Ski advies dames

Beste wintersporters,

Wie kan mij advies geven over aan te schaffen ski’s? Ik ben 1.68 lang en weeg rond de 65kg. Dit jaar wordt mijn 12e week wintersport. Altijd ski’s gehuurd, maar nu dus hoog tijd voor een eigen set! Ik ben zeker geen pistekanon, hou wel van lekkere (soms) lange tochten maken, mijn techniek is netjes en pak onderweg ook zwarte pistes mee, maar ik voel me dan nog wel onzeker en merk dat mijn techniek dan nog onvoldoende is. Buckel en off piste is niet aan mij besteed (ook in de toekomst niet). Op pistes waar ik me zeker voel vind ik het fijn om lekker te carven en soms even gas te geven.

Ik zoek een pisteski die mij zekerheid en een stabiel gevoel geeft en waarmee ik lekkere bochten kan maken en waarmee ik kan toeren en af en toe een goede versnelling kan maken zonder daarbij stabiliteit te verliezen. Een ski die me een foutje in mijn techiek wil vergeven ;-) Zelf denk ik aan de rossignol famous 6, salomon w max 6, dynastar intense 8 en de atomic cloud 8.

Ik ben nieuwsgierig naar meningen en ervaringen. Ook andere opties zijn welkom. Dank alvast!

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen:

  • Atomic cloud 8. ik zou zeer zeker niet voor de 8 gaan. Minimaal een cloud 9. Als ik jou verhaal zo hoor zou ik eens kijken naar een cloud 11. Die is wat stabieler en iets sportiever voor dames die lekker tempo doorskiën.

  • Rossignol Famous 6. opzich een prima ski. Echter is hij misschien iets te zacht voor jou. Ik zou dan ook even gaan researchen naar de Famous 8. Of even wat op volgend jaar. Dan schrappen ze de Famous lijn en komen ze met de Nova lijn.

  • Salomon w max 6. Bijna hetzelfde verhaal als hierboven. Een redelijke vergevingsgezinde ski voor een rustige dame. Ook hierbij zou ik kijken naar een stuggere variant. Salomon w max 8 bijvoorbeeld.

  • Dynastar intense 8. Daar kan ik jou vrijwel niets over zeggen.

De vergelijkingen die ik telkens maak komen veelal op hetzelfde neer. Wat jij aangeeft zijn rustige piste ski’s die niet veel snelheid kunnen handelen. Zoek je iets meer waar je later ook nog wat aan hebt als je techniek/snelheid beter wordt, zou ik naar een wat stuggere ski gaan.

Daarbij wil ik er graag wel bij zeggen dat ik een man van 2 meter ben en deze ski’s nooit heb geskied. Ik werk in een sportwinkel en geef jou deze adviezen a.d.h.v. mijn eigen gevoel (stijfheid, torsiestijfheid, vergelijkingen) en a.d.h.v. feedback van dames collega’s en feedback van klanten.

Ik heb ook het idee dat je 1 of 2 stapjes te laag kijkt. Mijn vriendin (iets voorzichtiger dan jij denk ik) heeft de cloud 11 en xmax10 geskiet. Beide waren voor haar fijn, maar ze wilde ook ski’s die in lastigere omstandigheden (buckels bijv), die bij haar vaak voor wat minder techniek zorgen, toch goed handelbaar blijven. Daar had ze bij die 2 twijfels over. Ze heeft voor de K2 luv machine gekozen, met de Elan Insomnia als goede 2e…

Edit: mijn vriendin houdt minder van echt hard skien / gas geven, maar ik denk dat als je dat dus wel doet, die Salomon en Cloud 11 wel goede keuzes kunnen zijn.

*bericht bewerkt door Roy83 op 25 jan 2019 07:54

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ski sinds 2 jaar met de Atomic cloud 9 en ben er super tevreden mee! Hele fijne ski’s om lekker mee te touren en als je een versnelling harder wil gaat dit ook gewoon.

Cloud 11! Of gewoon voor een herenski gaan, deze vind ik iets stabieler en vaak zijn ze ook wat zwaarder, natuurlijk wel afhankelijk van de kern.

Ik zou ook iets stevigers zoeken zoals de Fischer My Curv of de K2 Luv Machine. Of inderdaad een leuke uniseks ski, zoals de nieuwe Rossignol Hero Elite MT TI, Dynastar Speedzone 9 CA, Nordica Dobermann Spitfire TI, Fischer Progressor F18… allemaal in lengtes 160-164 zou ik zeggen.

Je mag jezelf wel wat hoger inschatten. Als je zonder morren van zwart af gaat, kun je echt wel meer ski aan.

Wellicht kun je in zoetermeer of landgraaf eens wat uitproberen. Ik zou dan de K2 luv machine en Elan insomnia eens uitproberen. Wellicht staat de nieuwe Salomon wmax ook in het testrek.

Ik ski ongeveer hetzelfde als jij en heb net de Salomon W6 gekocht 155 cm.
Ik ben 165 en 57 kg. Ben niet onzeker op zwart en vind buckels leuk.
Ben ook geadviseerd in een skiwinkel maar gezien het eerste commentaar denk ik nu toch de verkeerde ski’s gekocht te hebben😟

*bericht bewerkt door Dieteke op 25 jan 2019 19:42

Helaas hebben veel winkels de neiging om dames een kort slap dameslatje aan te smeren. Echt slechte ervaringen mee.

Als je het mij vraagt…als je zwart en buckels lekker door kan skien dan is een Salomon w6 wel een beetje weinig ski. De w10 was beter op zn plaats geweest.

Mijn moeder, die voorzichtig skiet, kon ook prima uit de voeten met de Cloud 11. Dus een stapje hoger moet prima kunnen.

Kijk ook eens naar de Head super joy! Op het internet voor een goede prijs te vinden. Mijn vriendin heeft ze sinds deze winter en is er echt super tevreden over. Licht, stabiel (ook op snelheid), draait super makkelijk, slush en bulten knalt ze ook zo doorheen. Ze is qua niveau wel wat verder als ik het zo lees, maar ik denk dat het een prima ski voor je zou zijn.

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 25 jan 2019 21:01

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Als je voor de Atomic gaat zou ik minimaal de 9 (of evt 11) nemen.
Beide ski’s die je bij veel verhuurbedrijven kan huren om te proberen.

Ik (soortgelijke lengte/gewicht) heb na het testen van meerdere ski’s de Atomic cloud 9 gekocht.
In mijn ogen een soort ‘little black dress’. Doet het in de meeste omstandigheden prima. Lekker om mee te toeren, maar als je wil kan je er ook prima een wat heftigere piste mee af.

Staan trouwens ook vaak te koop op marktplaats voor een leuk prijsje!

*bericht bewerkt door Skish op 25 jan 2019 21:26

Als je het koud hebt moet je demarreren

Ik vond de Clouds echt vreselijk 😣😣 slippen kunnen ze niet goed, ze zijn zwaar, te duur voor de gebruikte materialen. De 11 heb ik het dan over. De 9 is een veredelde foam ski.

Andere damesski’s zijn echt veel beter, in het algemeen lichter, allrounder, speelser.

Vond de head super joy ook wel een leuke ski inderdaad. Doet haar naam eer aan in elk geval. Beetje stuiterig maar verder prima.

Bedankt voor alle reacties, super fijn! Blij dat ik deze vraag heb gesteld voordat ik in mijn enthousiasme een paar ski’s koop. Een stapje hoger kijken dus… Ga ik doen. In mijn shortlist nu de atomic cloud 9 of 11, head super joy, k2 luv machine, elan insomnia en de salomon w max 8.

Ik denk dat ik er gewoon eens een paar moet proberen. Ga ik binnenkort een dag voor plannen. Thanks :)

Slim om binnenkort te gaan testen! Ik heb bijna alle modellen uit jouw lijstje zelf ook getest. Ik was gelijk beste vrienden met de cloud 11. Draait bij mij alle bochten fantastisch, is heel stabiel en ik kan er rustig mee skiën en gas op geven. Zo zie je maar hoe verschillend mensen een ski kunnen ervaren. Succes! Het is super leuk om elke keer op je eigen ski’s te stappen.

Thanks! Ik kan niet wachten. In maart naar Sölden. Eventjes geduld nog… 😉
Ben benieuwd welke het worden voor mij

Luv Machine 74 geworden. jeeeej! Dank jullie

Plaats een reactie