Advies nodig bij lengte snowboard

Goedenavond allen!

Ik zou graag advies willen rondom de lengte van een snowboard. Ik ben van plan om een Jones Mountain Twin aan te schaffen, ik zit alleen te twijfelen over de maat! Ik ben een stuk of 10 websites afgelopen, elk geven een beeld weer.

Ik ben 1.86 meter, 77 - 80 kilo zwaar (wisselt wat ;) ), schoenmaat 45. Ik zit nu te twijfelen tussen een 58wide of een 61w. De meeste sites adviseren een 61w, ben alleen bang dat het snowboard dan zijn speelsheid gaat verliezen… Ik snowboarde voorheen op Nitro Team 59w.

Ik hoor het graag als iemand advies heeft, alvast bedankt! :)

Ik (183cm, 74kg) had gisteren geen probleem met een 164w mountain twin… Geleend board

Ik heb t idee dat t vroeger makkelijker was te vergelijken (alles full camber). Maar door verschillende lengtes rocker neus is vergelijken lastiger.

Als je de gewone Nitro team had (Niet de gullwing versie) zou ik eerder de iets langere versie kiezen.
Doordat hij rocker in tip en tail heeft voelt ie inderdaad niet zo lang als een camber board. Qua size chart kan beide volgende meneer Jones.
Wil je heel veel spelen en jibben dan de iets kortere versie.

Met de 161w zit je netjes midden in de range die Jones zelf opgeeft. Sowieso is de mountain twin een relatief speels board, dus ik denk dat dat wel goedkomt.

Blijft natuurlijk persoonlijke voorkeur… Hoe rij je het meest en het liefste?

Als je de gewone Nitro team had (Niet de gullwing versie) zou ik eerder de iets langere versie kiezen.
Doordat hij rocker in tip en tail heeft voelt ie inderdaad niet zo lang als een camber board. Qua size chart kan beide volgende meneer Jones.
Wil je heel veel spelen en jibben dan de iets kortere versie.

Tiny-M op 7 jan 2019 21:54

Ik had de gullwing versie…

Met de 161w zit je netjes midden in de range die Jones zelf opgeeft. Sowieso is de mountain twin een relatief speels board, dus ik denk dat dat wel goedkomt.

Blijft natuurlijk persoonlijke voorkeur… Hoe rij je het meest en het liefste?

Reynouts op 7 jan 2019 23:15

Cruisen over de pistes, naast de pistes, carven op snelheid, 180 springen op en buiten de pistes, beetje butteren, weinig park!

Als je de gewone Nitro team had (Niet de gullwing versie) zou ik eerder de iets langere versie kiezen.
Doordat hij rocker in tip en tail heeft voelt ie inderdaad niet zo lang als een camber board. Qua size chart kan beide volgende meneer Jones.
Wil je heel veel spelen en jibben dan de iets kortere versie.

Tiny-M op 7 jan 2019 21:54

Ik had de gullwing versie…

Met de 161w zit je netjes midden in de range die Jones zelf opgeeft. Sowieso is de mountain twin een relatief speels board, dus ik denk dat dat wel goedkomt.

Blijft natuurlijk persoonlijke voorkeur… Hoe rij je het meest en het liefste?

Reynouts op 7 jan 2019 23:15

Cruisen over de pistes, naast de pistes, carven op snelheid, 180 springen op en buiten de pistes, beetje butteren, weinig park!

161 zou ik voor gaan.

Leuk om te lezen dit. Ik heb een aantal maanden geleden ook een 161 MT gekocht (17-18 model). Ik heb vrijwel dezelfde lengte en gewicht als jij, schoenmaat 1 maatje groter.
Heb er in inmiddels 1x een middagje in Zoetermeer op gereden.

“Cruisen over de pistes, naast de pistes, carven op snelheid, 180 springen op en buiten de pistes, beetje butteren, weinig park!”

Ik heb het board gekocht met dezelfde bedoeling. Het board stelt niet teleur :)

Vet, niet getwijfeld over de 58w?

Ik ben heel benieuwd naar het plankje, vooral naar de stijfheid ervan. De Nitro Gullwing was een lekker plankje, maar bij stevig carven en op snelheid zat hij al snel op de max.

De huurboards die ik hiervoor gereden heb, zaten op een gegeven moment ook aan hun max. Die waren iets korter en wat meer flex.

Dat is de reden dat ik gekozen heb voor een all mountain board met wat meer lengte en redelijk stijf. Ik houd er van om snelheid te maken op de piste. Off piste en funpark doe ik vrijwel niet.
Denk dat het wel een geschikte plank voor je is. Ben je naar het 17/18 model aan het kijken of het nieuwe model?

Vet, niet getwijfeld over de 58w?

Ik ben heel benieuwd naar het plankje, vooral naar de stijfheid ervan. De Nitro Gullwing was een lekker plankje, maar bij stevig carven en op snelheid zat hij al snel op de max.

Eldo op 8 jan 2019 15:16

Is een Jones Mountain Twin zoveel stijver dan een Nitro Team?

Zelf heb ik ook een Nitro Team True Camber 164W met 1.86m en 86kg. En inderdaad kan ik er ook niet hard genoeg mee. Al had ik hem ook gekocht zodat het snowboarden minder moeite kost, ten opzichte van een Lib Tech Skunk Apes. En dat klopte, maar ik kan er naar mijn mening gewoon niet hard genoeg op. Als in dat het teveel moeite kost en je teveel ‘chatter’ hebt.

Afgelopen kerst had mijn vriendin wel liever dat ik op de Nitro Team reed, want dan ging ik een stuk langzamer dan op mijn Powfinder 164.

Effectieve kantenlengte is belangrijker dan enkel de lengte van het snowboard. Je kunt een heel lang board met een korte effectieve kantenlengte hebben, maar met een hele lange neus en achterkant. Of een korter board met langere effectieve kantenlengte, maar met een stompe neus en achterkant. Staar je dus niet blind op enkel de lengte.

Ook zijn veel boards tegenwoordig wat breder, waardoor ze meer draagvermogen hebben en “korter” gereden kunnen worden. Gewichtsindex geeft meestal een redelijke indicatie.

Mijn huidige board is 1.67m, maar heeft dezelfde kantenlengte als m’n oude 1.58m:)

*bericht bewerkt door Balboa op 09 jan 2019 09:49

ik weeg meestal ook rond de 85 kg, ben 1,85 m, schoenmaat 45 en heb de 161w. Bevalt prima. Eigenlijk gewoon een heerlijk ‘does it all’ boardje. Ga ik offpiste (met gids) dan bindingen verder naar achteren. Blijf ik op de piste dan bindingen op standaard setting. Is al iets setback.

life is a beach, or a pile of snow

Effectieve kantenlengte is belangrijker dan enkel de lengte van het snowboard. Je kunt een heel lang board met een korte effectieve kantenlengte hebben, maar met een hele lange neus en achterkant. Of een korter board met langere effectieve kantenlengte, maar met een stompe neus en achterkant. Staar je dus niet blind op enkel de lengte.

Ook zijn veel boards tegenwoordig wat breder, waardoor ze meer draagvermogen hebben en “korter” gereden kunnen worden. Gewichtsindex geeft meestal een redelijke indicatie.

Mijn huidige board is 1.67m, maar heeft dezelfde kantenlengte als m’n oude 1.58m:)

Balboa op 9 jan 2019 09:46

Thx. Ik zie dat de effectieve lengte 2,4 cm langer is dan m’n oude team. Dat moet denk ik wel goed komen dan.

Plaats een reactie