Juiste ski?

Ha allen,
Nu, in de auto uit een dagje zonovergoten lauchernalp, begin ik mijn eigen ski’s wat in twijfel te trekken. Heb ik wel de juiste ski?

Na 8 weken ski ervaring op een Salomon ski waarvan me de naam even ontschoten is (wit met blauw streepje) heb ik begin seizoen 2017-2018 een set nieuwe ski’s aangeschaft. Mijn probleem met de salomon ski: mijn snelheid te hoog, waardoor deze klapperend met mij de piste af kwam. Gezien wij gemiddeld 3 weken per winter in de bergen vertoeven verwachtte ik nog een leercurve. Dit medegedeeld aan de verkoper om samen een aantal ski’s te selecteren en uit te proberen. Ik weet dat ik de Salomon Max W8 heb geprobeerd, en een aantal anderen welke mij niet bevielen. Het indoor skien op de Atomic redster edge SL beviel erg. De verkoper liet mij weten dat ik met 8 weken ervaring goed verder kon groeien en deze ski mij goed zou passen. Mede met de fijne indoor ervaring en het advies besloten tot koop.

Vraag me niet waarom, maar inmiddels vier wintersport weken verder, begin ik me nu steeds meer af te vragen of deze ski inderdaad juist voor mij is, ook met het oog op doorgroeien. Wellicht heb ik het eerder wel gezien, maar ik lees inmiddels omschrijvingen als ‘herenski’, ‘vergevorderde skier’, ‘ultiem voor carven’ etc.

Eerlijkheid gebied te zeggen: ik kom alle pistes af, maar ben volgens mij niet de vergevorderde skiër, en heb nog zeker een leercurve door te maken. Ik merk met name dat ik het slalom effect van de ski mis, terwijl dit juist een belangrijk kenmerk is.

Wat is jullie mening: ondanks ‘herenski’ enz, zal het gemis in goed carven en goed slalommen puur te maken hebben met nog een gebrek aan ervaring, en kan ik alsnog in deze ski groeien, of is dit een gevalletje overschatting bij aankoop (niet door mij, ik heb me bescheiden opgesteld, maar wel de wens geuit een ski te willen kopen waarin ik ook na wat verder groeien mijn lol zou kunnen halen) en kan ik veel beter op zoek naar een vrouwenski die mijn snelheid aankan en mij makkelijker laat slalommen enz?

Indien de mening is: ga voor een ander, dan graag advies voor deze pisteskier die van snelheid houdt.

Alvast bedankt!

Het is een ski met een kleine radius en bedoelt om korte bochten te draaien. Met de juiste techniek zal dit zeker lukken, maar goede korte bochten zijn de lastigste bochten omdat alles in snel tempo moet worden uitgevoerd. Als je tijd steekt in techniek training dan groei je wel toe naar het echt benutten van de specifieke kwaliteiten van de Redster.
Ik zelf ga met mijn slalomlat niet hele weken skieen omdat ik niet continue korte bochten wil draaien. Nog afgezien van de sneeuw condities op de piste.

Ik zou eerder een ski nemen met een radius ergens tussen de 13-17 meter, kan je ook het korte werk meedoen en stabieler (meestal) in het langere werk en diverse sneeuw condities.

Ja, deze ski is dan simpelweg te heftig voor je niveau.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ja, deze ski is dan simpelweg te heftig voor je niveau.

Shane op 3 jan 2019 16:36

Als je hem in Snowworld fijn vindt, zal hij niet te heftig zijn op een echt berg. Kan ik me eigenlijk ook niet voorstellen, dat überhaupt een volwassen persoon deze ski te heftig vindt. Ik denk dat het een kwestie is van flink lessen en vanuit de tenen-enkels skiën.

*bericht bewerkt door GiGi op 03 jan 2019 16:58

Ik volg ook eerder @GiGi in deze.

Dit is geen ski waar je een ongelooflijk niveau voor moet halen om hem met plezier te kunnen skiën, en als je (zoals je aangaf) nog graag wil groeien dan zijn lessen een betere investering dan nieuwe ski’s.

Eens met GiGi en Morzel. Alleen zou ik bij de keuze voor 1 paar ski’s niet gaan voor zo’n ski.
@Dijk90
Wat beviel jou niet aan bijv die Salomon W8?

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 03 jan 2019 18:20

Ik denk dat ze indoor wel fijn waren en op de berg niet, omdat ze er op de echte pistes met mevrouw vandoor gaan (steiler enz.). Ik vermoed een houding te veel in de backseat en een redelijk typische vakantiestijl (tailkicken). En dan zijn die tails toch een stuk substantieler dan veel “gewone” piste ski’s.

*bericht bewerkt door Shane op 03 jan 2019 18:28

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane
In de hal wordt je niet echt afgestraft idd. Zie zo vaak mensen skien met op het oog een mooie techniek, maar zo vaak rucklage, innenlage of heel rechtop handjes overal heen wapperend.
Nu ik zelf weer techniek trainingen volg let ik nog meer op vanuit de sleper :)

Voordat iedereen zegt dat de ski wel of niet geschikt is…
Wat is je lengte en gewicht en wat is de lengte van de ski die je hebt?
Ik zou denken dat die op elkaar zijn afgestemd, maar het lijkt me handig om zeker te weten.

Verder denk ik dat zowrl @GiGi als @Shane een punt hebben. Als de ski indoor goed beviel zou hij outdoor niet anders moeten zijn. Dat hij outdoor niet bevalt is dan waarschijnlijk vooral te zoeken in gebrek aan techniek (wat je indoor makkelijker kunt verbloemen door het gebrek aan hellingshoek).
Met name de opmerking die je maakt of het missen van slalomcapaciteit bij deze ski doet me denken aan ruimte voor techniekverbetering. Paar uurtjes privéles zou dan meer opleveren dan een andere ski.

Dank voor jullie mening!
Gebrek aan techniek staat ongetwijfeld op nr 1. In het verleden lessen gevolgd, nadien wat zelf geskied, maar toch ook weer tot de conclusie dat vreemde ogen toch net even meer kunnen bereiken dan manlief (zijn er ook topics over huwelijksperikelen op de piste?;-))

Nieuwe ski’s doen me niet gelijk beter of anders skien, en ben blij dat er in dat opzicht door @GiGi en @Morzel wordt aangegeven dat het niet een ultiem moeilijke ski is die ik onder me heb, niet zeggend dat ‘ie daarmee makkelijk is… misschien ook een stukje afschuiven: als het net niet lekker gaat is de schuld aan de ski geven soms wat makkelijker…
@Shane, aan het einde van de dag wil ik mij wel herkennen in m’n houding en zou het zo eens kunnen dat m’n ski wat anders wil dan ik. Overigens ben ik nog geen dertig, dus de mevrouw laten we achterwegen;-)
@Hessel, Ik ben een Hollandse 176cm en 84 kilo. Mijn ski is 164cm.

Ik ben het eens met @Morsel en @GiGi.
Trouwens het zg klapperen van je ski heeft meer te maken met het feit dat je te weinig druk zet op de bal van je voet en dat je veel te weinig druk zet op je scheenbeen.(je moet echt de tong van je skischoen voelen tijdens het skiën). Oorzaak is vaak angst voor snelheid.Probeer wat rustiger te skiën .Maak je bochten af zodat je niet steeds harder gaat…Ga meer lessen nemen.Ga eventueel een paar andere ski’s huren en je zal zien dat je klacht blijft. .Maar goed dan weet je voor je zelf dat het waarschijnlijk niet aan de ski’s ligt.

Plaats een reactie