Mogen jonge kinderen beginnen met snowboarden

Ik zou graag mijn zoontje indoor les willen laten nemen, zodat ik kan zien of hij t leuk vind. Indien dat t geval is zou ik hem graag volgend seizoen meenemen op wintersport.

Zelf snowboard ik, bij skiën sla ik mn latten over elkaar 😆 maar ik twijfel of ik mn zoontje van juist 4 moet laten snowboarden of skiën. Ik dacht dat kinderen pas vanaf 7 mochten snowboarden voor hun gewrichten. Maar nu zie ik dat ze in Aspen (Wilrijk) pagaderles geven in zowel skiën als snowboarden. Ik lees en hoor de gekste dingen, vandaar dat ik de vraag hier stel

Dingen die ik reeds gehoord heb:

  • snowboarden pas vanaf 7 voor hun gewrichten
  • skiën op jonge leeftijd leert een foute techniek omdat hun hoofd in verhouding te zwaar is
  • bij skiën kan je ze tussen u latten meenemen (Mocht ik het zelf kunnen, maar dat valt te leren)
  • als je eerst leert snowboarden is het daarna veel moeilijker om te leren skiën.

Graag jullie mening en advies

Toetie

Punt1: De enige reden waarom kinderen vaak pas (groeps)lessen kunnen volgen vanaf 7 of 8 jaar oud is dat ze dan sterk genoeg zijn om zelfstandig op te staan en/of bindingen vast maken. Een leraar kan niet een hele groep steeds helpen opstaan.
In Snowworld kun je wel vanaf een jaar of 4 privé les nemen. Kost wel een stuk meer natuurlijk. Ook hebben ze daar ouder/kind snowboarden. Dan ga je met een groep met je eigen kind snowboarden onder begeleiding van een leraar zodat je dus zelf mee kunt helpen. Dit is een enkele les en meer voor de fun en als kennismaking met het snowboarden.

Punt2: Denk je dat ze in de alpenlanden wachten met lesgeven tot hun kinderen 8 jaar zijn? (zowel skiën als boarden)

Punt3: Als je zelf nog moet leren skiën zou ik dit afraden. Tegen de tijd dat je zelf veilig met een kind tussen de benen op stap kunt zijn ze je allang voorbij.

Punt4: Waarschijnlijk verzonnen door een skiër die nooit heeft gesnowboard.

Mijn advies. Geloof niet alle verhalen die verteld worden en zoek er zelf een middenweg in. Forceer niks bij kinderen en laat ze doen waar ze zelf zin in hebben.

Übung macht den meister!!!

Gewoon naar Aspen gaan en proberen of hij het leuk vindt. Al de rest is bijzaak. Skiën of boarden maakt niet veel uit, de meeste kinderen willen gewoon hetzelfde doen als papa/mama/grote broer of grote zus.

Op die leeftijd is het vooral kwestie van niet te overdrijven en tijd te maken om te spelen in de sneeuw.

*bericht bewerkt door Morzel op 08 jan 2019 23:15

Wat ook helpt is je verwachtingen zo laag mogelijk houden als ouders. Kids zijn op 4 vaak nog niet sterk genoeg om binnen een paar lessen bochtjes te kunnen draaien zoals jij… ;) Wat uiteraard niet betekent dat ze snowboarden niet leuk kunnen vinden!! Ik ken genoeg verhalen van kids die met 2 voor het eerst op een snowboard stonden.

Setting forth in the universe

Je moet je met vier jaar niet al te veel voor stellen van wat ze zo 123 leren.
De spierkracht in de benen is nog gering.
De attentieboog (tijd dat kinderen de aandacht erbij kunnen houden) is kort.
Ga maar uit van veel spelen, langzaam leren.
Belangrijk… zorg dat ze er lol in houden. Dat moet voorop staan.

It is an amazing world

Zoek een leuk ski gebied uit met een kinderland en smorgens 2 uurtjes op (speel)les laten gaan is bij 4 -5 jaar al voldoende. Daarna als ze wat ouder zijn 6 - 7 jaar zou je ze wel 2 x 2 uur per dag kunnen laten lessen en ik zou zeggen vanaf een jaar of 10 - 12 pas op de snowboard.Leren ze gelijk skieen zonder met de punten over elkaar te gaan :)

Daarnaast kinderen tussen je benen meenemen is geen skiles geven maar de controle overnemen. Kinderen gaan gelijk hangen en halen de druk van de skies af waardoor het niets met skieen meer te maken heeft.
Dus gewoon op les laten gaan en zoals hierboven beschreven vooral er nog niets van verwachten…

Onze kinderen waren iets ouder (6 en net 8) toen ze voor het eerst op een snowboard les kregen. Halve dagen, een week lang. Aan het eind van de week namen ze zelfstandig sleepliften en kwamen ze prima blauwe (en de jongste ook dieprood!) pistes af. In het begin duurt het even voor ze vorderingen maken, vooral het toepassen van instructies op hun eigen bewegingen kan voor sommige kids moeilijk zijn (voor volwassenen ook trouwens).
De verkrijgbaarheid van een snowboard en -boots in zo’n klein maatje is ook nog iets om over na te denken. Ik denk dat het best moet kunnen, maar heb er niet te hoog gespannen verwachtingen van.

Kinderen van 4 leren leren ze op Aspen snowboarden met de Riglet hulp middelen van Burton.

Op het board is een soort van skizipper gemonteerd zodat de monitor deze kan voortrekken en kleine hindernissen nemen. Ze krijgen zo vooral een glijgevoel en zullen spelenderwijs naar bochtjes evolueren. De leercurve van een kleuter die leert skiën is wel veel sneller.

Schiheil ⛷🏂🎿

Plaats een reactie