Japan januari 2020

Dag allemaal

Ik zou in januari 2020 een trip van een tweetal weken willen doen in Japan. Ik ben echter nog nooit buiten Europa geweest, en al zeker niet zo exotisch als Japan.
Dus alle tips zijn eigenlijk welkom.

Enkele voorbeelden van dingen die ik graag zou weten:

  • hoe lang zouden jullie aanraden? Een tweetal weken is al vrij intens denk ik?
  • hoe ver op voorhand boek je best?
  • wat zijn de betere resorts?

Wie wil er zijn ervaringen delen? Op tijd begonnen is half gewonnen…

Ik heb al 15 jaar snowboard ervaring en zal waarschijnlijk dit jaar mijn tweede splitboard-trip maken in de Alpen.

Het is o zo hard genieten.

Ga je twee weken snowboarden in Japan???
Dat lijkt me zonde van de tijd en geld. Volgens mij hebben ze nergens echt grote gebieden en de gebieden die er zijn, zijn peperduur en overvol. Maar dat geldt eigenlijk voor alles in Japan.

Ik ben (25 jaar geleden) in Japan geweest,maar er heb er toen niet geboard. Het is een fascinerend land. Ondanks de enorme drukte zijn mensen zeer hoffelijk. Prachtige mooie tempels, maar ook wel heel overvol. Zeker op het hoofdeiland Honshu, waar de grote stenend als Tokio/ Osaka/ Kyoto liggen. Hokkaido is een stuk rustiger en daar tref je nog ongerepte natuur.

Ik zou persoonlijk zo’n reis combineren met een of twee andere landen in Oost Azie.

Winter in Japan staat zeer hoog op mijn lijst. Waarschijnlijk gaan we volgend jaar en dan zou ik absoluut voor het nostalgische Nozawa Onsen kiezen. Alleen in de zomer in Japan geweest dus antwoord op jevragen heb ik niet. Wat ik je wel zou willen aanraden om ook zeker een aantal dagen Tokyo te doen. Vanuit Tokyo zit je in no time in o.a. de Nagano-regio (waar ook Nozawa Onsen ook is) met de ‘bullit-train’.

*bericht bewerkt door Sjees op 04 jan 2019 15:30

Zoek je ook nog vrienden om mee te gaan, hahah? Lijkt me geweldig zo een trip. Ik geloof dat de twee grootste skigebieden Hakuba en Niseko van Japan zijn

Dat Japan peperduur is is een mythe overigens. Je kan het zo gek maken als je zelf wil natuurlijk maar je kan het ook gewoon goedkoop (en goed) doen. Bijvoorbeeld: een maaltijd op de piste ligt tussen de 7 en 10 euro. En Japan kennende, reken maar dat je kwaliteit krijgt.

check ook nozawaholidays.com

Voor Japan geldt: op tijd boeken voor de goedkopere accommodaties

Reactie van Ton_ slaat werkelijk nergens op. Hoe kun je dat nou roepen als je er nooit geweest bent (in 25 jaar kan er een hoop veranderen)… Japan is namelijk fantastisch om te skiën. Super gave ervaring. Metersdiepe sneeuw. Vriendelijke mensen. Lekker eten. Zeer mooi land. Als je je niet vast pint op de grote bekende resorts (zoals Niseko, ) dan ervaar je het in de pure vorm.

En vond het zeker niet duur…! Ik ga liever 2 weken naar Japan dan 2 weken Zwitserland. Of zelfs Oostenrijk. In die landen ben ik meer kwijt dan in Japan. Dagpas voor een resort; tussen de 20 en 30 euro (Hokkaido). Eten; tussen de 20 en 30 per dag. Slapen; alles via booking last minute geregeld; tussen de 20 en 30 euro per nacht. Wel redelijk basic hostels en B&Bs/hotelletjes.

De bergen op Hokkaido zijn zeker niet te vergelijken met de Alpen maar zijn mij zeker niet tegen gevallen. Er is gewoon super te skiën. En savonds duik je lekker een Onsen in.

Enige wat natuurlijk geld kost is je ticket en je huurauto (4x4 absolute must! dan kun je lekker touren van gebied naar gebied.) Als je 2 weken gaat kun je zo steeds wat andere gebieden pakken.

2 weken zou ik zeker doen, te meer als je ook nog een paar dagen Tokyo wilt doen (aanrader!). Anders is het zo zonde van je reistijd.

Japanuari is de maand om te gaan als je veel sneeuw wilt. Zeg maar tegen het einde van de maand. Grote resorts op Hokkaido zijn Niseko, Furano en Rusutsu. En dan heb je nog tal van andere kleinere gebieden die leuk zijn voor 1, 2 a 3 dagen.

Voor volgende trip staat bij mij ook het hoofdeiland (Honsu) op de planning. Want die 2e trip gaat er zeker komen. #hookedforlife

Wij zijn een paar jaar geleden in de zomer 3 weken naar Japan geweest en dat was veel te kort. Mijn advies is dus, ga zo lang als je portemonnee en vrije dagen het toelaten. Het is een geweldig land en wij gaan zeker nog eens (of meerdere keren) terug. In de winter ben ik er niet geweest, maar dat staat hoog op mijn lijstje.

Ik zou minimaal 3 weken gaan, waarvan 1 week snowboarden en de rest rondreizen. Ga zeker een paar dagen naar Tokio en een paar dagen naar Kioto. Zijn beide prachtige steden.
Verblijven in een Ryokan is erg leuk. Dit is een traditioneel Japans hotel https://nl.wikipedia.org/wiki/Ryokan
Je moet dan wel zoeken naar een echt traditionele Ryokan. We hebben meegemaakt dat we de enige westerse toeristen waren en niemand van het personeel Engels sprak. Dan weet je dat je goed zit. Er zijn ook toeristische Ryokans waar je geen Japanse gast zal tegenkomen. Dat vonden wij minder leuk.
In een Ryokan krijg je ook echt traditioneel Japans eten. Dat is niet te vergelijken met wat je in de All-you-can-eat-vreetschuren in Nederland krijgt. Dat geldt overigens ook voor de restaurants buiten de Ryokans.

Ik ben geen fan van openbaar vervoer, maar in Japan ga je dat wel worden. Het is er zeer goed geregeld. Treinen zijn snel en altijd precies op tijd. De Japanners wachten op het perron netjes in de rij tot iedereen is uitgestapt en gaan daarna rustig de trein in. Ik kan me voorstellen dat dat bij de skiliften ook zo is.

Annoying skiers since 2003

Met een goede voorbereiding kan je heel goed zelfstandig in Japan rond reizen.
Het openbaar vervoer is er goed georganiseerd. Zoals gezegd naast de skigebieden moet je zeker voor Tokyo een paar dagen uit trekken om in de massa van deze geweldige stad te duiken. Japan is ook niet zo duur als er meestal wordt gedacht.

Boek je accommodatie op tijd zodat je nog kan kiezen. De betaalbare hotelkamers zijn veel kleiner dan dat we in Europa zijn gewend. Dat geldt ook voor de bedden. Tijdens onze rondreis in de zomer hebben we steeds kamers met twee aparte bedden geboekt. Zo voorkom je dat je op een kort twee persoonsbed van 130 cm/140cm breed terecht kom.

Japan zeker doen !

Japanner

Prima, ieder zijn mening. Als gezegd vond ik het een fantastisch land, maar trekt het mij niet om te gaan wintersporten.
Gebieden zijn er te klein.

Als de prijzen die jij noemt werkelijk zijn, dan valt het inderdaad niets tegen. Toen ik er was kostte een biertje al gauw 10 gulden, terwijl dat in Nederland 2 of 3 was.
Dus blijkbaar is er inderdaad een hoop veranderd in die tijd. En ja het eten is er fantastisch

Als ik dan toch de halve wereld over zou reizen om te wintersporten zou ik naar Noord Amerika gaan, Colorado en Utah en dan nog een paar dagen Canada of Californië erachteraan plakken.

*bericht bewerkt door Ton_ op 04 jan 2019 16:39

@Ton_ Wat jij misschien niet hebt meegekregen is dat Japan tegenwoordig een soort Mekka is voor off-piste skiërs. Heel veel hele droge poeder, veel beter wordt het niet. Daarnaast heeft Japan ruim 100 skigebieden!
Dus veel plezier in Japan, staat hoog op mijn bucketlijst!

Ik denk dat @Hendrik5 niet naar Japan gaat om OP de piste te skiën. De grootte van het gebied maakt dus helemaal niets uit want het is daar fantastisch off-piste skiën tussen de bomen. En je gaat gewoon iedere dag naar een ander klein gebiedje.
Check maar eens de filmpjes op youtube.

@Ton_ Wat jij misschien niet hebt meegekregen is dat Japan tegenwoordig een soort Mekka is voor off-piste skiërs. Heel veel hele droge poeder, veel beter wordt het niet. Daarnaast heeft Japan ruim 100 skigebieden!
Dus veel plezier in Japan, staat hoog op mijn bucketlijst!

QmaartenQ op 4 jan 2019 16:46

Japan heeft zo’n 600 skigebieden ;).

Mocht je (mede) voor het freeriden gaan dan zou ik zeker eens op het forum van http://www.wepowder.nl zoeken.
Hier staan een aantal reviews en ervaringen van mensen waardoor je het liefst nu al in het vliegtuig stapt.

Verder kan ik je nergens mee helpen behalve door te zeggen dat ik stik jaloers ben op de mensen die gaan!!

Misschien een tip om ter voorbereiding op je reis naar Japan naar de lezing ‘Wat en Hoe in Japan’ te gaan op zaterdag 16 februari a.s. van 10:00 - 13:00 bij het Japans Cultureel Centrum Shofukan in Rotterdam.
De lezing gaat niet specifiek over skieen in Japan maar geeft veel praktische informatie over Japan waardoor je goed voorbereid naar Japan gaat. Kijk voor meer informatie op:
http://www.tonbo.nl/nieuws-3/

*bericht bewerkt door Nihon op 04 jan 2019 22:58

Plaats een reactie