voorbereiding. Kleindochters zijn hem inmmiddels ruim de baas. Hij heeft mijn 12ti gebruikt en was er enthousiast over. Het bochtenwerk ging a.h.w. vanzelf.

Hen48

@Hulst Dank voor je info. De bredere inzetbaarheid van de 16ti kan inderdaad wel een voordeel zijn, hoewel de tips van de SL makkelijk over de zachte sneeuw gingen en in ieder geval geen sneeuw ‘hapten’. Ik kan beide modellen natuurlijk ook nog naast elkaar proberen. Succes met je 16ti straks in de sneeuw!

In de korte test die ik op de GSX fusion heb gedaan viel me ook het gemak waarmee deze ski omlaag ging op. Zuiver skiën werd extra beloond maar nooit vroegen ze kracht. Dat is iets wat ik zelf wel graag doe. Mijn gewicht in de strijd gooien. En daar zijn ze dan weer niet van gediend.
Dus: eenvoudig te skiën materiaal met een lage instap en hoog plafond voor de lichtere en/of meer technische skiër. Raggen wordt niet beloond, maar alles wordt gedoogd.

De SL is toch de makkelijkere versie van de SLX?

@DrPhil: als je met ‘makkelijker’ bedoelt ‘de minder stijve versie’, dan klopt dat.

En ik denk dat de meesten het er hier over eens zijn dat Elan aan de vergevingsgezinde kant van het spectrum zit bij de slalomski’s. Dus er zijn behoorlijk wat sportievere ski’s dan deze.

Ik vind wel dat de verhuurder hem langer had moeten geven. 160 is gewoon te kort voor allround gebruik.

@Morzel Dank voor je reactie. Inderdaad had ik zelf achteraf ook voor iets langer gekozen, maar voor mijn doel - alleen piste skiën in optimale condities - was dit prima.

Mijn opinie betreft de Amphibio 16: ik heb de Elan Amphibio’s 16 ook onder mijn voeten gehad. Naar mijn idee een echte piste ski die zeer voorspelbaar is. Ik denk persoonlijk dat bijna iedereen met deze ski overweg kan. Deze ski beheerst erg veel, maar blinkt nergens in uit en dat is net de reden waarom ik ze destijds niet gekocht heb.

@KaiZ Als je bedoelt dat hij niet uitblinkt in off piste(een van je hobby’s) dan kan ik me daar iets bij voorstellen. Welke ski’s zijn dan wel je uitblinkers en waarom dan wel? Ik denk dat dan een allmountain moet zijn.

Hen48

Ik heb de 12ti en 16ti. De 12 is(ongeveer) hetzelfde als de huidige 14ti. Ik heb de 16 tot nu toe enkel indoor gebruikt (gisteren nog) en heb geen enkele twijfel dat die in Trois Vallees, vanaf 26 januari a.s., heerlijk zal skien. De 12 is nog beter in het korte werk. En …je hebt voor beide echt geen turbobenen nodig. Ik denk ook dat de 16 in een skigebied met wisselende omstandigheden wat breder en dus beter inzetbaar is dan de SL fusion. Ik merk wel binnen het forum dat Elan ook met de Amphibio wat meer gewaardeerd wordt. De laatste tijd gaat het steeds over bepaalde types Fisher die de hemel ingeprezen worden. Bij mij waren de Motives 80 na 1 seizoen rijp voor de verkoop. Ik vind de Elans ook zonder meer beter van kwaliteit wat het materiaal betreft.

Hulst op 31 dec 2018 12:14

Grappig heb precies het omgekeerde. Zo zie je maar weer dat testen belangerijk is.

May the ski force be with you !!

Bovendien vind ik de Amphibio’s qua grip en stabiliteit niet te vergelijken met de SLX en GSX en zelfs niet met de SL Fusion. Echt een andere categorie ski. Die kan je niet zo maar vergelijken en het is zeker niet zo dat als je de SL lekker vindt, dat dat dan ook zal gelden voor de Amphibio’s.

Op diezelfde manier kan je volgens mij niet stellen dat als je de Fischer Motive indertijd niet lekker vond, dat je dan de huidige Progressorlijn oko niks zou vinden. Totaal verschillende (soorten) ski’s.

En als je het over bouwkwaliteit hebt… Ik heb om mij heen falen materiaal gezien van Head, Atomic, Salomon, Eland, Nordica, Armada, Dynastar, Rossignol, Blizzard… Je kan dan echt niet al die merken wegzetten als ‘slecht gebouwd’. En dan gaat het om issues met delaminatie, blaren in het belag, bindingsystemen die speling gaan vertonen. Laatstgenoemde heb ik inmiddels bij een zestal Elan-ski’s met Fusion binding voorbij zien komen. Dus tja, zo heeft iedereen wel wat.

*bericht bewerkt door GiGi op 02 jan 2019 07:49

De SL was mijn allereerste eigen ski. Na er +15 weken ervaring mee te hebben kan ik alleen maar concluderen: wat een saaie ski was dat eigenlijk… De SL mankeert echt de nodige stijfheid.

@GiGi. Ik moet het qua kennis en ervaring natuurlijk dik bij je afleggen en dat bedoel ik serieus. Als ik mijn afgelopen 10 jaar skiervaring in steeds hetzelfde gebied bezie, dan zijn de omstandigheden nooit gelijk geweest en de waardering van ski’s van dat moment dus ook nooit hetzelfde. Vorig jaar had ik met de Motive de pech op buckelpistes en ijspistes, waarop de sneeuw was weggewaaid, te belanden en dan moeten de ski’s het al snel ontgelden. Uiteindelijk denk ik, dat ze voor mij ieys ge lang waren.En het “spel” met de Amphibio’s blijft prikkelen. Met mijn leeftijd en kwaaltjes moet ik sowieso blij zijn nog steeds op een verantwoorde manier beneden te komen. En bij alle testen vind ik het nog steeds moeilijk het echte verschil van het moment te duiden. De verschillen zijn dikwijls miniem en zelfs het moment van afdalen op een indoorpiste is qua omstandigheden vrijwel nooit gelijk.

Hen48

“Iets te lang”

Hen48

Dat snap ik wel @Hulst, maar dat je de Motive in beplaade omstandigheden niet fijn vond, wat ik goed kan snappen, maakt niet dat bijvoorbeeld een Progressor geen optie zou kunnen zijn voor de TS (wat je lijkt te impliceren). Op dezelfde manier kan je ook niet zeggen dat als je de SL lekker vind, je ook per definitie de Amphibio 12 of 16 lekker gaat vinden. Erg verschillende ski’s, om te beginnen in het af- en aanwezig zijn van Amphibio. Dat was mijn punt.

*bericht bewerkt door GiGi op 02 jan 2019 10:19

Ik vrees dat het erg laat begonnen zijn met skien ook de basiskennis heeft aangetast, waardoor ik ook altijd deels achter de feiten blijf aanlopen. En op mijn leeftijd ga ik ook niet elk jaar weer vernieuwen. Zo zijn mijn schoenen, na inmiddels een jaar of 5/6, in aan vervanging toe (moet ze nu zowat op de laatste stand zetten, maar doe je dat nog op bijna 71 jarige leeftijd, met elk jaar een kwaaltje erbij. Wat ski’s betreft zou ik misschien beter kunnen anticiperen op de omstandigheden van het moment en ter plaatse gaan huren. Maar goed, dit wordt een beetje off topic. Je kunt is duidelijk.

Hen48

Nuttige toevoegingen over de verschillende kenmerken van ski’s van hetzelfde merk. Dank daarvoor. Is misschien ook wel de reden dat kiezen zo moeilijk is. Heb je een fijne ski van een merk getest, is een ander model van hetzelfde merk net niet wat je wil. Maar goed, zo blijf je lekker bezig :-)

Overigens @Arnh, ik ga niet zeggen dat de SL een stijve ski is, maar ik vond hem zeker ook niet saai. Als jij 15 weken ervaring hebt met de SL, dan is dat wellicht een model geweest van een paar jaar oud, met mogelijk een andere samenstelling wat materiaal en opbouw dan de SL van dit seizoen. Wat niet wegneemt, dat ik het je van harte gun als je al die 15 weken in een seizoen hebt geskied ;-)

Ik heb weliswaar een oudere versie, uit 14/15 geloof ik, maar als ik eventjes Google lijkt het er op dat de SL nog steeds op dezelfde manier gebouwd wordt.

@KaiZ Als je bedoelt dat hij niet uitblinkt in off piste(een van je hobby’s) dan kan ik me daar iets bij voorstellen. Welke ski’s zijn dan wel je uitblinkers en waarom dan wel? Ik denk dat dan een allmountain moet zijn.

Hulst op 1 jan 2019 23:43

Zoals gezegd, ik vond de ski’s overal gewoon goed presteren. echter vond ik ze nergens in uitblinken. Voor poeder dagen heb ik een aparte lat, de K2 Pinnacle 95. Voor piste dagen ski ik momenteel op de Stöckli Laser AX, deze ski kan minder goed slippen dan bijvoorbeeld de Amphibio 16 alleen zit er voor mij wel een stuk meer uitdaging in.

@Arnh Van de details wil ik af zien, maar ik dacht dat de oudere SL met Amphibio was uitgerust. Het huidige model heeft dat niet meer, maar is nu voorzien van Arrow Technology (“this innovation employs an arrow shaped layer of titanium that loads extra energy to the edges”). Wat natuurlijk marketing hoeplala kan zijn, maar ik vond het wel lekker skiën :-)

@Kajz. De Stockli is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. 2 maal de prijs van Elan. Dan is het een kwestie van keuzes maken.

Hen48

Los van de prijs: elke Stöckli die ik ken is ook twee keer zo stijf/heftig als de gemiddelde Elan… niet te vergelijken die ski’s, behalve dat het ski’s zijn.

*bericht bewerkt door GiGi op 02 jan 2019 13:23

@Arnh Van de details wil ik af zien, maar ik dacht dat de oudere SL met Amphibio was uitgerust. Het huidige model heeft dat niet meer, maar is nu voorzien van Arrow Technology (“this innovation employs an arrow shaped layer of titanium that loads extra energy to the edges”). Wat natuurlijk marketing hoeplala kan zijn, maar ik vond het wel lekker skiën :-)

PaulSnow op 2 jan 2019 13:16

Oei, dat heb ik over het hoofd gezien. Mijn SL’s zijn inderdaad nog Amphibio’s.

Al blijft m’n voornaamste argument het gebrek aan stijfheid. Op dat vlak lijkt de SL niet te zijn veranderd. Dat X’je extra is volgens mij echt een must.

Wel een mooi verhaal @PaulSnow om met een gekneusde rib nog te gaan skiën 👍👍
Dr Med Jozef Knierzinger ook weer blij.Röntgenfoto liever nog een scan om zeker te weten (wat hij daarvoor al wist) dat er niets aan de hand is.
Meestal wil hij je op de dag van vertrek voor de tweede keer een bezoekje van je hebben om ECHT te weten dat er niets aan de hand is 😃 😃 $$$$
No Bisiness Like Snow Bisiness

@Hooykaas Dank voor de complimenten. Ik had trouwens voor mijn bezoek mijn verzekering gebeld en daar bleek een arts zoals jij beschrijft op de zwarte lijst te staan. Ik ben bij dr. Markus Sprenger geweest; prima vent. Alleen een foto, en hij had geen moeite met mijn keuze voor een goede whisky i.p.v. pijnstillers 😁

👍😃 super

Plaats een reactie