Wax niet overal goed opgenomen door ijzer

Hallo,

Nog een vraagje… Bij het waxen is het uiteraard de bedoeling dat je de wax met je ijzer mooi gelijk over het hele oppervlak van de ski/het snowboard kan uitstrijken in verschillende lagen. Meestal doe ik verschillende overlappende stroken en werk ik af door het ijzer nog eens heel traag tip to tail te laten gaan zodat er een mooi effen laagje op ligt dat gemakkelijk weggekrabd en uitgeborsteld kan worden na het drogen.

Toch valt het mij op dat er soms ski’s zijn waarbij dit mooie effen laagje heel moeilijk is. Als je je even zou voorstellen dat je de ski in de lengte in 3 stukken indeelt, merk ik vaak dat het linker- en rechterstuk (die aan beide staalkanten m.a.w.) bijna altijd vlot gladgestreken kunnen worden. Bij sommige ski’s merk ik echter dat de wax op het middenste stuk enkel mooi uitgespreid kan worden door het ijzer heel traag te bewegen en meer druk dan gewoonlijk uit te oefenen. En zelfs dan nog krijg ik het laagje wax niet steeds volledig effen (er blijft soms een soort van “druppeleffect” achter).

Iemand die hier nog ervaring mee heeft? Zou dit kunnen betekenen dat de ski eigenlijk een beetje “hol” is komen te staan en men deze in een shop eens moet laten vlakken?

Temperatuur iets hoger zetten?

One life. Live it.

Kan aan meerdere dingen liggen ja. Wat voor ijzer gebruik je?

In het midden is de ski dikker en neemt dus meer van de warmte op zeg maar, een ijzer dat (flink) in temperatuur schommelt kan daar moeite mee hebben.
Een andere mogelijkheid is dat het belag in het midden een andere vorm heeft, bijvoorbeeld iets meer concave of iets meer convex.

Heb je het met meerdere ski’s? Dan zou ik zeggen, mogelijk het ijzer.

Tijd voor een uitpakparty?!

Leg even een stalen lineaal oid dwars over de ski, evt lampje er achter, dan zie je snel genoeg of de bodem niet vlak is. Je zou ook een poging met wax-fleece kunnen doen, kijken of dat lekkerder werkt.

Edwin van Riel

In het midden is de ski dikker en neemt dus meer van de warmte op zeg maar, een ijzer dat (flink) in temperatuur schommelt kan daar moeite mee hebben.

Gaston op 24 jan 2019 15:28

Dat lijkt mij ook de meest logische verklaring. Ik herken het zelf ook en aangezien je zelf ook al aangeeft dat het wel goed gaat als je het ijzer trager over je belag beweegt… Dus je hebt de oplossing ook al gevonden ;)

Kan aan meerdere dingen liggen ja. Wat voor ijzer gebruik je? [/post]

Ik gebruik er een van Toko van ondertussen wel al een jaar of 6 oud, maar lijkt op het eerste zicht nog perfect. Ik heb het zelden of nooit bij nieuwe/moderne ski’s, maar vaker bij een ouder paar dat al wat meer heeft afgezien.

Zou inderdaad eens met een lineaal moeten checken ook.

Zal eens een foto plaatsen als het nog eens voorvalt.

Toko op zich is goed omdat het een specifiek ski-waxijzer is, maar zegt verder niet zo veel.

Analoog vs digitaal en zeker ook de dikte van de aluminium plaat zijn van belang. De plaat van mijn ijzer is 2.5cm dik, en die heeft nergens moeite mee (Swix T71).

*bericht bewerkt door Gaston op 24 jan 2019 22:07

Tijd voor een uitpakparty?!

null

null

null

Ik heb enkele foto’s bijgevoegd:

  • het ijzer van Toko
  • een snowboard met opgedroogde wax die niet mooi verspreid is kunnen worden omdat de wax op sommige plaatsen gewoon niet goed opgenomen leek te worden.
  • een ski met mooi gelijk verspreide wax (= effen laagje)

Het snowboard zou beter kunnen als ik extreem traag met meer druk dan gewoonlijk erover ga, maar om duidelijk te maken wat ik bedoel heb ik dat in dit geval niet gedaan

Is de temp. van het ijzer wel de goede temp. voor de wax?
Ik zou zeggen te lage temp. van het ijzer als ik dit zie.
Heb je al eens hoger geprobeerd?
Als het begint te roken dan is hij te heet.

Ik heb er eigenlijk nooit echt aan gedacht om het ijzer warmer te zetten aangezien ik bijna altijd dezelfde wax gebruik, zoals hier ook het geval was.
Dus dan vind ik het nog steeds raar dat het bij de ene ski zeer snel smelt en bij de andere niet.
Ik zal volgende keer hoe dan ook wel eens uittesten of het beter gaat als ik het ijzer wat warmer zet wanneer dit probleem zich nog eens voordoet.

Het heeft waarschijnlijk te maken met de massa van de kern (het midden neemt meer warmte op), of met een oude hardnekkige waxlaag. In beide gevallen zou (iets) meer warmte helpen. Je wax mag niet gaan roken (beetje damp mag altijd) en achter je waxijzer mag de wax nog een aantal seconden een vloeibaar spoor achterlaten.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 25 jan 2019 15:23

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie