Technica skischoenen

Hallo, ik was eens op de site van Technica aan het kijken naar hun high performance skischoenen met flex 130. Daar zijn er 3 verschillende, die toch weer het zelfde zijn. Het verschil zit hem in de breedte heb ik verstaan voor de voorvoet: 98-100-103. Maar ook zie ik de ‘Last’ op de grafiek van links naar rechts gaan. Maar wat is deze ‘Last’ nu net? En zijn er nog verschillen tussen deze 3 skischoenen met flex 130?

https://www.tecnicasports.com/men/high-performance/…

Bedankt!

Last is leestbreedte en die grafiek loopt gewoon van smal naar breed.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ah dus voor de rest zijn ze compleet hetzelfde?

LV= low volume, MV = medium volume, HV=high volume leest

Een LV heeft bij een Mondo maat 26/26,5 een breedte 98 mm.

LV is 98
Mv is 100
Hv is 103

Al de referentie breedtes zijn altijd voor een maat 26/26,5. Per maat neemt de breedte altijd met 0,2 af/toe

Dus een LV maat 28/28,5 heeft een leest van 102 mm

Schiheil ⛷🏂🎿

@Yoeri per 2mm/maat bedoel je dan?

@Yoeri- Wat jij stelt klopt niet. De breedte blijft gewoon gelijk bij welk mondopoint dan ook.

When life gets too complicated.... SKI

@Yoeri- Wat jij stelt klopt niet. De breedte blijft gewoon gelijk bij welk mondopoint dan ook.

Alex op 9 jan 2019 23:27

Volgens de bootfitters en de merken niet…

Maar die mm zijn maar een indicatie. Er zijn schoenen met 97mm die mij goed passen, terwijl mijn voeten een gemeten breedte hebben van resp 99 en 102 mm. En ik heb toevallig dezelfde 26.5 mondo-maat nodig die de referentie is voor de leestwijdte.

Passen is het enige wat hier van toepassing is lijkt me.

@Yoeri- Wat jij stelt klopt niet. De breedte blijft gewoon gelijk bij welk mondopoint dan ook.

Alex op 9 jan 2019 23:27

Volgens de bootfitters en de merken niet…

Maar die mm zijn maar een indicatie. Er zijn schoenen
met 97mm die mij goed passen, terwijl mijn voeten een gemeten breedte hebben van resp 99 en 102 mm. En ik heb toevallig dezelfde 26.5 mondo-maat nodig die de referentie is voor de leestwijdte.

Passen is het enige wat hier van toepassing is lijkt me.

GiGi op 9 jan 2019 23:29

Nope mijn stelling is 100%correct heb vorige week nog een workshop gehad van tecnica zelf en dit was een duidelijk punt! Op de website van bijvoorbeeld head geven ze dit ook zo aan.

null

Schiheil ⛷🏂🎿

Uiteraard @gigi zijn de maten die ik gaf de maten van tecnica, andere merken hebben idd soms andere maten voor hun LV MV en HV . Maar de stelling dat ze per 0,2 toe of af nemen is wel degelijk. En een 28,5 van tecnica is ook niet even lang als een 28,5 van Atomic. Ik had maandag toevallig een nieuwe Mach3 LV 28,5 gekregen van tecnica om te testen maar deze is echte te kort voor mij! En bij Atomic of Lange past en 28,5dit wel perfect.

Schiheil ⛷🏂🎿

@Yoeri per 2mm/maat bedoel je dan?

JensVanD op 9 jan 2019 23:26

Ja idd

Schiheil ⛷🏂🎿

LV , MV en HV verschillen meestal ook qua wreefhoogte.

LV , MV en HV verschillen meestal ook qua wreefhoogte.

DrPhil op 10 jan 2019 00:03

Dat is zo, een atomic redster 130 96 of 97 past mij perfect. Bij de tecnica 98 moet het voetbad 1 a 2 mm afgeschuurd worden wil ik geen druk op men wreef hebben. Ik heb dus dunnne voeten met een hoge wreef 😏

Schiheil ⛷🏂🎿

@Yoeri- ik heb denk ik niet goed weten uit te leggen wat mijn punt was. Ik ben het namelijk met jou eens: bootfitters en merken hebben mij uitgelegd dat de gestelde leestwijdte de wijdte is bij referentiemaat 26.5 (ik reageerde op de post van @Alex, die dat tegensprak).

Maar mijn punt was vooral: wat die leestwijdte in mm op papier ook moge zijn, het zegt niet per se of de schoen je dan goed gaat passen. Er zijn namelijk veel meer factoren (zoals de genoemde wreefhoogte, de hiel, etc.).

Dit was even een zijsprongetje om misverstanden te voorkomen.

*bericht bewerkt door GiGi op 10 jan 2019 08:53

Ga gewoon assen, minimaal bij een winkel met kundig personeel. Dit gaat hem via www niet worden. Of bestel verschillende varianten, de beste houden, rest retour. Alleen goede kans dat je dan later ontdekt dat je toch beter een andere (meestal kleinere) gekocht had. Vakman is hier zijn centen meer dan waard…

Edwin van Riel

Inderdaad. Een beetje researchen online kan geen kwaad, maar uiteindelijk is (veel) passen de enige oplossing. In welke regio zit je @JensVanD? misschien kunnen we nog suggesties doen voor speciaalzaken met een goed assortiment en kundig personeel…

Misschien was het een boude uitspraak van me, maar ik kan op de tecnica site nergens vinden dat de leestbreedte afwijkt op basis van het mondopoint. Dat Head dit expliciet erbij vermeld is volgens mij meer uitzondering dan regel.

Daarnaast worden hier volgens mij de termen LV, MV en HV in relatie gebracht met de leestbreedte wat niet correct is. De termen zijn gerelateerd aan de hoogte van de wreef.

Waar ik het uiteraard wel helemaal mee eens ben is dat ‘pasvorm’ key is

When life gets too complicated.... SKI

Misschien was het een boude uitspraak van me, maar ik kan op de tecnica site nergens vinden dat de leestbreedte afwijkt op basis van het mondopoint. Dat Head dit expliciet erbij vermeld is volgens mij meer uitzondering dan regel.

Daarnaast worden hier volgens mij de termen LV, MV en HV in relatie gebracht met de leestbreedte wat niet correct is. De termen zijn gerelateerd aan de hoogte van de wreef.

Waar ik het uiteraard wel helemaal mee eens ben is dat ‘pasvorm’ key is

Alex op 10 jan 2019 09:36

Ze laten dat idd een beetje vaag omdat ze zo ook de vakmannen een beetje beschermen. Het is idd de bedoeling dat een bootfitter een meeting doet en dit zo kan terug brengen naar een mondo 26,5 om een juiste eest leest uit te zoeken. (Ik zuig dit ni uit men duim… zijn gewoon de woorden van de fabrikant). Trouwens de laatste generatie raceboots hebben een 92mm leest probeer maar eens iemand te vinden met een 28,5 lang en 92 breedt.

Schiheil ⛷🏂🎿

Daarnaast worden hier volgens mij de termen LV, MV en HV in relatie gebracht met de leestbreedte wat niet correct is. De termen zijn gerelateerd aan de hoogte van de wreef.

Alex op 10 jan 2019 09:36

Mijn ervaring is dat het én-én is. Voorbeeld: tecnica mach 1 120. LV breedte 98, MV 100, HV 103. En ook een andere wreefhoogte.
https://blog.skis.com/2019-tecnica-mach-1-120-hv-review/…

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 jan 2019 11:21

Jeetje @Alex ik dacht altijd dat voeten naarmate ze groter werden ook in de breedte groeiden, maar dat blijkt dus enkel de lengte te zijn. Weer wat geleerd ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Jeetje @Alex ik dacht altijd dat voeten naarmate ze groter werden ook in de breedte groeiden, maar dat blijkt dus enkel de lengte te zijn. Weer wat geleerd ;).

Shane op 10 jan 2019 11:55

Ik kan me niet heugen dat ik iets heb geroepen over ‘voeten’!

When life gets too complicated.... SKI

Maar als een schoen enkel langer wordt zonder breder te worden (eender welk merk)… dan heeft ofwel de kleine voet erg veel ruimte in de breedte, of de grote voet kan er net met 3,5 teen in. Toch?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Alex volgens mij kan je beter afhaken @Youri- heeft volkomen gelijk

Maar als een schoen enkel langer wordt zonder breder te worden (eender welk merk)… dan heeft ofwel de kleine voet erg veel ruimte in de breedte, of de grote voet kan er net met 3,5 teen in. Toch?

Shane op 10 jan 2019 12:23

Dat klinkt uiteraard heel plausibel, maar ik kan nergens informatie achterhalen waaruit blijkt dat naarmate het mondopoint groter wordt wordt ook de breedte evenredig groter wordt, behalve het voorbeeld van Head, waar het ook heel expliciet wordt vermeld.

@Yoeri- stelt dat bij iedere hele maat (mondopoint) groter/ kleiner de breedte van de schoen met 2mm toeneemt/ afneemt. Ik durf te stellen dat dat niet het geval is. Heb jij al iets gevonden wat de stellingen in bovenstaande reacties kan onderbouwen?

When life gets too complicated.... SKI

Nou, mijn vraag is toch al grotendeels beantwoord dus bedankt daarvoor! Maar er is precies toch nog enige onduidelijkheid over skischoenen die nu te boven komen…

O er zijn wel meer onduidelijkheden over skischoenen. Zo zijn heel veel zaken niet gestandaardiseerd, zijn er ongelofelijk veel factoren die de fit bepalen en is het bij elk merk net even anders hoe ze het meten, noemen of überhaupt publiceren.

Daarom kan je online wel wat onderzoek doen naar welke maten er zijn van een schoen, welke features die heeft, etc. Maar als het op pasvorm aankomt moet je toch echt je eigen voet fysiek in die schoen steken.

Maar als een schoen enkel langer wordt zonder breder te worden (eender welk merk)… dan heeft ofwel de kleine voet erg veel ruimte in de breedte, of de grote voet kan er net met 3,5 teen in. Toch?

Shane op 10 jan 2019 12:23

Dat klinkt uiteraard heel plausibel, maar ik kan nergens informatie achterhalen waaruit blijkt dat naarmate het mondopoint groter wordt wordt ook de breedte evenredig groter wordt, behalve het voorbeeld van Head, waar het ook heel expliciet wordt vermeld.

@Yoeri- stelt dat bij iedere hele maat (mondopoint) groter/ kleiner de breedte van de schoen met 2mm toeneemt/ afneemt. Ik durf te stellen dat dat niet het geval is. Heb jij al iets gevonden wat de stellingen in bovenstaande reacties kan onderbouwen?

Alex op 10 jan 2019 12:39

Wellicht is het niet bij alle schoenen en merken exact 2 mm, maar dat de genoemde leestbreedte gebaseerd is op 26,5 is gewoon een feit (bv: https://www.onthesnow.com/news/a/628764/ski-boot-last-stiffn…). Net als dat het genoemde gewicht gebaseerd is op schoenmaat 26,5. Dat neemt toch ook echt toe of af bij kleiner en groter.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane Als je het stuk leest (ik link even naar de bron: https://www.bootfitters.com/news/blog/boot-search-101-boot-t…) dan wordt er nergens iets gezegd over het toenemen van de breedte i.r.t. de lengte. Er wordt wel aangegeven wat ongeveer de kaders zijn voor Narrow, Medium en Wide.

Let’s do the numbers–narrows fall into a range between 96 and 98 mm. Medium lasts are considered 99-101 mm. Boots are considered wide at 102 mm and up.

Laten we even uitgaan van de Tecnica schoen in de LV variant met als referentiekader mondopoint (MP) 26.5 en een breedte van 98mm. In het geval van de theorie van @Yoeri- zou een MP 28.5 van deze schoen een breedte hebben van 102mm. Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk.

When life gets too complicated.... SKI

Het gaat om deze zin @Alex:
First, manufacturers have almost all committed to using a metric measurement (millimeters) of the widest part of a size 26/26.5 boot shell’s interior to determine “last width.”

En ja, die zijn dan echt 102 mm. Alleen ze noemen het nog steeds 98.

I can stick uphill ice, on my saucer...

null
null

Op de site van atomic wordt keurig de leestbreedte genoemd bij de skischoenen. Moet je even op size chart klikken bij een skischoen. Dan zie je dat 26,5 de reference size is, en dat grotere maten dus ook een bredere leest hebben (en smallere maten een smallere leest).

Edit, dat is dus ook precies mijn probleem. Tegen de tijd dat ik in de lengte in de schoen pas, wordt de breedte veel te breed😑

Plaats een reactie