Beste uitvalsbasis Skiwelt?

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Wij zoeken nog een mooie bestemming waar we over pakweg 2,5 week neer kunnen strijken voor een mooie skivakantie. Met de hoeveelheden sneeuw die er op dit moment vallen lijkt het een mooie gelegenheid om eindelijk Skiwelt Wilder Kaiser Brixental eens aan te doen.

Nu heb ik wat gezocht naar de ideale uitvalsbasis in dit gebied, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Zoveel mensen, zoveel wensen ….

• Welk dorp/welke lift biedt de handigste start van de dag? Ellmau? Scheffau? Söll? Hopfgarten? Brixen? Anders?
• Liever maken we geen gebruik van een skibus (tenzij niet bomvol), stukje met de auto is geen probleem.
• Skies in een depot onderaan 1 bepaalde lift en daar dagelijks starten? Of beter meenemen zodat er de mogelijkheid is om elders de lift in te gaan (is daar voldoende parkeergelegenheid)?
• Après-ski is niet belangrijk.
• Mocht iemand advies hebben voor een leuk betaalbaar appartement voor 2 dan is dat altijd welkom.

Kortom: Waar in dit gebied zou de ervaringsdeskundige een onderkomen zoeken?

Wij zitten in Ellmau. Geheel nieuw dalstation met gondel en depot. Is erg handig. Het gebied is vrij compact dus als je een beetje kunt skien, ski je zo naar de andere dorpen. Bus is echt niet nodig.

Wij hebben 3 j in Ellmau gelogeerd,in het begin was er nog het treintje om naar boven te gaan maar daarna is er de nieuwe gondel gekomen ,dit was infeite een volledig nieuw dalstation met skidepot etc.dit is voor mij het ideale vertrek en verblijf dorp.

deze even stelen:

Zo ongeveer dezelfde vraag, alleen is après-ski wel belangrijk.

Ik weet dat Westendorf dé après-ski plek is in het gebied, maar de mindere locatie in het gebied én de massale nederlandse overheersing schrikken me daar toch af.

In welk dorp in het gebied valt ook voldoende te beleven mbt après-ski?

Voor het grote gebied zou ik zeggen Söll. Daar heb je ook meteen de mooiste en lekkerste afdalingen. Elmau zit je ook goed maar dat vind ik niet de mooiste kant van het gebied qua afdalingen. Wel nog apres ski bij Fabels.

Is apres ski niet belangrijk is Brixen nog een goede optie want je kan dan ook meteen de gondel naar Westendorf pakken of natuurlijk naar hoch Brixen en zo het grote gebied in.

Westendorf is een apart gebiedje maar wel met een paar lekkere lange rode afdalingen en je bent evengoed redelijk snel in Brixen en daardoor in de rest van het gebied. Mocht je echt veel km willen maken Kun je vanuit Westendorf ook nog in Kirchberg komen door een klein stukje skibus te nemen onderaan de ki west afdaling. Moet je wel de juiste skipas kopen

Voor (Hollandse) apres ski zeker Westendorf

Persoonlijk vind ik de 2 rode afdalingen van Westendorf naar Brixen en Kirchberg (Ki West) de mooiste

Wij gaan dit jaar naar Scheffau nadat we zo’n 8 jaar geleden 2x achter elkaar in Söll zaten. Söll vond ik prima, je zit meteen in de gondel maar het hoogste punt en hebt mooie leuke pistes. Omdat mijn niveau toen nog niet zo hoog was, had ik moeite om het gebied naar Ellmau en Going te bereiken (de andere kant). En die hebben we destijds nog niet gezien.

We zouden nu weer naar Söll kunnen maar hebben nu een locatie gevonden op loopafstand van de lift in Scheffau (gasthof Wilder Kaiser) en gaan daar de 26e januari naar toe. Dan zitten we ook meteen (voor ons) aan de andere kant van het gebied. Als ik het zo zie gaan er vanuit Scheffau twee gondels naar boven dus je bent zo in het gebied. Verder kan ik er nog niks over zeggen, maar wie weet is mijn suggestie goed om mee te nemen in jullie overweging.

Bergen + Sneeuw = ❤

Bedankt voor de reacties! Ellmau en Soll nog maar eens uitpluizen dan (vooralsnog voornamelijk naar Brixen en Hopfgarten gekeken).

De gondel naar de Hohe Salve in Söll, gaat die in één moeite door? Of is dat overstappen in Hoch Söll? Brixen lijkt in dat opzicht ook niet heel handig, eerst naar Hochbrixen en vandaar weer verder het gebied in?

Niemand noemt Hopfgarten, terwijl ik daar nu juist een nieuwe parkeergarage met depot en een redelijk moderne gondel zie. Is dit een te grote uithoek van het gebied? Ogenschijnlijk komt deze gondel op hetzelfde punt uit als die van Söll?

Nog even voor de beeldvorming: Als in in Ellmau begin als goede skiër (relaxt cruisen/genieten, niet jakkeren), hoeveel tijd heb ik dan nodig om in Westendorf te komen?

Het gebied is compact doch heel uitgestrekt; even uitleggen:

Je kan enorm veel kilometers maken (heerlijk), echter kan je met 3 a 4 liften van Ellmau naar Brixen(Westendorf) of andersom.

Hoeveel tijd is lastig in te schatten en hangt natuurlijk af van de liften.
Als je de kortste weg neemt van Ellmau naar dalafdaling Brixen (waar je de lift omhoog neemt naar Westendorf), kan je binnen een uurtje halen, 1,5 uur halen zonder al te gek te doen…

In tijdnood heb ik het een keer in een half uur gehaald.

Ik verblijf ieder jaar in Ellmau, echter kun je nergens echt “slecht zitten”.
Tegenwoordig heeft ieder dorp een moderne gondel het gebied in en naar mijn idee voldoende parkeerplaatsen.

Gewoon een persoonlijke keuze dus, denk er bijvoorbeeld aan dat de dalafdaling van Brixen in de middag vaak erg “slush” is omdat er de zon op staat!

*bericht bewerkt door William op 01 jan 2019 13:27

Klinkt als goed te doen dus, dat maakt de beslissing weer wat makkelijker. Slush op de zuidhelling van Brixen is idd nog een handige om mee te nemen in de overwegingen!

Ik vind trouwens skipassen voor of Skiwelt of 'n Super Ski Card voor allerlei gebieden. Bestaat er niet zoiets als een pas voor Skiwelt met daarbij 1 dag toegang voor Kirchberg/Kitzbuhel?

De gondel in Söll gaat niet in één moeite door je moet inderdaad overstappen. Hier kan het behoorlijk druk wezen. Zelf hebben we in Söll ,Scheffau en Brixen meerdere keren gezeten. Onze voorkeur gaat uit naar Scheffau en Söll omdat ze vrij centraal liggen en op de noordzijde . Scheffau snel omhoog met 2 gondels als het druk is.mooie dal afdalingen en mooie afdaling richting Elmau . Söll ook mooie dal afdalingen die ook bij minder weer nog te doen zijn ,hier ook leuk kinderpark en avond skiën en lange rodelbaan.
Brixen zoals eerder gezegd moet je s,middags terug kunnen de pistes erg papperig zijn ,door de zuid ligging.

Hopfgarten heeft id mooie snelle gondels maar moet je bij het midden station even overstappen om bij de top van de Hohe Salve te komen. persoonlijk vind ik dat je vanaf de Hohe Salve naar Hopfgarten de mooiste afdaling kan maken .
De enigste uithoek is eigenlijk Going vooral als je terug moet erg langzame lift.
Je kan ook nog Itter overwegen ,Hier kom je wel wat lastiger weg en terug als je niet rood kunt skiën .
Parkeer ruimte is eigenlijk overal genoeg,alleen bij mooi weer en in de weekends is aan te raden bijtijds te gaan dan veel locals en dagjes mensen uit Duitsland

Brixen ligt inderdaad op een zuidhelling, de zonkant dus. Smiddags kan je daar slush krijgen op de dalafdaling. Daarnaast kan het daar naast de pistes en in het dorp wat sneller “groen” worden. Valt me op dat weinig mensen Westendorf noemen. Als je niet van de apreski houdt dan kan je die prima negeren en heb je er ook echt geen last van. Als familiebestemming is Westendorf toch ook zeer geschikt met een mooi kinderland in het dorp met speciale stoeltjeslift met magneetbevestiging voor kleine kinderen. Met een hesje van de skischool om klikken deze vast tegen de magneet in de stoeltjes! Super veilig voor de kleintjes. Verder dus aan de noorkant en dus lang een wit dorp en goede pistes. Richting de KiWest is het ook in de vakanties relatief rustig met mooie afdalingen. Ga je richting Brixen dan ben je eigenlijk zo in het grotere deel van het gebied. Ellmau of Scheffau is prima te doen op een dag.

Het is Ellmau geworden! Naar aanleiding van alle berichten Soll, Scheffau en Ellmau nog eens bekeken en in Ellmau hadden ze de mooiste accommodatie vrij. Als tegen die tijd het zonnetje een keer tevoorschijn komt wordt het een mooie kennismaking met dit skigebied.

Mocht iemand nog tips hebben voor de leukste/lekkerste eettentjes op de piste, kom maar door!

Mooi! Veel plezier alvast.

Mocht iemand nog tips hebben voor de leukste/lekkerste eettentjes op de piste, kom maar door!

Marloes op 6 jan 2019 20:04

Voor deze tips hou ik mij ook zeker aanbevolen. Hoewel ik heb begrepen dat er eigenlijk overal goede eettentjes zijn :)

Bergen + Sneeuw = ❤

Ik zelf vind de 11er ALM erg leuk, en dan vooral de plek. Onderaan een stuk piste waar genoeg te zien is, en best een aardige kaart.

https://www.wintersport.nl/dorpen/westendorf/locatie/11er-al…

De Ruebezahl Alm is ook een echte aanrader vind ik.
Heel lekker eten en een decor waarbij je denkt dat je in een hut van Lord of The Rings bent terecht gekomen.
Let wel op bij het binnengaan voor je hoofd. :-D.

https://www.wintersport.nl/dorpen/ellmau/locatie/rubezahl-al…

Het is wel moeilijk te vinden vond ik, dus mocht je er naar toe gaan, hier is wat info of je skiet er misschien een paar keer voorbij eer je het vindt. (zoals bij ons het geval was :-))
Daar waar de rode 80a en blauwe 80e samenkomen is er een vrij steil maar breed stuk.
Onderaan kan je rechtdoor tussen de bomen de blauwe 80e verder nemen ofwel volg je langs rechts de rode 80a.
Maar dus onderaan dit steil stukje moet je direct naar links (nog voor de bomen) waar je de Rubezahl hut vindt.

@S_t_e_v_e Haha, alleen al voor die speurtocht ga ik er in Januari naar zoeken! Dank!

Bergen + Sneeuw = ❤

zoals hierboven reeds vermeld moet je zeker de RUBEZAHL bezoeken , maar beneden in Ellmau is er ook nog Gasthaus Lobewein (dorf 22) daar moet je 's avonds eens gaan eten !! je kan er niet reserveren maar na een beetje wachten als vol zit hebben ze wel vlug een tafel voor jullie en het is de moeite de porties zijn zo groot dat je eerder van vreten spreekt dan eten en ook nog zeer lekker aan een redelijke prijs !!! wij gingen daar elk jaar enkele maal.

null

Als je van “verse kip aan het spit” houdt is de StöcklAlm in Söll een echte aanrader.!!

Verder Ruebezahl natuurlijk ook, maar dat is helaas al niet meer zo’n geheim :(

ja, so hijacking dit post een beetje. Wegens de recentelijk sneeuw, en omdat ik heb nog niet geboekt voor krokus vakantie, zit ik ook aan Soll te denken. Maar eigenlijk waar ik kan redelijk accomodatie vinden, liever half board, liever op de piste, and liever voor minder dan 75 EUR pppn.

Dus, als iemand een tip heeft. Hou ik me aanbevolen.

@heidiinthealps Poeh, dat zijn wel stevige eisen voor de krokusvakantie. Welke week is dat precies? En met hoeveel personen wil je gaan?

Bergen + Sneeuw = ❤

@heidiinthealps Poeh, dat zijn wel stevige eisen voor de krokusvakantie. Welke week is dat precies? En met hoeveel personen wil je gaan?

Nelis op 7 jan 2019 15:24

Wij zijn met 4 of 5. Wij kunnen 17 Feb vertrekken, met de vliegtuig - en dan verblijven wij een week, of misschien 6 dagen. Wij hebben 9 mooie dagen al gehad over de kerst ;) dus nog wat dagjes bij.

Wij gaan al jaren naar Brixen im Thale, http://www.brixnerwirt.at/. Heel fijn pension/hotel! 100 meter van de gondel, je kan links naar het gebied van Westendorf en rechts naar Elmau, Sóll, Hopfgarten, enz. Er is een skidepot, maar wij nemen het altijd mee naar het pension, heerlijk warme opslagruimte. Wij gaan wel met de bus, laatste stop, dus dichtbij. ze hebben ook appartementen

Hoi Elisabeth101, wij willen 14/2 naar Elmau gaan. Welke acco heb jij daar geboekt ?

gewoon een aanvraag doen via de site van de skiwelt (.at) , krijg je vanzelf een behoorlijk aantal opties!

@Heidiinthealps ik zou inderdaad doen wat @Ivo- zegt. Via https://www.skiwelt.at/en/search-accommodation.html… kun je ook een persoonlijke aanvraag doen. Ik kreeg binnen een paar uur al meederere leuke opties.

Succes!

Bergen + Sneeuw = ❤

@Heidiinthealps ik zou inderdaad doen wat @Ivo- zegt. Via https://www.skiwelt.at/en/search-accommodation.html… kun je ook een persoonlijke aanvraag doen. Ik kreeg binnen een paar uur al meederere leuke opties.

Succes!

Nelis op 8 jan 2019 11:55

Ik gat het probeeren…

persoonlijk ben ik erg fan van de kummereralm (https://www.google.nl/maps/place/Kummerer+Alm/@47.4787782,12…)

Goede kaart, snel, veel, bezellig en betaalbaar. De soep gaat per emmer (700-800 ml schat ik in) voor een prijs waar je elders een koffiekopje soep krijgt. Eten staat vaak al op tafel voor dat je besteld hebt ;)

de Frank alm blijft ook super heerlijk klein nog echt Oostenrijks. Was voor ons ook erg geschikt aan het eind van de dag omdat we in hochsoll zaten en dus vandaar terug kunnen skien.

https://www.google.com/maps/place/Jausenstation+Frankalm/@47…

Ik zelf vind de 11er ALM erg leuk, en dan vooral de plek. Onderaan een stuk piste waar genoeg te zien is, en best een aardige kaart.

https://www.wintersport.nl/dorpen/westendorf/locatie/11er-al…

Ivo- op 7 jan 2019 08:51

Dit weekend nog gezeten, heerlijk kijken hoe iedereen het iets steilere stukje neemt.

null

*bericht bewerkt door MountainHugger op 14 jan 2019 18:26

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Inmiddels een mooie week in Ellmau achter de rug. Prima uitvalsbasis gebleken, snelle gondel met een mooie parkeergarage waar je ’s middags bijna weer binnen skiet. Leuke dal afdaling ook, lekker om als eerste ’s ochtends (bijna) alleen een paar keer af te dalen.

Minpunt vinden wij dat je inderdaad best wat liften nodig hebt om aan de kant van Brixen/Hopfgarten/Hohe Salve te komen. Als we ooit weer eens naar Skiwelt gaan zouden we om die reden misschien een accommodatie in Söll zoeken, maar kan evengoed toch weer Ellmau worden.

Verder een mooi skigebied als je de leuke en langere afdalingen eenmaal weet te vinden. Wij vonden wel dat er veel plateau’s zijn waar geprikt moest worden om bij de gewenste afdaling te komen. Of neem het pad van de Südhanglift naar de Aualmbahn…foute keuze, dat doe je één keer en daarna niet meer. Westendorf doen we om die reden een volgende keer ook niet meer aan, te veel paden/glijden/prikken. Hooguit de Skiweltbahn met de Kandleralm afdaling nog een keer.

11er Alm, check. Lekkere hamburgers en soepkommen thee.
Ruebezahlmalm, check. Prima spareribs & kaiserschmarrn. Even zoeken inderdaad.
Stöckalm, check. Geen kip maar wel een zeer geslaagde ‘Alpen Tortilla Wrap’.
Kummereralm, check. Heerlijke schnitzel, formaat ‘over de rand van m’n bord’.
Allemaal voor herhaling vatbaar wat ons betreft!

Bedankt voor alle tips!

Bedankt voor de reacties! Ellmau en Soll nog maar eens uitpluizen dan (vooralsnog voornamelijk naar Brixen en Hopfgarten gekeken).

De gondel naar de Hohe Salve in Söll, gaat die in één moeite door? Of is dat overstappen in Hoch Söll? Brixen lijkt in dat opzicht ook niet heel handig, eerst naar Hochbrixen en vandaar weer verder het gebied in?

Niemand noemt Hopfgarten, terwijl ik daar nu juist een nieuwe parkeergarage met depot en een redelijk moderne gondel zie. Is dit een te grote uithoek van het gebied? Ogenschijnlijk komt deze gondel op hetzelfde punt uit als die van Söll?

Nog even voor de beeldvorming: Als in in Ellmau begin als goede skiër (relaxt cruisen/genieten, niet jakkeren), hoeveel tijd heb ik dan nodig om in Westendorf te komen?

Marloes op 1 jan 2019 11:38

Hopfgarten is fantastisch en je kan er je auto altijd kwijt.

AVe

Plaats een reactie