DIN settings voor/achter

Beste mensen,

Vandaag nieuwe ski’s gekocht bij bekende keten. Schoen meegenomen en op basis van leeftojd, gewicht, lengte hebben ze de bindingen ingesteld. Met behulp van zo’n apparaat wat je schoen uit de binding trekt.
Ik kreeg dit bonnetje mee:

null

Maar als ik thuisgekomen de bindingen bekijk, blijken de bindingen achter op ca. 6,5 en voor op ca. 4,5 te staan (circa, want hangt een beetje af van de hoek waaronder je kijkt natuurlijk).

Ik was altijd in de veronderstelling dat de waarden voor en achter in principe hetzelfde zijn, met wat kleine verschillen omdat de veren nooit helemaal even sterk zijn.

Kloppen deze instellingen, wat denken jullie?
Ik heb de zaak net even gebeld en die zegt dat ‘het volgens de computer goed is zo’.

Ben benieuwd naar reacties, ik wil met een gerust hart gaan skien volgende week ;-)

*bericht bewerkt door Ano op 18 jan 2019 15:07

6.5 is geen rare waarde voor jouw lengte en gewicht. 4.5 bij de voorbak is gek. Je moet een streepje kunnen zien bij de afgestelde waarde. Maak anders eens een close up foto?

Het kan natuurlijk zo zijn dat de afgelezen waarde 4,5 is en de feitelijke waarde 6,5. Daarom laat ik mijn bindingen 1x per jaar ook op de testbank controleren (en ik heb een paar die bijna op 11 staan, terwijl het feitelijk 8,5 is).

Ja, 6,5 vindt ik inderdaad een normale waarde. Ik denk dat dat ook die 4 waarden zijn die onderaan het briefje (zie boven) staan. Maar het zou me toch erg verbazen als bij nieuwe ski’s/bindingen de werkelijk setting al bijna 2 punten is verschoven!

Hier een close-up van zowel voor als achter:

Voor, ca. 4,5:

null

Achter, ca. 6,5:
null

Ik zie dat iemand anders dit ook al heeft meegemaakt: https://www.carving-ski.de/phpBB/viewtopic.php?t=14719…
Die is naar een andere zaak gegaan die zei dat het wel ongeveer klopte zo, wat de eerste zaak had ingesteld…

*bericht bewerkt door Ano op 18 jan 2019 19:18

Verschil van 2 punten lijkt me groot voor nieuwe bindingen. Zou het ff laten controleren. Desnoods op vakantie ff ter plaatse. Paar euro in de fooienpot voor een 2nd opinion ;)

Edwin van Riel

Eerst even terug naar de winkel, het is inderdaad vreemd. Altijd gevaarlijk om blind op computers af te gaan en niet even gezond verstand gebruiken.
Als ze geen goed verhaal hebben, zou ik ook checken in shop ter plaatse.

Fun Lovin' Skier

Ik heb vanmiddag al naar de winkel gebeld (er heen rijden kost flink wat tijd, woon niet echt in de buurt), maar over de telefoon vonden ze het geen probleem dat er sprake was van twee eenheden verschik in DIN waarde. Maar zeiden dat het verschil niet groter mocht zijn. Het betreft DAKA / Wim Jacquet in Amersfoort, die toch wel goed bekend staan dacht ik.
Ik ga morgen bij een andere zaak langs - kijken wat die zegt, of anders volgende week in een ski-oord.
Ik meld me terug.

Beste Ano,

Zo te zien naar je gegevens moeten de din waarde van je bindingen voor en achter op 6 staan.

Vanochtend naar een andere winkel gegaan.
Het eerste wat ze zeiden was: “Het kan inderdaad zo zijn dat er zo’n groot verschil is tussen voor en achter, dat komt soms voor - zelfs bij nieuwe bindingen”.

Vervolgens ging hij de bindingen controleren in zijn ‘werpmachine’.

  • Eerste opmerking: de lengte van de schoenen was door DAKA niet goed ingesteld volgens hem. Er blijkt aan de achterkant van de Look XPRESS binding een gele indicator te zitten (is bij elk merk weer anders), die geeft aan of de lengte goed is ingesteld na inklikken schoen. Inderdaad wordt dit in de isntallatie-instructies zo beschreven. Na de lengte 1 tikje korter te hebben ingesteld, geeft de indicator aan dat het goed is.

  • Vervolgens de ski in de werpmachine, volgens hem netjes geijkt. Man laat me meekijken op het computerschermpje. Machine geeft aan dat voorbinding eruit klikt bij 4,5! Net zoals de streepjes aangeven… Conclusie van hem: helemaal verkeerd ingesteld de bindingen voor. Hij draait ze aan totdat de machine aangeeft dat se inderdaad op 6,5 staan. Vanachter (hiel) vindt hij het in principe goed, maar draait ze nog even wat vaster volgens ziin machine.
    Resultaat, als je zelf de streepjes afleest: voor = ca. 6 / achter = ca. 7. Dat lijkt me een normalere instelling dan die van DAKA…
    De man suggereert dat de machine van DAKA mogelijk een probleem heeft, omdat deze wel aangaf dat het ‘OK’ was.

  • Tenslotte bekijkt hij de onderkant eens en zegt: de ski’s zijn helemaal niet gewaxt! Gaat er met zijn nagel overheen om te laten zien dat er geen wax te zien is.

Tsja… Iedereen mag zijn eigen conclusies trekken, maar IK ga nooit meer naar Daka Amersfoort voor onderhoud van ski’s.
Ik ga zelfs vrezen dat ze veel meer klanten weglaten gaan met slecht ingestelde bindingen, met mogelijke valpartijen tot gevolg.
Terwijl ze mij gisteren nog eens vertelden dat je maar niet zelf de bindingen moest instellen maar dit altijd door de vakman moest laten doen…

(Onderliggend probleem zal zijn dat er geen kwaliteitskeurmerl is, misschien zou de consumentbond eens de 50 (?) skizaken in NL met werpmachine moeten bezoeken om bindingen in te laten stellen. Want lijkt erop dat computergestuurde werpmachine ook problemen kan veroorzaken, waar de minder geoutilleerde skizaak alleen de schroevendraaier en het aflezen van de streepjes tot zijn beschikking heeft.)

*bericht bewerkt door Ano op 19 jan 2019 12:42

Wel, wel. Interessant. 👍
Anderzijds: The proof is in the falling. (I.c.) M.a.w. eens goed op uw gezicht gaan en kijken wat de ski’s doen. 😉

Bla, bla, bla.

Je ziet, zelf een beetje verstand van zaken hebben is geen overbodige luxe. Elke binding heeft zo’n indicator, een streepje of een schroefje.

Toevallig eerder vandaag nog een kleine aanvaring gehad bij de skiverhuur in Oostenrijk. Wilde een setje ski’s testen, gaf aan dat ik ze zelf in wilde stellen, maar dat mocht natuurlijk niet want aansprakelijkheid bla bla. Dus ik check de binding eenmaal boven op de berg. Ja hoor, indicator zegt te slap afgesteld, voorbak moest een tandje naar achter en de din was te hoog naar mijn mening. Dus so much voor expertise, not!! Is echt al zo vaak gebeurd, heb weinig vertrouwen in de zgn experts.

Ik heb ook net nieuwe ski’s besteld, bij mij zijn ze vanuit de webshop aangekomen met 6 voor en 9 achter (!)

Ik heb ook net nieuwe ski’s besteld, bij mij zijn ze vanuit de webshop aangekomen met 6 voor en 9 achter (!)

Skadi op 19 jan 2019 18:13

Komen ze dan in een degelijke verpakking binnen? Ik ben altijd bang geweest dat de ski’s dan (bijvoorbeeld bij bestelling in Duitsland of zo) iets van 48 uur in elkaar gedrukt hebben gezeten onder andere pakketten.
Gebaseerd op een slecht ervaring van mij dat ik ski’s bestelde in een webshop en dat na aankomst bleek dat 1 van de 2 skis helemaal plat was, terwijl de andere een normale ‘bolling’ (camber) liet zien…
Heb ze toen maar teruggestuurd…

alleen karton helaas, maar die van mij zagen er verder goed uit

Moet zeggen dat ik nu ook een test set heb staan van de intersport met een din instelling van 9 en 9,5 voor en 7 achter. Volgens elke din settings app kom ik op max 7. Eigen skies heb ik op altijd 6,5 staan. Toch eens vragen, want een machine heb ik niet gezien daar in de shop.

Verpakking: altijd netjes geweest. Denk ik een paar of 8 gehad in totaal, nooit ook maar een krasje er op.

DIN: vind 9 of hoger wel erg fors, tenzij je zo ongeveer pro bent met de bijbehorende snelheden. @sjaak27: zou hem voor gebruik lekker terug zetten naar 7. Knieblessure kan vervelend zijn en erg lang duren ;). Zeker even navragen!

Edwin van Riel

Hier ook ski’s online besteld, waren prima verpakt en kwamen mooi uit de doos. DIN en bindingen zelf ingesteld (bindingen idd dmv zo’n controle streepje), maar ga ze binnenkort wellicht toch ff testen in zo’n apparaat, wellicht.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Reeds geregeld @evr66. Bij toeval een nederlandstalige winkelhulp. Vond het ook apart die hoge instelling.

Verstandig ;)

Edwin van Riel

Een maand later nog steeds geen enkel reactie gekregen van Daka…
't Is toch wat…
Had ze zowel een berichtje via de webshop gestuurd als via het contactformulier op de website.

Moet zeggen dat ik nu ook een test set heb staan van de intersport met een din instelling van 9 en 9,5 voor en 7 achter. Volgens elke din settings app kom ik op max 7. Eigen skies heb ik op altijd 6,5 staan. Toch eens vragen, want een machine heb ik niet gezien daar in de shop.

Sjaak27 op 20 jan 2019 06:30

Dat hangt toch ook van het gewicht af? Anyway Ik heb de voorbak op 10 en achtebak op 10.5 staan… al jaren met ook verschillende merken bindingen.
Ik ben ook als de dood dat de ski te vroeg uit schiet. Dat is minstens net zo gevaarlijk op een stijle ijzige piste/couloir

*bericht bewerkt door dokteruk op 21 feb 2019 21:56

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Tsjah Daka, De nodige klachten over gehad, met name over verkeerde schoenen en verkeerd aangepaste schoenen
Leukste was nog een linker liner fitten in een rechter schaal.

echte mannen lopen naar boven,

Uiteindelijk heeft DAKA Amersfoort contact met me gezocht en spijt betuigt over hoe alles is verlopen.
Volgens hen moet het niet aan de apparatuur hebben gelegen maar aan een niet deskundige medewerker. Ze hebben aangeboden om me schadeloos te stellen door 10% van de aankooprijs van de ski’s aan me terug te betalen.
Ik heb gezegd dat dat ok is, waarmee voor mij dit dossier is afgesloten.

Ik hoop dat dergelijke zaken niet meer zullen voorkomen bij andere DAKA klanten in de toekomst.

Wel, dat vind ik mooi van ze. Ze nemen zoiets toch ernstig dan.

Bla, bla, bla.

Er is trouwens wel een soort keurmerk voor wintersportwinkels en de beschreven Daka is ook in het bezit van zo’n keurmerk.

https://www.dewintersportspecialist.nl/

Echter, ik werkte bij Vrijbuiter in Roden voordat ze failliet gingen. Wij hadden ook zo’n keurmerk, maar er wordt niet echt serieus mee omgesprongen. Ik had geen opleiding en amper uitleg gekregen over de apparatuur enzo en kon het na één demonstratie zelf wel uitzoeken.

Gelukkig heb ik een groot verantwoordelijkheidsgevoel en al wel wat kennis van zaken, maar als het ook maar even niet 100% zeker wist haalde ik altijd iemand anders erbij, maar kan me goed voorstellen dat er ook zomaar een beunhaas je ski’s kan instellen. Dan krijg je als klant het idee dat het allemaal goed is gegaan en heb je wel een bewijsje voor de verzekering, maar of het echt zo is…?

Overigens vind ik het dan weer niet gek dat ‘nieuwe’ ski’s niet gewaxt zijn. Afhankelijk van hoe lang ze al stof staan te happen in de winkel en of ze wel of niet in het plastic zitten kan de wax waarmee ze uit de fabriek komen al behoorlijk uit-/ingedroogd zijn. Aangezien de meeste winkels niet in huis waxen, zou je ze dan op de grote hoop in de vrachtwagen moeten gooien om te laten waxen. Ik bood dat doorgaans wel aan, maar dan kan je de ski’s niet gelijk meenemen, duurt meestal wel een week voor ze weer terug in de winkel zijn.

Wat dat betreft ben ik blij met de webshops uit het buitenland die ski’s kant en klaar afleveren. Ik kon bij mijn laatste setje zelfs kiezen welke wax en in welke structuur ik die wilde hebben en op hoeveel graden ik m’n kanten geslepen wilde hebben. Overigens keurig individueel in plastic+bubble wrap, dan aan elkaar gemaakt (getapet) en nog een keer in bubble wrap en in een doos, daar kon echt weinig mee misgaan.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Wel, dat vind ik mooi van ze. Ze nemen zoiets toch ernstig dan.

bartvwg op 27 mrt 2019 11:48

Wacht even, mis ik iets, paar tientjes terug duidt er op, dat ze dit ernstig nemen?

Ze nemen beter een maatregel in de richting van bijvoorbeeld het opleiden hun personeel of zoiets om herhaling te voorkomen. Als je daarnaar streeft neem je iets ernstig, klant een paar centen teruggeven nadat er (gelukkig) geen ernstige gevolgen waren, ach, leuk voor de klant, maar voegt verder voor de toekomst niets toe.

Edwin van Riel

Wel, dat vind ik mooi van ze. Ze nemen zoiets toch ernstig dan.

bartvwg op 27 mrt 2019 11:48

Wacht even, mis ik iets, paar tientjes terug duidt er op, dat ze dit ernstig nemen?

Ze nemen beter een maatregel in de richting van bijvoorbeeld het opleiden hun personeel of zoiets om herhaling te voorkomen. Als je daarnaar streeft neem je iets ernstig, klant een paar centen teruggeven nadat er (gelukkig) geen ernstige gevolgen waren, ach, leuk voor de klant, maar voegt verder voor de toekomst niets toe.

evr66 op 27 mrt 2019 13:29

Vanzelfsprekend ga ik er van uit dat ze naast het tevreden stellen van de klant nog andere maatregelen treffen om dergelijke fouten te voorkomen. Lijkt me niet meer dan logisch, toch? ;)

Bla, bla, bla.

Ach, als ze kans zien een linker liner te frommelen in een rechter skischoen, is er nog lekker wat ruimte voor verbetering ;)

Ik kom er, door verschillende slechte ervaringen van mij en vrienden in het verleden al een tijdje niet meer, ondanks het feit, dat ze hier “om de hoek” zitten.

Edwin van Riel

Och, och, och… Ik heb zelf de woorden 'serieus nemen van klacht' niet gebruikt, maar ik had toch het idee dat DAKA het redelijk netjes zou oplossen richting mij. We zijn nu ruim twee maanden verder, maar nog steeds niets gezien van de beloofde 'schadeloosstelling' die ze z.s.m. zouden overmaken. Ondanls 2 herinneringen van mij…
Wat een bedroevend slechte klantenservice van DAKA toch… :-(

*bericht bewerkt door Ano op 07 jun 2019 17:24

Verlies nemen en nooit meer terug daar lijkt me. Mooie reclame hier op dit forum ook voor DAKA zo.

Edwin van Riel

Plaats een reactie