Zelf waxen

Ik gebruik ook de wax (en waxkrabber) van vola. Prima spul. Echter de rode wax in je link ken ik niet. Ik zou zelf niet voor het slijpmateriaal van deze set kiezen. Daarnaast heb je nog een strijkijzer nodig (€5 bij de kringloop) en gaan met die banaan 😁

ReneG op 15 jan 2019 12:47

Geef dan een paar tientjes meer uit en koop een fatsoenlijk waxijzer waarmee je de temperatuur nauwkeuriger kunt aanpassen naargelang je verschillende soorten wax aanbrengt. Just my 2 cents…

ErikM op 15 jan 2019 17:08

@ErikM hier zijn de meningen flink over verdeeld. Van de echte budget cracks die voor 5 piek een vakantie ijzertje scoren bij de kringloop, tot de pietje-precies cracks die een digitale waxijzer van bijvoorbeeld Swix of Toko kopen voor dik 100. Tot die laatste groep behoor ik. En beide cracks vinden het dikke prima. Tjaa.
Ik weet in ieder geval wel welke fijner werkt. Die smartwaxer vind ik al een zeer grote prul, laat staan een gewoon strijkijzer. Maar dat is mijn mening.

Gaston op 16 jan 2019 11:51

Weet ik en dat is ook prima uiteraard. Ik beschouw het onderhoud van de ski’s als hobby en wat mij betreft mag dat wel wat centen kosten. Dat is uiteraard voor iedereen anders en afhankelijk van het budget. Ik zie me in ieder geval niet staan te klooien met een kringloop strijkijzer. Ik kan me voorstellen dat het traditionele driehoekige strijkijzer qua vorm en instellingsmogelijkheden niet prettig werkt, maar ik heb er geen ervaring mee.

Voor waxen is als basis niet veel nodig:
-schraper
-strijkijzer
-wax
Wil je 't netter dan neem je er nog een borstel bij.
Ik heb altijd een gewoon strijkijzer gebruikt. Die recent vervangen voor reisstrijkijzer. Maar die heeft eigenlijk te weinig vermogen, erg lang bezig… Nu maar vola strijkijzer van decathlong gehaald voor 35 euro.

Slijpen is ander verhaal:
-3 staalvijlen (grof, middel, fijn)
-diamantvijl
-houder (88 graden in mijn geval)
-base houder
-klem
-afbotgum
-sidewall planer (zonder vind ik 't echt geen doen)
En dat is redelijk prijzig bij elkaar. Ivm de hoeveelheid ski’s&snowboards en dat ik 't ook wel leuk vind om te doen is dit voor mij prima te verantwoorden. Maar je kan 't ook voor niet al teveel laten doen op locatie. Ben je sneller klaar!

Heb je echt 3 staalvijlen nodig als je de boel goed bijhoudt? En voldoen dan ‘gewone’ platte vijlen van een bouwmarkt?

@HN65, Ik heb 2 staalvijlen. 1 om de hoek te zetten (echter bijna nooit nodig). En een fijnere om regelmatig onderhoud te doen. Daarmee maak ik de staalkant scherp na een wintersport vakantie. Tijdens de vakantie een beetje bijwerken met de diamantvijl.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

@ErikM dat was ook mij eerste idee…als ik het doe, dan doe ik het goed. Echter ben begonnen met een cheap strijkijzer en tot op heden werkt dat super. Ik heb nog niet de behoefte gehad om over te stappen ;-)

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Ik heb een sidewall planer gekocht en gebruikt, maar in principe gebruik je hem dus alleen maar eenmalig als je nieuwe ski’s prepareert. Tot nu dus voor 3-paar ski’s gebruikt sinds aanschaf. Heb je hem nodig? Niet per se, maar het is wel handig. Anders moet je zoals Morzel al schrijft wat vaker je vijlen schoonmaken…

Chonn op 15 jan 2019 15:04

Serieus? Ik gebruik hem om de paar weken (net voordat de vijl plastic begint te happen).
[mention=“131378”]

Ik heb tot nu toe geen last gehad van ‘plastic happen’ nadat ik de sidewall planer heb gebruikt. Zal wel liggen aan hoe je de sidewall planer hebt ingezet (hoe veel plastic boven de staalkant weggeschraapt) en hoe vaak en intensief je de kanten slijpt :-)
Mocht dit bij mij gebeuren zal ik de sidewall planer weer van stal halen, maar tot nu dus geen problemen met vijlen die plastic beginnen te happen.

*bericht bewerkt door Chonn op 16 jan 2019 15:28

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Chonn, het hangt inderdaad van die factoren af. Ik snijd altijd maar een heel dun randje plastic af, dus na zo’n drie weken skiën komt de sidewal planer weer tevoorschijn.

Heb je echt 3 staalvijlen nodig als je de boel goed bijhoudt? En voldoen dan ‘gewone’ platte vijlen van een bouwmarkt?

HN65 op 16 jan 2019 12:56

Onder “goed” versta ik ook de onderkant van je ski’s. Een panzerfile voor de onderkant dus, grove vijl voor het grove werk en een fijne vijl voor het iets minder grove werk. Daarna drie diamantvijlen om te polijsten. Dus ja, drie is het toverwoord, zowel voor het grove als fijne werk.

Vijlen van de bouwmarkt heb ik geen ervaring mee. Als ze weinig kosten, dan zou je het gewoon kunnen proberen (altijd met handschoenen). Ze moeten natuurlijk wel harder zijn dan je staalkanten, anders is het snel gebeurd en worden ze bot.

Zijn jullie van die figuren die continu over parkplaatsen heen skiën of over pistes gaan die gesloten zijn vanwege te weinig sneeuw??
Een stalen vijl dien je enkel te gebruiken om de hoek van je staalkant aan te passen of om grote beschadigingen weg te werken. Voor de rest gebruik je enkel diamantvijlen.

En waarom elke 3 weken met je sidewallplaner in de weer gaan als je het ook in 1 x goed kunt doen? Of vind je het gewoon leuk om te doen?
Dit doe ik bij nieuw materiaal 1 x en daarna zelden tot nooit meer. Maargoed ieder zijn/haar hobby natuurlijk.

Übung macht den meister!!!

Nou dan doe ik het anders dan jij. Ben jij misschien zo’n figuur die de hele piste afschraapt omdat zijn materiaal niet scherp is, of maak je gewoon weinig meters? ;)

Maar even zonder gekheid, na een week knallen op slechte of harde sneeuw zijn mijn kanten echt wel aan een serieuze slijpbeurt toe. Dan begin ik altijd met een stalen vijl. Mijn grofste diamantvijl is een 200, Dat scheelt ook denk ik. Een 100 gaat rapper en is denk ik wel te vergelijken met een zoete staalvijl.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 16 jan 2019 19:34

Nou dan doe ik het anders dan jij. Ben jij misschien zo’n figuur die de hele piste afschraapt omdat zijn materiaal niet scherp is, of maak je gewoon weinig meters? ;)

Maar even zonder gekheid, na een week knallen op slechte of harde sneeuw zijn mijn kanten echt wel aan een serieuze slijpbeurt toe. Dan begin ik altijd met een stalen vijl. Mijn grofste diamantvijl is een 200, Dat scheelt ook denk ik. Een 100 gaat rapper en is denk ik wel te vergelijken met een zoete staalvijl.

Martin7182 op 16 jan 2019 19:24

Misschien eens proberen om eerder je materiaal te slijpen. Dan is het enkel een kwestie van bijhouden. Hoe langer je doorgaat hoe meer werk je er aan hebt om het weer op orde te krijgen. Een week lang zonder onderhoud zou ik niet kunnen hoor.

Übung macht den meister!!!

@JelmerF[/mention] ik denk dat jou het nut van de vijl niet helemaal duidelijk is. De schraper heeft een scherpe hoek als je hem koopt, en net als de staalkant van je ski, bot deze af. Plastic is zacht, dus dat is al bot na 5 minuten schrapen. Althans, dan merk je gewoon al verlies aan ‘schraapkracht’.
Ik heb zo’n plasticschraperslijper zoals hieronder, 32 euro. Ja prijsje, maar zo ongeveer na elke paar halen er even langs. Botte schraper schraapt niet lekker, dat maak je mij niet wijs dat dat wel zo is…
En dat onderstaande slijper je schraper kan verkloten is ook nergens op gebaseerd?

Gaston op 16 jan 2019 11:46

Ik had er inderdaad een heel ander idee bij :D Ik kende dit soort apparaatjes nog niet, maar klinkt goed. Wel weer een investering… Zou je dit ook met een hoekje van 90 graden kunnen doen?

Ja, een vijl en perfecte 90 graden hoek moet ook lukken. Dit ding is gewoon makkelijk en op een werkbank te monteren enzo, maar inderdaad prijzig. Zoals bij al deze dingen, als je hem eenmaal hebt denk je verrek wat makkelijk.

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie