Advies nieuwe / vervangende ski's

Hi all,

Na een aantal geslaagde trips overweeg ik weer nieuwe ski’s aan te schaffen. Graag maak ik gebruik van jullie adviezen!

Mijn stats:
Leeftijd: 25 (normaal/sportief)
Lengte en gewicht: 1,96m - 95kg
Niveau: Skiet blauwe en rode pistes onder alle omstandigheden erg goed. Skiet zwarte pistes, buckels en off-piste veilig en gecontroleerd, maar technisch nog niet optimaal.
Bochten: Maakt gevarieerde bochten (lange en korte). Ligt dus voor mijn gevoel tussen 6-7.
Skitempo: Skiet graag snel, wacht met groepen altijd iets verderop. Wil graag een ski die op erg hoge snelheden ook stabiel is.
Pistekeuze: Ski veel op de piste, maar zoek een ski die genoeg drijfvermogen heeft om ook prima off-piste mee te skiën. Ski +/- 70% piste, 30% off piste.

In 2014 op advies van Duijvestein Zoetermeer het volgende aangeschaft (als all-mountain):

Ski: Atomic Blackeye Ti 2013/2014 (ik vermoed zo snel even de 181cm)
Schoen: Salomon Xpro80

Over bovenstaande gear ben ik over het algemeen tevreden. Waar ik tegen aan loop is dat ik deze combi bij hogere snelheden al snel als zoekend ervaar. Pistegedrag is verder gewoon goed, off-piste heb ik al snel het gevoel dat ik te weinig drijvend vermogen uit de ski krijg.

Zelf zie ik de bomen door het bos niet wat ski’s / schoenen betreft. Aanstaande zaterdag vertrek ik naar Sankt Anton voor een weekje en hoop daar eventueel wat nieuws te kunnen testen. Alvast bedankt.

*bericht bewerkt door MitchvS op 07 jan 2019 12:32

Ik zou beginnen met een goed passende stijvere skischoen.

Ik zou beginnen met een goed passende stijvere skischoen.

Sjaak27 op 7 jan 2019 12:53

Dat idee had ik dus ook. Hebben jullie een advies qua flex?

Ik zou beginnen met een goed passende stijvere skischoen.

Sjaak27 op 7 jan 2019 12:53

Dat idee had ik dus ook. Hebben jullie een advies qua flex?

MitchvS op 7 jan 2019 12:56

Gezien je lengte/gewicht en ervaring zou ik voor minimaal 100 gaan qua flex. Maar weet wel wat de ene 100 de andere 100 niet is, elk merk is daar toch weer net iets anders in. En… flex kan nog zo ‘passend’ zijn op je ski-ervaring, als de skischoen niet lekker zit heb je er ook niks aan. Dus een goed passende skischoen is belangrijker dan een flex die zeg maar pakweg 10 of 20 meer is dan je huidige schoen.

Hoi @MitchvS,

Ik herken de ski ambitie en vaardigheden. Zelf heb ik de atomic hawk 110. Ik ben wat lichter qua gewicht… dus 110/120 zou ik zeker doen.

Qua ski’s heb ik de Fisher progressor F19. Echter denk ik dat die te weinig float heeft voor de offpiste wensen. Ik ben zelf meer een on-piste skiër.

Voor advies, kijk op de site van @GiGi.(http://gigiski.com) Daar kom je aardig ver mee!

Gezien je lengte/gewicht en ervaring zou ik voor minimaal 100 gaan qua flex. Maar weet wel wat de ene 100 de andere 100 niet is, elk merk is daar toch weer net iets anders in. En… flex kan nog zo ‘passend’ zijn op je ski-ervaring, als de skischoen niet lekker zit heb je er ook niks aan. Dus een goed passende skischoen is belangrijker dan een flex die zeg maar pakweg 10 of 20 meer is dan je huidige schoen.

Sheila op 7 jan 2019 13:04

Met de lengte en het gewicht van @MitchvS zou ik nog eerder neigen naar een flex van 120>. Maar goed, pasvorm is key dus daar zou eerst op gefocussed kunnen worden.

When life gets too complicated.... SKI

@MitchvS
Gezien jouw skiniveau en gewicht zal de Xpro 120 al een heel verschil geven.
Ik ben ook van Xpro80 naar de Xpro120 gegaan en ben 17kg lichter dan jou, en heb ervaren dat de sturing zoveel directer is geworden.
Uiteraard is een goed passende schoen het belangrijkste, dus pin je niet vast op een merk.
Qua ski zijn de Volkl Kendo , Blizzard Brahma of Rossignol Experience 88 HD wellicht het proberen waard.

Over schoenen zijn al goede adviezen gegeven: fit gaat voor flex, maar die mag best wat omhoog. En deze investering is belangrijker dan die in nieuwe ski’s (als je moest kiezen).

Qua ski’s: De K2 iKonic 80 TI of 84 TI zijn erg goede ski’s, en zeer goed op de piste. Datzelfde geldt voor de Fischer Pro Mtn 80 TI, die is net wat pittiger. Wil je echt breder, dan zou ik de Völkl Kendo overwegen. Veel breder lijkt me niet handig, omdat je dan wel erg veel inlevert op de piste.

Gewapend met nieuwe hawx prime 130 ben ik inmiddels onderweg naar Sankt Anton. Iedereen bedankt voor het meedenken. Ben heel benieuwd hoe deze schoenen gaan bevallen.

Gebruik die hogere flex dan ook vooral om meer druk op de voorkant van de ski’s te geven, anders voegen ze weinig toe.

Veel plezier!

Edwin van Riel

Gewapend met nieuwe hawx prime 130 ben ik inmiddels onderweg naar Sankt Anton. Iedereen bedankt voor het meedenken. Ben heel benieuwd hoe deze schoenen gaan bevallen.

MitchvS op 12 jan 2019 06:50

Veel plezier. Vergeet dan ook niet bij de shop Jennewein (o.a. onderaan de Galzigbahn) een en ander aan ski’s te testen. In ieder geval om erachter te komen wat je wel/niet fijn vindt (bred, smal, grote radius, kleine radius, etc.).

Zag Sankt Anton gisteravond op het journaal bij een thema over bereikbaarheid passeren. Is het gebied wel goed bereikbaar en skibaar?

Hen48

Gewapend met nieuwe hawx prime 130 ben ik inmiddels onderweg naar Sankt Anton. Iedereen bedankt voor het meedenken. Ben heel benieuwd hoe deze schoenen gaan bevallen.

MitchvS op 12 jan 2019 06:50

Veel plezier. Vergeet dan ook niet bij de shop Jennewein (o.a. onderaan de Galzigbahn) een en ander aan ski’s te testen. In ieder geval om erachter te komen wat je wel/niet fijn vindt (bred, smal, grote radius, kleine radius, etc.).

GiGi op 12 jan 2019 10:43

Thanks, zal ik zeker doen!

Zag Sankt Anton gisteravond op het journaal bij een thema over bereikbaarheid passeren. Is het gebied wel goed bereikbaar en skibaar?

Hulst op 12 jan 2019 11:03

Naar mijn weten is onder andere Lech momenteel niet bereikbaar maar is St Anton prima aan te rijden. We gaan het meemaken, bijna bij Bregenz.

Skibaar is het vandaag sowieso. Zelf verwacht ik dat morgen/overmorgen 80%> van het gebied gesloten zal zijn door de harde wind.

Plaats een reactie