Salomon X Pro 130

Hallo allemaal,

Aangezien ik de afgelopen jaren met veel pijn in mijn voeten heb geskied ben ik mij aan het orienteren mbt nieuwe skischoenen.

Mijn oude schoenen hadden een flex van 100. De overbrenging op de ski’s was hierdoor verre van ideaal. Ik ben een gevorderde skier van 1.86 en 90 kilo. Daarnaast heb ik een brede voorvoet en hoge wreef.

De schoenen die mij bij het passen het beste bevielen waren de Salomon X Pro 130 bij het passen. Het fijne is dat deze schoenen nog te vormen zijn naar mijn voet. Echter blijft het gokken, vandaar dat ik om wat advies vraag.

Is de stap van 100 flex naar 130 flex niet te groot?

Manieren om in NL de pijnpunten van de schoen op te zoeken?

Is de schoen nog goed te vormen naar mijn voet?

In NL zou ik gaan skiën in Snowworld Zoetermeer. Veel echter dan dat wordt het niet qua krachten, de kou, etc.

Skischoenen zijn in veel gevallen aan te passen naar de voet. De wreefhoogte, de heel cup en de delen direct rond de enkel (waar ook de scharnieren zitten in de skischoen) zijn iets minder te beïnvloeden, dus vooral dáár moet de schoen zonder aanpassingen al goed zitten.

De flex bij Salomon zegt me niet zoveel. Ik heb de Salomon QST 120 en die zijn ontzettend slap.

Ik heb dit jaar de 2019 Salomon X Pro 120 gekocht en ik vond de x pro 100 te slap. Ik kwam van k2 spyne 100 HV.

Ik heb ook een hoge wreef en brede voet, en de 120s passen super goed bij mij.

Maar zoals gigi al aangeeft ga een uurtje skiën in zoetermeer en je weet het.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

De flex bij Salomon zegt me niet zoveel. Ik heb de Salomon QST 120 en die zijn ontzettend slap.

DrPhil op 20 jan 2019 16:13

Slap, of andere buiglijn? Je hebt het wel over een feeërieke georiënteerde schoen met de daarbij behorende na- en voordelen ;)

??

O je bedoelt natuurlijk freeride. Nee, gewoon slap.
Het is wel een hele lichte schoen, dat wel. Dat maakt hem idd anders. Maar de flex van 120 vind ik niet reeel.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 jan 2019 22:52

Maar dat zegt niks over de xpro 130, hoor.

Naja ik doelde meer op de manier van buigen, door maar 1 buckle boven te hebben , vind ik niet redelijk makkelijk buigen aan het begin en steeds stijver worden naar mate je verder naar voren buigt, terwijl de xpro120 een kleinere buigweg heeft en veel eerder stijf is

Ah zo. Nooit zo bij stilgestaan dat een schoen met maar één buckle anders flext. Ik herken trouwens niet dat hij moeilijk in beweging komt (integendeel). Verder heb ik toen ook de Mtn Lab gepast. Die zijn ook 120 flex volgens het boekje. Die vond ik juist spijkerhard. Ik gebruik nu voornamelijk Lange SX100. Ik heb het idee dat die veel stijver zijn en dat ik daar ook veel meer controle mee heb. Ik heb ook de SX120 gepast, maar die vond ik in de winkel al erg hard.
Gewoon gaan passen dus.

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 jan 2019 20:56

Heb zelf de mtn lap en hiervoor de oude qst max 120 bc. Deel de mening dat die mtn lab hard is ;) Zie nu ook de typefout, ’ niet’ moet ‘hem’ zijn,. Wat je al zei

Had de x pro 120 gekocht vanuit webshop in Spanje.
Was een beetje gokken omdat ik deze niet heb kunnen passen, maar waren direct gezet naar mijn voeten en ben er zeer tevreden over.

Maar ik zou zeker eens verschillende testen op de sneeuw als je de kans hebt.

Salomon heeft bij de XPro lijn wat dat betreft een lage wreef. Echter hebben ze dit jaar de wreef wat meer ruimte gegeven. Dus ligt een beetje welk modeljaar je past. Daarbij heeft de XPro (naar mijn mening) de beste pasvorm.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Fischer RC Pro 120 of 130. Fischer is in de basis een iets lossere schoen bij de wreef, hak en middenvoet. Daarbij is een Fischer heel goed te bootfitten met hun Vacuüm techniek.

Bij een flex van 130 zou ik zeggen. Je moet van iedere piste zonder angst af kunnen komen en ook nog een lekker tempo kunnen skiën. Bijt je er echter niet teveel vast op die flex. Zo is een Salomon 130 en een Atomic 130 een wereld van verschil. Die Atomic zak je bij wijze van spreke zo door heen als je hem naast een Salomon Xpro past.

100, 120, 130? Volgens mij gaat het erom hoe de schoen voelt tijdens het skiën toch? Theorie vs Gevoel?
Is de wreef van salomon xpro 120 “op te hogen?

Nee, pasvorm is het ene flex is een andere. Echter zit het wel een beetje in elkaar verwoven. Als je een hogere flex schoen neemt, krijgt je ook een iets compactere binnenschoen.

EDIT: De wreef is niet heel makkelijk op te hogen. Er zijn wel wat mogelijkheden maar voor zover mijn kennis reikt zal het resultaat nihil zijn.

*bericht bewerkt door CheezField op 17 feb 2019 17:56

EDIT: De wreef is niet heel makkelijk op te hogen. Er zijn wel wat mogelijkheden maar voor zover mijn kennis reikt zal het resultaat nihil zijn. 
Met het juiste gereedschap en kennis is het verhogen van de wreef geen probleem. Daarnaast zijn er nog andere mogelijkheden om ruimte te creëren boven de voet.

smeltskiservice.nl

Ik zeg ga naar een gerenommeerde zaak/ bootfitter en laat je niet gek maken door reacties op jouw vraag.

PS. Ik wil hier niet de goed bedoelde reacties de kop indrukken.

When life gets too complicated.... SKI

De XPro heeft aan de achterkant ook nog een afschroefbaar ding wat je op z’n kop terug kan monteren. Geen idee hoe zo’n ding heet maar het verandert de flex een beetje.
Bij mijn xpro 100 stond deze af-fabriek op Sport, wat 90 flex inhoud. Wanneer deze op Perf staat, is het 100.
Dus een ieder die de XPro 100 te slap vond, had wss de flex nog op 90 staan.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Plaats een reactie