Eerste set ski's aanschaffen

Hallo allemaal,

Na toch wel heel wat jaartjes materiaal gehuurd te hebben, is het nu tijd om te kijken voor eigen materiaal.

Leeftijd: 21
Lengte: 1,88
Niveau: 6/7
Pistekeuze: Meer en meer off-piste aan het skien, maar nog het meest op de piste te vinden. Verhouding zal ± 60/70 piste & 40/30 off-piste zijn

Ben op zoek naar een ski waarmee op de piste rap naar beneden getrapt kan worden, maar die ook off-piste vertrouwen geeft. Modellen die mij in het oog gesprongen zijn: Fischer Pro MTN 86 & de Elan Ripstick 86.

Maar omdat er zo gigantisch veel aanbod is ben ik zeker benieuwd naar jullie meningen en/of ervaringen met eerder genoemde ski’s!

Die beide ski’s die je noemt zijn eigenlijk nog steeds gewoon pisteskis. Als je echt zoveel off piste gaat zou ik eerder naar een breder segment gaan., Rond de 95mm. Dan heb je nog steeds wel die piste performance. wat is je gewicht overigens?

Hoe zwaar ben je?

Ik heb de Atomic Vantage 97ti splinternieuw te koop staan moest dit je interesseren. Qua piste-poeder is de verhouding van deze ski wel meer 50-50. Valt te zien hoe veel verder je nog wilt groeien in je off piste kwaliteiten. Als je interesse hebt stuur je maar een pb!

Zou eerder naar de ripstick 96 kijken dan

Zou eerder naar de ripstick 96 kijken dan

Pieter1990 op 20 jan 2019 11:30

Op die ski wil ik niet ‘rap naar beneden komen’. Ik vond het een vrij instabiele lat die me geen vertrouwen gaf. En ik heb meer mensen gesproken die dat hebben ervaren. Eerst dacht ik dat het aan de tune lag en een ander paar gevraagd, maar daarop vond ik het ook niet prettig.
De aangeboden Atomic is het tegenovergestelde: dat vond ik een stijve ragbak waar je volle bak op naar beneden moet. Hij staat ‘aan’ als je hard gaat, ‘uit’ als je er niet zo veel in stopt. Er zit niet veel tussenin. Een weinig subtiele ski voor het betere gooi- en smijtwerk.

Als je een wat lichtere skiër bent zou je kunnen kijken naar de nieuwe K2 Pinnacle 88 (2019 model, oudere modellen zijn hopeloos instabiel) of iets als de K2 iKonic 84 TI, Rossignol Experience 84 Ai, Blizzard Bushwacker. Ben je een wat zwaardere of krachtige skiër, dan zou ik kijken naar de Völkl Kendo, Head Kore 93, K2 Pinnacle 95, Blizzard Rustler 9.

Helemaal vergeten te vermelden, weeg rond de 82 kg.

Wel zitten kijken naar bredere skies maar twijfel of ik daar niet te veel mee inlever?

Niet met de laatste 4 die Gigi noemt. Die zijn allemaal uitstekend op de piste. Heb zelf de rustler 9, erg tevreden over. Ik zou 1 van die 4 kiezen.

@MartijnKrook Ik heb een setje Amplid Alter Ego, lengte 185, 95mm onder de voet staan als je interesse hebt. Heerlijk buiten de piste en carved als een gek op de piste.

*bericht bewerkt door Alex op 20 jan 2019 12:16

When life gets too complicated.... SKI

Niet met de laatste 4 die Gigi noemt. Die zijn allemaal uitstekend op de piste. Heb zelf de rustler 9, erg tevreden over. Ik zou 1 van die 4 kiezen.

elisabeth101 op 20 jan 2019 12:05

Hoeveel dagen heb je nu op de rustlers geskied, @elisabeth101?

^^ even denken…dag of 6 nu. Had al paar keer op harde en verspoorde pistes geskied met de rustler, maar afgelopen week poeder op de piste. Tis een beetje een kameleon, speels in de poeder en potig (genoeg) op de piste. Een blijvertje deze en dat zegt wat 😉

Welke lengte heb je?

Blister is er niet zo heel erg over te spreken:
https://blisterreview.com/gear-reviews/2018-2019-blizzard-ru…

Ik lees eik niks negatiefs in die review. Wat ze zeggen klopt ook, het is een vergelijking met de 10 en de 11.

Weet je wat het is met Blister. Die focussen vooral op de bredere off piste latten. En ze houden daar van Bakstenen 😉 zoals een Brahma en Bonafide en dat zijn deze niet. Ik zie dit toch meer als een allmountain ski. Maar kijk bvb eens bij Neveitalia of Ski essentials. Daar wordt ie vergeleken met andere allmountains en scoort ie goed.

Maar ach zoveel mensen zoveel wensen, dat wat de een fijn vindt, vindt de ander helemaal niks. Kijk maar naar die salomon xdr, veel mensen lopen er mee weg en ik vond het maar niks.

Wat @elisabeth101 zegt. In de U S of A worden er andere normen gehanteerd bij het benoemen van ski-categorieën. Wat zij allmountain noemen is al gauw 100> mm terwijl we in EU spreken van allmountain vanaf ongeveer 80> mm.

When life gets too complicated.... SKI

Ik lees eik niks negatiefs in die review.
*”So if you stick to moderate-sized turns — and particularly if you really enjoy cranking out smaller turns — the Rustler 9 is a lot of fun on groomers. But if you like to really mob down groomers with big, arcing turns, then you might want to consider another ski.

Sam: I pretty much agree with everything Luke says here. The only thing that I would like to add is a note on the top end / overall power of the Rustler 9 on groomers. (…) At higher speeds — especially if the ski isn’t on edge — the Rustler 9 can feel pretty squirrely. When I push the ski hard, it can feel a bit overpowered — it doesn’t take an ex-racer to overpower the shovels on this ski.“*

Staat volgens mij toch duidelijk:

  • niet geschikt voor grote carvebochten;
  • wiebelig op snelheid.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 jan 2019 19:52

Ja maar dat klopt ook. Deze jongens skien Brahmas en Bonafides en soortgelijken. Daar haalt de Rustler het bij lange na niet bij. Met mijn amper 70kg is het voor mij meer dan genoeg ski. Nogmaals, er zijn legio andere reviews van de Rustler 9 waarin benadrukt wordt dat de veelzijdigheid van deze ski juist het beste aspect is. Grote carvebochten doe ik lekker met een ander setje 😁

Wel zitten kijken naar bredere skies maar twijfel of ik daar niet te veel mee inlever?

MartijnKrook op 20 jan 2019 11:48

Niet met de laatste 4 die Gigi noemt. Die zijn allemaal uitstekend op de piste.

elisabeth101 op 20 jan 2019 12:05

Grote carvebochten doe ik lekker met een ander setje 😁

elisabeth101 op 20 jan 2019 19:55

Wél dus.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 jan 2019 20:08

Natuurlijk ga je inleveren op piste kwaliteiten als je breder gaat. Dat is toch algemeen bekend. De 4 die Gigi noemde zijn in hun klasse relatief goed op de piste maar ze gaan het bij lange na niet halen bij een pisteski. Dat is voor iedereen de afweging, hoeveel wil je inleveren op piste performance.

Tjonge, zeg, dat is heel anders dan je antwoord van 12:05.

pakt de popcorn er weer bij

Tjonge, zeg, dat is heel anders dan je antwoord van 12:05.

DrPhil op 20 jan 2019 20:18

Sjeezus, wat een mierenneukerij zeg 😞

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie