Eerste twintip ski's

Ik ski nu al meerdere jaren en ik ben van plan mijn eerste ski’s te gaan kopen. Tot nu toe heb ik altijd op normale ski’s geskied.Alle pistes gaan mij goed af en ik wil om mijzelf uit te dagen wat meer freestyle gaan skien. Geen grote jumps etc maar gewoon leuke kleinere tricks in het funpark en op de gewone pistes.

Zoals ik aangaf ben ik wat betreft gewoon skien ervaren, alleen qua freestyle nog niet. Ik ben 1.81 lang en weeg 72kg. budget max. €450

Wat voor twintips zijn er aan te raden? Die dus ook goed te gebruiken zijn op normale pistes.

Heb dezelfde vraag hier pas gesteld en volgens mij zag ik er afgelopen dagen nog een voorbij komen.

Mij conclusie was om een vrij stijve twintip te zoeken met een breedte rond de 90mm. Wil je vooral focus op snelheid op de piste en schansen dan kom je op ski met alleen camber (bijvoorbeeld Salomon NFX). Maar die zijn dan wat minder speels. Zoek je wat meer allround kies dan voor een ski met ook wat rocker en die toch stijf is. Bijvoorbeeld Faction CT 1.0 (full twin) of Line Tom Wallisch pro (directional twin). Afhankelijk van hoeveel je in het park wilt zijn zet je de bindingen full center of iets naar achteren.

Zelf ben ik uitgekomen op de Whitedot One, toevallig omdat ie aan m’n wensen voldoet en tweedehands te krijgen was.

Dit alles wel op basis van theorie, heb de genoemde ski’s helaas niet zelf kunnen proberen.

En qua lengte? Wat kan je me daar over adviseren? Zoals ik aangaf ben ik 1.81m en 72kg

Tussen de 170 en 180 cm zou ik zeggen.

Ik heb dezelfde vraag ook gesteld gisteren.
Een ski met een Rocker Camber Rocker profiel is het meest geschikt voor gebruik op zowel de piste als in het Funpark, dat wil dus zeggen een getailleerde twintip met Camber.
Na wat meer onderzoek te doen is een stijvere ski meer geschikt voor hogere jumps en hoge snelheden en een slappere ski voor tricks op rails, boxen en lagere jumps aan lagere snelheden.

*bericht bewerkt door Schladminger94 op 15 jan 2019 16:10

Plaats een reactie