Klapperende ski's

Hallo allemaal,

Volgende week ga ik weer op wintersport met vrienden. Ik ben een gevorderde skiër (ca. 7 weken ervaring in totaal en kom alle pistes wel af). Ik probeer wel elke keer weer wat beter te worden. Techniek probeer ik op te letten maar ook mijn snelheid iets omhoog te krijgen. De laatste twee jaar merk ik telkens dat wanneer ik een bepaalde snelheid bereik de ski’s gaan klapperen en is ook echt heel duidelijk te horen dan. Dit neemt eigenlijk de hele controle weg en ik moet weer wat gas terug nemen. Dat terwijl ik de kanten er goed in zet om grip te krijgen tijdens het carven. Ik weet dat er tal van factoren zijn waar dit aan zou kunnen liggen. Maar ik wou toch even vragen of er wellicht mensen zijn die dit ook hebben gehad en/of weten waar te zoeken. Bij die skiverhuur nog vragen naar iets ofzo?

Alvast bedankt voor de reacties.

Kort antwoord:les. Langer antwoord: vermoedelijk gewicht/belasting om te beginnen meer naar voren en op dalski. Voor uitgebreidere antwoorden door de kenners hier: plaats even een filmpje als je dit hebt

Edwin van Riel

Les volgen. Misschien let je wel helemaal op de verkeerde zaken.

Je zit waarschijnlijk te veel achterop en hebt te weinig scheendruk waardoor de druk voornamelijk achterop je ski komt. Proberen om meer scheendruk te geven. Advies, goed les nemen om dat er uit te krijgen.

Bedoel je dat hij ook gaat klapperen in rechte lijn bv?

Naast techniek kan het gewoon ook zijn dat je ski te kort is voor je lengte (ten minste voor hoge snelheden) of dat de ski te licht is voor je gewicht.

Hoe groot ben je en hoe lang is de ski?

Doorgaans is het dat ski’s beginnen te klapperen omdat je geen controle hebt i.p.v. omgekeerd 😉.

Voor- en achterwaartse balans is zoals door de anderen gezegd verdachte nummer 1.

Ik had er tot twee jaar geleden ook altijd last van, wat gelest en wat bleek ?
-te weinig voordruk ,

  • te veel achterop,
    -te weinig scheendruk.
    -te snel voor mijn kunde

Ik skiede met echte racers die je echt wel onder controle moest houden wat ik niet deed dus.😁

Echt veel oefenen en nu een all mountain ski … géén last méér van.👌

PS na 7 weken durfde ik mij echt niet gevorderd noemen🤔

*bericht bewerkt door dan58 op 27 jan 2019 19:20

Born to run. B.S.

Ik had ook last van klapperende ski’s als ik hard rechtdoor ging. Ik ben met mijn ski’s teruggegaan naar de skiverhuur. Ze hebben mij toen betere ski’s meegegeven. Daarna was het opgelost. Iets duurdere ski’s hebben een hogere stijfheid.

Ik had ook last van klapperende ski’s als ik hard rechtdoor ging. Ik ben met mijn ski’s teruggegaan naar de skiverhuur. Ze hebben mij toen betere ski’s meegegeven. Daarna was het opgelost. Iets duurdere ski’s hebben een hogere stijfheid.

joris878 op 27 jan 2019 20:09

🤔

When life gets too complicated.... SKI

Ja precies, ze zeggen duurdere maar je krijgt juist meer beginnersski’s :).

Ik ga met de meerderheid hier mee. Klapperende ski’s los je vaker op met les dan met andere ski’s.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Afgelopen kerstvakantie weer even privéles genomen om de basis weer even goed te hebben. Ik zei tegen de leraar dat ik nog wel eens last had van klapperende ski’s. Ja je moet meer naar voren leunen, met je schenen goed tegen de voorkant aanhangen. Ik ben nogal een luie skiër, sta het liefst een beetje rechtop, waardoor ik dus teveel achterop sta. Resultaat: klapperende ski’s…
Neem eens een paar uurtjes privéles en je zal versteld staan wat je als 7 weken gevorderde skiër nog te verbeteren/leren hebt.

Bedankt voor de tips allemaal, misschien toch nog maar even gaan lessen dan. Afgelopen jaar heb ik nog wel een les gehad en die leraar vond mijn houding vrij aardig dus wel vreemd dat die er toen niets over heeft gezegd. Ik lees hier veel over die scheendruk maar ik heb vaak juist de indruk dat ik al overdreven in die skischoen voorover hang. Om nu nog verder erin te gaan hangen…

Bedoel je dat hij ook gaat klapperen in rechte lijn bv?

Naast techniek kan het gewoon ook zijn dat je ski te kort is voor je lengte (ten minste voor hoge snelheden) of dat de ski te licht is voor je gewicht.

Hoe groot ben je en hoe lang is de ski?

grsuy op 27 jan 2019 17:29

Nee niet op rechte stukken alleen op het moment dat ik de bocht al door ben. Ik ben 1,78 en 72kg. Ski’s huur ik elk jaar dus het is altijd maar afvragen wat je meekrijgt, maar ik neem aan dat die mensen er wel verstand van hebben.

Ik had er tot twee jaar geleden ook altijd last van, wat gelest en wat bleek ?
-te weinig voordruk ,

  • te veel achterop,
    -te weinig scheendruk.
    -te snel voor mijn kunde

Ik skiede met echte racers die je echt wel onder controle moest houden wat ik niet deed dus.😁

Echt veel oefenen en nu een all mountain ski … géén last méér van.👌

PS na 7 weken durfde ik mij echt niet gevorderd noemen🤔

dan58 op 27 jan 2019 19:18

Als ik deze legenda zo aanhoud durf ik mij best een gevorderde skiër te noemen:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5678/wanneer-ben-j…

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5363/zenuwachtige-…

Rogier op 27 jan 2019 21:05

Bedankt, ik zal het even rustig doorlezen.

Welke ski’s heb je dan eik op geskied, weet je dat nog?

Heb ook al jaren les gevolgd, er is toch heel veel verschil wie je lesgever is. Het meeste leer ik meestal van de iets oudere. En als je denkt van jezelf dat je genoeg naar voren hangt, mag je gerust nog wat overdrijven.☃️

Geen ski zonder après ski...

Ski’s huur ik elk jaar dus het is altijd maar afvragen wat je meekrijgt, maar ik neem aan dat die mensen er wel verstand van hebben.

DerHahnMussLaufen op 27 jan 2019 22:30

Misschien hebben sommigen dat wel, maar dat spreiden ze maar zelden ten toon. Alleen als ze de tijd voor je willen nemen en je zelf er ook wat effort in stopt kan je wel tot een goede keus komen. Maar dat moet je doorgaans echt zelf initiëren.

Bedankt voor de tips allemaal, misschien toch nog maar even gaan lessen dan. Afgelopen jaar heb ik nog wel een les gehad en die leraar vond mijn houding vrij aardig dus wel vreemd dat die er toen niets over heeft gezegd. Ik lees hier veel over die scheendruk maar ik heb vaak juist de indruk dat ik al overdreven in die skischoen voorover hang. Om nu nog verder erin te gaan hangen…

Dit kan ook aan je uitleg komen. Maar het is niet zo zeer naar voren hangen, het is naar voren druk zetten. En vraag specifiek naar het oplossen van dit probleem (klapperen ski) aan je skileraar. Dan kan deze goede tips geven.

Als je ski klappert als je carved, dan kan het ook vaak zijn dat je nog iets doorslipt (rutsched) ipv 100 % op de staalkanten staat. Hier kunnen leraren je goede tips voor geven.

Click. Click. Peace

Ik lees hier veel over die scheendruk maar ik heb vaak juist de indruk dat ik al overdreven in die skischoen voorover hang. Om nu nog verder erin te gaan hangen…

Ik ski al heel wat jaren en doe dat best redelijk, maar om goede voordruk te houden moet je echt je bovenlichaam ook naar voren brengen, en dat op specifieke momenten. Iets waar ik nog veel aan moet werken.
Komt er op neer dat je je schenen in de schoen kunt drukken maar vervolgens de heupen en erboven weer te veel naar achteren laat leunen. Dit kost veel kracht en zorgt voor onbalans. Iets wat je trouwens heel veel ziet, dus niets om je voor te schamen.

De Rockerski’s en Carveski’s kunnen bij hoge snelheid op harde en steile pistes (die niet geheel snijdend te nemen zijn) enorm klapperen / tekeer gaan. Daarom neem ik altijd een setje stijvere ski’s mee voor de ochtenden, zeker in het naseizoen als de pistes isi de ochtend keihard zijn. Bij de lunch wissel ik ze dan weer om, wat met die stijve planken is het juist weer veel vervelender om door heel zachte of papsneeuw te komen.
Het is dus niet per definitie een gebrek aan techniek

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Afgelopen jaar heb ik nog wel een les gehad en die leraar vond mijn houding vrij aardig dus wel vreemd dat die er toen niets over heeft gezegd.

DerHahnMussLaufen op 27 jan 2019 22:30

Beetje off-topic, maar als skileraar ga je met je leerlingen doorgaans positief opbouwen door verbeteringen tijdens de les te benoemen en per feedbackmoment liefst één werkpunt aan te wijzen.

Een leraar gaat dus nooit zeggen dat je techniek slecht is, en gaat die beoordeling altijd kaderen binnen je algemene progressie. Op die manier zal het overgrote deel van de leerlingen door een leraar een ‘aardige houding met een paar kleine werkpuntjes’ toegemeten krijgen, terwijl één blik op de piste laat zien dat er lang niet zoveel mensen zijn die echt goed kunnen skiën.

Dat zegt natuurlijk niets over jou en jouw kunde, want daarover kan ik zonder jou te kennen geen oordeel doen. Als je de skileraar specifiek vraagt om met dit probleem te helpen, zou je wel veel gerichtere feedback moeten krijgen.

Welke ski’s heb je dan eik op geskied, weet je dat nog?

elisabeth101 op 27 jan 2019 23:23

Toevallig dat ik daar nog een fotootje van heb gemaakt vorig jaar. Ik heb een paar Blizzard WCS Racing meegekregen toen.

Heb ook al jaren les gevolgd, er is toch heel veel verschil wie je lesgever is. Het meeste leer ik meestal van de iets oudere. En als je denkt van jezelf dat je genoeg naar voren hangt, mag je gerust nog wat overdrijven.☃️

Ribse op 28 jan 2019 02:11

Dat ook maar ik heb ook het idee dat je beter een Oostenrijkse leraar dan een Nederlander kunt hebben. Tenminste daar heb ik tot nu toe wel het meest van geleerd.

Ski’s huur ik elk jaar dus het is altijd maar afvragen wat je meekrijgt, maar ik neem aan dat die mensen er wel verstand van hebben.

DerHahnMussLaufen op 27 jan 2019 22:30

Misschien hebben sommigen dat wel, maar dat spreiden ze maar zelden ten toon. Alleen als ze de tijd voor je willen nemen en je zelf er ook wat effort in stopt kan je wel tot een goede keus komen. Maar dat moet je doorgaans echt zelf initiëren.

GiGi op 28 jan 2019 07:31

En daar komt natuurlijk bij dat het op wisseldagen sowieso allemaal snel snel moet.

Bedankt voor de tips allemaal, misschien toch nog maar even gaan lessen dan. Afgelopen jaar heb ik nog wel een les gehad en die leraar vond mijn houding vrij aardig dus wel vreemd dat die er toen niets over heeft gezegd. Ik lees hier veel over die scheendruk maar ik heb vaak juist de indruk dat ik al overdreven in die skischoen voorover hang. Om nu nog verder erin te gaan hangen…

Dit kan ook aan je uitleg komen. Maar het is niet zo zeer naar voren hangen, het is naar voren druk zetten. En vraag specifiek naar het oplossen van dit probleem (klapperen ski) aan je skileraar. Dan kan deze goede tips geven.

Als je ski klappert als je carved, dan kan het ook vaak zijn dat je nog iets doorslipt (rutsched) ipv 100 % op de staalkanten staat. Hier kunnen leraren je goede tips voor geven.

Rogier op 28 jan 2019 07:34

Ik denk ook dat het hem in dat slippen zit nu ik er zo over nadenk. Gewoon nog even gaan lessen dus.

Ik lees hier veel over die scheendruk maar ik heb vaak juist de indruk dat ik al overdreven in die skischoen voorover hang. Om nu nog verder erin te gaan hangen…

Ik ski al heel wat jaren en doe dat best redelijk, maar om goede voordruk te houden moet je echt je bovenlichaam ook naar voren brengen, en dat op specifieke momenten. Iets waar ik nog veel aan moet werken.
Komt er op neer dat je je schenen in de schoen kunt drukken maar vervolgens de heupen en erboven weer te veel naar achteren laat leunen. Dit kost veel kracht en zorgt voor onbalans. Iets wat je trouwens heel veel ziet, dus niets om je voor te schamen.

Bennie op 28 jan 2019 08:06

Ik kwam een filmpje tegen over die hoog-laag beweging. Hierin werd uitgelegd dat veel mensen de fout maken om hierbij enkel door hun knieën te zakken. Dat terwijl je ook moet ‘scharnieren’ met je enkels. Zodoende blijft je zwaartepunt ook goed. Nu is het wel zo dat ik misschien iets te stijve skischoenen heb om deze beweging met mijn enkels goed te kunnen maken. Maar ja weer een les geleerd.

De Rockerski’s en Carveski’s kunnen bij hoge snelheid op harde en steile pistes (die niet geheel snijdend te nemen zijn) enorm klapperen / tekeer gaan. Daarom neem ik altijd een setje stijvere ski’s mee voor de ochtenden, zeker in het naseizoen als de pistes isi de ochtend keihard zijn. Bij de lunch wissel ik ze dan weer om, wat met die stijve planken is het juist weer veel vervelender om door heel zachte of papsneeuw te komen.
Het is dus niet per definitie een gebrek aan techniek

Harry(Winterberg) op 28 jan 2019 08:32

Twee sets ski’s huren is iets teveel van het goede haha en zal voor mijn niveau ook nog niet zoveel uitmaken. Wel is het stukje over harde/steile pistes wel herkenbaar hier is het probleem het grootst. Maar die zijn dus ook gewoon niet snijdend te nemen hoor ik wel?

Afgelopen jaar heb ik nog wel een les gehad en die leraar vond mijn houding vrij aardig dus wel vreemd dat die er toen niets over heeft gezegd.

DerHahnMussLaufen op 27 jan 2019 22:30

Beetje off-topic, maar als skileraar ga je met je leerlingen doorgaans positief opbouwen door verbeteringen tijdens de les te benoemen en per feedbackmoment liefst één werkpunt aan te wijzen.

Een leraar gaat dus nooit zeggen dat je techniek slecht is, en gaat die beoordeling altijd kaderen binnen je algemene progressie. Op die manier zal het overgrote deel van de leerlingen door een leraar een ‘aardige houding met een paar kleine werkpuntjes’ toegemeten krijgen, terwijl één blik op de piste laat zien dat er lang niet zoveel mensen zijn die echt goed kunnen skiën.

Dat zegt natuurlijk niets over jou en jouw kunde, want daarover kan ik zonder jou te kennen geen oordeel doen. Als je de skileraar specifiek vraagt om met dit probleem te helpen, zou je wel veel gerichtere feedback moeten krijgen.

Morzel op 28 jan 2019 08:44

Vorig jaar ook wel de pech dat het uitgerekend die ochtend zeer mistig was. En het zou me ook niets zou verbazen als die leraar nog aardig brak was en het dus allemaal wel even goed vond.

Lekker dan, zo’n laatste opmerking. Geeft niet echt lekker idee van de indruk die de leraar achtergelaten heeft bij je. Zou even een andere proberen ;)

Evt een dagje snowexperience in Zoetermeer kan ook al helpen. Videofeedback maakt dit soort dingen snel duidelijk.

Edwin van Riel

Ook op harde pistes in de ochtend zijn klapperende ski’s 9 van de tien keer het gevolg van te weinig druk op de voorkant van de ski. Ook een flink gerockerde ski kun je op harde pistes gewoon controleren. Een stijvere ski lijkt het beter te doen, maar verdoezelt het gebrek aan voordruk.

Vaak gemaakte fout is bij het uitkomen van de bocht het lichaam naar achteren bewegen (ski’s lopen onbewust onder je door) en dus de druk op (onder meer) de voorkant laten wegvallen.

Ik kwam een filmpje tegen over die hoog-laag beweging. Hierin werd uitgelegd dat veel mensen de fout maken om hierbij enkel door hun knieën te zakken. Dat terwijl je ook moet ‘scharnieren’ met je enkels. Zodoende blijft je zwaartepunt ook goed. Nu is het wel zo dat ik misschien iets te stijve skischoenen heb om deze beweging met mijn enkels goed te kunnen maken. Maar ja weer een les geleerd.

Je kan dat ook omdraaien. Je brengt je zwaartepunt naar voren. Je skischoenen vangen die beweging op. Als ze dat niet doen kan krijg je last van je kuitspieren.

Dus je enkels volgen de beweging, maar dat gaat vanzelf als je je kuitspieren ontspant.

Gebrek aan techniek…

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Gebrek aan techniek…

Jeffvdv op 28 jan 2019 19:05

Goh je bent de eerste.

Wij zijn dan ook allemaal niet zo gevorderd.😉👌

Born to run. B.S.

Wij zijn dan ook allemaal niet zo gevorderd.😉👌

dan58 op 28 jan 2019 19:20

Bijdehante opmerkingen mag je lekker bij je houden. Je wilt dus eigenlijk beweren dat er niets tussen een beginner en vergevorderd in zit?

Zoals het mij werd uitgelegd: na de stokinzet in feite je zwaartepunt hierover heen projecteren het dal in (met druk voor 90%op de juiste ski, blijft er 70-80% over in de praktijk). Klinkt ook al wat zweverig, maar werkt wel.

Echt, voor dit soort dingen is een goede trainer goud waard.

Edwin van Riel

Wij zijn dan ook allemaal niet zo gevorderd.😉👌

dan58 op 28 jan 2019 19:20

Bijdehante opmerkingen mag je lekker bij je houden. Je wilt dus eigenlijk beweren dat er niets tussen een beginner en vergevorderd in zit?

DerHahnMussLaufen op 28 jan 2019 19:27

Ik denk dat deze opmerking juist bedoelt was, dat veel Nederlandse gevorderde wintersporters in hetzelfde schuitje zitten. Zo lees ik het tenminste :-)

Geen ruzie maken ;-)

Click. Click. Peace

@DerHahnMusslLufen

Daar beslis ik zelf wel over, of de moderator.

Wanneer je mijn opmerking herleest schreef ik alléén dat" IK" me niet gevorderd noemde na 7 weken.

Born to run. B.S.

Plaats een reactie