snowboard waxen

Normaal gesproken laat ik altijd me board waxen op de dag van aankomst op mn wintersportbestemming maar wil het nu zelf gaan doen, wordt wel een x tijd ;-)
Ben wel nieuwschierig welke wax en welke methode voor optimaal resultaat?

ja toch

Precies hetzelfde als voor ski’s, check Geertje haar duidelijke uitleg: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2287

Click. Click. Peace

Als je het nog nooit gedaan hebt kost het je hooguit een paar vrije uurtjes, as easy as dell… Het meeste tijd kost het vinden van een oud strijkijzer :).

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Er zijn genoeg filmpjes op youtube hoe je het moet doen. Geertjes filmpje is ook een goed alternatief hoor.

Zorg voor een goed strijkijzer waar je de temperatuur kan instellen zodat de wax niet kan verbranden.

Succes

Zorg voor een goede schraper. Je bent langer bezig met de overtollige wax eraf te halen als er op aan te brengen. Daarna: uitborstelen.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Het borstelen hsn ik nooit echt het nut van gezien eigenlijk…

I even pee standing sideways...

http://www.bol.com/nl/p/elektronica/severin-strijkijzer-ba32…

deze heb ik gekocht !
de beschrijving overtuigde me:

Beschrijving

Dankzij de fijn geslepen aluminium zool van dit Severin Strijkijzer BA3239 worden kreukels snel en gemakkelijk uit jouw kleding gestreken. Het strijkijzer heeft een extra overhittingsbeveiliging, zodat het ijzer niet te heet wordt.
Kenmerken Severin Strijkijzer BA3239:

Fijn geslepen aluminium zool
Traploze temperatuurregeling
Controlelampje
Extra oververhittingsbeveiliging
Zwenkbare snoerinvoer

De afgelopen 3 jaar heb ik al altijd zelf mijn board gewaxt. Strijkijzertje van Burton, wat wax erbij en jup! Heerlijke avond vullen na een dagje boarden ;)

Overigens breng ik mn board wel nog 1x per jaar weg voor een grote beurt…

Hier een perfecte guide voor het onderhoud: http://www.hoedoe.nl/sport-spel/wintersport/hoe-wax-ik-mijn-…

I even pee standing sideways...
life is a beach, or a pile of snow

Goede tut Pascal, zeker omdat hij ook niet het hele belag eerst leegtrekt met waxremover, maar cleant en waxlagen bouwt.

I even pee standing sideways...

Mag dit ook met een stoomstrijkijzer gedaan worden? Natuurlijk eentje waar je de stoom bij kan afzetten.

Droes, dat is toch af te raden.

Ik weet niet of op jouw strijkijzer een thermostaat zit, en hoe standvast deze is ? Zeker belangrijk zodat je de wax niet “verbrand” je moet namelijk steeds dezelfde temperatuur kunnen behouden. Daarnaast kruipt er allemaal wax in die stoomgaatjes, dus je nette overhemden strijken na een flinke waxbeurt zou je wel eens een verrassing kunnen opleveren

Een stoomstrijkijzer gebruiken kan nog een extra probleem opleveren. Als je het water er uithaalt (je gebruikt toch geen stoom) kan het zijn dat de achtergebleven kalkresten in het reservoir toch een keer naar buiten komen. Uiteraard gebeurt dit altijd als je geen tijd hebt, of tijdens het aanbrengen van de laatste laag en dan kun je dus weer opnieuw beginnen.
Een tweedehands reismodel of een simpel waxijzer kost je ook de kop niet, eventueel met een paar mensen samen kopen?

Ik zou voor 10 euro een reisstrijkijzer van marktplaat halen.

Bij moderne strijkijzers en stoom varianten blijft de wax in de gaatjes hangen.

Maak jedit niet geheel grondig schoon. Wat me best een rot werk lijkt. Zul je daarna restjes wax in je kleren aan het strijken in

Ik zie het probleem niet hoor. Je gebruikt het strijkijzer natuurlijk alleen om mee te waxen en zeker niet daarna nog voor je kleren! Maar goed, zonder gaatjes zal het apparaat allicht schoner blijven. Zelf gebruik ik al jaren een inklapbaar reisstrijkijzer van vijf euro via marktplaats.

Er zijn hier toch niet echt mensen die na het waxen hun overhemd er mee strijken?? :D :D :D

Übung macht den meister!!!

investeer een paar tientjes in een wax strijkijzer zodat je de temperatuur goed kunt instellen, koop een universele wax (ik gebruik die roze universele van Holmenkol) en een scraper plus borstel.
Wax strijkijzer heb ik overigens via e-bay goedkoop op de kop kunnen tikken een paar jaar terug.
Maar ook bij de Decathlon kun je voor 40 euro een goed waxstrijkijzer kopen.

Plaats een reactie