Hulp keuze ski' s overstap snowboard naar ski' s (speciaal geval ;-))

Even wat info over mezelf. Man, 1m73, 48j jong, momenteel 86 kg maar op schema om terug op 80kg te geraken voor het krokusverlof ;-), licht sportief (mtb op zondag en joggen in de week), brede kuiten met redelijk wat kracht in de benen.
Na 29 jaar 2 weken per jaar te snowboarden wil ik ook teruggaan naar het skiën (laatste keer was 29 jaar geleden…). Van zodra snowboard opkwam ben ik beginnen te snowboarden, eerst squal (waar voeten achter elkaar stonden), daarna met hardboots en sinds 2004 met (harde stijve) softboots. Ben altijd trouw gebleven aan de F2 Eliminator snowboards : snel maar vergevingsgezind, mooie carve eigenschappen (niet te moeilijk om te initiëren) maar niet te technisch of stijf zoals slalomboards. 90 tot 95% zit ik op de pistes en het saldo al eens ernaast (letterlijk, dus nooit ver van de afgebakende piste ;-)). Ben eerder een atypische snowboarder tov 95% van de huidige snowboarders : ik hou van techniek en carven en vooral van een mooie soepele (licht) carvende stijl + mijn stance is beduidend meer naar voor gericht dan 90% van snowboarders. In 2005 (jaar van overstap van hardboots naar softboots) serieus snowboard ongeluk gehad : linkerbeen hing enkel nog maar met de kuitspier vast (torsiebreuken onder de knie en boven de enkel, 2 titaniumplaten en 17 vijzen en zeer lange revalidatie). In 2008 terug gestart met snowboarden (na operatie om al het materiaal terug uit mijn been te halen want had er last van) en vermits ik na halve dag snowboarden toch last bleef hebben van mijn been, naast het snowboarden ook begonnen met het snowscooten : hier kan ik gewone bergschoenen op aandoen en techniek en stijl (ook licht carven) spraken mij ook aan. Sinds 2008 dus halve dag snowboard en halve dag snowscoot. Sinds 3 jaar 65% van tijd snowboard en 35% snowscoot (oa ook omdat je niet overal met een snowscoot mag).
Tussen kerst en nieuw enkele dagen met de dochter gaan skiën en daar de klik gemaakt om toch ook terug te gaan skiën (naast snowboard en snowscoot). Waarom? Verschillende redenen : ben beu van altijd 1 been vast en los te gespen op de liften, op platte stukken opnieuw been los te gespen om vooruit te geraken, vooral op ijzige pistes ontbreek een “vangnet” ttz je hebt maar 1 snijkant en als je wegglijd val je met je volle gewicht terwijl ski’ s 2 snijkanten hebben en je 2e been een “opvangnet” kan worden, begin het moeilijk te krijgen om de snelheid van mijn dochter te kunnen volgen, vind snowboarden (vooral op wat ijserige pistes vermoeiender dan skiën), heb terug zin in skiën enz…
Ik dus gisteren met een klein hartje voor de 1e maal in 29 jaar terug 2 uurtjes op de ski’ s gestaan in Snowworld Landgraaf. Ging veel vlotter dan verwacht en zit momenteel op schaal 6 tot 7 van Gigi en heb toch het gevoel dat ik redelijk snel progressie ga kunnen maken. Is natuurlijk terug wennen maar ben het zeker niet verleerd ;-) (viel me wel op dat ik hoofdzakelijk op 1 been ski en het 2e er maar voor de show bijhangt ;-)).
Ben dus op zoek naar de juiste ski voor mij : hierboven staat denk ik voldoende wat ik graag heb maar ik mag niet uit het oog verliezen dan ik een heropstapper ben en dus opnieuw (serieus) wat moet bijleren : vergevingsgezinde ski’ s zijn volgens mij een must maar wel met fun naar (gemakkelijk) carven toe. Ben nooit een speedmonster geweest en zal het ook nooit worden. Liefst overjarige modellen want wil er ook niet te veel geld aan uitgeven (denk eventueel aan 2de hands). Lengte 163cm zaten met goed. Laat de suggesties maar komen want ik heb de evolutie van de ski’ s al heel lang niet meer gevolgd. Skischoenen heb ik reeds (Head Adapt Edge 90x) en zitten ook goed. Dank alvast voor jullie hulp.

*bericht bewerkt door Lucky22 op 25 jan 2019 14:33

Ik zou kijken naar de Fischer Progressor F18 in 167 of 174. Kan je niet fout mee gaan en is nieuw (ongebruikt) krijgen voor minder dan 300 euro.

Dank voor je snelle reactie Gigi. Is 167 niet wat te lang voor mij (vermits ik heropstapper ben) of is dit eerder omdat ik aan de zware kant ben?

Gezien je gewicht zou ik echt niet korter gaan dan 167. De ski skiet zo makkelijk, dat je je over onhandelbaarheid echt geen zorgen hoeft te maken.

top, ga er naar uitkijken

thx

suggesties waar ik deze voor 300€ of minder kan krijgen zijn steeds welkom, heb wat gegoogeld maar toch nog niets tegen gekomen aan deze prijs ;-)

Plaats een reactie