Op zoek naar een geschikte ski voor mij

Hey,

Ik ben aan het overwegen om ski’s te kopen maar weet niet goed hoe er aan te beginnen met alle keuze mogelijkheden. Heb al enkele avonden eens gekeken wat er zo allemaal beschikbaar is maar ben er nog niet echt wijzer van geworden.

Volgende parameters kan ik al geven als input:

  • Man
  • 190cm groot
  • 81 kg
  • ski niveau tussen 7 en 8 schat ik (rood en zwarte pistes hoofdzakelijk)
  • Hoofdzakelijk op de piste en dus eerder sporadisch buiten de piste

Alvast bedankt

Vertel nog even wat over je skistijl aub👍

Zojuist de Völkl Deacon 76 geskied en wat een alleskunner op de piste is dat zeg! Vergevingsgezind, heerlijk te carven en makkelijk te slippen. Alle snelheden, alleen geen hele korte bochten. Maar ik kon hem zeker onder de radius gedraaid krijgen.
Waarschijnlijk één van de beste allround pisteski’s van dit moment voor de betere skiër, samen met de Head Supershape iSpeed en eventueel de iMagnum. Vragen beiden wel wat input, maar geven fantastisch veel terug.

wat bedoel je juist met stijl?

Ik doe ski graag aan een mooi tempo en doe redlijk wat kilometers op een dag, ik hou wel van de variatie tussen korte bochten en af en toe lange bochten.

alvast bedankt voor de moeite

Stijl…de ene persoon is bvb een luie cruiser die alleen maar lange bochten rutscht, de ander iemand die heel aggressief alles op de kanten skiet…die mensen zoeken een heel ander soort ski. En wil je bvb vooral goeie piste performance dan lever je wat in op gemak bij slechte omstandigheden, de ander wil juist een all mountain ski etc etc.

Eerder aggressief van ski stijl
en een goede piste performance is van belang

Check voor een overjarig model van de Fischer RC4 Superior (mooi prijsje rond de €400). Gigantische rebound, scherpte en toch ook vergevingsgezind met een middel lange radius.
https://youtu.be/wO4VsJaNzRE
Een maatje van mij skiet de Rossingol Hero Elite. Deze zou ook heel goed aan jouw eisen kunnen voldoen en is een “allemansvriend”.
https://youtu.be/7V5QhrXFN64

Beide skies zijn piste performance skies, straffen niet direct af bij een foutje, kunnen middel lange bochten skien (tussen SL en GS) en sluiten perfect aan op jou niveau met wat groei mogelijkheden.

*bericht bewerkt door JackE op 16 jan 2019 21:50

Alvast bedankt voor de informative, is volgende versie een goed? Hero Elite AT Ca + NX12 Konnect 2018

Lekker een weekje testen zou ik zeggen. Hier een lijstje maken met je verlanglijst en dan even een plaatselijke skiverhuur mailen. Heb ik vorig jaar ook gedaan en mijn favorieten waren de Atomic X9 en de K2 Turbo Charger. Tip: neem ze in 180 ongeveer.

Hero Elite AT Ca laten staan. Veel slapper en vlees nog vis.
Zowel de Hero Elite LT als de Superior zijn wel echte lange bochtenski’s. Ook voldoende makkelijk te skiën. Qua prijs is de Superior niet te verslaan. Lekker carven, heerlijk knallen. Als je echter vaak in de drukkere weken weg bent en er veel buckels liggen in de middag/eind ochtend is het wellicht wat too much.
Mocht je een ex verhuur Deacon kunnen krijgen zou ik daar echter ten allen tijde voor gaan, want onder alle omstandigheden is de performance daarvan ronduit goed.

*bericht bewerkt door Bennie op 16 jan 2019 22:58

Alvast bedankt voor de info neem dit mee bij mijn zoektocht

de deacon van bennie inderdaad of bvb een atomic x9.

De deacon vind ik inderdaad op veel plaatsen goede reviews, deze is echter wel al iets duurder. In welke maat zouden jullie deze aanraden?

Als alternatief ben ik toch ook aan het zien naar de Fischer RC4 Superior Pro Racetrack (deze is ook hierboven aangeraden), welke maat raden jullie hier aan?

Indien jullie toch nog andere alternatieven hebben laat maar weten.

Mvg

Superior pro racetrack is als het goed is met extra raceplaat. Dat vind ik wat te veel van het goede voor een resortski. 180cm en iets langer zou je moeten nemen voor de GS ski’s, maar ook voor de Deacon.
Nogmaals, als ervaren recreant vind ik pro versies van de consumenten GS’ een beetje overkill. Er zijn maar weinig momenten dat ze echt tot hun recht komen en veel waarbij ze alleen maar extra werk opleveren als je niet de hele dag traint op een gereserveerde afdaling.

De Superior Pro is die met medium radius (jij bedoelt de RC4 Worldcup RC Pro, @Bennie, die de Booster plaat heeft inderdaad). De Superior Pro heeft geen plaat en een hapje uit de achterkant dacht ik. Een zeer levendig ding, neigt meer naar korte dan naar (middel)lange bochten. Erg speels.

Alvast nog bedankt voor jullie reviews.

GiGi,

Wat is u ervaring met de “Fischer Progressor F19 Ti (2018/19)” met “Fischer RSX 12 GripWalk Powerrail (Z 3,5 - 12)” als bindingen?

Is dit een goed ski voor een ski niveau 7 met een verhouding van + 80% op de piste?

Als je 20% off-piste gaat zou ik eerder kijken naar iets wat net wat meer biedt in diepere sneeuw. De K2 iKonic 80 TI of de 84 TI misschien?

Als je alle condities op de piste als uitgangspunt zou nemen is de F19 perfect. Maar met 20% off-piste (is dat echt zo? en wat voor off-piste is dat dan?) is het een iets ander verhaal.

Off-piste is eerder zeer beperkt momenteel, welke lengte zou je aanraden voor mij?
Ongeveer 190cm groot en 82 kg

182cm, de langste maat.

Plaats een reactie