Skisokken: wat zijn jullie ervaringen?

Hoi allemaal

Weer een vraagje van mijn kant over wat materiaal :-)
Ik gebruik al jaren simpele skisokken die wel de juiste maat zijn, al zijn ze wat kort (mag lekker hoog zitten), maar zonder speciale stofjes of materialen.

Wie van jullie gebruikt er speciale sokken, wat is er speciaal aan en waarom gebruik je ze?
Ik heb nogal last van mijn schenen tijdens het snowboarden, al komt dat ook deels door mijn verouderde boots. Mijn oplossing is een gelpad op de schenen zelf, dan de warme kousenbroek en ten slotte de sokker erover.

Groeten
Hendrik

Het is o zo hard genieten.

Gewoon goedkope skisokken uit de Decathlon volstaan. Ik heb wel eens duurdere gehad, maar geen/weinig meerwaarde.

Belangrijk is dat ze er sportief uitzien, goed aansluiten en spannen rond je scheenbeen, en duidelijk gemaakt zijn om in een skischoen te passen.

Van die grappige dikke sokken die je met kerst wel eens cadeau krijgt zijn meestal de grootste rotzooi:

null

@hendrik5 : kousenbroek over je skisok kan wel eens de oorzaak zijn van pijnlijke schenen. Vermijd dat verschillende lagen over elkaar gaan schuren. Dus je kousenbroek oprollen zodat enkel je skisok in je boot zit.

*bericht bewerkt door Arnh op 18 jan 2019 11:08

Gewoon goedkope skisokken uit de Decathlon volstaan.

Inderdaad, vaak zit er trouwens ook Merino-wol in.
Ik neem graag de dunnere en niet de dikke. Wel de lange tot net onder de knie maar dat zijn de meesten wel.
Gelpads kunnen eventueel wat scheenbeenproblemen verminderen maar nemen de oorzaak niet weg.

Bla, bla, bla.

Ik zou toch ook voor nieuwe skischoenen gaan. Qua sokken, ik heb ze nu van het merk Stance, van wol/merinowol. Die van Falke zijn ook erg goed! Des te dikker des te comfortabeler, des te dunner des te meer controlegevoel en net zo warm.
Om met allerlei lagen te werken zoals bij jou lijkt mij niet plezierig en uiteindelijk kunnen er beklemmingen ontstaan. Dit kan al wanneer je 2 paar sokken over elkaar heen trekt.

Ik heb sinds kort een aantal paar van Smartwool, die hele dunne. Ik was bang dat het wat kouder zou zijn, maar dat is het niet (je schoen moet je voet warm houden denk ik, niet de sok). Ik merk wel degelijk verschil met de sokken van de decathlon en ook met dunnere Falke’s.

Mijn vriendin heeft een paar X-Socks (geloof ik) gekocht en merkt ook echt wel verschil. Die hebben nog wel iets padding, mijn sokken totaal niet en ik mis dat helemaal niet, ik heb alleen nog beter contact met mijn schoenen (en dus met mijn ski’s).

Gelpads kunnen, maar wat mij betreft als een soort last-resort. Bij skischoenen kan de manier waarop je de strap bevestigd ook al een hoop problemen voorkomen. Hoe dat bij snowboardschoenen zit, weet ik niet.

Al met al; het is wat je zelf fijn vindt. Ik denk wel dat je met dikkere sokken vaker koude voeten hebt, zeker als je strak gefitte schoenen hebt. Goede sokken zijn wel echt fors duurder.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Sinds ik gewoon goed passende schoenen heb, is mijn behoefte aan een dikkere/warmere sok er niet meer.

Ik gebruik dunne hardloop compressie kousen van Decathlon. Gaan tot de knieën, zakken niet af.

Sinds ik gewoon goed passende schoenen heb, is mijn behoefte aan een dikkere/warmere sok er niet meer.

Ik gebruik dunne hardloop compressie kousen van Decathlon. Gaan tot de knieën, zakken niet af.

kjiratsiekoedel op 18 jan 2019 11:16

Compressie van de decathlon zijn gewoon strakke kousen toch? Of hebben die ook kuitmaten etcetera? Mijn vriendin heeft voor het hardlopen ook compressiekousen (echte, niet gewoon strak), maar zou dat voor skiën ook handig zijn?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Door de jaren heen aardig wat sokken gehad. Toen ik begon waren het dikke skisokken van falke. Echter kwam ik er achter dat dunne veel fijner zijn. Tegenwoordig heb ik een 3 paar compressiesokken van x-socks. Elke dag was ik het paar dat ik aangehad heb. Dus zijn 3 voldoende voor een week.

From a galaxy far far away.............

ik gebruik zowel CEP ski compressie als Herzog hardloop compressie sokken. Zijn lekker dun, zitten lekker strak en absoluut niet koud. Maar goed is ook persoonlijke voorkeur denk ik. Ik vind dikke sokken sowieso niks ook niet in dagelijks leven.

MW Janssen

Allemaal al heel nuttige info, bedankt!

En om even kort uit te breiden: ik ben een man die graag laagjes draagt, vind de vrijheid van te kiezen enorm fijn. Maar heb nu een nieuwe hardshell broek zonder enige voering gekocht, en misschien op zoek naar een goede thermo broek? Wie draagt wat en heeft tips?
Heb thuis al wel wat van Craft liggen en tevreden van, maar is niet perfect mijn maat.

Cheers!

Het is o zo hard genieten.

Vorig jaar een tweetal thermobroeken bij Decathlin gescoord. Wedze, een normaal en een extra warm. Zijn voor mij voldoende onder hardshell. Daarnaast nog een driekwart ding gekocht van peakperformance meen ik (just in case), maar nog niet gebruikt.

Edwin van Riel

De laatste jaren gebruik ik de ‘technische’ X-Socks Patriot skisokken met diverse padding en kanalen (in de uitvoering Zwitserland, Nederland en Italië), zitten zeer fijn en zijn niet al te dik.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ben ook ooit begonnen met dikke sokken (en te grote skischoenen).
Ik zweer nu bij dunne sokken en vooral:
3/4 thermobroeken. Geen geprop meer bij mij schenen en kuiten.

Fun Lovin' Skier

Allemaal al heel nuttige info, bedankt!

En om even kort uit te breiden: ik ben een man die graag laagjes draagt, vind de vrijheid van te kiezen enorm fijn. Maar heb nu een nieuwe hardshell broek zonder enige voering gekocht, en misschien op zoek naar een goede thermo broek? Wie draagt wat en heeft tips?
Heb thuis al wel wat van Craft liggen en tevreden van, maar is niet perfect mijn maat.

Cheers!

Hendrik5 op 18 jan 2019 12:16

@henkdrik heb ik ook enkel een hardshell zonder voering, heb er thermo 3 kwart broek gekocht van craft deze komt tot net onder de knie super fijn heb je idd niet het issue dat je ze moet oprollen of proberen goed glad in je of over je sok te moeten doen

Ik heb 4 3/4 thermobroeken; 2 merkloos, die zijn prima. Een ortovox, daar zit ik altijd aan te trekken omdat die niet lekker zit. En een Mico, die is geweldig, maar aan de prijs. Ik wil er graag nog een. Eind van het seizoen/ zomer webshops in de gaten houden voor aanbiedingen omdat de voorraad weg moet, anders vind ik ze te duur.

Fun Lovin' Skier

Ik heb 2 versies van de compressie ski sokken van Smartwool. Gebruik die nu een jaar of 5 jaar en bevallen prima. Vorig jaar om te proberen ook nog een setje compressie sokken van Stance gekocht. Die zijn ook goed, maar die van Smartwool werken beter voor mijn brakke onderstel :-P

When life gets too complicated.... SKI

We dragen, over het algemeen, veel te dikke sokken.Dunne skisokken, lekker lang, in iedergeval tot boven de rand van je skischoen. En de thermo niet bij in de schoen.

Enkele jaren goede ervaring met x-socks carving versie. Die (dure) metalen versie had voor mij geen toegevoegde waarde.

Nu ski ik met Falke SK5. Zijn de dunste en veelal alleen online te vinden. Zitten heerlijk en goed contact met de schoen. Voor je met de aprez-ski start een paar dikkere sokken aandoen is wel zo fijn ;-)

Mijn thermobroeken heb ik zelf direct op maat geknipt zodat ik ze niet in de sok hoef te frommelen :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik draag geen thermo onder mijn shellbroek. En heb het nooit koud gehad. Misschien een beetje in de lift maar zodra je gaat boarden/skiën krijg je het vanzelf warm. Maar ja ik heb het niet snel koud.

*bericht bewerkt door Yahoo op 18 jan 2019 18:20

From a galaxy far far away.............

Wat hebben compressiesokkdn voor functie?

Ik denk met name extra doorbloeding, misschien een klein beetje blessurepreventie (maar dat lijkt me bij skiën al minder dan bij hardlopen, als het al zo is).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik gebruik “Smartwool PHD ultra light” geweldige lekkere dunne ski sok waarmee je echt contact met je schoen/ski houdt.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Ik gebruik de x socks ultralight. Dun en daardoor veel controle.

Voor mijn dochtertje eerst decathlon skisokken geprobeerd, nu falke sk2 kids. Toch wel een verschil als je het mij vraagt. Die van decathlon vond ik een kopie van wat je bij lidl koopt.

*bericht bewerkt door DSvier op 18 jan 2019 18:38

Mico X Racesokken, super dun, maar veel fijner en beter gevoel in mn schoenen.
Heb ook n paar Falke compressiesokken, ook prima en dun, maar net iets dikker, maar ook nog dun in vergelijking met de meeste andere sokken.

Ik gebruik “Smartwool PHD ultra light” geweldige lekkere dunne ski sok waarmee je echt contact met je schoen/ski houdt.

MountainHugger op 18 jan 2019 18:34

Exact die heb ik ook. Kreeg een setje gratis van mijn bootfitter (omdat ik best een paar keer langs moest komen) en heb er toen 2 bijgekocht.

Heel fijne sokken, echt beter dan die van de decathlon (waar ik op zich ook lekker mee geskied heb).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat hebben compressiesokkdn voor functie?

DrPhil op 18 jan 2019 18:21

Geen idee, ik vind 't lekker zitten. En ze zakken nooit af.

De falke SK4 en SK5 sokken vind ik ideaal! Ze zijn lekker dun, sluiten overal goed aan en gaan erg lang mee. Sinds dit seizoen zijn ze vernieuwd qua uiterlijk, dus hou de aanbiedingen in de gaten. De oude modellen zullen aan het eind van het seizoen ongetwijfeld in de aanbieding komen…

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 18 jan 2019 20:14

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Dunne sokken vanwege het betere contact.
Ik gebruik daarvoor de Falke SK5

Ik gebruik “Smartwool PHD ultra light” geweldige lekkere dunne ski sok waarmee je echt contact met je schoen/ski houdt.

MountainHugger op 18 jan 2019 18:34

Yep, super sok deze is echt dun. Dan kan de schoen nog een half maatje kleiner😀

X-stocks en Cep, wat de sokken betreft en Skins compressie broek, jarenlang plezier van. De rek vermindert nauwelijks.

Hen48

Plaats een reactie