Opbreken van de Polar vortex, wat betekent dit voor wintersport weer?

Op diverse meteo sites staan geruchten over het uit elkaar breken van de Polar vortex (?). Wat betekent dit voor het weer in de wintersport gebieden?

Bijv dit artikel
https://www.axios.com/polar-vortex-is-about-to-split-up-5c2e…

*bericht bewerkt door Onnem op 03 jan 2019 20:42

The older I get, the better I was

Toeval of niet? Alpenweerman plaatst er een artikel over 20 minuten na mijn openingspost 🤗

https://www.facebook.com/853698378035619/posts/2516500491755…

The older I get, the better I was

De jet komt misschien wat vaker lager te liggen waardoor de west Alpen de volle laag krijgen en het zal soms kouder worden als er een gedeelte van de vortex in Europa eindigt.

Maar eigenlijk is er niks zinnigs over te zeggen, behalve dat het geen saai weer word.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Zoals ik lees: als het gebeurt (en het is niet zo dat het iets onomkeerbaars is, het is één weerfenomeen dat vaker voorkomt) betekend het dat er een koude winter met veel sneeuwval KAN komen. Met een lange winterse periode. Ze nemen als voorbeeld 2010, en toen hadden we in Nederland een lange periode waarin geschaatst kon worden. En zat men ook te denken aan een Elfstedentocht… (de Friezen zelf, de “hollanders” denken bij 1mm ijs al aan een elfstedentocht).

Dus als het gebeurt, betekent het dat er een kans is (afhankelijk waar de kou naartoe gaat… Rusland/US/Europa) dat het koud wordt met kans op flinke sneeuwstormen.

Dat is hoe ik het originele artikel lees.

Wel grappig: Ze hebben het erover dat er tekenen zijn dat het KAN gaan gebeuren. Waarbij de “wintersportweerman” meteen schrijft dat het al gebeurd is… wat niet zo is, want ALS het gebeurt verwachten ze dat dit eind januari/begin februari is.

*bericht bewerkt door Waah op 04 jan 2019 09:27

Voorlopig gebeurd er nog niks

https://www.alpenweerman.nl/ssw-2019/

Not all who wander are lost

Zoals ik lees: als het gebeurt (en het is niet zo dat het iets onomkeerbaars is, het is één weerfenomeen dat vaker voorkomt) betekend het dat er een koude winter met veel sneeuwval KAN komen. Met een lange winterse periode. Ze nemen als voorbeeld 2010, en toen hadden we in Nederland een lange periode waarin geschaatst kon worden. En zat men ook te denken aan een Elfstedentocht… (de Friezen zelf, de “hollanders” denken bij 1mm ijs al aan een elfstedentocht).

Dus als het gebeurt, betekent het dat er een kans is (afhankelijk waar de kou naartoe gaat… Rusland/US/Europa) dat het koud wordt met kans op flinke sneeuwstormen.

Dat is hoe ik het originele artikel lees.

Wel grappig: Ze hebben het erover dat er tekenen zijn dat het KAN gaan gebeuren. Waarbij de “wintersportweerman” meteen schrijft dat het al gebeurd is… wat niet zo is, want ALS het gebeurt verwachten ze dat dit eind januari/begin februari is.

Waah op 4 jan 2019 09:25

Het “opbreken” is al gebeurd hoor. Alleen de reactie in de onderstelaag van de atmosfeer kan 7-60dagen ja 60 dagen duren.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Plaats een reactie