Skibril op sterkte, Of???

Sinds enkele maanden heb ik een bril.
Hiervoor heb ik altijd nachtlenzen gehad (6 jaar), maar die hebben mijn ogen dusdanig verkloot dat ik nu een cilinder heb van -3.5 rechts en links iets van -2, verder links ook -2 normaal en rechts -0.75 (begon met iets van -2 aan beide ogen). Nachtlenzen kan ik nu dus niet meer.

Nu ben ik op zoek naar een oplossing voor tijdens het skiën, alleen is veel niet mogelijk door mijn sterkte.
Dag, week, maand lenzen gaan maar tot -2.75 cilinder. Dat is dus geen optie.
Die skibril inserts ook zoiets. In de VS vond ik wel een insert die verder dan -2.75CYL ging, maar die was 1 heel duur en 2 verzend niet naar NL…

Dan heb je ook nog van die OTG-skibrillen, maar las ook weer dat de (normale)bril dan snel beslaat.
Zo’n vizier lijkt me 10 keer niets dus dat wordt 'm ook niet.

Dus mijn vraag is:
Weet iemand een goede oplossing?

(of een website/opticien die tot -3.5CYL gaat op die inserts)

*bericht bewerkt door luuk777w op 08 jan 2019 01:22

Wintersport, het beste wat er is.

Voor zover ik weet is het bij de Adidas id2 pro gewoon mogelijk om er alle sterktes in te krijgen, je koopt namelijk de insert los en laat daar dan de glazen van jouw sterkte erin plaatsen.
@joost7 ken wellicht nog beter uitleggen hoe en wat?

*bericht bewerkt door Piefke op 08 jan 2019 03:27

LA NORMA😍☃️

@Piefke
Ja, die had ik gezien, het probleem daar van is alleen dat dat behoorlijk prijzig wordt.
Zo’n universele insert is iets van 30 euro en die van Adidas iets van 60.
Dat is het probleem zo zeer nog niet, maar als ik er door een opticien glazen in laat zetten gaat mij dat zo’n 300 euro voor een paar kosten. Online kan het alleen voor de lagere sterktes en dan is het iets van 90 euro in totaal. Heel wat anders dan zo’n 350 euro…

Wat ik wel had gevonden is de https://www.smithoptics.com/us/Root/Men%27s/Goggles/Snow/Kno…. Weet niet of iemand hier ervaring mee heeft, maar schijnt ideaal te zijn voor een bril er onder.

*bericht bewerkt door luuk777w op 08 jan 2019 03:40

Wintersport, het beste wat er is.

Het is natuurlijk een erg persoonlijk iets maar … heb een vizierhelm en dat bevalt uitstekend met mijn gewone bril eronder. Daarnaast draag ik ook, als het sneeuwt, mijn gewone bril onder een Oakley sneeuwbril met Prizm Rose lens. Beslaat nooit, past super over mijn bril. Heb ook ervaring met een Adidasortbril incl. insert. Ook deze jarenlang gebruikt voor het skien. Ging ook prima. Prijstechnisch is een de sneeuwbril waar je je bril onderdraagt van mijn drie eigen ervaringen de goedkoopste. Wat gemak betreft voldoen ze voor mij alle drie meer dan uitstekend. Dit zijn mijn ervaringen. Succes met je keuze.

Voor zover ik weet is het bij de Adidas id2 pro gewoon mogelijk om er alle sterktes in te krijgen, je koopt namelijk de insert los en laat daar dan de glazen van jouw sterkte erin plaatsen.
@joost7 ken wellicht nog beter uitleggen hoe en wat?

Piefke op 8 jan 2019 03:26

@luuk777w , vervelend dat Nachtlenzen niet gebracht heeft wat je verwacht hebt.
Waarom zou een insert niet kunnen met jouw sterkte? Weet je de exacte sterkte?
De insert van Adidas kost inderdaad +/- €60,- Julbo heeft ze ook(en heb je nog de keuze uit betere lenzen ook…) en die kost de helft.
Voor de insert kan je hele speciale glazen bestellen, echter kan er ook een wat eenvoudigere lens in, om zo de kosten te drukken.
Heb je al een goggle, er zijn namelijk ook universele inserts.
Indien je jouw sterkte gegevens kan sturen, eventueel in een pb, kan ik eens wat voor je uitzoeken. Ook kan ik kijken naar mogelijkheden voor (dag)lenzen? gebruik je ze alleen voor de wintersport? de rest van de tijd heb je een bril op?

Ik weet niet waar je vandaan komt, anders mag je altijd vrijblijvend bij me langs komen, ik zit in de buurt van Deventer.

@Piefke hoe bevalt jouw ID2 Pro met insert?

*bericht bewerkt door Joost7 op 08 jan 2019 09:39

Net als @MrsSki. draag ook ik een vizierhelm van Uvex met bril eronder. Gaat perfect. Onder mijn vorige losse skibril droeg ik overigens ook gewoon mijn bril.

Hen48

@Joost7 is een professional op dit vlak, by the way.

Indien nodig draag ik m’n skibril ook gewoon over m’n reguliere bril en dat gaat prima.

En ja … bijzondere glazen kosten nu eenmaal geld … je hebt ze nodig en hebt geen alternatief.
Daar zul je als brildrager mee moeten leven …

Rob

Moet ook zeggen dat OTG bril altijd goed is bevallen. Enige nadeel was toen ik van gewone bril wisselde de pootjes onder de helm vervelend aan het knellen gingen.

Nu heb ik nog nooit met inserts geskied, maar als je naar binnen gaat moet je dus alsnog je gewone bril opzetten?

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 08 jan 2019 14:39

@Joost7

Dit is mijn sterkte:

null

Als ik kijk op internet vind ik alleen sites waar ik een sterkte kan kiezen tot -2.5 CYL. (of misschien een kwartje meer)
Het probleem is dat die eenvoudige lenzen maar tot ongeveer -2.5 CYL gaan. Ik heb een stuk meer nodig.
Net als bij lenzen, heb nog maar vluchtig gekeken en vond geen torische lenzen die verder dan -2.75 CYL gaan.

Deventer is 2 uur reizen voor mij, dus denk niet dat langskomen het gaat worden, ben best druk met tentamens nu.

*bericht bewerkt door luuk777w op 08 jan 2019 14:55

Wintersport, het beste wat er is.

@luuk777w zie PB

Op internet zul je inderdaad alleen de ‘standaard’ dingen vinden. in het gestuurde PB hier wat meer uitleg over…
Ik denk graag met je mee, en we zullen ongetwijfeld een mooie oplossing voor je kunnen vinden/maken…

Ik ben sinds 2016 ook gebruiker van een skibril met insert, namelijk de Adidas ID2 Pro.
De bril en insert kosten inderdaad aardig wat, maar voor de ‘glazen’ heb ik niet zoveel betaald. Ik ben langsgegaan bij de lokale opticien. Uiteindelijk was ik voor de insert-glazen €20 kwijt. Dit zijn dan wel kunststof glazen, maar ik denk dat dit veiliger is qua versplintering (bij vallen, mocht het kapot gaat) en minder snel beslaat dan glas. Let op, ik heb wel een compleet andere sterkte dan jij, en weet niet de mogelijkheden hierin met jouw sterkte (zie foto hieronder).
Bij mij wil de insert/bril nog wel eens beslaan tijdens het stilstaan op de piste, maar dit gaat binnen 1 à 2 seconden skiën alweer weg en hindert dus eigenlijk niet.

Ik denk dat een bril met insert een goede investering is voor op de lange termijn. Mocht bijvoorbeeld je sterkte wijzigen, dan hoef je alleen 2 nieuwe insert-glazen te laten maken. Daarnaast heb je niet de kans op het beschadigen van je ‘dagelijkse’ bril tijdens het skiën.
Al met al zou ik je dus een bril met insert kunnen aanraden!

null

Stay frosty

Jarenlang een id2 pro met insert gebruikt. Als ik me goed herinner kostte die insert me echt de kop niet. werkte prima. Nu over naar contacts.

Edwin van Riel

@Siard @evr66
Ja, normaal kosten die inserts niet heel veel, maar met mijn sterkte wel helaas.

Wintersport, het beste wat er is.

@Siard @evr66
Ja, normaal kosten die inserts niet heel veel, maar met mijn sterkte wel helaas.

luuk777w op 8 jan 2019 16:10

Oh ik wist niet dat dat zo hard op zou lopen. Ook de kunstof glazen? Als je echt glas wilt, dan kan ik de hoge kosten begrijpen.
Hopen dat je dan een andere (makkelijke) oplossing kan vinden!

*bericht bewerkt door Siard op 08 jan 2019 16:13

Stay frosty

@Siard
Ja.
Via @Joost7 kan ik de insert voor 135 euro krijgen.
Alleen heb ook een nieuwe skibril nodig en met een budget van eigenlijk 150 - 175 euro is het nogal lastig.
De skibril die ik nu heb heeft echt nauwelijks ventilatie dus ben ik bang dat de insert dan gelijk beslaat.

Wintersport, het beste wat er is.

Da’s een universele insert dan? Of voor de id2?

Edwin van Riel

@evr66 universele

*bericht bewerkt door luuk777w op 08 jan 2019 16:26

Wintersport, het beste wat er is.

Da’s een universele insert dan? Of voor de id2?

evr66 op 8 jan 2019 16:23

een universele incl de glazen(kunststof uiteraard) op sterkte!

Je zou hier even terug kunnen zoeken. Volgens mij kwam er een hele aardige bril bij bever voorbij die niet te duur was. Dacht een Salomon voor 70 of 80 EUR of zo. Iemand hier die dit bijgebleven is?

Dan nog steeds erg houden in fit in combinatie met helm natuurlijk! Maar als dit goed uitpakt, zou je voor een redelijk bedrag klaar kunnen zijn.

Edwin van Riel

Of zoiets van de Decathlon wellicht? https://www.op-wintersport.nl/beste-skibril Geen idee hoeveel waarde je aan deze test moet hechten alleen, maar vaak koop je bij de D wel heel aardig spul voor nette prijzen als je het allemaal een beetje betaalbaar wilt houden ;). Dan zijn er ook nog avonturen als bluetribe en dergelijke. Ook geen ervaring mee, maar wellicht anderen hier wel.

Edwin van Riel

Sinds enkele maanden heb ik een bril.
Hiervoor heb ik altijd nachtlenzen gehad (6 jaar), maar die hebben mijn ogen dusdanig verkloot …

luuk777w op 8 jan 2019 01:20

Uit intersse voor nachtlenzen even offtopic.
Is het door de nachtlenzen dat je ogen nu zo slecht zijn?

Ik heb zelf een bril, maar kan gelukkig sporten met daglenzen in. Ik kan je verder geen advies geven.
Succes met de zoektocht!

⛷🎿

@Ilona2

Dat denk ik.
Verkloot is misschien een groot woord.
En misschien is het bij mij ook wel gekomen doordat ik ze gehad heb in de periode dat mij ogen nog groeide, geen idee.
Ik was 12 toen ik voor het eerst nachtlenzen kreeg. Heb daar voor nooit een bril gehad, dat wou ik niet, dus op zoek naar een andere oplossing (Nachtlenzen waren PERFECT!).
Ik had toen links en rechts -2, of misschien het ene oog iets meer/minder. Elke 6 maanden moest ik voor een check. Zat bij Contactalook in Eindhoven. De op een na laatste check zagen ze al een cilinder, maar die was nog niet zo groot. De laatste check was hij toch een stuk groter en moest ik 4 tot 6 weken zonder nachtlenzen om nieuwe aan te meten. Alleen toen was er een hoop gedoe daar dus ben daar weg gegaan en wou gewoon nachtlenzen bij Eyewish. Die hebben toen mijn ogen opgemeten en vertelde mij dat ik rechts een cilinder had van -3 en geen nachtlenzen meer kon. Mijn ogen waren nog niet helemaal terug naar de “normale” staat dus moest ik voor de definitieve meting over een twee weken terug komen. Zo gezegd zo gedaan. Nieuwe sterkte na 6 jaar nachtlenzen: L: -1.75 en -1.75CYL R: -0.75 en -3.25CYL. In Eindhoven beweerde ze dat dat gewoon bij mij oog hoorde en het nooit eerder opgemerkt was omdat de nachtlens het tot iets van -2 tot -2.5 kon verhelpen. Bij de Eyewish vonden ze het gewoon “vreemd” dat ik nu op deze sterkte zit, maar hadden ze niet genoeg kennis voor een conclusie.
Ik zelf denk dat het door de nachtlens is gekomen, want, waar anders door? 😋

Normaal behoud je gewoon je oude sterkte met nachtlenzen.
Tenminste, dat werd mij destijds verteld.
Begin je op -2, dan zou je na 6 jaar ook weer op -2 moeten zitten of zelfs beter, -1.5 ofzo.

*bericht bewerkt door luuk777w op 08 jan 2019 21:35

Wintersport, het beste wat er is.

@luuk777w door het gebruik van nachtlenzen veranderen je ogen niet. Echter kan het wel als je in de groei bent, tot +/- 18/19jr, je ogen veranderen. Het komt regelmatig voor dat een cilinder steeds sterker wordt, ondanks dat je nachtlenzen draagt.
Wat wel bewezen is, is dat de minsterkte toename iets wordt afgeremd, mits je er op jonge leeftijd mee begint, en de lenzen netjes verzorgd, regelmatig op controle komt en op tijd vervangt.
Van contactalook mag je er van uitgaan dat ze weten wat ze doen.
En inderdaad voor een nieuwe meting is het dan raadzaam om enkele weken, soms langer geen nachtlenzen te dragen. Als je dan halverwege je ‘herstel’ proces bent en je gaat naar een ander snap ik dat ze het lastig vinden…
Hoe lang heb je nu geen nachtlenzen in?

Hopelijk kan je straks weer (nacht)lenzen dragen…

En nu weer on-topic

@Joost7
Heb nu een half jaar geen nachtlenzen meer.
Dat kan volgens contactalook namelijk niet meer omdat nachtlenzen maar tot -2 tot -2.5 cilinder gaan. (afhankelijk van de persoon)
Contactalook was altijd heel erg goed, weet niet of je ze kent, maar dat waren ze. De laatste jaren is het daar best wel verslechterd naar mijn mening. (mocht je benieuwd zijn naar het hele verhaal stuur ik je wel een PB)

Toen ik met nachtlenzen begon op mijn twaalfde had ik een sterkte van -2 aan beide ogen, geen cilinder. Nu 6 jaar later is het veel slechter als dat ik begon met nachtlenzen en dermate verslechterd dat ik dus geen nachtlenzen meer kan volgens contactalook.

Wintersport, het beste wat er is.

@Joost7, hij bevalt prima. Wat in mijn ogen wel beter zou kunnen is dat de insert nu wat dicht tegen je aan staat zodat die sneller aanslaat bij stilstaan of vochtig weer en de insert zit tegen de “binnenlens” zodat deze krast… Als ze die 2 punten zouden aanpassen dan is het product “af” in die zin.

LA NORMA😍☃️

vizier helm is inderdaad een verbetering ten opzichte van een OTG skibril.
maar de anti condens doekjes van de opticien werken ook wel goed en zijn de goedkoopste oplossing.

Bedankt allemaal — met name @Joost7 — voor het mee denken!
Uiteindelijk heb ik niet besloten om voor de insert te gaan, maar om dit jaar alleen een nieuwe skibril te doen.
135 voor inserts én 137 euro voor een skibril was gewoon te veel dit jaar.
Ik ben uiteindelijk voor de https://www.webtogs.com/nl-NL/Julbo-Titan-Otg-Zebra-Light-Re… gegaan.

*bericht bewerkt door luuk777w op 09 jan 2019 00:51

Wintersport, het beste wat er is.

Ik zie nu dat bij onze vrienden van wepowder een Adidas id2pro te koop staat: https://wepowder.com/nl/forum/topic/263138

Goede keus. Ikzelf draag lenzen en af en toe een bril (soms last van mijn ogen). Ik heb gewoon een skibril waar mijn bril onder past, geen gedoe met slecht zien als je je skibril afzet en als je sterkte veranderd hoef je niet voor twee brillen je sterkte bij te werken.

Ik ski altijd met mijn gewone bril maar denk erover na om een zonnebril op sterkte te laten maken. Maar ik vind het wel spannend om dit online te doen.
Heeft iemand hier ervaring mee? https://specialspex.com/product/julbo-stream-gold-sportbril…

Plaats een reactie