Waze vs GoogleMaps

Ik heb TomTom op mijn mobiel staan en vorige gebruikt naar Frankrijk vv. Op zich ben ik prima te spreken over TT. Maar. Op de terugweg berekende hij een alternatieve route omdat er kennelijk iets aan de hand was tussen Nancy en Metz. Wat een ramp. De alternatieve route liep over Charleroi. Via B-weggetjes, wegen met stoplichten, snelwegen met het slechtste wegdek ooit. Het is me al vaker opgevallen dat TT niet bepaald de meest logische alternatieven geeft.

Verder miste hij een flitspaal op de ring van Antwerpen. Ook niet fijn want dus niet betrouwbaar. De “gevarenzones” in Frankrijk lijken op zich wel goed te werken.

DrPhil op 14 feb 2020 12:27

@DrPhil Was dat via A340/E420 in Frankrijk en N5/E420 in België? Die optie wordt door google sinds kort vaker getoond. Heb’m zelf nog niet gereden, en overweeg het als een mogelijk alternatief voor Luxemburg. Maar viel dus niet echt mee?

Ik gebruik altijd Apple Kaarten op CarPlay. Stem van de navigatie vind ik veel aangenamer, en ik vind de lay-out cleaner dan google maps. Verkeersinfo bij Apple komt via TomTom.

T.o.e.r.i.s.t op 15 feb 2020 08:59

Ik ben er nog niet uit hoe ik de route kan terugkijken. Hij negeerde in elk geval de afslag naar Nancy/Metz en ging door richting Parijs. Verder ben ik langs Neuville gekomen. Ik zou zeggen: A5, A26, A34, A304 en idd de N5. Maar ik heb dus ook een heel stuk met stoplichten gehad. En een stuk gloednieuw wegdek waar je ook niet hard mocht (met gloednieuwe taluds - misschien helpt dat). En daarna een lang stuk met het allerslechtste wegdek ooit.
Was nog € 11 duurder aan tol ook.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 feb 2020 12:01

Bedankt voor het antwoord. Dat zal inderdaad via de N5 zijn. Daar is de laatste jaren een heel stuk uitgebouwd als snelweg (rond couvin) tot de franse grens. Die N5 wordt, als ik het goed begrepen heb, de komende jaren nog verder tot snelweg omgebouwd. Ik dacht dat dit op termijn een volwaardige snelweg moet worden richting zuiden, om E411/Lux te ontlasten

Waarschijnlijk gaan we het via deze weg proberen, om de grote drukte rond Lux te omzeilen op vrijdagavond. Dat is ons al een paar niet goed bevallen. Goed dat we weten dat het wegdek niet geweldig is…

#wakeupwhereyouwant

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/d6778722e9fd8a88579d12c2...
In MyDrive geeft hij dit als alternatief, en zo ben ik idd ook gereden. Ik raad het ten zeerste af.

@DrPhil[/mention] Was dat via A340/E420 in Frankrijk en N5/E420 in België? Die optie wordt door google sinds kort vaker getoond. Heb’m zelf nog niet gereden, en overweeg het als een mogelijk alternatief voor Luxemburg. Maar viel dus niet echt mee?

Kijk ook eens naar de N81 in België en de A30 in Frankrijk.
Je omzeilt hiermee Luxemburg en Thionville en komt net boven Metz weer op de normale route. Is een paar kilometer korter en dezelfde tijd als via Luxemburg. Ik heb in het verleden zo vaak vastgestaan bij Luxemburg dat ik deze bypass standaard neem, zomer en winter.

null

Kijk ook eens naar de N81 in België en de A30 in Frankrijk.
Je omzeilt hiermee Luxemburg en Thionville en komt net boven Metz weer op de normale route. Is een paar kilometer korter en dezelfde tijd als via Luxemburg. Ik heb in het verleden zo vaak vastgestaan bij Luxemburg dat ik deze bypass standaard neem, zomer en winter.

null

Jay op 16 feb 2020 15:14

Dit alternatief hebben we inderdaad al een paar keer gebruikt de voorbije jaren. Is wel duidelijk een stuk drukker geworden. Stond trouwens op de snelweg aangeduid als officiële bewegwijzering richting Frankrijk, en Apple kaarten geeft het als standaardroute aan. Er zitten wel een paar smalle en donkere stukjes in deze route, zeker als het hard regent was het soms zoeken waar de rijstroken nu net liepen… 😉 Luxemburg zelf is wat mij betreft ook ten zeerste af te raden.

We houden het als alternatief! En we kijken vrijdagavond wel even wat Apple en Google als route aanraden voor we finaal beslissen.

#wakeupwhereyouwant

Afgelopen wintersport Waze en Maps naast elkaar gehouden, incl TomTom. TT viel door de mand ivm geen verkeersinfo. Waze was bij een paar files simpelweg te laat of had ze er niet op staan. Maps was telkens perfect op de hoogte van de files en de omwegen via de Bundesstraße.

Voor mij de volgende keer in de nachtrit weer Waze, omdat ik dan weinig geks verwacht en de flitsmeldingen prettig zijn. Plus aankomsttijd klopt beter. Maps is voor mij veel te negatief (maar ook daar kan ik inmiddels redelijk berekenen wat te verwachten). Overdag bij verwachting van regelmatig verkeer, wordt het Maps, ivm meer up-to-date route-informatie.

Plaats een reactie