Skileraar, wat verdient dat nou?

@tim ? :)

Pray every day for snow

je kan ook skileraar worden in Nederland, verdient meer als in de Alpen. Nutuurlijk anders als in de Alpen, maar je bent wel mooi met je passie bezig in eigen land.

Het is mijn droom omdat eens te doen in de Alpen, dus daar ga ik volledig voor, het is niet voor het geld maar voor de ervaring dat ik het wil doen.

Pray every day for snow

Veel skileraren in Frankrijk die de complete skileraar opleiding afgerond hebben verdienen vaak rond de 3000 euro netto (hangt af van de hoeveelheid uren en soort klasjes)

Weet je dit zeker?

In Oostenrijk zijn de meesten al blij als ze 1000euro netto verdienen.

In Italie duurt een opleiding 3 jaar en is inderdaad een pittige opleiding en ieder jaar bijscholing. Een skileraar verdient 35 euro per uur, inclusief gevarengeld.

Volgens mij zijn jullie in de war met het uurtarief van een skileraar… Dat is heel wat dan het uurloon van een skileraar.

3000 netto zou wel heeeeel chill zijn, dan zou ik mijn baan definitief opzeggen hier en daar gaan lesgeven.

Niveau ligt aardig hoog in frankrijk en italie… ken heel wat skileraren die vanaf kleins af aan (locals) al skien en competitieskien en die heel veel moeite hebben gehad om alle skitests in 1 x te volbrengen (her examens etc)…

Ik weet niet of het inderdaad 3000 netto is (vooral omdat sociale lasten niet direct van hun salaris wordt afgetrokken in Frankrijk, en later in het jaar betaald wordt) maar in Franklrijk kun je prima leven als je skileraar bent, dat is zeker. bedenk wel dat dit allemaal statlich skileraren zijn. En die verdienen in Oostenrijk ook prima.

Click. Click. Peace

Aantal jaar geleden in Zwitserland skiles gegeven… Ik kreeg daar CHF 31,- per uur. Ik moest wel mijn huur van appartement van CHF 500,- per maand zelf betalen. Ik verdiende dus best veel, nadeel is wel dat Zwitserland niet goedkoop is om te leven. Als je dus heel zuinig bent, kan je veel geld verdienen, maar wie wil dat nou als je de tijd van je leven hebt daar.

Toch lijkt het me sterk dat je met een anwärtercursusje van een week meer verdient dan de meeste starters met een (afgeronde) universitaire studie…

@RR Dat zeggen we juist, in Frankrijk zijn het leraren die een opleiding van minimaal 4 (vaak langer) jaar hebben afgerond. Anwarters mogen niet werken in Frankrijk (en in Frankrijk bestaat er geen vergelijkbaar ‘statut’). Nogmaals voor die 3000 moet je wel heel erg hard/veel werken.

Click. Click. Peace

Het is inderdaad hard werken, 7 dagen per week vanaf half december tot half maart.

s.boersma

Die ik ken werken 6 dagen in de week… gemiddeld tussen de 40 en 45 uur… salaris tussen de 2500 en 4000 euro (ligt aan aantal uren, soort klasjes, privelessen etc)…

Hebben dan ook allemaal hun volledige opleiding na 6 jaar afgerond…

Een skileraar verdient toch heeeeeeeeeeeeeeeeeee biertjuh ;-)

Maar @Sjakie, vergeet er niet bij te zeggen dat dit geen netto salaris is, Franse skileraren werken als zelfstandige in dienst van de skischool dus de cijfers waar jij het over hebt zijn niet netto, en de URSAF, belastingdienst en pensioenfondsen weten deze seizoenswerkers prima te vinden. En als er geen klanten zijn verdienen ze dus ook helemaal niets. Om bovenop de lijst te staan en dus vaak klanten te hebben moet je al aardig wat jaar bij een skischool werken. beginnende leraren werken vaak alleen in de vakanties en voor veel minder hoge bedragen…

Click. Click. Peace

Trek er Max 20% vanaf… dan houden ze alsnog heel wat over die ‘‘vendeurs de virage’’ ;-)

Ik ben zelf nu 4 jaar werkzaam als skileraar.
het hangt er helemaal vanaf wat voor opleiding je hebt afgerond. Toen ik de anwärter nog had verdiende ik netto 1200, verzekering werd betaald en onderkomen werd betaald.(verwacht geen luxe onderkomen)
Als je je landes hebt ga je al gauw richting de 2000 netto.
Ik weet niet hoe het in Zwitserland zit, maar om daar je diploma te halen moet je al gauw het landes niveau hebben. Betekent dat je: buckelpiste, reuzenslalom, off piste, carven lange en korte radien goed moet beheersen. Ook het schulefahren, pizzapunt skiën etc. goed moet beheersen.
En een beetje Duits en enthousiasme is ook altijd handig ;)

Ik lees hier salarissen waar ik toch wel twijfels bij heb. Bedragen van 2000 tot 4000 euro NETTO ? Ik vraag me ernstig af of dit netto is of dat alle lasten/taxes er nog af gaan. Dan nog is het een bom duiten. Ik wil het beroep van skileraar niet laag inschatten maar dan nog: 4000 netto is ruim 2 x modaal in NL… Er zijn niet zo heel veel mensen op de totale beroepsbevolking die dit salaris bij elkaar harken.

Daarnaast werk je ongeveer 5 maanden (december tm april). Je zult dus geld opzij moeten zetten om de zomer door te komen en dan blijft er ineens veel minder netto per maand over. Het is niet voor niets dat veel skileraren dit beroep uitoefenen naast een andere functie of werk voor de zomer.

Heb ook eens info gewonnen met lesgevers, sommigen beliegen echter hun eigen beurs, hou het op een kleine 1000 € per maand dan zit je er niet veel naast.

Vint je ein spellings vout mag je tie hauten ;-)

Afgelopen seizoen gewerkt, ik kreeg:

  • seizoenspas
  • onderkomen
  • wekelijkse training
  • €850,- per maand (netto)

Genoeg om rond te komen dus:)

Let it snow

Inderdaad met die salarissen zit je dichter in de buurt. Als je je volledige opleiding afgerond hebt kan het zeker wel meer zijn. Maar wil je 2000 euro+ per maand verdienen dan moet je wel heel erg hard werken. Zeker in Frankrijk red je dat niet als je een nette zorgverzekering/pensioen moet betalen.
Al heb je al je papieren, en je eigen skischool, dan kun je dus goed rondkomen als skileraar, maar rijk ga je nooit worden. En al werk je in oostenrijk met alleen anwarter dan is het vaak ‘lekker een seizoen ‘gratis’ in de sneeuw.’ wat veel hou je niet over.

Click. Click. Peace

Klopt wat @Rogier zegt. Vaak zul je je Anwärter moeten betalen, wat neerkomt op zo’n €900,- (als je alles meerekent), ik moest in mijn geval ook nog een eigen skiset aanschaffen… Ik heb er financieel niks aan over gehouden, wel een geweldige ervaring!

Let it snow

Het is verdient trouwens niet verdiend

Gang is alles

Rijk word je er niet van als je gewoon een keer een seizoen wilt doen. Hoogstwaarschijnlijk heb je anwarter en nog niet veel ervaring + eerste jaar in een skischool en je geeft het eerste seizoen best nog veel uit aan drank.

Als je het echt als beroep wilt doen (elk seizoen opnieuw), kann je best hogere diplomas halen, zo verdien je beter en je wilt dan ook wel een eigen woning hebben na een tijd.

Bij ons in de skischool doen heel wat leraren nog een Job erbij: in een bar of Restaurant werken savonds (paar avonden per week).

Plaats een reactie