Ervaring CARV Digital Coach

De CARV Digital Coach bestaat uit twee zolen die je tussen de liner en hardshell van je skischoenen plaatst. Deze verbindt je vervolgens met een zogenaamde tracker die alles via bluetooth doorstuurt naar een (voorlopig enkel iOS) app (CARV). De zolen bevatten telkens 48 drukpunten die meerdere malen per seconde geanalyseerd worden waardoor de app altijd kan weten hoe de drukverdeling is (links/rechts, voor/achter). De tracker meet verder ook nog de hellingsgraad, de snelheid, hoogte(verschillen) en de g-force krachten in de bochten.
Meer info kan je vinden op http://www.getcarv.com

Ik heb maar twee dagen kunnen testen (wegens ziekte de overige dagen ) en heb dus niet héél veel ervaring maar kan toch al enkele zaken zeggen.
De eerste dag wou ik een goed zicht op waar mijn sterke en zwakke punten liggen dus heb ik constant op “Free Session” geskied. Dit is een modus waarbij enkel geanalyseerd wordt en er automatisch een (audio-)samenvatting gegeven wordt eens je op de lift zit. Op dat moment vertelt de stem je wat je Ski-IQ is, hoeveel kilometer je geskied hebt en waar je best de volgende keer op let. Dit werkt best wel goed. Op een bepaald moment vertelde de stem mij dat ik wat meer op mijn edging moest letting en op het einde van de run wist de app mij te vertellen dat ik inderdaad verbeterd was op dit gebied (specifiek wordt dan vermeld in welke hoek je eerder skiede en wat het op deze run was).

De Ski-IQ is een soort algemene samenvatting van je skiprestaties. 100 zou een gemiddelde skiër voorstellen. Je kan jezelf indien gewenst vergelijken met andere mensen op een leaderboard (daar zag ik dat de nummer één op 143 staat, de laagste op 62). Op deze manier is het wel eenvoudig om te weten of je verbetert.

Wat heel krachtig is, is het overzicht met de verschillende metingen. Dit is een voorbeeld:

null

Op dit overzicht zie je in één oogopslag wat je sterkere en zwakkere punten zijn. Bovenstaand voorbeeld is natuurlijk volledig fictief ;-).
Je kan zien dat het gedeelte Pressure (en Edging) iets minder scoren dan de overige metingen. Nu kan je verder in detail gaan kijken wat er precies beter zou kunnen. Dit is als er doorgeklikt wordt op Pressure bijvoorbeeld:

null

Ook hier is het weer heel eenvoudig om te zien waar de verbeterpunten liggen. De bedoeling is dat je in de groene zone terecht komt. Je kan zien dat hierboven de Turn symmetry te wensen overlaat. Door op het (i)-icoontje bovenaan te klikken kan je ook nog meer uitleg zien over wat hier precies mee bedoelt wordt.

De tweede dag heb ik wat meer besteed aan de oefeningen. In elke hoofdcategorie (Balance, Edging, Rotary en Pressure) kan je telkens oefeningen gaan uitvoeren. Per oefening zijn er verschillende levels die je kan voltooien (en het wordt telkens moeilijker). Ik heb niet zoveel tijd kunnen besteden aan dit maar voor Pressure bijvoorbeeld is de eerste oefening achtereenvolgens 16 keer redelijk wat druk kunnen zetten op de outer ski. Je krijgt telkens een belletje te horen bij succes, en een soort “toeter” bij failure. Het tweede level is het overdrijven van de druk op de outer ski. Hier vermoed ik dat er toch nog iets fout ging bij de meting want mijn linkerbocht was telkens succesvol terwijl mijn rechterbocht bijna consequent mislukte. Zelfs als ik mijn bergski volledig van de grond hefte kreeg ik nog te horen dat er niet voldoende druk was op mijn dalski. Ik heb een vraag hierover gesteld aan de makers en wacht nog op antwoord.

Ik merkte wel dat ik veel bewuster ging skiën met de app en dat ik echt probeerde telkens te verbeteren, al moet ik wel toegeven dat ik soms gewoon eens wilde doorskiën zonder feedback te krijgen.
Ik vind de app ideaal voor mensen die weten dat ze nog kunnen verbeteren maar toch voldoende één zijn met de ski’s om zich te kunnen concentreren op de geboden oefeningen.

Dit was mijn heel beknopte ervaring met de trackers en de app. Mochten jullie vragen hebben, laat gerust iets weten!

Thx, leuk om te lezen.
Hoe dik zijn die zolen? Passen je schoenen dan nog wel?

Heel gaaf om hier eens ervaringen van te lezen. Lijkt me echt de toekomst voor verdere verbetering van je techniek. Aangezien je via machine learning en data verzamelen veel over de gemiddelde skiër en problemen te weten komt.

Nu nog voor snowboards XD

De zolen zijn ongeveer 2mm dik. Ik voelde er alleszins heel weinig van.

Wat gaaf zeg! Dit lijkt een heel nuttige toevoeging voor de skiër die geen les meer wil maar wel feedback wil hebben.

Ik heb nog niet gezocht ofzo, maar waar kan je het aanschaffen?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Zeer leuke revieuw ! Ik zou hem zelf heel graag hebben als ik eerlijk mag zijn.

Schiheil ⛷🏂🎿

Oh ja, officiële site is https://getcarv.com

@Jurgen_t Dank voor reviewen en leuk dat je zo positief bent! Kun je iets zeggen over je eigen niveau i.r.t. de oefeningen? Moet je niet al een redelijk niveau hebben en een beetje weten hoe het eigenlijk zou moeten?

Intressante test.(vooral voor de gevorderde skiër) Alle middelen zijn natuurlijk goed om een betere houding te krijgen.
De kans bestaat natuurlijk wel dat je het maar 1 dag gebruikt.Omdat je het commentaar van de zooltjes gauw zat bent.
Als je maar 1 week per jaar op ski’s staat kan je nooit een expert worden.Ook niet met intelligente zooltjes helaas 😜

Wij hebben de test ook eindelijk af ;-)! Nog wat finetunen aan het blog en dan komt deze morgen live!

Click. Click. Peace

Ben benieuwd naar de overeenkomsten en verschillen tussen de tests. Lijkt me wel gaaf die dingen voor een paar uur Snowworld of zo.

Edwin van Riel

@Jurgen_t Dank voor reviewen en leuk dat je zo positief bent! Kun je iets zeggen over je eigen niveau i.r.t. de oefeningen? Moet je niet al een redelijk niveau hebben en een beetje weten hoe het eigenlijk zou moeten?

Sndr op 1 jan 2019 13:42

Ik heb momenteel nog niet zoveel oefeningen gedaan (enkel ivm pressure-control). Je krijgt auditief heel precieze instructies. Die worden herhaald en verduidelijkt als je fouten maakt. De oefening die ik daarvoor kreeg geleek wel heel goed op eerdere oefeningen die ik in “echte” lessen ooit gekregen heb.
@Hooykaas: je kan inderdaad geen expert worden als je maar één week per seizoen op de latten staat (gelukkig is dat bij mij ietsje meer :-)), maar dat kan je ook zeggen van “gewone” lessen natuurlijk.

Mijn inziens kan de app meer betekenen voor de iets meer gevorderde skiër die wat beter wilt worden en daar tijd in wenst te steken. Ik heb vorig jaar nog privé-les gevolgd en ik heb het gevoel dat ik meer te weten kom met de app dan met de privé-leraar (al kan dat natuurlijk altijd aan de leraar zelf liggen).

Ik ben het helemaal met je eens @Jurgen-t
Tja een bevlogen leraar waar vind je die 👍😃
Voor mij persoonlijk geldt dat ik opgejaagd moet worden om tot betere prestaties te komen.Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar een mooie blonde lerares.Of een zooltje dat ook kan bewerkstellen vraag ik me af.(grapje)

Vind het eigenlijk geen alternatief voor een goede (privé)leraar, maar wel een mooie toevoeging. Een app kan ongetwijfeld prima beoordelen hoe de ski’s belast en gekant worden, maar je mist toch het stukje (ook mentaal) pushen dat je juist weer wat verder brengen kan.

Edwin van Riel

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe gevorderd je nou precies moet zijn. Ik ben helemaal geen ervaren skiër, maar neem het wel vrij serieus en heb dus ook dit jaar weer les op de rolbaan. Op die rolbaan ben ik wel een van de betere. De tips die ik krijg zijn vaak ook in de trant van: iets gelijkmatiger belasten, iets meer kantenhoek en timing achtige dingen. Dat kan dit ding denk ik ook prima.

Houding is misschien iets lastiger, maar vertaalt een slechte houding zich ook niet bijna per definitief door in een andere druk met je voeten?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/443213/getest-carv…

Die tips die jij krijgt klinken inderdaad als iets dat de app prima kan herkennen. Bedenk wel dat door het vele ijzerwerk deze app NIET werkt op een rolbaan, en ik denk ook slecht in een skihal.

Als je (zo te horen) zoveel lest als jij zal het met je basishouding wel goed zitten…

Click. Click. Peace

@rogier tja ik moest even kiezen onder welk topic ik zou reageren, maar ik had het gelezen :). Of ik een uitstekende basishouding heb, dat betwijfel ik, maar ik weet inderdaad wel goed wat ik moet doen om meer scheendruk, meer kanthoek etcetera te krijgen. Toch zou ik mezelf niet als veel beter dan lichtgevorderd omschrijven, al is het maar omdat ik zo’n 7 of 8 weken skien (plus veel rolbaan) in de benen heb.

De rolbaan bevalt me juist heel goed doordat je met hele kleine tips weer net ff beter skiet en direct het effect voelt. Als dit die ervaring ook kan geven, is het op zich wel interessant. Ik leer beter door in het moment te voelen wat een aanpassing doet dan wanneer ik onderaan de piste hoor wat ik had kunnen doen.

Het lijkt me een gadget die je of vaak gebruikt, of na 2 dagen weer in de kast legt. En voor dat laatste vind ik hem net te duur.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Die keuze kan ik niet voor je maken ;-) De functie waarbij hij geen trainingen geeft, maar wel aangeeft hoe goed je kant e.d. is continu leuk om te hebben. Dat zeggende heeft Sandra hem alleen in haar schoenen gehad toen we echt voor de site testte, en niet voor haar persoonlijk…

Click. Click. Peace

Ja precies dat @rogier :). Ik denk er nog maar eens goed over na 😉.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie