Bindingen afgesteld door webshop

Hoi allen,

Ik heb onlangs nieuwe ski’s besteld bij Ekosport. (Mede dankzij de tips hier in het forum van @elisabeth101 en @GiGi)

In de bestelprocedure heb ik een aantal vragen moeten beantwoorden voor het afstellen van de bindingen:

  • lengte
  • leeftijd
  • gewicht,
  • schoenmaat
  • ski-niveau

Kan ik er vanuit gaan dat mijn bindingen nu goed afgesteld zijn? Op de bon vind ik dit terug:

null

*bericht bewerkt door Bartosia op 10 jan 2019 09:13

DIN op 5, lijkt me OK maar laat ze nog eens nakijken in de zaak waar je ze laat waxen. ;)
Dat laat je best doen na - bijvoorbeeld - een uurtje indoor skiën.
Nu zit er enkel wat fabriekswax op.

Bla, bla, bla.

Staat de binding ook echt op 5? Kun je zo aflezen. Mijn ski’s stonden op 1 en moest ik zelf opdraaien (of laten doen natuurlijk).

Mijn DIN-tabel zegt 5,25 bij Type 2 (gemiddeld niveau, niet heel agressief, maar ook niet heel voorzichtig). Omdat je 18 bent, zit je in de categorie 4-18 jaar en dat geeft die waarde. Volgend jaar als je 19 bent (en als de rest hetzelfde blijft) zal de waarde 6,25 zijn.

@GiGi die leeftijd klopt niet, ik ben namelijk 38 :)

Als ik mijn niveau inschat zit ik op 6 a 7 volgens jouw tabel. 76 kg en 1.83 m.

De ski’s zijn als volgt afgesteld:

null

null

Dan zou ik ze op 6.25 zetten. Ze hebben je qua niveau op de meest conservatieve stand ingeschaald, blijkbaar. Misschien ook om zichzelf in te dekken? Misschien weet @Rogier hoe ze dat soort dingen doen?

Ok. Ik moet het dus zo zien, hoe hoger de din waarde hoe strakker de binding staat afgesteld en dat mijn schoen er dus niet bij het minste of geringste uitschiet?

Hoe hoger de DIN, hoe meer kracht er inderdaad nodig is voor een release.

Vind het persoonlijk heel erg gewaagd. Hoe weten zij de staat van je schoen? Is de zool afgesleten of niet in goede staat dan kan deze nooit goed afgesteld staan. In mijn opinie is het onmogelijk een ski op afstand te laten afstellen zonder de schoen te hebben.

Ja er wordt vrij conservatief ingesteld, en dat is goed. Want teveel mensen skiën met een te hoge DIN waarde. Als je alleen op de piste blijft klap je echt niet zomaar uit je binding als deze op 5 staat en je iets meer dan 70 kilo weegt.

Belangrijke vraag: klopt je schoenmaat, of meer in het bijzonder de lengte van je zool. Want dat is een zeer belangrijk gegeven om ski’s in te stellen… (deze zorgt namelijk voor hefboom effect.

Als ik deze met je leeftijd door de Franse instelwaardes haal dan zit je tussen de 5 en de 6. Als je erg sportief en sterk bent kun je naar de 6 gaan. Maar ik zou het eerlijk gezegd zo proberen…

Click. Click. Peace

Als je na een bocht je ski’s opeens kwijt bent, hoger draaien ;-)
Als na een val je knieen opeens achteruit wijzen ipv vooruit, lager zetten :-P

Die eerste is minder vervelend als die laatste. Dus zou voorzichtig beginnen ;-)

*bericht bewerkt door Waah op 10 jan 2019 09:44

@nero Klopt natuurlijk. Het beste is om even langs een winkel te gaan. In elk skigebied doen ze dit voor een fooi…

Click. Click. Peace

Als je na een bocht je ski’s opeens kwijt bent, hoger draaien ;-)
Als na een val je knieen opeens achteruit wijzen ipv vooruit, lager zetten :-P

Die eerste is minder vervelend als die laatste. Dus zou voorzichtig beginnen ;-)

Waah op 10 jan 2019 09:44

Zo kun je het ook zeggen ;-)

Click. Click. Peace

Ja er wordt vrij conservatief ingesteld, en dat is goed. Want teveel mensen skiën met een te hoge DIN waarde. Als je alleen op de piste blijft klap je echt niet zomaar uit je binding als deze op 5 staat en je iets meer dan 70 kilo weegt.

Belangrijke vraag: klopt je schoenmaat, of meer in het bijzonder de lengte van je zool. Want dat is een zeer belangrijk gegeven om ski’s in te stellen… (deze zorgt namelijk voor hefboom effect.

Als ik deze met je leeftijd door de Franse instelwaardes haal dan zit je tussen de 5 en de 6. Als je erg sportief en sterk bent kun je naar de 6 gaan. Maar ik zou het eerlijk gezegd zo proberen…

Rogier op 10 jan 2019 09:43

Schoenmaat en lengte van de zool kloppen precies met hetgeen op de leverbon zit (maat en lengte).

Als ik het red laat ik ze nog wel even checken voor vertrek, er zit hier een Daka in de buurt.

Je kan het natuurlijk ook gewoon op bestemming doen. Voor je naar de lift loopt even een skishop binnenwippen.

Ja er wordt vrij conservatief ingesteld, en dat is goed. Want teveel mensen skiën met een te hoge DIN waarde. Als je alleen op de piste blijft klap je echt niet zomaar uit je binding als deze op 5 staat en je iets meer dan 70 kilo weegt.

Belangrijke vraag: klopt je schoenmaat, of meer in het bijzonder de lengte van je zool. Want dat is een zeer belangrijk gegeven om ski’s in te stellen… (deze zorgt namelijk voor hefboom effect.

Als ik deze met je leeftijd door de Franse instelwaardes haal dan zit je tussen de 5 en de 6. Als je erg sportief en sterk bent kun je naar de 6 gaan. Maar ik zou het eerlijk gezegd zo proberen…

Rogier op 10 jan 2019 09:43

Schoenmaat en lengte van de zool kloppen precies met hetgeen op de leverbon zit (maat en lengte).

Als ik het red laat ik ze nog wel even checken voor vertrek, er zit hier een Daka in de buurt.

Bartosia op 10 jan 2019 09:54

Dan is dit opzich prima, voorzichtig beginnen. Heb je het idee dat de ski’s te snel uitklikken dan kun je altijd iets hoger (laten) instellen. Op bestemming even een skishop inlopen en die gasten regelen het in nog geen minuut.

Click. Click. Peace

Ja er wordt vrij conservatief ingesteld, en dat is goed. Want teveel mensen skiën met een te hoge DIN waarde. Als je alleen op de piste blijft klap je echt niet zomaar uit je binding als deze op 5 staat en je iets meer dan 70 kilo weegt.

Belangrijke vraag: klopt je schoenmaat, of meer in het bijzonder de lengte van je zool. Want dat is een zeer belangrijk gegeven om ski’s in te stellen… (deze zorgt namelijk voor hefboom effect.

Als ik deze met je leeftijd door de Franse instelwaardes haal dan zit je tussen de 5 en de 6. Als je erg sportief en sterk bent kun je naar de 6 gaan. Maar ik zou het eerlijk gezegd zo proberen…

Rogier op 10 jan 2019 09:43

Schoenmaat en lengte van de zool kloppen precies met hetgeen op de leverbon zit (maat en lengte).

Als ik het red laat ik ze nog wel even checken voor vertrek, er zit hier een Daka in de buurt.

Bartosia op 10 jan 2019 09:54

Dan is dit opzich prima, voorzichtig beginnen. Heb je het idee dat de ski’s te snel uitklikken dan kun je altijd iets hoger (laten) instellen. Op bestemming even een skishop inlopen en die gasten regelen het in nog geen minuut.

Rogier op 10 jan 2019 10:02

Top!

Dank voor alle reacties!

Ik heb destijds ook ski’s gekocht via Ekosport. Op zich allemaal keurig geleverd, alleen de afstelling van de binding was waardeloos. Bij de eerste afdaling een harde bocht gemaakt om abrupt tot stilstand te komen, werd ik uit mn binding gelanceerd. Stonden blijkbaar veel te licht afgesteld (DIN 5 meen ik). Gevolg: röntgenfoto en spalkje om m’n duim. Ben gelijk even de lokale skiwinkel ingelopen en m’n binding laten controleren. De man aldaar was verbaast over afstelling en heeft hem naar 6,5 gezet (uit mn hoofd).

Dus ik zou het advies opvolgen en bij de lokale skiwinkel even laten aanpassen. Deden ze bij mij helemaal gratis.

Succes

Zo te zien is het een K2 ikonic 80ti geworden? 😁

Gewoon op die 5 beginnen, wellicht wat aan de lichte kant, kun je hem altijd even een halve punt opdraaien.

Edwin van Riel

Zo te zien is het een K2 ikonic 80ti geworden? 😁

elisabeth101 op 10 jan 2019 17:45

Niet de ti, qua niveau kan ik nog op de 80 uit de voeten. Prijstechnisch ook aantrekkelijker :)

Ik zat er dichtbij 😁

Ik ken geen een winkel die gratis je bindingen afstelt.
Nogal logisch, anders koopt iedereen zijn ski’s goedkoop via internet en laat vervolgens zijn bindingen gratis afstellen.
Bij de winkel hier om de hoek kost het € 25.

Verder is het verschil tussen DIN 5 en 6,5 niet zo groot dat je bij de eerste harde bocht uit je bindingen schiet. Ik heb mijn bindingen meestal op 5,5 staan. Zo zijn ze ingesteld door die winkel, met een mooie machine. Volgens de berekening bij de skitest in Stubai kwam de organisator uit op 6,5. Mijn bindingen zijn op de piste nog nooit spontaan uitgegaan. Behalve in de tiefschnee, daarvoor stonden ze idd te laag.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 jan 2019 19:32

Heb even gekeken. Afgesteld naar 8 inderdaad.

Ik ken geen een winkel die gratis je bindingen afstelt.

DrPhil op 10 jan 2019 19:27

Ik wil nu geen reclame maken maar AS a…r. , Genk heeft dat bij mijn F18’s gedaan.
Gratis en voor niks, zonder aankoop. 👍
Stond er ook van te kijken.

Bla, bla, bla.

Heb even gekeken. Afgesteld naar 8 inderdaad.

Hugoksrs op 10 jan 2019 19:34

Da’s ook bijzonder, gezien je gewicht van 70kg en niveau 4 tot 5 destijds…

Mijn Din staat op papier veel te laag met 5 maar ben er nog nooit spontaan uitgegaan. Zou geloof ik 6,5 moeten zijn…het zal wel ik ga het lekker zo laten.

Heb even gekeken. Afgesteld naar 8 inderdaad.

Hugoksrs op 10 jan 2019 19:34

Da’s ook bijzonder, gezien je gewicht van 70kg en niveau 4 tot 5 destijds…

Hessel op 10 jan 2019 19:40

ik heb er geen verstand van. Dat is wat zij destijds ingesteld hebben. Had er daarna geen last meer van in elk geval.

Heb even gekeken. Afgesteld naar 8 inderdaad.

Hugoksrs op 10 jan 2019 19:34

Da’s ook bijzonder, gezien je gewicht van 70kg en niveau 4 tot 5 destijds…

Hessel op 10 jan 2019 19:40

ik heb er geen verstand van. Dat is wat zij destijds ingesteld hebben. Had er daarna geen last meer van in elk geval.

Je hebt er geen verstand van, maar je brandt wel de webshop af. Die zo te horen de bindingen goed had afgesteld.

Je hebt er geen verstand van, maar je brandt wel de webshop af. Die zo te horen de bindingen goed had afgesteld.

DrPhil op 11 jan 2019 13:26

Hugo heeft gewoon gelijk hij heeft er geen verstand van en zijn binding staat niet goed omdat dit domweg niet kan zoals Nero en Rogier ook al aangeven. Je kan een binding niet afstellen zonder schoenen. Als je daar blind op vertrouwt kom je vanzelf een keer van een koude kermis thuis.

Bij Eko bestellen doe je overigens enkel voor de prijs, afterservice is helemaal k*t als je een retour of garantie hebt dan ben je aan de beurt moet je even incalculeren en niet zeuren uiteraard!

Plaats een reactie