Fietshelm om te skiën?

Mijn vriendin heeft deze fietshelm van Decathlon:

https://contents.mediadecathlon.com/p1522889/k$9a5368612666d…

Vorig jaar gebruikte ze mijn oude skihelm voor haar eerste ski-ervaring, maar die was eigenlijk iets te groot. Nu vraagt ze zich af of ze beter een nieuwe helm kan kopen, of dat ze ook deze fietshelm kan gebruiken.

Aangezien het hier om zo’n helm gaat die rond je hele hoofd zit, en ook de oren bedekt, zie ik eigenlijk geen reden waarom een echte skihelm beter zou zijn. Behalve dat er achteraan de helm zo geen “haakje” zit waarmee je een skibril kan vastklikken.

Zijn er zaken die ik over het hoofd zie?

*bericht bewerkt door Arnh op 20 jan 2019 21:26

Ik weet niet in hoeverre een verzekering moeilijk zou doen als er iets gebeurt en een je skiet met een helm met een andere certificering… Allemaal juridisch geneuzel uiteraard.

De CE certificering voor fietshelmen (EN 1077) is lager dan voor skihelmen (EN 1078).

Waar moet de verzekering moeilijk over doen? Een helm is niet verplicht.

https://www.decathlon.nl/p/fietshelm-kuip-500/_/R-p-190531?m…

Hij is ook en 1078 gekeurd., Maar wel fiets? Naja, boeit toch niet, is geen verplichting. T gaat om je eigen veiligheid en dan is iets altijd beter dan niets

*bericht bewerkt door sneeuwkabouter op 20 jan 2019 22:27

De CE certificering voor fietshelmen (EN 1077) is lager dan voor skihelmen (EN 1078).

DrPhil op 20 jan 2019 21:31

Cijfers verwisseld, zie ik. EN 1077 is voor skihelmen en 1078 voor fietshelmen.

Zal best kunnen. Maar dat clipje achterop is best handig…
En kijk ook of hij past met de skibril.

Voor nog geen 30 euro vind je in decathlon een helm die ontworpen en gekeurd is voor skiën. Bovendien zijn die dingen dikwijls nog eens warmer dan gelijkaardige fietshelmen.

Dat is dan wel het laatste waar ik op zou besparen.

Het is een vrij aparte helm eerlijk gezegd, zonder uitleg had ik eerder aan skiën gedacht dan aan fietsen (fietscross wellicht). Hij is redelijk gesloten dus als haar bril er goed op blijft zitten en er niet af neigt te glijden kan het prima. Maar zoals eerder gezegd, een skihelm hoeft niet peperduur te zijn en is waarschijnlijk wel warmer.

Los van het feit dat dee gaten bovenin de helm erg groot zijn en dus veel koude wind tot aan je hooft door zullen laten, lijken ze mij verre van ideaal wanneer het sneeuwt (of nog erger bij regen).
Bij skihelmen zie je hier toch meestal een soort van mesh inzitten zodat de sneeuw erop blijft liggen of eraf kan waaien.

Als je er toch aan zou denken om deze te gebruiken voor het skiën, zou ik deze preventief aftapen als het weer niet droog blijft, maar zoals eerder gezegd: een basis-skihelm heb je al voor 17 EUR bij decathlon, dus waarom zou je sukkelen?

Glide on!

Plaats een reactie