Achteraf zooltjes in op maat verwarmde schoenen

Vorig jaar heb ik skischoenen aangeschaft en deze zijn op maat gemaakt/verwarmd. Na een paar uur skiën kreeg ik last van mijn onderkant voet. Heb een paar dagen afgezien en vorige week in Nederland een standaard Sidas zooltje gekocht. Ik was ze vandaag thuis even aan het testen in de schoenen, en het viel mij op dat ik veel meer druk voelde op mijn wreef. In de winkel voelde ik dat niet echt omdat ik ze maar kort aanhad. Moeten de schoenen opnieuw verwarmd worden of past mijn binnenschoen zich vanzelf aan de extra druk op de bovenkant voet?

Heb je de standaard zooltjes er eerst uitgehaald?

Aftellen maar!

Mooie vraag. Jazeker. De nieuwe zooltjes zijn iets dikker maar geven vooral meer ondersteuning in de bal van de voet, vandaar dat mijn wreef iets hoger in de schoen is komen te zitten,

Mijn ervaring is dat een hogere wreef moeilijk is te verhelpen met opnieuw verwarmen. De schnallen geven meestal weinig ruimte tot correctie. Ik zou het eerst een keer zo proberen, op een indoorbaan.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 jan 2019 16:05

Tenzij het ongelooflijk klemt, is de kans groot dat de binnenschoen zich nog zet.

Update;
Ik heb een uurtje getest bij Snowworld. Resultaat, was dat de hele onderkant van mijn voet pijn begon te doen ipv alleen het voorste gedeelte. Kan het zijn dat doordat de schoen op maat is gemaakt op de oude zooltjes dat hij afgekneld wordt door de nieuwe (lees, iets hogere) zooltjes? En is dat te verhelpen?

Even als vraag, hoe strak zet je je schoenen?

Veel mensen klikken hoe skischoenen te strak, de eerste minuten voelt dat lekker stevig, daarna is het snel ‘teveel’…

Je schoen moet wel heel net aan zitten, wil je niet de speling hebben van een ander standaard zooltje, of dit zooltje moet wel heel erg dik zijn. Die Sidas zootljes zijn niet bijster dik, dus dat kan het niet zijn. Verder kan verwarmen een klein beetje helpen. Echter het feit dat je bij verschillende zootljes last hebt van je voet doet mij ‘erger’ vrezen… (verkeerde schoen / verkeerde maat)

Click. Click. Peace

Nog een extra vraag. Welke schoen heb je? Dat zegt ook zeker wat over hoeveel de binnenschoen nog kan zetten…

Click. Click. Peace

Echter het feit dat je bij verschillende zootljes last hebt van je voet doet mij ‘erger’ vrezen… (verkeerde schoen / verkeerde maat)
@rogier +1, klinkt niet goed. Beginnen bij de basis, dat zijn goed passende schoenen, zooltjes komen er pas later aan te pas, finetuning

Edwin van Riel

En wat zijn de maten van je ski schoenen en van je normale straat schoenen??

Dat klinkt meer als skischoenen met, voor jou, geen geode fit bij de wreef. Dan knellen zenuwen/bloedvaten af en dat geeft pijn of gevoelloosheid. Ik heb hetzelfde gehad (jaren geleden). Door veel verschillende te passen op advies van een echte vakman kwamen we er wel wel uit. De basis moet goed zijn zoals @evr66 zegt. Zooltjes/verwarmen ect is inderdaad voor de puntjes op de i, maar alleen wanneer het nodig is.
Ik vind het altijd spannend en risicovol om nieuwe boots aan te schaffen. Vijftien jaar geleden eindelijk de perfect zittende boot en die heb ik nog steeds het meeste aan.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Plaats een reactie