Enkele vraagjes over de file rondom Munchen tijdens krokusvakantie

@sanderski, als je op zondag gaat vertrekken zal je geen enkele last van files krijgen, (uitzonderingen door ongevallen oid nagelaten) al het vakantie verkeer is zaterdags al aangekomen…

iemand enige idee over de file mogelijkheid van de kerst vakantie? Wij zouden zaterdag vanuit brussels vertrekken, maar hebben tot dus ver geen vaste uur afgesproken om te vertrekken. Ik zelf zat te denken om rond 4uur te vertrekken met aankomst tijd rond 13-14uur ( zillertal gebeid).

Ik ben van mening dat elke drukte, of het nu kerst is, of carnaval, of door het weer, je route (tijd) aardig op kan kloten, daarom maar even wat cijfers erbij gepakt die ik zelf ooit genoteerd heb. Het topic heb ik in de afgelopen jaren diverse malen op diverse wijze geprobeerd:

a.) wat is het verschil tussen de rondweg rijden, of via de binnenstad om 08.30 beide route NOORD heen, Zonder Vertraging, door files en/of weer:

  1. via de bekende ringweg, dus A8-A99-A8 deed ik 27 minuten
  2. via de binnenring/stad, dus verdistrasse, menzinger strasse, door naar Isarring en naar de A8 deed ik 29 minuten

b.) wat is het verschil tussen wel/geen file hebben als je de route ZUID pakt
1.) HEEN via A99-A96-E54-995 deed ik om 1800 (vrijdagavond spits!) 34 minuten
2.) TERUG via 995-E54-A96-A99 deed ik om 1000 (zaterdagochtend drukte) 32 minuten

Alle tijden zijn gemeten vanaf het begin van de A99 rondweg tot einde A99 rondweg

Dus, de A99 rondweg blijft de beste optie als het weer en verkeer meewerken. Mocht het weer en/of verkeer tegenzitten heb je bovenstaande opties a.2 en b.1 en b.2

Succes :-0

Zoals @michelr zegt, vind ik het ook superbelangrijk je Tom Tom kaarten en live update up to date te hebben, zodat je bij opstoppingen alternatieve routes krijgt die je kunt accepteren, maar niet hoeft te accepteren. Nou is dat op de heenreis nog wel een beetje te sturen qua vertrektijden, maar ik vind het tijdens de Oostenrijkse Uittocht op de terugweg nog fijner om drukte te kunnen ontlopen

Om dit oude maar immer actuele topic maar even naar boven te halen: om Munchen te omzeilen tussen Nurnberg en Salzburg kan ik volgens de routeplanner ook de A3 volgen en dan via de B20 richting Salzburg gaan. Dat is qua kilometers even lang en volgens de routeplanner een half uurtje langer. Heeft iemand ervaring met deze optie?

@Anki wij hebben die route vorig jaar op de terugweg gereden vanuit Pillerseetal, omdat kufstein-rosenheim-München drama was. Op advies van navigatie. Stuk meer kilometers, stukje binnendoor maar het reed door en we waren uit mijn hoofd een minuut of 20 meer reistijd kwijt tov originele tijd. Via Rosenheim-München zou dat 2uur extra zijn geweest. En je ziet nog eens wat

Wij zijn afgelopen voorjaarsvakantie op de terugweg ook zo gruwelijk in de file terecht gekomen, maar niet alleen bij München. We hadden wel e.e.a. verwacht dus braaf afgewacht. Toen we na 7 uur rijden net Nürnberg voorbij waren was het niet meer leuk. Het hield aan tot ca. Frankfurt en pas de laatste 400 km konden we doorrijden.
Bij elkaar 14 uur. Ach, het kan erger en de vakantie was toch al voorbij, maar het is nooit leuk.

Het enige wat helpt is laat vertrekken en er achteraan rijden. Dus ben je je hotel al uitgegooid, maar is het nog mooi weer, ga nog lekker lunchen, sleeën, wandelen, … en vertrek rond 14u. Je bent pas rond middernacht thuis, maar kan wel doorrijden.
(extra overnachting is nog beter, maar loopt aardig in de papieren met een gezin)

Afgelopen jaar was het geen mooi weer op de vertrekdag. Om nou met kleine kinderen en je ziel onder je arm rond te lopen en wachten tot je weg mag was niet echt aantrekkelijk. We overwegen die extra overnachting voor komende voorjaarsvakantie dus wel…

*Edit: vrienden van ons vertrokken juist heel vroeg, maar deden er uiteindelijk nog langer over. Andere vrienden kozen de alternatieve route en kwamen tegelijk met ons thuis.

De heenweg al op vrijdagochtend en zelfs toen al in de drukte tussen de skiboxen.

Donderdag avond tassen inpakken en vrijdag skiën tot 15.00 uur. Dan douche en omkleden en vertrekken. Onderweg nog een hapje eten. Zo doen we al jaren en eigenlijk nooit file gehad.En twee dagen om alles weer op te ruimen.

May the ski force be with you !!

Wij zijn afgelopen voorjaarsvakantie op de terugweg ook zo gruwelijk in de file terecht gekomen, maar niet alleen bij München. We hadden wel e.e.a. verwacht dus braaf afgewacht. Toen we na 7 uur rijden net Nürnberg voorbij waren was het niet meer leuk. Het hield aan tot ca. Frankfurt en pas de laatste 400 km konden we doorrijden.
Bij elkaar 14 uur. Ach, het kan erger en de vakantie was toch al voorbij, maar het is nooit leuk.

Het enige wat helpt is laat vertrekken en er achteraan rijden. Dus ben je je hotel al uitgegooid, maar is het nog mooi weer, ga nog lekker lunchen, sleeën, wandelen, … en vertrek rond 14u. Je bent pas rond middernacht thuis, maar kan wel doorrijden.
(extra overnachting is nog beter, maar loopt aardig in de papieren met een gezin)

Afgelopen jaar was het geen mooi weer op de vertrekdag. Om nou met kleine kinderen en je ziel onder je arm rond te lopen en wachten tot je weg mag was niet echt aantrekkelijk. We overwegen die extra overnachting voor komende voorjaarsvakantie dus wel…

*Edit: vrienden van ons vertrokken juist heel vroeg, maar deden er uiteindelijk nog langer over. Andere vrienden kozen de alternatieve route en kwamen tegelijk met ons thuis.

De heenweg al op vrijdagochtend en zelfs toen al in de drukte tussen de skiboxen.

Jay op 1 dec 2015 12:46

Herkenbaar. Het helpt ook niet echt dat ze in Duitsland rustig een paar banen afzetten omdat ze de berm gaan maaien. Dat kan ook wel in een ander weekend lijkt me.

Overigens hadden wij ook via Google Maps 2x een alternatieve route gekozen. De eerste keer ging dat goed en pakten we een uur winst, de 2e keer verloren we meer dan een uur…

Misschien is de beste remedie om je lot te accepteren.

Aankomst op zondag bespaart je een heleboel ellende. Als aankomst op zaterdag is, dan zeer vroeg (3.00 uur) of wat later (12.00 uur) vertrekken.

Wij vertrekken altijd vroeg in de nacht. Het s’nachts rijden valt me steeds meer tegen, al is dat erg afhankelijk van het weer.

Wij rijden trouwens altijd via Passau …

Aankomst op zondag bespaart je een heleboel ellende. Als aankomst op zaterdag is, dan zeer vroeg (3.00 uur) of wat later (12.00 uur) vertrekken.

Wij vertrekken altijd vroeg in de nacht. Het s’nachts rijden valt me steeds meer tegen, al is dat erg afhankelijk van het weer.

Wij rijden trouwens altijd via Passau …

CY325i op 4 jan 2016 14:19

En als je voor Passau de A3 verlaat en via de B20 richting Salzburg gaat, is dat een goed idee dat je weet?

Plaats een reactie