Koude vingers in Handschoenen

Hallo,

Ik dacht toch wel redelijke goede handschoenen gekocht te hebben maar ik had afgelopen weekend in Zoetermeer, nota bene nog maar -5graden koude vingertoppen…🙈 ik ben na 2 uurtjes gewoon gestopt met skiën.

Ben ik een kou kleum of zijn de handschoenen niet goed of te groot? Ik heb maat 9,5

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/3e9b11f09adc188f6ab2f3d1...

https://www.wintersport.nl/materiaal/handschoenen

Ehmm hoe gaan we digitaal moeten inschatten of ze te groot zijn?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Zo te zien kunnen er heat packs in die handschoenen. Heb je dat al geprobeerd?

Denk redelijk koukleum, volgens veel mensen op het forum kun je beter overstappen naar Hestra.

Ik ben zelf ook een aardige koukleum. Ook veel last van mijn vingers. Ik heb toen een paar Hestra wanten gekocht. Nog ggen seconde spijt van gehad. Wanten zijn sowieso iets warmer omdat je de vingers bij elkaar houd. Daarbij hebben Hestra handschoenen echt goede liners. Die kun je eventueel nog vervangen.

Mocht je wanten overwegen, neem ze gerust een maatje ruimer. Hoe meer ruimte hoe meer ruimte voor warme lucht!

Ben ik een kou kleum of zijn de handschoenen niet goed of te groot?

VdeKock op 25 jan 2019 11:31

Van te groot ga je niet rap koude vingers krijgen, eerder van (te) klein.
Maar, zoals al gesteld: probeer eens wanten. (ook niet te klein, een luchtlaagje is nodig)

Bla, bla, bla.

Heb altijd gehoord dat kou eerst naar je tenen of vingers gaat. Heb ook lang enkel aan vingers kou gehad, tot iemand me eens zei dat ik op mijn lichaam gewoon een laagje extra zou moeten aandoen hoewel ik daar eigl nooit kou had. Bij mij heeft dit goed gewerkt. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je handschoenen/wanten zelf ook degelijk zijn.

Gewoon wanten kopen. Veel warmer. Echt, waar is het voor nodig dat je je vingers apart van elkaar kunt bewegen als je aan 't skiën of boarden bent?

Te groot isoleert juist.
Ik had ook altijd koude vingers in Snowworld. Hestra extreme mitts gekocht. Nu niet meer. Aanrader.

ik heb LEKI vol leder, bevallen heel goed. alleen bij hele koude dagen op de gletsjer draag ik paar extra binnen handschoen er in dus.
voor de reis vet ik de handschoenen goed in met paardenvet, beste manier om leer goed te beschermen. wordt ook voor zadels en tuig gebruikt. lederen laarzen behandel ik zo altijd. koop het meestal bij de welkoop / boerenbond
standaard altijd die extra binnenhandschoenen bij voor het geval dat. volgende aankoop zouden ook idd wanten gaan worden.
MvG Hans

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Denk redelijk koukleum, volgens veel mensen op het forum kun je beter overstappen naar Hestra.

Tiny-M op 25 jan 2019 12:16

Dat ligt er natuurlijk wel aan welke Hestra ;-)

Check inderdaad de hierboven genoemde materiaaltest. Als je echt zeker wilt zijn van warme handen dan is dit ‘cluster’ voor jou:
https://www.wintersport.nl/materiaal/handschoenen/beste-hand…

En inderdaad stap over op wanten.

Click. Click. Peace

Inderdaad, als je bij -5 al koude vingers hebt(net als ik), dan heb je waarschijnlijk een beetje slechte doorbloeding van de vingers. Wanten zijn dan een veel betere keus, zelfs iets dunnere wanten beter dan dikkere handschoenen.
Bijkomend voordeel dat je in wanten een heat-pack ook echt in de want want kunt doen, bij je vingertoppen.

*bericht bewerkt door Slim op 25 jan 2019 15:59

Reusch - 30 (al koud bij -10 s’morgens)
Is me erg tegengevallen.
Maar Hestra Army Leather is warm.
Super handschoenen 👍

null

Volgens mij geen wanten nodig.
Met vingers is ook makkelijker.
Koop ze niet te klein.

Volgens mij geen wanten nodig.
Met vingers is ook makkelijker.

Hooykaas op 25 jan 2019 16:33

Inderdaad, met handschoenenheb je iets meer grip. Maar met dikke handschoenen moeten ze uiteindelijk toch vaak uit.

Veel mensen, waaronder jij, @Hooykaas kennelijk, hebben genoeg aan handschoenen.
Er is echter bij handen een NOG groter persoonlijk verschil dan bij de lichaams warmte.
Dat ligt niet aan het merk handschoenen (vriend van mij heeft geeen bijzonder koude handen en klaagde dat hij ook met die Hestra Heli handschoenen nog te vaak koude vingers had), maar aan de persoonlijk physiologie.

Ik heb verscheidene (ook Hestra)handschoenen, maar de meeste tijd zijn die voor mij niet warm genoeg. Andere mesne skien vrolijk bij -15 in handschoenen.

Als iemand dan indoor, bij -5 al koude handen heeft, dan geeft dat aan dat die persoon (@VdeKock) kennelijk gauw koude handen heeft, en waarschijnlijk slechte doorbloeding.
Dan zijn handschoenen NIET warm genoeg.

Wanten hebben een veel breder temperatuur bereik:
Als het een beetje koud is, dan kun je je vingers samenballen, had warmers er in stoppen en dat soort dingen. Maar omgekeerd, als het warmer wordt, dan zijn wanten van gelijke dikte niet veel warmer dan handschoenen.

Als laatste, @VdeKock heeft al handschoenen, dus om nu nog een paar te kopen, dan is er een paar ongebruikt.
Koop lekker Hestra wanten voor koud weer, en bewaar die Reusch handschoenen voor warmere dagen.

Als je echt veel met je vingers moet doen zou je altijd nog voor de “3 finger” oftewel trigger mitt versie kunnen kiezen.

*bericht bewerkt door Slim op 25 jan 2019 16:52

Te groot isoleert juist.

DrPhil op 25 jan 2019 14:15

Niet helemaal. Te klein is niet goed als het afknelt. Maar te groot betekent dat er meer ruimte opgewarmd moet worden, maar vooral dat er meer bewegende lucht is en bewegende lucht isoleert niet goed… Het is niet voor niets dat de warmste slaapzakken strakke mummy-slaapzakken zijn.

de isolatie daarentegen moet wel veel ruimte hebben.

*bericht bewerkt door Rogier op 25 jan 2019 16:53

Click. Click. Peace

Heb altijd gehoord dat kou eerst naar je tenen of vingers gaat. Heb ook lang enkel aan vingers kou gehad, tot iemand me eens zei dat ik op mijn lichaam gewoon een laagje extra zou moeten aandoen hoewel ik daar eigl nooit kou had. Bij mij heeft dit goed gewerkt. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je handschoenen/wanten zelf ook degelijk zijn.

grsuy op 25 jan 2019 13:04

Ik ga dat morgen uittesten. Vorig jaar heb ik Hestra’s gekocht. Heerlijke handschoenen. Ben er heel tevreden over. Maar ik heb toch vaak koude vingertoppen en soms ook koude tenen. Deze week is het volgens mij niet eens zo heel koud (onder aan de liften kijk ik vaak even. Soms -8, maar vaak ook minder koud).
Maar ja… laagjes.
Ik heb vaak een thermoshirt en daarover een pully onder mijn winterjas. Moet je dan nog een hemd dragen onder (of over?) dat thermoshirt? Of een tweede pully aan?

Peter Pos

Ik heb nooit koude vingers. Paar weken geleden met -12 in Kleinwalsertal, kein Probleem. Paar jaar geleden met een snijdende wind in Cervinia, niets aan de hand. Met diezelfde handschoenen in Snowworld? Koude vingers. Is volgens mij ook te relateren aan die lift, dat ijzer is goed koud. Ik draag in Snowworld nu dus maar dunne onderhandschoenen…

Bottomline: Snowworld is misschien niet helemaal maatgevend.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Speelt bij de mummy slaapzakken gewicht en volume ook niet een belangrijke rol voor de vorm?

Bovendien zit er een belangrijk verschil tussen mummy slaapzakken en handschoenen. Bij slaapzakken kan de lucht er heel makkelijk uit. De isolerende werking van de lucht gaat daarmee verloren. Bij handschoenen die je aansnoert, blijft de lucht beter binnen de handschoen, lijkt me. De mummyvorm zal ook wel tot doel hebben om de lucht zoveel binnen te houden; anders gaat het isolerend effect van de lucht nog meer verloren. Juist als je slaapt, staat de lucht stil. Dan isoleert lucht optimaal. Daarom kan ik me niet voorstellen dat minder lucht in een slaapzak beter isoleert. Zolang de lucht maar niet kan ontsnappen. En dat is juist het probleem bij slaapzakken.

*bericht bewerkt door DrPhil op 25 jan 2019 18:52

Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft hoe actief je bezig bent. De meeste recreanten die ik in Snowworld zie en koude handen krijgen zullen dat met de duurste handschoenen nog steeds krijgen. Ze zijn gewoon niet actief genoeg.

Übung macht den meister!!!

Wel een mooie aanvulling @Slim

Dan heb je nog deze.

Met superdure, extra dikke of isolerende handschoenen blijf ik koude vingers houden. Overgestapt op wanten en nu heb ik zelfs met simpele wanten van 25 euro geen koude vingers meer. Zelfs niet afgelopen krokusvakantie, met temperaturen tot -20.

Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft hoe actief je bezig bent. De meeste recreanten die ik in Snowworld zie en koude handen krijgen zullen dat met de duurste handschoenen nog steeds krijgen. Ze zijn gewoon niet actief genoeg.

RFKANGOO op 25 jan 2019 19:06

Natuurlijk speelt lichaamsbeweging mee. Maar het is niet alles.
Als ik begin met buiten bewegen, heb ik bijna altijd koude handen, ook al heb ik het verder super warm en werk ik me kapot op de fat bike of langlaufski’s met hartslag op 85% max.

Dan nog heb ik een tijdje nodig en moet ik met hard arm slingeren het bloed mijn vingers in forceren. Dit is dus puur een circulatie probleem, en heeft niets te maken met inspannings niveau.

Dan zijn er nog mensen met Raynaud’s syndroom, die hebben helemaal altijd koude handen, ongeacht hun inspanning.

Ja inderdaad dat weten veel mensen niet Slim
https://www.thuisarts.nl/fenomeen-van-raynaud/ik-heb-fenomee…

Heb ook heel snel last van koude handen en tenen ook bij het fietsen.
Heb al gelezen dat je lichaam warmte ontrekt aan de buitenste ledematen als het koud heeft.
Dus je warm aankleden kan ook een verschil maken voor je handen maar voor mij is dit geen optie, dan zweet ik me kapot.
Gebruik nu voor het fietsen bij vriestemperaturen steeds lobster handschoenen bij vriestemperaturen.

null

Voor mij is dit de oplossing, deze week bij min 8 gr warme vingers tijdens fietstocht van een uur.
Wanten zijn zeker ook even goed maar met deze zijn toch nog handiger om iets vast te nemen.
Ga ze ook meenemen op skivakantie om te skiën en boarden.

Grappig, die heb ik nog nooit gezien. Welk merk is dat?

Bovendien zit er een belangrijk verschil tussen mummy slaapzakken en handschoenen. Bij slaapzakken kan de lucht er heel makkelijk uit. De isolerende werking van de lucht gaat daarmee verloren. Bij handschoenen die je aansnoert, blijft de lucht beter binnen de handschoen, lijkt me. De mummyvorm zal ook wel tot doel hebben om de lucht zoveel binnen te houden; anders gaat het isolerend effect van de lucht nog meer verloren. Juist als je slaapt, staat de lucht stil. Dan isoleert lucht optimaal. Daarom kan ik me niet voorstellen dat minder lucht in een slaapzak beter isoleert. Zolang de lucht maar niet kan ontsnappen. En dat is juist het probleem bij slaapzakken.

DrPhil op 25 jan 2019 18:45

Het is wat off-topic. Maar wel van belang om te weten dat te grote handschoenen of wanten contra-productief zijn. Lucht kan niet makkelijk uit (goede) winterslaapzakken, deze hebben meer tocht-afvangers dan welke handschoen ook, de buitenstof is vaak van wind/luchtdicht Pertex oid. Hierin wordt zeer stabiele lucht gecreerd. Ook heeft het niet zozeer met gewicht te maken. (Want al zouden dekenmodellen warmer zijn, dan zouden deze lichter zijn want minder materiaal nodig om te isoleren ;-) ).
Het is stilstaande lucht welke isoleert, en die wil je dus ten alle tijden stilstaand houden. In een hanschoen of slaapzak wil je ook kunnen bewegen zonder daarna meteen kou verlies te hebben.

Om het op een andere manier uit te leggen. De stilstaande lucht die als isolatie dient hoeft zelf niet per se warm te zijn. Deze lucht dient echter alleen als ‘muur’ waardoor koude lucht niet naar binnen kan dringen en warme lucht naar buiten blijft. (de buitenkant van een donsjas is niet warm). De lucht onder de donsjas moet wel warm zijn (anders heb je het koud) als er onder die donsjas dan veel lucht zit is dat allemaal lucht welke verwarmd moet worden en circuleert. Dat kost allemaal energie, en kan je lichaam afkoelen. Maar nogmaals deze lucht moet echt absoluut stilstaan. Stilstaande lucht geleidt geen warmte en is dus een zeer goede isolator, maar de lucht moet dan ook echt stil blijven staan! Zodra de lucht kan gaan circuleren zal ook de warmte mee weg kunnen circuleren. Circuleren alleen is al genoeg voor afkoeling, daarvoor hoeft er niet eens lucht van buiten naar binnen getrokken te worden.

Lang verhaal kort. Een handschoen moet niet te strak zitten. Zeker moet de isolerende laag niet strak/plat getrokken worden. Maar te grote handschoenen zullen je slechter warm houden dan handschoenen van de goede maat.

Click. Click. Peace

Grappig, die heb ik nog nooit gezien. Welk merk is dat?

DrPhil op 25 jan 2019 20:27

Mijne zijn van Specialized maar je hebt die ook van Leki bijvoorbeeld
https://www.skatepro.nl/322-31067.htm

Persoonlijk vind ik “kreeft wanten” zoals mijn Amerikaanse dochter in een brief aan Sinterklaas schreef ;-) , geen voordeel voor het skiën.

Ze zijn gemaakt om te fietsen, en dan vooral racefietsen, zodat je en het stuur, EN de rem vast kunt houden, met warmere vingers dan een handschoen. Ook voor het langlaufen zie je ze vaak, omdat je hand minder glijdt/draait in de voering van de lobster-want dan bij een normale want. Dat is bij langlaufen belangrijk, omdat je heel hard op je stokken moet duwen.

Met alpine skiën maakt dat allemaal niet zo uit.

Maar, qua fijn motoriek schiet je er niet veel mee op t.o.v wanten, terwijl ze wel minder warm zijn, en je moeilijk heat-packs kunt gebruiken.

Als je voor het alpine skiën twijfelt tussen wanten of handschoenen zou ik dus voor “trigger-mits” gaan i.p.v loberster mitts.

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/1fa68d759b9d44b30993f416...

Dan heb je namelijk de wijsvinger echt apart voor priegelwerk, maar als je het koud krijgt dan stop je die bij de andere vingers en heb je een echte want.

Het bovenstaande is gebaseerd op goed nadenken en op persoonlijke ervaring met zo ongeveer elk soort want en handschoen dat bestaat. Ik woon in noord Minnesota, en fiets elke dag met mijn kids naar naar school, vanochtend dus bij -25.
Verder langlauf, fiets en ijsklim ik en natuurijk alpine skien. Ik wil dus maar zeggen dat ik veel verschillende aspecten van het dragen handschoenen heb uitgeprobeerd.

Hier een gedeelte van mijn handbekledings collectie:

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/81dc54771fcbc3b83c140f03...

*bericht bewerkt door Slim op 25 jan 2019 21:10

Duidelijk verhaal, @rogier. Maar ik ben het toch niet helemaal met je eens. Stel, je hebt de keus uit maat 9 en maat 10 van dezelfde want. Maat 9 past goed, maat 10 is eigenlijk net te groot. Zolang je in beweging blijft, zal de maat 10 (inderdaad)niet warmer zijn. (Ik vraag me af of hij dan kouder is). Maar nu ga je vervolgens in de stoeltjeslift zitten. Snijdende wind, -15. Dan zal mi de maat 10 wél warmer zijn. Hoe zie jij dat?

*bericht bewerkt door DrPhil op 25 jan 2019 22:04

Bij mij hielp ook nooit iets tegen mijn altijd koude handen. Ook wanten waren vaak niet warm genoeg. Dat heeft ook te maken met het feit dat je met skiën stokken vasthoudt, wat de (toch al slechte) doorbloeding niet ten goede komt. Hetzelfde geldt met fietsen.
Paar jaar geleden wanten met accu’s gekocht. Werkelijk waar fantastisch! Op koude dagen niet meer om de haverklap moeten stoppen om mijn pijnlijke handen warm te zwieren. Scheelt stukken in je skiplezier :)

Plaats een reactie