Liften op de Marmolada?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Arabba

Ik was eens met Google Earth aan het kijken op de Marmolada en andere gebieden daar. (want daar gaan we naar toe: Alba - Val di Fassa)
Het viel mij alleen op dat ik op Google Earth liften zie buiten de grote cabinelift om.

null

De zwarte lift is de lift die ook op het pistekaartje staat, de rode zijn te zien met Google Earth, maar niet op het piste kaartje.
Waarom is dit vraag ik mij af?
Zijn het hele oude liften die nu buiten gebruikt zijn, moet je er een andere liftpas voor hebben, zijn ze kapot of iets anders?

Wintersport, het beste wat er is.

Voor zover ik weet zijn dat oude liften. Heb ze zelf nog nooit in bedrijf gezien.

Inderdaad oude liften, die volgens mij alleen in de zomer nog draaien.
Maar er is nog een lift. Rechts op de foto, boven het stuwmeer, zie je een piste. Daar is dus ook nog een stoeltjeslift die vanaf februari draait.

Die liften stonden er nog tot een paar geleden nog. Nu nog enkele palen en het dalstation. Je kon dus vanaf halverwege de route Arabba-Malga Ciapella omhoog richting Marmolada.

null

*bericht bewerkt door Bennie op 15 jan 2019 08:10

In de winter nog nooit skiënd dat gedeelte bereikt, maar in de zomer ooit gebruik gemaakt van deze lift. Het betreft een bakjes lift voor 2 personen.

null

Schijnt ook deze winter wel te lopen van 30/3 - 1/5
http://www.fassa.com/EN/Ski-area-Fedaia-Pass-Marmolada/

*bericht bewerkt door wdj75 op 15 jan 2019 14:12

even een tip : Als je de mogelijkheid hebt ga maak dan meteen op zondag een tocht naar de Marmolada. Op zondag is het daar meestal heel rustig en zijn er geen wachtrijen bij de lift. Dit komt doordat de meeste toeristen niet meteen de eerste vakantiedag een lange tocht gaan maken.

Veel plezier het is een schitterend gebied.

*bericht bewerkt door zenith op 15 jan 2019 15:28

Dit zijn de Val d’Arei 1 en 2 liftjes meen ik. Inderdaad vooral in de zomer in gebruik

Aah oke, duidelijk, Dank jullie wel!

@zenith oke, bedankt voor de tip. Nog niet eens zo over na gedacht, maar dat is best een goeie!

*bericht bewerkt door luuk777w op 15 jan 2019 15:43

Wintersport, het beste wat er is.

Ik verbaas mij ook steeds over dat liftje bij het meertje, daar kun je volgens mij niet skiënd komen (als ik de skimap bekijk)? Moet je dan met de auto erheen ofzo?

Ja dat liftje bij het stuwmeer is een rare. Altijd benieuwd naar geweest wat voor piste het is en voor wie :)

Vanaf Porto Vesco kun je die mooi in de verte zien liggen, maar er lijken geen bussen of aansluitingen zijn.

Let it snow!

even een tip : Als je de mogelijkheid hebt ga maak dan meteen op zondag een tocht naar de Marmolada. Op zondag is het daar meestal heel rustig en zijn er geen wachtrijen bij de lift. Dit komt doordat de meeste toeristen niet meteen de eerste vakantiedag een lange tocht gaan maken.

Veel plezier het is een schitterend gebied.

zenith op 15 jan 2019 15:28

Geldt dit ook voor bijvoorbeeld Cinque Torri/Lagazuoi?

Mr. Slow

Ook altijd al benieuwd geweest naar dat liftje bij het meer. Ik zie 'm de laatste jaren nooit draaien. Op oude kaarten staat er wel nog een piste bij, en ik meen die vroeger ook ooit van een afstand gezien te hebben?

De twee liften op de marmolada: De bovenste sleeplift is al lang weggehaald. De onderste stoeltjes lift staat er wel nog, maar is kapot: al een paar jaar ligt de kabel er nog maar half op. Typisch Italiaans tafereel.

even een tip : Als je de mogelijkheid hebt ga maak dan meteen op zondag een tocht naar de Marmolada. Op zondag is het daar meestal heel rustig en zijn er geen wachtrijen bij de lift. Dit komt doordat de meeste toeristen niet meteen de eerste vakantiedag een lange tocht gaan maken.

Veel plezier het is een schitterend gebied.

zenith op 15 jan 2019 15:28

Geldt dit ook voor bijvoorbeeld Cinque Torri/Lagazuoi?

Quick op 13 feb 2020 13:41

Mijn ervaring is dat dit eigenlijk voor elk groot gebied geldt.
In Paradiski (Les Arcs/LaPlagne) en Trois Vallees (Val Thorens) proberen we ook altijd op zondag al een lange tocht te maken. De verbindingspistes en -liften zijn dan veel rustiger dan de rest van de week.

*bericht bewerkt door zenith op 13 feb 2020 15:59

Ook altijd al benieuwd geweest naar dat liftje bij het meer. Ik zie 'm de laatste jaren nooit draaien. Op oude kaarten staat er wel nog een piste bij, en ik meen die vroeger ook ooit van een afstand gezien te hebben?

De twee liften op de marmolada: De bovenste sleeplift is al lang weggehaald. De onderste stoeltjes lift staat er wel nog, maar is kapot: al een paar jaar ligt de kabel er nog maar half op. Typisch Italiaans tafereel.

KarelJansma op 13 feb 2020 13:48

Dat is de lift bij Fedaia toch? ik meende te herinneren dat die lift ooit in de brand heeft gestaan, maar dat het issue is dat het in twee regio’s ligt en er dus een geld issue is, wie er moet betalen… Of vergis ik me?

Hier een verslag van 1 mei vorig jaar
https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=61947…

The older I get, the better I was

even een tip : Als je de mogelijkheid hebt ga maak dan meteen op zondag een tocht naar de Marmolada. Op zondag is het daar meestal heel rustig en zijn er geen wachtrijen bij de lift. Dit komt doordat de meeste toeristen niet meteen de eerste vakantiedag een lange tocht gaan maken.

Veel plezier het is een schitterend gebied.

zenith op 15 jan 2019 15:28

Dat dacht ik vorig jaar ook. Toen was het helaas erg druk op carnavalszondag bij de cabine naar de marmolada. Het jaar ervoor viel het mee op zondag.

Plaats een reactie