Shortski Ruka 26-12 t/m 30-12

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ruka Ski Resort en Ruka

Ruka, Kuusamo, Finland

Na een paar jaar afwezigheid op het forum leek het me wel weer eens tijd om iets bij te dragen. En hoe kan dat beter met zo’n exotische trip? Nadat in oktober de eerste dingen geboekt waren voor deze trip (sneeuwscooter rijden, overnachting), begon bij mij de voorpret al. Ik ging op onderzoek uit naar het voor mij onbekende gebied, wat met 19 kilometer aan pistes het vierde skigebied van Finland is, na Ylläs, Levi en Tahko. Daarnaast heeft Ruka de meeste skidagen van de Finse skigebieden; het skiseizoen 2017-2018 sloot op 6 mei met 212 skidagen. Ik kwam erachter dat er op mijn standaardbronnen (deze website, lift-world, skiresort.de) niet zoveel bekend is over het skigebied. Op deze website stond en staat de pistekaart van vorig jaar, terwijl lift-world de nieuwe investeringen nog niet heeft doorgevoerd. Gelukkig is de website (en facebookpagina!) van het skigebied wel erg compleet en up-to-date. Zo stond er op die Facebookpagina een uitgebreid verslag van de bouw van de nieuwe Village-2-Valley Gondel, die er vooral voor moet zorgen dat de oost-kant van het skigebied bereikbaarder is, daar worden nu dan ook hotels gebouwd. Naast deze gondel, een Gruppenbahn (drie gondels samen die buiten de stations 6,6 m/s draaien), wordt er veel geïnvesteerd in het skigebied. In 2017 kwam de Saarua Express, een koppelbare vierzitter, overgekocht uit Ischgl waar het de voorganger van de huidige Palinkopfbahn was. Dit jaar kwam er dus een nieuwe gondel en een nieuwe 6-persoons koppelbare stoeltjeslift, de Village Express die de oude Etutuoli vervangt.

Naast nieuwe liften zetten ze in Ruka ook in op de veelzijdigheid. De Rukatunturischans is natuurlijk een bekende, waar het wereldbekerseizoen schansspringen en noordse combinatie geopend worden. Daarnaast zijn er professionele afdalingen Moguls, Freestyle en een halfpipe, is er een FIS-afdaling (waar elke dag getraind werd, toen wij er waren) en zijn er freeride-areas (maar verwacht van deze laatste niet teveel). Voor de kinderen is er een groot kinderland aan de Valley-kant en is er een soort bospad met een rendierweide en een wolvenkennel. Daarnaast zijn er natuurlijk (zoals in heel Scandinavië) erg veel en goed geprepareerde langlaufloipes.

Site skigebied:
https://ski.ruka.fi/

Pistekaart:

null

Prijs dagpas hoogseizoen (2018/2019) volwassenen:
€ 45,50. Deze pas is ook geldig in het skigebied van Pyhä, een gebiedje op 2 uur rijden met 11,4 kilometer aan pistes. Wij hadden dus een 3-daagse skipas (€ 120,-), vanaf twee dagen zit het nachtskiën op vrijdag er gratis bij in, los is dat nog € 30,-.

Weer/Temperatuur:
Overdag was het alledrie de dagen tussen de -5 en -10, 's nachts wordt het nog kouder. De meeste dagen begonnen redelijk licht, maar 's middags trok het dicht. Waar we hoopten om het noorderlicht te zien, is dat dan ook helaas niet gelukt. De avond van aankomst en de ochtend van de laatste skidag sneeuwde het.

Sneeuwcondities:
Prima. Je merkte op sommige pistes dat er veel kunstsneeuw was (erg veel besneeuwingsinstallaties), maar van goede kwaliteit. Alleen de laatste middag waaide het erg hard, waardoor op de top veel ijsplaten vrijkwamen. 's Ochtends had het gesneeuwd, dus er lagen op andere plekken weer hopen verse sneeuw, niet zo fijn skiën.

Gesloten:
Alledrie de dagen waren de sleepliften Valhissi en Vuosseli III (hele lange Kurvenlift, jammer dat ik daar niet in heb mogen staan) gesloten, wat zorgde voor een niet optimale verbinding met het Masto deel: op de terugweg via pistes 36 en 30 was het lopen, anders had je naar de Valhissi kunnen skiën en met die terug gekund. Verder was de zwarte 11 de hele tijd gesloten, die zag er mooi uit.

Wachttijden:
Nagenoeg niet. Af en toe (tijdens piekuren) een iets langere rij bij de Saarua Express en bij de Vuosseli Express, om terug te komen aan de andere kant, maar de single-rij (bij de Vuosseli) en de sleeplift (bij de Saarua) losten dat prima op.

Beste piste:

  • De rode tien was een echte racebaan, heerlijk.
  • Daarnaast was de rode acht bij Kelo fijn en eigenlijk alle pistes aan de Saarua kant.
  • Ook de zwarte 2 aan de Village-kant, die is alleen erg kort.
  • De FIS-piste was erg lekker, maar was vaker niet dan wel open.

Slechtste piste:

  • Zowel de blauwe vijf als het blauwe deel van de 24 waren echt (te) vlak.

+/-:
+
Erg leuk gebiedje, veelzijdig en veel dingen om te doen naast het skiën.
Door veel investeringen is het beter verbonden en zijn er een aantal snelle liften, wat fijn is bij zulke korte afdalingen.
Leuk om de hele dag in het donker te skiën, ook al heb je geen besef van tijd.

Het gebied is gewoon erg klein en de afdalingen erg kort.
Heel weinig hutjes, sowieso een redelijk sfeerloos gebied, behalve het dorp zelf.

Dan over onze reis zelf. Op tweede kerstdag vlogen we vanaf Schiphol om kwart voor 12 naar Helsinki, waar we een overstap van 5 uur hadden en dus even de stad in zijn gegaan (je kunt ook rechtstreeks vliegen met Transavia, maar dat is een stuk duurder). 's Avonds vlogen we met enige vertraging naar Kuusamo, deze vlucht heeft blijkbaar standaard vertraging, wat niet zo gek is als je het vliegveldje van Kuusamo ziet. Uit het vliegtuig stappende in Kuusamo, kom je meteen in winterwonderland terecht. De hele landingsbaan lag vol sneeuw en ondanks dat het pikdonker was, gaf de maan veel licht. Helaas kwam ik erachter dat mijn telefoon alleen overdag foto’s maakt, dus de foto’s zijn niet zo mooi als dat het landschap daar was… :(

null

Op Kuusamo Airport staat een bus die wacht tot alle passagiers uit het vliegveld zijn gekomen en vervolgens direct naar het skigebied van Ruka rijdt, wat ongeveer twintig minuutjes duurde, top geregeld! In het skigebied aangekomen konden we lopen naar ons appartement, ongeveer tien minuten van het centrum, onderaan de Talvijärvi-lift, die speciaal is aangelegd voor alle chalets en appartementen onder het centrum.

Skidag 1: donderdag 27 december
De volgende ochtend wilden we de eerste lift hebben en daarvoor nog ontbijten. Daarom zorgden we dat we om 8:15 uur bij de supermarkt stonden in het dorp. We hadden de openingstijden niet opgezocht en toen bleek dat de supermarkt pas om 09:00 uur open ging. Het blijkt dat het leven in deze noordelijke regio iets later begint op de dag dan wij gewend zijn. Dit zal waarschijnlijk komen doordat de zon pas om 11:00 uur op kwam, ook al ging die om ongeveer half drie ook al weer onder. De liften openden dan ook pas om 09:30 uur, tijd genoeg om een rondje te lopen. Het centrum van Ruka is apart gebouwd voor het skigebied. Alles ziet er nog redelijk nieuw uit, maar niet zo grijs en grauw als in sommige Franse gebieden. Het bestaat voornamelijk uit restaurants, skiwinkels en hotels/appartementen en er is één groot winkelcentrum met de supermarkt, een subway, een souvernirwinkel en nog veel meer.

null

Ook namen we alvast een kijkje bij de nieuwe gondel

null

Na het ontbijt gingen we zo snel mogelijk ski’s huren (dit was goedkoper dan meenemen in het vliegtuig) en kon de eerste skidag dan eindelijk beginnen. De liften in Ruka zijn de hele week van 09:30 tot 19:00 uur open, op vrijdag is er nachtskiën, dan blijven de liften open tot 23:00 uur. De lampen van het skigebied staan de hele dag en avond aan.

null

Het gebied bestaat eigenlijk uit vier toppen, die allemaal met elkaar verbonden zijn. De ruime opzet van de pistekaart doet vermoeden dat het een groot gebied is, maar uiteindelijk komt het neer op een soort Winterberg+, met iets langere en soms steilere afdalingen.
Zicht op het dorp van Ruka met rechts de VillageExpress:

null

Zicht op het centrale en (ik vermoed) hoogste punt van het skigebied vanaf de top bij de Masto-sleepliften:

null

Uitzicht op de Finse bossen en meren:

null

De Saarua Express, die naast de Saarua I sleeplift is neergezet, in plaast van hem heeft vervangen. De sleeplift wordt nu vooral gebruikt door mensen die naar het naastgelegen Funpark willen, of als het druk is bij de stoeltjeslift.

null

De gondel heeft 2x2 en 2x3 gondels, hier net voor het dalstation aan de Village-kant, op de achtergrond het bergstation van de Talvijärvi-sleeplift:

null

Vanaf half drie werd het dus skiën in de schemering. Hier de veels te vlakke piste naast de Vuosseli-Express (volgens veel bronnen ook wel Ruka-Express):

null

Onze skidag eindigde ongeveer om half vijf, omdat we om 19:00 uur een wandeling op sneeuwschoenen hadden geboekt. Dit is de grootste bron van toeristen in Kuusamo/Ruka, de winteractiviteiten. Zo kun je in de regio die ‘slim’ Lapland wordt genoemd (geografisch gezien hoort het niet bij Lapland) ijsvissen, huskey- en rendiertochten doen, sneeuwscooter rijden, enzovoort. Bij deze activiteiten zat het dan ook vol met Nederlanders, op de piste klonk het vooral Fins en heb ik amper Nederlanders gehoord.

null

Skidag 2: vrijdag 28 december
Deze dag was zo mogelijk mijn langste skidag ooit. Op vrijdag is er namelijk avondskiën. 's Ochtends stonden we om tien uur op de piste. Vanuit ons appartement kijk je recht uit op de schans:

null

De dag begon iets meer helder dan de vorige, maar nog steeds was er geen zon:

null

Om elf uur was het nog redelijk schemerig, hier bovenaan de Vuosseli-Express:

null

Op deze foto (vanuit de Saarua-Express) is goed te zien dat het constant vriest in Ruka, alles is wit en bevroren:

null

Deze foto is om half vier gemaakt onderaan de Pessari-sleeplift (wat een heerlijke afdaling!), je kunt je dus voorstellen dat het nachtskiën niet heel anders is dan het skiën buiten 11-15 uur. 's Avonds werden de foto’s van mijn telefoon nog slechter, dus die zal ik besparen:

null

Skidag 3: zaterdag 29 december
Dag 3 begon niet als skidag. We begonnen met 3,5 uur rijden op een sneeuwscooter door de Finse bossen, een geweldige ervaring:

null

Hierdoor stonden wij na de lunch pas om 3 uur op de piste, het was dus al donker:

null

null

Tot nog toe hingen de ankers niet aan de Vuosseli-III sleeplift, de laatste dag wel. Inmiddels is hij ook open gegaan, jammer dat wij dat net hebben gemist. Links het bergstation van de Kelo-sleeplift, welke ook een erg fijne afdaling had:

null

De dubbele Masto-sleepliften:

null

Zo kwam er alweer snel een einde aan deze trip. 's Avonds nog lekker in de sauna en de dag erna terug met dezelfde bus als op de heenweg, die 1 uur en een kwartier voor elke vlucht vanaf Kuusamo vertrekt vanuit het centrum van Ruka. Tussendoor hadden we weer 4,5 uur overstap in Helsinki, daar weer even een rondje gelopen en lekker pyttipanna gegeten:

null

null

Conclusie

Naar Lapland (of net niet Lapland) ga je voor de belevenis. Bijna alles is anders dan ‘bij ons’. Je moet dan ook niet apart naar Ruka gaan voor het skiën. Het was best leuk en er zijn een aantal toffe afdalingen, maar na één dag heb je het skigebied al wel gezien. De lange dag met avondskiën deden we dan ook lekker rustig aan met lunchen en avondeten. De derde dag hebben we net niet volgemaakt, alle liften wel vaak genoeg gedaan. Toch is het leuk skiën en met helder weer helemaal een prachtig plaatje, jammer dat mijn telefoon dat niet kan laten zien hier. Zeker in combinatie met de activiteiten die er te doen zijn, is het toch wel aan te raden om een tripje naar Lapland te maken en dan bijvoorbeeld een dag of twee erbij te skiën. Maar ga je echt voor het skiën, dan moet je misschien naar Levi of bijvoorbeeld Are in Zweden gaan, waar het aanbod wat groter is en de afdalingen wat langer zijn. Toch heb ik een toptripje gehad, zeker met de korte sightseeing in Helsinki was de overstap ook helemaal geen ramp.

Bedankt voor het lezen!

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 16 dec 2020 17:17

Cool man! Zo’n soort tripje staat ook nog wel op mijn todolijst.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Interessante bestemming. Dank voor het uitgebreide verslag.

Paul

Ik ben deze zomer voor mijn werk in Finland geweest en heb daar ook met mijn Finse collega’s gesproken over wintersport. Zij gingen voor het skiën naar Zweden. Hoogseizoen voor skigebieden in Scandinavië is april omdat het dan minder koud is en de dagen langer. Een van hen was eens in April naar de Alpen gegaan omdat het zo goedkoop was, en dat in het hoogseizoen… Het lijkt me trouwens een geweldige winter ervaring en ik kan me voorstellen dat je hier in ons hoogseizoen veel accommodatie vindt… goedkoop is in Scandinavië natuurlijk een betrekkelijk begrip.

Leuk verslag van interessante trip, was leuk om te lezen👍

Hoogseizoen voor skigebieden in Scandinavië is april omdat het dan minder koud is en de dagen langer.

Frank9 op 1 jan 2019 19:46

Dat zou logisch zijn inderdaad, er blijft weinig dag over nu :p

Mooi verslag!
Is het eigenlijk veel duurder dan een short-ski in Oostenrijk?

Bla, bla, bla.

Mooi verslag!
Is het eigenlijk veel duurder dan een short-ski in Oostenrijk?

bartvwg op 2 jan 2019 11:06

Naar Oostenrijk ga ik meestal met de auto, nu was het vliegticket al 277 euro… Dus dat is wel een stuk duurder, zeker omdat we alleen handbagage hadden. Maar de skipasprijzen zijn redelijk vergelijkbaar (weliswaar in Finland voor een veel kleiner gebied) en de materiaalhuur en de accommodatie vielen ook mee. Al met al denk ik dus dat het meevalt, behalve het vervoer, maar dat zul je ook hebben als je vliegt op Innsbruck.

Lijkt nog wat leuk treeskiing ook, maar dan moet het natuurlijk wel licht zijn ;-).

Ik ski niet zo vaak in het donker, dus ik gebruik gewoon mijn “storm” lens (50%VLT), hebben jullie dat ook gedaan of hebben jullie een echte doorzichtige lens in je goggle?

*bericht bewerkt door Slim op 03 jan 2019 14:15

Lijkt nog wat leuk treeskiing ook, maar dan moet het natuurlijk wel licht zijn ;-).

Ik ski niet zo vaak in het donker, dus ik gebruik gewoon mijn “storm” lens (50%VLT), hebben jullie dat ook gedaan of hebben jullie een echte doorzichtige lens in je goggle?

Slim op 3 jan 2019 14:15

Doorzichtig, maar de belichting is wel goed op de pistes!

Plaats een reactie