Levendige all mountain ski

Hallo,

Ik heb vorig jaar de Rossignol Experience 88 uit 2018 gekocht. Nu ik er een weekje op heb geskied kan ik wel concluderen dat ik niet ‘een’ met de ski ben. Ik vind ze een beetje dood aanvoelen. Ik moet veel kracht gebruiken om ze van kant naar kant te krijgen. Dus momenteel ben ik alweer aan het kijken naar iets anders.

Ik ben zelf 2 meter lang en 90kg en kan zeggen dat ik een gevorderde skiër ben. Ik ski met een gezelschap met verschillende niveau’s, dus waar het zich toelaat gaat het gas erop. Maar als de meeste op de piste bezig zijn zoek ik de bossen en het verspoorde terrein naast de pistes op en kom ik ze later onderaan weer tegen. Dus laten we zeggen 75% on piste en 25% off piste

Wat zoek ik dan? Eigenlijk zoek ik een ski die redelijk stug is, maar toch wat levendiger en wat speelser dan de Expierence 88. Graag een ski met ongeveer 85mm onder de voet en een minimale lengte van 185cm.

Zelf zat ik al een beetje te kijken naar:

  • Volkl Mantra
  • Salomon XDR 84 Ti of 88 Ti
  • Het nieuwe Experience 84 of 88 model van Rossignol
  • Blizzard Brahma
  • Nordica Enforcer 93
  • Nordica Navigator 85
  • Head Monster 88 Ti

Misschien dat iemand hier mij wat advies kan geven? Ik zie door de bomen het bos niet meer met zoveel keuze haha.

Met vriendelijke groet,

Kees

De Brahma is niet speels, de nieuwe Head Monsters ook niet. De nieuwe Experience 88 is weliswaar minder een stoeptegel dan de oude, maar speels zeker niet. De Mantra M5 zou ik ook zeker niet als speels betitelen. De XDR’s zou ik niet snel nemen als grote skiër (ik vond ze vrij instabiel met iets minder kilo’s dan jij). De Navigators vind ik betere carvers dan wat anders, de Enforcer vond ik vooral een veel te softe tip hebben, waardoor ik er geen vertrouwen in kreeg.

De Völkl Kendo in 184 kan ik van harte aanbevelen. De Blizzard Rustler 9 en Head Kore 93 ook.

EDIT: ik vergeet bijna de Fischer Pro Mtn 86 TI.

*bericht bewerkt door GiGi op 22 jan 2019 20:43

Mijn Amplids passen helemaal bij jou 😎

When life gets too complicated.... SKI

volkl kendo ;)

ik heb zo’n beetje dezelfde afmetingen, en ski al een aantal seizoenen op de Crimson Ti, maar dat is geen allemansvriend. We zijn nu verder in onze relatie, en kan nu lezen en schrijven met ze :)
Overigens wel een paar SL’s ski’s erbij gehaald voor dagjes winterberg of dagen met 100% piste.

Oke, bedankt voor alle reactie’s. Ik neem ze allemaal eens even onder loep. Als ik wat nieuws heb horen jullie het!

Ik heb nu aardig wat research erop zitten. Mijn voorkeur gaat nu een beetje uit naar de Blizzard Rustler 9 en de Head Kore 93. Mijn voorkeur gaat tussen die 2 toch uit naar de Rustler omdat 1. Ik lees dat die wat preciezer en iets stijfer is? Iemand die dit kan beamen? En 2. De Rustler staat mij qua prijs beter aan dan de Kore.

Ik ben trouwens vergeten te vermelden dat ik momenteel als ‘rag-bak’ een paar oude Rossignol Bandit 80 heb. Ik vind die ski echt heerlijk als mis ik wat lengte en wat stijfheid. Kan ik met die ski en de Rustler (op het titanium na) parallen trekken tussen deze 2 ski’s?

Qua binding zit ik te denken aan de Tyrolia Attack 13. Ik lees dat dat een goede binding is en kwalitatief iets beter dan de Marker Griffon 13.

Misschien dat jullie aan de hand van dit verhaal mij nog wat feedback kunnen geven? Alle raad/advies is welkom!

*bericht bewerkt door CheezField op 28 jan 2019 17:11

De Rustler en de Kore ontlopen elkaar niet veel. Het enige verschil dat ik echt kan benoemen is dat de Rustler iets levendiger is, iets meer ‘instant pop’ heeft dan de Kore. Maar beiden top ski’s. Ik denk dat de Rustler ook iets voordeliger te vinden is dan de Kore…

Qua bindingen heb ik een grote persoonlijke voorkeur voor de Tyrolia Attack. De Griffon (en Squire) vind ik gewoon een drama om in te komen, zeker als de ski in zachte sneeuw ligt. Ik moet dan echt flink stampen. De Tyrolia is meestal ook wat goedkoper en komt in wat kekke kleurtjes. Niet voor iedereen boeiend, maar wie weet.

The Experience series have made some real progress this season but are still far from being energetic skis.The Head Kore is a very good ski, thriving in freeride and on soft snows, but not very stiff. If you ski aggressively both on piste and off piste, the Mantra M5 and the Kendo are very good choices. Note that the Kendo will get the same structure as the Mantra M5 next season.

Herve P. Gearscore.nl | Proskilab.co.uk

Ik heb een Rustler 9 in 172 sinds dit seizoen en ik heb er een Look SPX binding op. Vind dat een fijne binding qua gevoel en voelt lekker stevig. Eruit klikken alleen niet helemaal ideaal. Wel grote range van de achterbak, altijd handig.

Ik kan je helaas geen vergelijking geven met de Kore want die heb ik niet geskied. Ben wel heel blij met de Rustler!! Het is zo’n leuke ski, ik word er iedere keer weer vrolijk van 😁 Ik ski alleen on piste maar wel alle omstandigheden. Het beste aan deze ski vind ik dat ik gewoon niet na hoef te denken wanneer m mee te nemen. Hij voldoet gewoon altijd. Super kantengrip en heel sportief te skien voor de breedte. Tegelijk veel fun in de poeder en buckels. Denk wel de meest allrounde ski die ik ooit gehad heb (en ik heb er aardig wat gehad😂).

Enige kanttekening die ik maak is dat dit type ski vrij veel rocker heeft. Echt technisch skien is dan niet aan de orde omdat die tip veel later oppakt. Maar goed, dat is dan ook het enige.

Goed om te horen!!

Die rocker is momenteel nog iets wat mij tegenhoud. Ik zou gezien mijn lengte (2 meter) voor de 1.88 rustler moeten gaan. Maar als je de rocker eraf haalt om het maar zo te zeggen, houd je effectief een veel kleinere ski over. Maar goed, daarbij denk ik ook dat dat iets is waar ik vrij weinig aan kan doen. Er worden nauwelijks ski’s over de 1.90 gemaakt.

*bericht bewerkt door CheezField op 28 jan 2019 23:32

Goed om te horen!!

Die rocker is momenteel nog iets wat mij tegenhoud. Ik zou gezien mijn lengte (2 meter) voor de 1.88 rustler moeten gaan. Maar als je de rocker eraf haalt om het maar zo te zeggen, houd je effectief een veel kleinere ski over. Maar goed, daarbij denk ik ook dat dat iets is waar ik vrij weinig aan kan doen. Er worden nauwelijks ski’s over de 1.90 gemaakt.

CheezField op 28 jan 2019 23:31

Je bent 5 kilo zwaarder dan ik (ondanks 20 centimeter meer). Ik zou me er echt niet druk om maken.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zou zeker voor die 188 gaan,ze voelen niet heel lang aan.

Als je het van de andere kant bekijkt - alle andere ski’s die je noemt hebben net zo goed veel rocker. In dit segment hebben ze dat allemaal. Gelukkig nog lang niet zoveel als in het freeride segment😉

Er is een filmpje op youtube van Ski essentials waar ze ski’s van rond de 90mm vergelijken. Kun je goed de verschillen in vorm zien.

Goed om te horen!!

Die rocker is momenteel nog iets wat mij tegenhoud. Ik zou gezien mijn lengte (2 meter) voor de 1.88 rustler moeten gaan. Maar als je de rocker eraf haalt om het maar zo te zeggen, houd je effectief een veel kleinere ski over. Maar goed, daarbij denk ik ook dat dat iets is waar ik vrij weinig aan kan doen. Er worden nauwelijks ski’s over de 1.90 gemaakt.

CheezField op 28 jan 2019 23:31

Dan haal je denk ik 2 dingen een beetje door elkaar:

1-Ja, rocker maakt de effectieve kanten lengte korter op harde sneeuw.
2-Lange mensen houden van langere ski’s

1- heeft invloed op de radius en stabiliteit op harde piste. Daarbij maakt de lengte van de skiër niet zo heel erg veel uit.
2- heeft te maken met voorwaarts-achterwaartse balans op de ski. Een langere skiër zal zijn zwaartepunt verder naar voren of achter brengen(per ongeluk of expres).

Maar voor het bewaren van je evenwicht, telt nog steeds vooral de totale lengte van de ski, dus dat de effectieve kantenlengte korter is, is dat niet zozeer een probleem voor ons langere skiërs.

*bericht bewerkt door Slim op 28 jan 2019 23:39

En de nieuwe K2 Mindbenders?

Edit, zie nu pas dat je rond de 85mm breedt zoekt, en de Mindbender 90Ti gaat maar tot 184cm lang.

*bericht bewerkt door Slim op 28 jan 2019 23:46

En de Völkl Kendo in 184 is ook nog steeds een optie. Aanzienlijk minder rocker dan de Rustler en Kore en wat mij betreft net zo veelzijdig.

Na aardig wat research ben is mijn keuze dus gevallen op de Rustler 9. a.d.h.v. wat ik hier hoor en veelal lees op het internet sluit deze het beste aan op mijn wensen. Ik heb gekozen voor een Tyrolia Attack 13 binding. Ik heb hier in ieder veel beter gevoel/meer vertrouwen bij dan bij die Experience 88 HD.

Ik heb ze besteld bij XSPO. Nu nog ff een paar dagen ongeduldig wachten totdat ze binnen zijn…:-). En natuurlijk heel erg benieuwd hoe ze zometeen skiën!

Iedereen bedankt voor alle feedback!

Maar uhh… hij werkte toch in de business? Konden je collega’s je niet adviseren? 😉😀

Maar uhh… hij werkte toch in de business? Konden je collega’s je niet adviseren? 😉😀

GiGi op 29 jan 2019 19:31

Haha ja ik werk inderdaad in ‘de’ business. Maar wij verkopen alleen maar piste ski materiaal. Ze vinden bij mij de Atomic 80 CTI al een brede lat…:P Dus ja, over piste ski’s en een groot aantal schoenen kan ik over meepraten. De all-mountain / freeride categorie sta ik er toch alleen voor haha.

EDIT: En vertegenwoordigers die zo nu en dan langs komen doen niks anders hun eigen materiaal aanprijzen en hun concurrenten afblaffen haha.

*bericht bewerkt door CheezField op 29 jan 2019 19:43

Nou, momenteel bevind ik mij in Oostenrijk. Ik heb al 2 dagen op de Rustler 9 geskied. Dus bij deze even een beetje feedback op de ski's die ik heb aangeschaft.

In een woord: Fenomenaal. Hij houd zich heel goed bij lange carve bochten op hoge snelheid, en hij is super wendbaar op bückelpistes. Daarbij zijn de uitstapjes naast de piste echt perfect met deze ski. De lengte (188) is wat dat betreft gewoon prima. Ook de breedte van de ski (94mm) merk je niet super veel. Hij is echt goed te kanten en te carven.

^^zei ik toch, topski! Ik ga over een paar weken weer op pad🎿😁

Plaats een reactie