Geruchten nieuwe liften

Dit onderwerp gaat over de bestemming Berwang

Meerdere geruchten dat er komend seizoen twee nieuwe liften gebouwd gaan worden in Berwang!
“Schijnt komende zomer te gebeuren. Een gondel vanaf de Sammelplatz van de Skischool naar het midden van de Thanneller en vervolgens verder naar boven, 50 meter verder dan nu. En dan een stoeltjeslift vanaf beneden naar het midden. Dit vertellen verschillende ondernemers in Berwang.”.

Ben benieuwd of dit mogelijk is, thaneller is toch een wand die bekend is met lawinegevaar… zou echter een enorme boost geven aan het gebied, de huidige sleeplift is echt aan vervanging toe in mijn ogen.

Het zou wel een boost zijn inderdaad en het klinkt niet heel raar. Ik ben benieuwd of de huidige pistes dan zo blijven. Je kunt nu, als je uit de Bilig lift komt, ook links aanhouden (volgens mij om dat sneeuwkanonnenreservoir heen). Daar is een lome afdaling, waar wij altijd veel oefeningen deden met skiles. Die zal dan wel verdwijnen.

Ergens ook jammer, die vele sleepliften en zeker die thaneller, met de bocht erin, hebben ook wel hun charme. Maar ik denk dat de modernisering geen kwaad kan. Sterker nog, ze moeten misschien wel.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Een gondel zou ik echt wel straf vinden! Wat ik gelezen had was dat er een stoeltjeslift zou komen in plaats van Bilig lift, die dan door zou gaan tot ongeveer de top van huidige Thanneller lift. De Thanneller lift zelf zou dan ingekort worden tot aan de bocht.

Ikzelf ben eerlijk gezegd wel een fan van de huidige Thanneller! Lift is dan wel wat traag, maar piste is meestal heel rustig. Ideaal ook om met niet skiërs onderaan de piste af te spreken om nog iets te drinken.

Ik hoop dat er binnen enkele jaren ook nog werk wordt gemaakt van de laatste “blind spot”… de oversteek vanaf de Thanneller naar de Rastkopf… nu krijg ik mijn medeskiërs soms moeilijk gemotiveerd om de oversteek te maken.

Als je vanaf de skischool verzamelplek alleen nog maar direct helemaal naar boven kan (dus zonder middenstation), dan verspeelt Berwang wel een van zijn troeven in mijn ogen, namelijk dat je, zodra je van de oefenweide af bent, overal kan komen. Dat bovenste stuk bij de thaneller lift is best steil. Alle skischolen stappen ook halverwege uit nu.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je vanaf de skischool verzamelplek alleen nog maar direct helemaal naar boven kan (dus zonder middenstation), dan verspeelt Berwang wel een van zijn troeven in mijn ogen, namelijk dat je, zodra je van de oefenweide af bent, overal kan komen. Dat bovenste stuk bij de thaneller lift is best steil. Alle skischolen stappen ook halverwege uit nu.

Roy83 op 2 jan 2019 10:28

Ja, dat snap ik wel. Ik ben fan van het bovenste stuk van de Thaneller, maar dat geldt inderdaad niet voor iedereen.

Maar een gondel voor dat “korte” stuk zou ik in dit geval toch ook vreemd vinden.

Van hun website 2017-18:

Masterplein voor de vervanging van de sleepliften Thaneller en Bilig
Aanschaf van 6 sneeuwkanonnen incl. computersysteem
Nieuwe website http://www.berwang.tirol
Een nieuwe pistenkaart voor een betere oriëntatie met nummers/namen skipistes

Dat zou super zijn voor het gebied! Ik ben anders bang dat het nog meer achteruit gaat met het aantal toeristen (ook al hou ik echt van de rust in Berwang in vergelijking met bijvoorbeeld Lermoos). Laatste jaren ook steeds in maart een paar dagen Zugspitz Arena gedaan waarvan altijd wel een dagje Berwang, maar de meeste van mijn mede skiërs en snowboarders (de laatstgenoemde al helemaal) zijn niet blij met de liftinfrastructuur. We hoorden twee jaar geleden al de geruchten dat er een stuk bij de Thaneller bij zou komen dus ik ben heel benieuwd.

Vroeger leren skiën in Berwang dus altijd een zwak voor. En eens met @Stretchmaster de Rastkopf is fantastisch, heerlijke piste maar je moet er even voor gaan…

Wel grappig om te zien dat veel lastigere blauwe stukken inmiddels op de pistekaart rood zijn. Ik heb leren skien in Berwang en toen noemde de skileraar die stukken ook al consequent rood, terwijl dat toen gewoon als blauw op de kaart stond.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Duidelijkheid! Vanuit Bergbahnen Berwang vandaag bevestigd (er moet bij worden gezegd dat het doelen zijn):

Wir erneuern das Berwanger Skigebiet – für SIE!

Seit der Fusion mit den Thanellerkarliften im Jahr 2016 sind wir am Planen, Zeichnen und Verhandeln, - jetzt liegt das fertige Projekt auf dem Tisch und wir freuen uns, es Ihnen werte Gäste, präsentieren zu dürfen:

Wir haben es uns zum Ziel gesetzt über die nächsten Jahre folgende Vorhaben umzusetzen:
✅Errichtung eines Mehrzweckgebäudes am Egghof Parkplatz, das einen Sportshop samt Skiverleih und Depot, das Büro der Skischule Berwang, Indoor-Kassen der Bergbahnen Berwang, öffentliche Toiletten samt Wickelraum sowie Kinderverpflegungsraum der Skischule und weitere Büroräumlichkeiten enthält;
✅Errichtung der „Obere Karbahn“ in 2 Sektionen mit Mittelstation als 10er Gondelbahn, startend beim Egghof Parkplatz als Ersatz für den Biliglift und den oberen Teil des Thanellerkarliftes. Inklusive neuer Piste und Beschneiung oberhalb der jetzigen bestehenden Pisten „Netzhang“ „Hüttenhang“ und „Brunnental“. Damit verbunden: Ergänzung der Beschneiungsanlage für die Piste „Broatla“;
✅Errichtung der „Thanellerbahn“ als kindersicheren 6er Sessellift, startend bei der jetzigen Talstation des Thanellerkarliftes bis zur „Kurve“ des selbigen, als Ersatz des unteren Teils des Thanellerkarlifts;
✅Errichtung und Betrieb eines Bergrestaurants am Standort der neuen Mittelstation der Oberen Karbahn.

Finanzierungszusagen und behördliche Genehmigungen vorausgesetzt setzen wir alles daran, mit dem ersten Bauabschnitt „Errichtung der 1. Sektion der Oberen Karbahn“ im Frühling 2019 zu starten. Die weiteren Vorhaben sollen dann bis 2025 umgesetzt werden.

Wir freuen uns darauf, Ihnen so bald als möglich das „neue“ Berwanger Skigebiet zeigen zu können!

*bericht bewerkt door Wouter1997 op 05 jan 2019 14:43

Goed hoor, echt wel een upgrade.Mijn Duits is barslecht, maar als ik het goed begrijp komt er dus ook een restaurant bij het middenstation van de Thannelerlift. Dan heb je dus echt een nieuwe centrumpje (waar 2 liften aankomen en 1 vertrekt). Dat samen met een modern gebouw bij de parkeerplaats en je kan echt razendsnel door het hele gebied heen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Duidelijkheid! Vanuit Bergbahnen Berwang vandaag bevestigd (er moet bij worden gezegd dat het doelen zijn):

Wir erneuern das Berwanger Skigebiet – für SIE!

Seit der Fusion mit den Thanellerkarliften im Jahr 2016 sind wir am Planen, Zeichnen und Verhandeln, - jetzt liegt das fertige Projekt auf dem Tisch und wir freuen uns, es Ihnen werte Gäste, präsentieren zu dürfen:

Wir haben es uns zum Ziel gesetzt über die nächsten Jahre folgende Vorhaben umzusetzen:
✅Errichtung eines Mehrzweckgebäudes am Egghof Parkplatz, das einen Sportshop samt Skiverleih und Depot, das Büro der Skischule Berwang, Indoor-Kassen der Bergbahnen Berwang, öffentliche Toiletten samt Wickelraum sowie Kinderverpflegungsraum der Skischule und weitere Büroräumlichkeiten enthält;
✅Errichtung der „Obere Karbahn“ in 2 Sektionen mit Mittelstation als 10er Gondelbahn, startend beim Egghof Parkplatz als Ersatz für den Biliglift und den oberen Teil des Thanellerkarliftes. Inklusive neuer Piste und Beschneiung oberhalb der jetzigen bestehenden Pisten „Netzhang“ „Hüttenhang“ und „Brunnental“. Damit verbunden: Ergänzung der Beschneiungsanlage für die Piste „Broatla“;
✅Errichtung der „Thanellerbahn“ als kindersicheren 6er Sessellift, startend bei der jetzigen Talstation des Thanellerkarliftes bis zur „Kurve“ des selbigen, als Ersatz des unteren Teils des Thanellerkarlifts;
✅Errichtung und Betrieb eines Bergrestaurants am Standort der neuen Mittelstation der Oberen Karbahn.

Finanzierungszusagen und behördliche Genehmigungen vorausgesetzt setzen wir alles daran, mit dem ersten Bauabschnitt „Errichtung der 1. Sektion der Oberen Karbahn“ im Frühling 2019 zu starten. Die weiteren Vorhaben sollen dann bis 2025 umgesetzt werden.

Wir freuen uns darauf, Ihnen so bald als möglich das „neue“ Berwanger Skigebiet zeigen zu können!

Wouter1997 op 5 jan 2019 14:41

Bedankt voor de info!

Eerlijk gezegd blijf ik dit wel kort vinden voor een gondel… Niet meteen een fan (zonder te willen klagen!)… ski’s uit, ski’s aan… ik hou toch meer van een zetellift dan. Maar ik begrijp het wel, want ik vermoed dat ze er vooral voor wilden blijven zorgen dat men kan uitstappen voor het steilere stuk.

Ook de zetellift ipv de sleeplift vind ik wat overkill. Straks kennen de kinderen geen sleeplift meer ;)

Nu nog zorgen voor die verbinding naar de rastkopf en ik ben tevreden :D

*bericht bewerkt door StretchMaster op 05 jan 2019 15:18

.

*bericht bewerkt door StretchMaster op 05 jan 2019 15:20

Er is duidelijk iets mis gegaan bij het plaatsen van vorig bericht… even geprobeerd om dit op te kuisen.

*bericht bewerkt door StretchMaster op 05 jan 2019 15:20

Plaats een reactie