Vignet verwarring

Dit onderwerp gaat over de bestemming Fieberbrunn

Ik was onder de indruk dat je een vignet nodig hebt voor de snelwegen in Oostenrijk. Ik stond op het punt de digitale te bestellen, maar vond dan de kaart op deze pagina: https://shop.asfinag.at/nl/meer-informatie/

Als ik de Google Maps route bekijk, dan gaat die toch niet over een oranje of groene weg, of toch? https://www.google.com/maps/dir/Maaseik,+3680,+Belgium/6391+…

Je kunt inderdaad naar Fieberbrunn zonder vignet.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als je die Google route volgt kom je op de Oostenrijkse A12 en daar geldt sinds enige jaren vanaf de grens (!) vignetplicht. Je kunt wel via secundaire wegen maar die ken ik zelf niet (wij gaan verder Oostenrijk in).

ANWB: De vignetplicht geldt ook voor het stuk van de A12 tussen de Duitse grens en de afrit Kufstein-Sud. Wie hier geen vignet voert, riskeert een boete.

Je moet je afvragen of je op dit moment liever secundaire wegen rijdt om een vignet van 9 euro te voorkomen.
De kans is dat dit weer nog even aanhoudt. Ik hoef eigenlijk ook niet persee een vignet, maar ik heb hem gewoon genomen zodat ik zonder problemen kan uitwijken naar snelwegen. De digitale versie moet je overigens minimaal 14 dagen van tevoren aanschaffen, dus als je op het laatst alsnog wilt zul je toch een sticker moeten halen.

Via Chiemsee, Siegsdorf, Inzell, Lofer is het vignetvrij.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik zou het risico voor die € 9,00 niet nemen. Vroeger wel gedaan maar 1 x door het weer een andere afslag genomen waardoor ik op de A12 kwam… Ja hoor de Sjaak… Ik weet het niet meer precies maar de boete was volgens mij € 135,00 kassa…

Gemakkelijk te bestellen (wel 18 dagen vooruit) via : https://shop.asfinag.at/en/

@Proim zoals je route nu loopt heb je wel een vignet nodig. Of je moet in Duitsland de 8 blijven volgen tot Chiemsee en vanaf daar binnendoor naar het zuiden gaan. Vanwege wettelijke bescherming voor de consument duurt het 18 dagen eer het vignet geldig is, of digitaal als bedrijf bestellen, dan is het vignet direct geldig

Bedankt voor alle antwoorden!

Je kan zelfs nog doorrijden vanaf de A8 op de 93 richting Kufstein en dan vlak voor de grens bij Oberaudorf en Niederndorf er af. Dan via Kossen naar St. Johan en Fieberbrunn.
Zelf wel eens gedaan toen we op vrijdag waren vertrokken en overnacht hebben in Niederndorf.

Je kan zelfs nog doorrijden vanaf de A8 op de 93 richting Kufstein en dan vlak voor de grens bij Oberaudorf en Niederndorf er af. Dan via Kossen naar St. Johan en Fieberbrunn.
Zelf wel eens gedaan toen we op vrijdag waren vertrokken en overnacht hebben in Niederndorf.

Folski op 9 jan 2019 20:49

IDD en is onze standaard route. Overigens niet om €9,- te vermijden want ik koop toch altijd vignet maar om de drukte te vermijden tussen Kufstein en St Johann.

Als ik zie wat er allemaal gedaan wordt om de wegen schoon/sneeuwvrij te maken, dan heb ik daar wel het geld voor een sticker voor over. Hier in het dorp zijn ze nu nog steeds (20.00 uur) bezig met sneeuw weghalen.
Maar goed, dat heeft verder niet zoveel met de vraag zelf te maken ;-)

Peter Pos

Wij gaan over 3 weken richting Saalbach vanuit de buurt Nijmegen. Nu vraag ik mij af wat de snelste route is, via Karlsruhe richting Munchen of via Nurnberg richting Munchen. Als ik op de adac routeplanner kijk lijkt het er op dat je via Karlsruhe minder last zult hebben van wegwerkzaamheden. Wie is er onlangs die kant op gereden en via welke route?

Wij gaan over 3 weken richting Saalbach vanuit de buurt Nijmegen. Nu vraag ik mij af wat de snelste route is, via Karlsruhe richting Munchen of via Nurnberg richting Munchen. Als ik op de adac routeplanner kijk lijkt het er op dat je via Karlsruhe minder last zult hebben van wegwerkzaamheden. Wie is er onlangs die kant op gereden en via welke route?

ik op 12 jan 2019 11:40

Kerstweek in Fieberbrunn geweest (vanuit Wijchen). Heen via A3, (Würzburg-Nürnberg dus) en terug via A61 (Stuttgart-Karlsruhe dus). Allebei goed te rijden. Inderdaad A3 iets meer Baustelle maar wij reden om 14:30h weg waardoor we achter de Duitse Forenzen aan reden. Terug zijn we rond 16:30h op Vrijdag gaan rijden. In beide gevallen “gewoon” adviesroute van google maps gevolgd en op de heenweg een reistijd van 9 uur gehad en terug 08:30 uur. Kortom niet zoveel verschil en ik was positief verrast door de beperkte hoeveelheid Baustellen. De reden dat we terug via Karlsruhe zijn gereden was een ongeluk tussen Nürnberg en Würzburg en dus was Karlsruhe route sneller.

Bedankt voor de info.

Wij gaan over 3 weken richting Saalbach vanuit de buurt Nijmegen. Nu vraag ik mij af wat de snelste route is, via Karlsruhe richting Munchen of via Nurnberg richting Munchen. Als ik op de adac routeplanner kijk lijkt het er op dat je via Karlsruhe minder last zult hebben van wegwerkzaamheden. Wie is er onlangs die kant op gereden en via welke route?

ik op 12 jan 2019 11:40

Wij zijn gisteren terug gekomen uit Fieberbrunn, heen was via Stuttgart en terug over Neurenberg, heen (vrijdag middag vertrokken) ondanks de sneeuwval 10,5 uur Inc stops, terug zat. 9.15 vertrokken 14 uur over gedaan, oorzaak vertraging grenscontrole (1/2 uur) en de rest wegwerkzaamheden op de A3. Ook had ik gisteren het idee dat we op de heenweg minder wegwerkzaamheden hadden

@Proim zoals je route nu loopt heb je wel een vignet nodig. Of je moet in Duitsland de 8 blijven volgen tot Chiemsee en vanaf daar binnendoor naar het zuiden gaan. Vanwege wettelijke bescherming voor de consument duurt het 18 dagen eer het vignet geldig is, of digitaal als bedrijf bestellen, dan is het vignet direct geldig

Marijnt op 9 jan 2019 09:12

Of gewoon bij een benzinestation: zelfbediening per automaat, contactloos betalen met je gewone pinpas of creditcard, je krijgt een bonnetje en dat is alles. Niet schrikken van de rij voor de automaat, is zó gepiept en doorrijden maar.

Ik rij altijd richting Inzell en dan binnendoor richting Saalbach Hinterglemm, dan kom ik niet over een snelweg in Oostenrijk. Maar voor de zekerheid koop ik wel een vignet, kans is aanwezig dat het heel druk is binnendoor en dan kan het zo zijn dat ik via Kufstein ga en dus via een snelweg.

Maar inprincipe rij ik via Inzell.

Hoi Michel, ga jij dan via afslag Siegsdorf richting Inzell. En gaat dat over het algemeen sneller dan via Kufstein en dan binnendoor?
Wij vertrekken dinsdagavond 5 Febr en zullen dan woensdag vroeg in de ochtend in zuid-duitsland zijn.

Hoi Michel, ga jij dan via afslag Siegsdorf richting Inzell. En gaat dat over het algemeen sneller dan via Kufstein en dan binnendoor?
Wij vertrekken dinsdagavond 5 Febr en zullen dan woensdag vroeg in de ochtend in zuid-duitsland zijn.

ik op 17 jan 2019 17:55

Ja, @Ik, over het algemeen is het aanzienlijk sneller.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hoi Michel, ga jij dan via afslag Siegsdorf richting Inzell. En gaat dat over het algemeen sneller dan via Kufstein en dan binnendoor?
Wij vertrekken dinsdagavond 5 Febr en zullen dan woensdag vroeg in de ochtend in zuid-duitsland zijn.

ik op 17 jan 2019 17:55

en (vind ik) veel gezelliger, de omgeving…

bedankt voor de reacties, dan ga we voor de route via Siegdorf.

Wij gaan in februari naar Hinterglemm en wilde daar ook een vignet voor aanvragen, maar Google Maps stuurt mij over wegen waar geen vignet voor nodig is.(Vanuit Amsterdam)

https://goo.gl/maps/ijDRvxi9J5K8X9JY8

Weet iemand of dit klopt?

*bericht bewerkt door AlexanderC op 05 jan 2020 18:36

Wij gaan in februari naar Hinterglemm en wilde daar ook een vignet voor aanvragen, maar Google Maps stuurt mij over wegen waar geen vignet voor nodig is.(Vanuit Amsterdam)

https://goo.gl/maps/ijDRvxi9J5K8X9JY8

Weet iemand of dit klopt?

AlexanderC op 5 jan 2020 18:33

Geen vignet nodig,zelfs uit Amsterdam niet.

Bij de route over Kössen is geen vignet nodig. Tot afrit Kufstein zuid, met de route over Söll per 173 is het vignetplichtvrij. Dus tenzij je plant om over Salzburg en Bischofshofen te rijden kun je prima zonder vignet toe.

Als je die Google route volgt kom je op de Oostenrijkse A12 en daar geldt sinds enige jaren vanaf de grens (!) vignetplicht. Je kunt wel via secundaire wegen maar die ken ik zelf niet (wij gaan verder Oostenrijk in).

ANWB: De vignetplicht geldt ook voor het stuk van de A12 tussen de Duitse grens en de afrit Kufstein-Sud. Wie hier geen vignet voert, riskeert een boete.

PaulPalmpje op 9 jan 2019 08:39

.

Dit is sinds dit jaar weer teruggedraaid!
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/490801/vignet-plic…

Fieberbrunn is prima te bereiken zonder vignet, maar ik ben het met de meesten hier eens dat je bij een omleiding oid op de snelweg kan belanden. Dan wordt het een duur grapje

Wij gaan in februari naar Hinterglemm en wilde daar ook een vignet voor aanvragen, maar Google Maps stuurt mij over wegen waar geen vignet voor nodig is.(Vanuit Amsterdam)

https://goo.gl/maps/ijDRvxi9J5K8X9JY8

Weet iemand of dit klopt?

AlexanderC op 5 jan 2020 18:33

Geen vignet nodig,zelfs uit Amsterdam niet.

ruudsan op 5 jan 2020 19:13

Thanks ;)

*bericht bewerkt door AlexanderC op 06 jan 2020 19:00

Ik zou het risico voor die € 9,00 niet nemen. Vroeger wel gedaan maar 1 x door het weer een andere afslag genomen waardoor ik op de A12 kwam… Ja hoor de Sjaak… Ik weet het niet meer precies maar de boete was volgens mij € 135,00 kassa…

Gemakkelijk te bestellen (wel 18 dagen vooruit) via : https://shop.asfinag.at/en/

Ski-Ed op 9 jan 2019 08:55

Of gewoon zakelijk de dag ervoor.

May the ski force be with you !!

Hoi Michel, ga jij dan via afslag Siegsdorf richting Inzell. En gaat dat over het algemeen sneller dan via Kufstein en dan binnendoor?
Wij vertrekken dinsdagavond 5 Febr en zullen dan woensdag vroeg in de ochtend in zuid-duitsland zijn.

ik op 17 jan 2019 17:55

Ja dat is de route de ik altijd neem. mooie route en geen vignet nodig.

Hoi Michel, op mijn vraag had je vorig jaar al gereageerd.😉

Ik zou het risico voor die € 9,00 niet nemen. Vroeger wel gedaan maar 1 x door het weer een andere afslag genomen waardoor ik op de A12 kwam… Ja hoor de Sjaak… Ik weet het niet meer precies maar de boete was volgens mij € 135,00 kassa…

Gemakkelijk te bestellen (wel 18 dagen vooruit) via : https://shop.asfinag.at/en/

Ski-Ed op 9 jan 2019 08:55

Of gewoon zakelijk de dag ervoor.

CJAHulskamp op 6 jan 2020 19:00

Da’s een goeie die zakelijke, thanks!

Plaats een reactie