Off-piste niet serieus genoeg nemen

Rogieradmin23 januari 2019 · 09:23

Deze jongens doen best wel wat zaakjes fout… (en begrijpen volgens mij de ernst van de situatie niet) maar wat een geluk hebben ze. Check vanaf 0:38

*bericht bewerkt door Rogier op 23 jan 2019 09:24

Click. Click. Peace
Shane23 januari 2019 · 09:45

Bizar filmpje zeg! Wellicht is het een soort panieklachje, want anders ben je inderdaad niet helemaal lekker.

I can stick uphill ice, on my saucer...
Birdheart23 januari 2019 · 09:51

Plop op zijn gat, en dan als aladin zittend op zijn witte vliegend tapijt de berg af. Wel ontzettend knap trouwens zo’n tapijt precies tussen de bomen parkeren 👌👍

*bericht bewerkt door Birdheart op 23 jan 2019 09:51

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?
evr6623 januari 2019 · 10:17

Darwin’s day off

Edwin van Riel
Matthias12323 januari 2019 · 10:20

Kan het niet zijn dat dit inbound is in Noord Amerika? Dat ze daarom op deze manier buiten de pistes gaan?

Born to Ride
Shane23 januari 2019 · 10:32

Kan het niet zijn dat dit inbound is in Noord Amerika? Dat ze daarom op deze manier buiten de pistes gaan?

Matthias123 op 23 jan 2019 10:20

Het is in Sankt Gertraud in Oostenrijk.

I can stick uphill ice, on my saucer...
ThomJ23 januari 2019 · 10:49

Die scheiße aan het einde doet ook vermoeden dat ze uit Duitsland of Oostenrijk komen. Zijn er ook statistieken die laten zien hoe vaak het goed afloopt met lawines? Deze idioten lijken me niet bepaald een goed voorbeeld…

Vivace23 januari 2019 · 10:51

De achtervolging leek me ook wel redelijk link.
Aan de rechterkant van het beeld 00:52 zie je dat hij een 2de lawine triggert die een mooi laagje bovenop zijn kompaan had kunnen leggen.

@Rogier Wat moet je eigenlijk doen in zo’n geval?
Eerst de pistediensten bellen, zodat ze alvast kunnen uitrukken lijkt me en dan pas achtervolgen (met het risico dat je zelf ook in de problemen komt), als achtervolgen überhaubt risicotechnisch te verantwoorden is.

Moeilijkheid lijkt me om in de praktijk je instinct om onmiddelijk erachter te gaan te onderdrukken.

*bericht bewerkt door Vivace op 23 jan 2019 11:00

nr4923 januari 2019 · 10:57

Ook al doe je alles verkeerd, meestal gaat het gewoon goed. Andersom trouwens ook: doe je alles goed, gaat het alsnog helemaal verkeerd. Darwin, Fortuna en Murphy; ze moeten haast wel buren zijn.

Overigens kunnen deze jongens voor hun eigen bestwil wel een kleine verbale uitbrander gebruiken. Moraalridders, dit is dus een uitermate goede plek om eens helemaal los te gaan. Veel plezier!

evert23 januari 2019 · 11:37

Plop op zijn gat, en dan als aladin zittend op zijn witte vliegend tapijt de berg af. Wel ontzettend knap trouwens zo’n tapijt precies tussen de bomen parkeren 👌👍

Birdheart op 23 jan 2019 09:51

Waarschijnlijk landen daar wel wat meer “tapijtjes” .
Meestal zonder Aladin . 1 wens minder in zijn lamp nu .

*bericht bewerkt door evert op 23 jan 2019 11:37

Waah23 januari 2019 · 12:29

volgens Nu.nl zijn de twee jongens de eigenaren van het sneeuwpark (hun woorden). Dus je zou zeggen dat ze de gevaren wel zouden kennen… Zou je zeggen ;-)

Rogieradmin23 januari 2019 · 13:37

@Waah Hoeveel locals ik geen rare en onveilige dingen zie doen…

Click. Click. Peace
RFKANGOO23 januari 2019 · 13:43

@Waah Hoeveel locals ik geen rare en onveilige dingen zie doen…

Rogier op 23 jan 2019 13:37

Of skileraren die na de les ff samen off piste gaan… Zonder enige vorm van saftygear…

Übung macht den meister!!!
Birdheart23 januari 2019 · 14:41

@Waah kan je een linkje plaatsen van dat bericht op nu.nl
Ik kan hem niet vinden

volgens Nu.nl zijn de twee jongens de eigenaren van het sneeuwpark (hun woorden). Dus je zou zeggen dat ze de gevaren wel zouden kennen… Zou je zeggen ;-)

Waah op 23 jan 2019 12:29
bartvwg23 januari 2019 · 14:47

Hier het artikel (uit hbvl) met de namen van de 2 snoodaards, misschien kan je zo wat vinden @Birdheart :
Twee snowboarders komen er met de schrik van af in Sankt Gertraud in Oostenrijk nadat ze honderd meter worden meegesleurd door een lawine. De twee ervaren snowboarders Ehmann en Mario Grinschgl waren buiten de piste aan het snowboarden wanneer Mario na een sprong in een lawine belandt. De man valt en Felix kan niets anders doen dan toekijken hoe zijn vriend naar beneden wordt gesleurd. Felix houdt zijn hart vast wanneer hij zijn vriend tegemoet snelt. Wonder boven wonder ligt Mario veilig en wel enkele honderden meters verder tussen de bomen en staat hij al lachend op.

Without deviation from the norm, progress is not possible.
Rogieradmin23 januari 2019 · 15:00

Alleen al tegen een boom gedrukt worden had het einde kunnen zijn… Deze gasten hebben echt zoveel geluk gehad…

Click. Click. Peace
Birdheart23 januari 2019 · 15:01

@Bartvwg thx kon nu wat vinden over dat ze een sneeuwpark hebben.
Alleen niet op nu.nl
https://www.accuweather.com/en/videos/breathtaking-moment-av…

The breathtaking moment an avalanche broke loose and dragged a snowboarder hundreds of feet down a hill was caught on camera. Snowpark owners Felix Ehmann and Mario Grinschgl were snowboarding off-piste in Sankt Gertraud, Karnten, Austria, and filming some of their favorite tricks when Mario fell on his bottom after a brave jump

Het betreft dit sneeuwpark wat ze beheren, kan nergens definitief vinden dat het ook hun eigendom is.
http://neighborhood-snowpark.at

*bericht bewerkt door Birdheart op 23 jan 2019 15:09

18R36L23 januari 2019 · 15:11

De lawine wordt bijna een soort verheerlijkt in dit filmpje. Kan me best voorstellen dat naïeve mensen die dit zien zullen denken van ‘oh joh zie je wel, het valt reuze mee!’. Of ben ik nu een zeikerd ;-)…

Waah23 januari 2019 · 15:11

@birdheart misschien is artikel wat genereus voor Nu.nl.
Het was deze video
https://www.nu.nl/261395/video/lawine-sleurt-snowboarder-100…

Maar daar wordt enkel in de video vermeld dat ze de eigenaren zijn van een sneeuwpark. Verder niets.

Sebastiaan23 januari 2019 · 19:06

Lijkt mij niet echt lekkere reclame voor gopro. Ik zou mijn logo er aan het einde niet in willen hebben…

The mountains are calling and I must go ~ John Muir
Arnie77724 januari 2019 · 04:40

@sebastiaan waarom niet, veel views en comments op een korte video met een paar gasten die goed kunnen rijden. (Alleen stom genoeg zijn om dat te doen zonder avalanche gear). Hier heeft Gopro echt geen problemen mee.

Freeride = Life
Vivace24 januari 2019 · 09:31

De achtervolging leek me ook wel redelijk link.
Aan de rechterkant van het beeld 00:52 zie je dat hij een 2de lawine triggert die een mooi laagje bovenop zijn kompaan had kunnen leggen.

@Rogier Wat moet je eigenlijk doen in zo’n geval?
Eerst de pistediensten bellen, zodat ze alvast kunnen uitrukken lijkt me en dan pas achtervolgen (met het risico dat je zelf ook in de problemen komt), als achtervolgen überhaubt risicotechnisch te verantwoorden is.

Moeilijkheid lijkt me om in de praktijk je instinct om onmiddelijk erachter te gaan te onderdrukken.

Vivace op 23 jan 2019 10:51

@Rogier kan je eventueel nog een aantal tips meegeven wat je wel/niet zou moeten doen als je zoiets in de buurt ziet gebeuren?
Dat je jezelf niet in die situatie moet plaatsen was al duidelijk.

Rogieradmin24 januari 2019 · 09:38

@Vivace

• Zoals in het geval van elk ongeluk: gestructureerd blijven. Hou het slachtoffer met je ogen in de gaten. Het al dan niet bellen van de bergredding hangt natuurlijk heel erg samen met of het slachtoffer onder de sneeuw ligt of er gewoon boven is blijven drijven.

• Het volgen in het oude lawinespoor is niet onverstandig. (buiten het feit dat niemand hier lawinemateriaal heeft, maar dat is al genoemd)

• Als je in een gebied zit met slechte dekking kan het verstandig zijn om de bergredding zo snel mogelijk te bellen. Kan zijn dat je geen bereik hebt als je in het bos zit. Zonder materiaal is het nog slimmer om de bergredding snel te bellen.

• Als je het slachtoffer niet meer ziet kan meteen bellen / of iemand laten bellen ook heel erg verstandig zijn.

Na de lawine, ook in dit geval, bel je de pisteurs / redding om te zeggen dat er niemand in de lawine meer zit.

Click. Click. Peace
Vivace24 januari 2019 · 10:12

Bedankt

Plaats een reactie