beste route naar Aletsch Arena (Saas Fee, Zermatt e.d.)

Zakken half maart af in de richting van de Aletsch Arena. Wat is de beste route om vanuit regio Kempen (België) te rijden. Ik lees over een autotrein… is die nodig?

Niet nodig, je kunt gewoon over Martigny/Sion probleemloos rijden naar bv Saas. Vorige week gedaan met caravan en ook nog de Simplonpas over met het hele spul ;) .

Edwin van Riel

Die route kan. Dan ga je bij Kandersteg met de trein naar Goppenstein, dan richting Brig etc. Wij rijden inderdaad de route via Martigny, Sion, Brig. Via Kandersteg is korter en zonder wachttijden sneller, echter bij sneeuw moet je al snel de kettingen erop leggen en het kan druk zijn bij de trein.

Wij rijden eigenlijk bijna altijd over kandersteg. Is korter, meestal sneller en vinden het ook de leukste route om te rijden. Wat je zou kunnen doen is om vlak voor Bern de wachttijden op te zoeken en dan te beslissen of je via Martigny of Kandersteg rijdt. Vanaf een wachttijd van ongeveer een klein half uurtje is via Martigny sneller.

Bedankt voor de snelle reacties! Kettingen leggen om bij trein te raken lijkt me niet fijn… Heeft dus eigenlijk verder niets te maken met sneeuw maar meer met tijd dus? Onze kleinkinderen (3 en 5) rijden mee. Zouden zij de trein een geweldige ervaring vinden of stelt dit allemaal niet zoveel voor?

Zeker leuk om eens met de trein te gaan! Kettingen hoeven alleen gelegd te worden als het echt hard sneeuwt, anders niet noodzakelijk. Je kunt ook heen met de trein en terug omrijden via Martigny? Zo zou ik het aanpakken! :)

Mr. Slow

Dit seizoen al 2x “niet” de trein genomen bevalt me veel beter.
Gewoon de a9 rijden, let op dat je navigatie actueel is anders ga je niet over de snelweg maar door de dorpen halverwege de a9.
Qua tijd maakt het m.i. niets uit.

*bericht bewerkt door MountainHugger op 19 jan 2019 13:20

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Bedankt voor de snelle reacties! Kettingen leggen om bij trein te raken lijkt me niet fijn… Heeft dus eigenlijk verder niets te maken met sneeuw maar meer met tijd dus? Onze kleinkinderen (3 en 5) rijden mee. Zouden zij de trein een geweldige ervaring vinden of stelt dit allemaal niet zoveel voor?

Flikkie op 19 jan 2019 12:29

De trein is niet echt bijzonder, je zit gewoon een half uur in je auto in een tunnel(in het donker). Als je een beetje last hebt van tunnelvrees dan is het niet aan te raden. Het alternatief kost je ruim een uur extra is mijn ervaring. Ik heb zelf 6 keer de trein heen en weer gehad en nooit kettingen nodig gehad

Sinds de a9 is doorgetrokken is het verschil maar hooguit een kwartier sneller als je de trein direct hebt, en soms mis je hem dus net.
Op 2 december en op 24 december de A9 genomen ipv de trein.

Maar het klopt vwb de trein daar rij je gewoon naar toe, koop een kaartje (je hoeft de auto niet uit), zet je auto op de handrem en zet je motor uit en daar ga je. Ps in de tunnel (die doordraaier) nadat je van de trein komt staat een flitser.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Het is bijna zover… zaterdagochtend zakken we af richting Bettmeralp. Hopelijk vallen de wegen een beetje mee na de voorspelde dump van donder- en vrijdag! Sneeuwkettingen best niet te ver wegleggen… :-(

Wij rijden altijd via de trein (al 35 jaar) en ik denk dat we de laatste 15 jaar de kettingen 1 keer nodig gehad hebben. Omrijden via a9 kost een uur extra en zeker bij mist/regen boven Lausanne vind ik het geen bijzonder prettige weg. Rijden er alleen als we te laat zijn voor de trein.
Trein is ongeveer 15 minuten. Wel zijn ze aan de tunnel aan het werken, even op BLS.CH kijken naar de tijden.
Veel plezier!

Plaats een reactie