Heli-ski helikopter stort neer na botsing met vliegtuig

@Birdheart je wijkt in principe niet uit omhoog of omlaag maar de een houdt koers terwijl de ander naar rechts stuurt.
Grotere vliegtuigen maken gebruik van TCAS (wat @RCGrootveld al aangaf), dat systeem geeft bij een dreigende botsing advies aan ene piloot om te klimmen en de ander te dalen (naast dat de normale uitwijkregels blijven gelden).
In de bergen is het overigens weer wat gecompliceerder, omdat je wegens bergwanden niet altijd naar rechts kunt wijken (of omlaag!), daar geldt dat als je de bergwand rechts hebt, ieder ander je ruimte moet geven (vooral voor paragliders een belangrijke regel).

Als beiden op ramkoers zijn, wordt inderdaad niet omhoog en/of omlaag uitgeweken, maar beide deelnemers in het luchtverkeer moeten naar rechts uitwijken (in de bergen diegene naar rechts die ruimte heeft). Dat is wettelijk zo geregeld. Ook in het luchtverkeer geldt de regel "rechts voor links", alleen als je wilt inhalen doe je dat in de lucht rechts i.p.v. links. In een gecontroleerd luchtruim kan de luchtverkeersleiding natuurlijk ook met hoogteaanpassingen tijdig ingrijpen, maar als je vlakbij op ramkoers bent is dat geen aan te bevelen methode.

Je vlieghoogte bepaal je op basis van je koers, deze regels gelden echter pas vanaf bepaalde hoogte boven grond en zijn lastig in de bergen toepasbaar. De regels daarvan hier uit te leggen ontstijgt het topic en dit forum, maar als je er interesse in hebt, wordt dat op de volgende wikisite redelijk uitgelegd: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegniveau

Een ongeschreven regel in de bergen is dat je normaliter aan de rechterkant van het dal behoort te vliegen, zodat tegenverkeer veilig kan passeren. Natuurlijk bevestigd de uitzondering de regel, bijvoorbeeld wanneer je ergens moet landen of met sterke afvallende winden te maken hebt, dan moet je aan de loefzijde van de berg vliegen om uit de (gevaarlijke) lijzijde te blijven.

@Rogier: Daarmee heb je absoluut een punt, een anti-collision-system in drones is zeker een zinvol instrument dat eigenlijk verplicht zou moeten zijn. Desalniettemin is 120 meter boven grond wel erg laag (= 400 ft) en is beneden de minimale vlieghoogte. Dat mag eigenlijk alleen onderschreden worden als je wilt landen, hetgeen voor helicopters in de bergen natuurlijk vaker voor kan komen en zweefvliegers en paragliders hebben o.a. een uitzonderingspositie als ze niet anders kunnen.

Straaljagers oefenen inderdaad ook wel eens op extreem lage hoogtes, daarvoor zijn speciale (tijdelijke) zones ingericht, alhoewel me 120 m boven L'Argentière-La Bessée wel heel avontuurlijk en spectaculair lijkt. ;)

Grappig is overigens de 'standaardvraag' van passagiers die ik krijg: "Je moet zeker onze vlucht ergens aanmelden?!" Voor de meesten is het volledig onvoorstelbaar dat het lagere luchtruim zonder enige toestemming benut mag worden en je vanaf kleine vliegvelden geheel zelfstandig mag starten en landen. Alleen rondom grote luchthavens, militairgebieden en op grotere hoogte heb je een vrijgave nodig.

*bericht bewerkt door Frans op 12 jul 2019 16:40

@Frans Tuurlijk vliegen ze hier niet 120 meter boven mijn huis, maar als ik een uurtje ren/ loop sta ik 800 meter boven het dorp, als ik dan mijn drone laat vliegen en naar dorp tarverseer ben ik opeens om 920 meter hoogte en daar heb ik ze wel eens op mijn hoogte langs zien komen. (ABSURD INDRUKWEKKEND) en ook wel eens lager terwijl ik op een rotswand boven het dorp klom… Maar ik maak me niet zoveel zorgen om straalajgers…

Helikopters zie je hier vaker en werkelijk op elke hoogte en echt overal… Maar volgens mij zijn we het wel eens :-)

Click. Click. Peace

Plaats een reactie