Head supershape vs Head WC Rebels Isl

Graag jullie advies!

Ik ben al jaren in het bezit van een slalom ski Fisher RC4 waar ik zeer tevreden over ben. Toch zat ik al een 2-tal jaar met het idee om een nieuw paar ski’s aan te kopen. Mijn oog viel op de supershape ispeed.
Bij het inwinnen van inlichtingen had ik bij de verkoper gevraagd of hiervan ook een pro versie van bestond? Toen is er volgens mij een klein misverstand ontstaan.

Ik kreeg het antwoord dat er ook een wc rebels ispeed pro was. Hij heeft me uitgelegd dat die een ski is die niet echt vergevingsgezind is en dat het echt wel werken was met deze ski. Ze komt echt tot haar recht bij hogere snelheden.
Ik dacht dat met mijn 26 jaar ervaring dit geen probleem mocht zijn maar blijkbaar heb ik me wat overschat, zeker nu ik nog steeds niet hersteld ben van een kruisbandblessure eind 2016.

Toen ik de skilatten ging halen, bleek het inderdaad niet te gaan om de geel-zwart supershape maar wel degelijk Wc rebels ispeed pro. En zoals ik al vermoedde zal daar geen pro versie van bestaan, uitgezonderd de Fis uitvoering waarschijnlijk.
Aangezien ik enkele dagen later met vakantie vertrok heb ik ze toch maar genomen.

Zoals gezegd denk ik dat deze ski’s een beetje overkill zijn voor mij. Ik heb ondertussen contact opgenomen met de verkoper en ik kan ze inruilen mits aftrek van 1 week huur (heb er in totaal 5 dagen mee geskied) en dan opleg naar de prijs van de nieuwe ski’s.

Aangezien ik graag zeer korte bochten maak maar ook af en toe wat grote carvebochten, ben ik beginnen twijfelen tussen Head supershape ispeed (opleg 35 euro) en Head WC Rebels Isl (opleg 85 euro).

Ik zou voor Isl lengte 165 kiezen omdat die blijkbaar nog iets pittiger is dan fisher rc4. Maar dan ook weer niet omdat ik dan weer 2 paar slalomlatten heb.

Ik zou voor supershape ispeed kiezen omdat dit mijn initiële idee was om aan te kopen en dit mij wel een leuke ski lijkt en dus ook weer iets anders is als mijn huidige slalomski. Maar dan ook weer niet omdat ik dan weer schrik heb dat ik niet voldoende korte bochten kan nemen.
Hier zou ik dan moeten gaan voor lengte 163 of 170 aangezien er geen 165 in bestaat.

Wat is jullie mening hierover?

Ps ik ga met Kroskus nog een weekje skiën met gezin waaronder 2 kids. Dus dit zal op het gemakske zijn.

Hierbij nog een foto van mijn ski’s.

null

De i.SL kopen naast de Fischer lijkt me onzin (twee slalomski’s, hoewel qua karakter verschillend). Een Supershape i.Speed lijkt me niet veel méér toevoegen; die heeft bij 170 ook maar een radius van 14 meter (maar een metertje meer dan de Fischer).
Dat de i.Speed Pro overkill is kan ik ook begrijpen. Dat is zo ongeveer de grootste non-FIS baksteen die er is.

Waarom niet iets met een medium radius voor de wat grotere bochten en goede rutsch-kwaliteiten voor de kortere bochten? De Head Worldcup Rebels i.Race bijvoorbeeld? Of de Atomic Redster X9 (hoewel die een vrij stevige en niet zo vergevingsgezinde tip heeft)? Of helemaal een wat meer allround type ski zoals de Dynastar Speedzone 12 TI? Of bijvoorbeeld de Fischer RC4 The Curv GT?

Zelf zeer tevreden gebruiker van de Supershape iSpeed als cheater SL. Bij een lengte van 180cm en een gewicht onder de 85kg zou ik de 163 aanraden. Die voelt iets levendiger als de 170. Het is echt een heerlijk vlotte en scherpe lat als je ‘voorop’ skiet, maar is vergevingsgezind als je het rustiger aan doet. En in moeilijker sneeuw happen ze niet te fanatiek. Je moet ze wel echt op de kant zetten om er uit te halen wat er in zit, maar dat doen ze makkelijk en graag. En je krijgt er echt veel voor terug. Ik ben fan van levendige ski’s, en deze durf ik daaronder te scharen, mits niet langer dan 170cm.

@smolly Waar gaat de reis in de krokus heen? Anders als de verhuur ze niet heeft mag je mijn paar testen als het in het Salzburgerland is.

@gigi, ik weet niet waarom maar mijn voorkeur blijft gaan naar head supershape ispeed. Waarschijnlijk omdat deze reeds in mijn hoofd zat van in het begin.
2 slalomski’s is inderdaad ook niet nodig.
@Bennie, ik meet zelf 182 en gewicht kan schommelen van 77 tot 85 kg 😒.
Welke lengte zou je dan aanraden? Toch nog 163?

Iets gedempter 170, iets levendiger 163. Qua gewicht zou 170 moeten, maar had zelf geen last dat ik door de 163 heen trapte, en ik ben nog eens 5-10kg zwaarder.

@Bennie dus ik ga er niets mis mee doen dan om 163 te kiezen. Het effect van de langere bochten gaat dan toch niet weg?
@Gigi, wat bedoel je eigenlijk met rutsch kwaliteiten? Ben niet echt mee met de specifieke termen

Bedankt!

Rutschen = een geslipte bocht maken (dus niet carven/snijden). Een ski die ook goed kan rutschen/slippen vind ik vaak een stuk veelzijdiger dan een die eigenlijk vooral/alleen maar kan carven.

Ik snap overigens nog steeds niet wat de Supershape i.Speed gaat toevoegen aan de Fischer RC4 Worldcup SC. Nagenoeg dezelfde radius en andere sterke punten. Dat zijn twee min of meer dezelfde ski’s.

*bericht bewerkt door GiGi op 23 jan 2019 22:02

Volgens mij wil @Smolly gewoon graag iets kopen… lekker doen @Smolly! Is ook voorpret tenslotte 😁.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Smolly Let wel op dat je de Supershape iSpeed hebt en niet de iSupershape Speed. Die laatste (serie) heeft een wat minder aggresieve, afgerondere punt. Ook een minimaal verschil in radius. Zelf prefereer ik die agressieve turn-in van de stompe tip.

@Bennie, volgend mij zijn het de ispeed. Zie foto. Vandaag gaan halen.

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/a7261b156080cbd905c43675...

Nice, veel plezier ervan 👌

Plaats een reactie