Winterberg vs Willingen

Beste Wintersporters,

Al een aantal jaren bezoek ik winterberg om een dag of weekend te skien. Vroige week heb ik voor het eerst willingen bezocht en heb ik me erover verbaasd over de lengte van de pistes. Afgaande op het aantal kilometers waar beide gebieden over beschikken ging mijn voorkeur altijd uit naar winterberg. Nu vroeg ik me af of de kilometers piste wel kloppen die aangeboden worden en welk gebied meer kilometers heeft als je alleen de pistes neemt die je echt skiet.

Om antwoord te krijgen op mijn vraag heb ik onderzoek gedaan en ben ik tot de volgende berekening gekomen. Ik heb bewust alleen de pistes berekend die ik ski in beide gebieden. De oefenweides en zeer korte pistes weg gelaten. In sommige gevallen heb ik de lengte van een piste 2 of 3 keer meegenomen omdat je deze op 2 manier kan afgaan. BIj winterberg heb ik Rauher Busch niet meeberekend aangezien ik deze zelf nooit ski omdat hier heel veel lesjes vanaf gaan en het daardoor nooit echt een piste is waar je lekker op kan skien.

Graag zou ik van jullie willen weten wat jullie hiervan vinden.

Lengtes pistes Winterberg
Piste 3: 351m. x2
Piste 5: 472m.
Piste 6: 354m.
Piste 7: 290m.
Piste 8: 761m.
Piste 9: 480m.
Piste 10: 718m.
Piste 11: 570m.
Piste 14: 562m. x3
Piste 15: 500m.
Piste 22: 449m.
Piste 25: 820m.

Totaal aantal meters 7802m

Lengte Pistes Willingen

Piste 1: 750m.
Piste 2: 450m.
Piste 7: 1340m.
Piste 8: 1340m.
Piste 10: 1491m.
Piste 11: 1491m.
Piste 14: 900m.
Piste 16 B: 1260m.
Piste 17: 630m.

totaal aantal meters 9652m.

@josmulder Dat je voor de kappe (piste 14) alleen al 3x de korste lengte (de zwarte piste) neemt maakt het voor mij snel duidelijk dat het geen goede vergelijking is. De Blauwe piste daar is ongeveer 3x zo lang. De Rode variant is ook bijna 2x zo lang. Piste 5 (poppenberg) heeft ook 2 aparte afdalingen. Piste 3 heeft buitenom ook een langere piste dan de binnenste. De piste buitenom vanaf de herloh langs lift 19 richting de voet van piste 3 (quick jet) heb je ook niet meegerekend. Dit is ook een vrij lange piste. De 2 zwarte pistes naast de schans heb je helemaal niet meegerekend en ook bij lift 6 heb je er maar 1 gerekend. Al met al loop je zo al gelijk een flink aantal kilometers mis voor winterberg.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 28 jan 2019 10:38

Born to Ride

Dit wil ik eens even volgen, meepraten kan ik (nog) niet.
Enkel in Winterberg geweest maar ik hoop deze winter nog eens naar Willingen te kunnen gaan.
Interessant. :)

Bla, bla, bla.

Tja, meer meters is niet altijd beter! In mijn optiek vind ik Willingen juist wat minder logisch op elkaar aansluiten qua pistes dat ik toch liever naar Winterberg ga voor dat ene dagje.

Ik heb het op maps nagemeten. De blauwe op de kappe alleen al is al 1.54km, zonder dat het hoogteverschil er ook nog eens is bij megerekend.

null

*bericht bewerkt door Matthias123 op 28 jan 2019 09:54

Born to Ride

Inderdaad. Goed dat dit gebeurt maar dat moet het feitelijk gebeuren; alle pistelengtes 1 x via de vallijn. Wil je daarna de skikilometers meten die je daarop kunt maken moet je eerst een zo correct mogelijke berekening bedenken (die eerder op dit forum bediscussieerd is).
Dat het SkiliftKarussell 27,5 km propageert (en met de verbinding Neu-en Altastenberg las ik 50 km) is m.i. met een te grote glimlach.

@josmulder Dat je voor de kappe (piste 14) alleen al 3x de korste lengte (de zwarte piste) neemt maakt het voor mij snel duidelijk dat het geen goede vergelijking is. De Blauwe piste daar is ongeveer 3x zo lang. De Rode variant is ook bijna 2x zo lang. Piste 5 (poppenberg) heeft ook 2 aparte afdalingen. Piste 3 heeft buitenom ook een langere piste dan de binnenste. De piste buitenom vanaf de herloh langs lift 19 richting de voet van piste 3 (quick jet) heb je ook niet meegerekend. Dit is ook een vrij lange piste. Al met al loop je zo al gelijk een flink aantal kilometers mis voor winterberg.

Matthias123 op 28 jan 2019 09:40

Beste Matthias,

Ik kan me zeker vinden in je argumenten, Stel je rekent voor de door jou benoemde ontbrekende berekende meters 2 kilometer extra kom je op ongeveer hetzelfde aantal kilomters uit voor beide gebieden? Zou dat een enigzins realistische berekening zijn?
Wel merk ik op dat je een lichte voorkeur hebt voor winterberg aangezien je gelijk daar aan refereert. Is mijn berekening van Willingen dan wel reeel?

Gr jos

Inderdaad. Goed dat dit gebeurt maar dat moet het feitelijk gebeuren; alle pistelengtes 1 x via de vallijn. Wil je daarna de skikilometers meten die je daarop kunt maken moet je eerst een zo correct mogelijke berekening bedenken (die eerder op dit forum bediscussieerd is).
Dat het SkiliftKarussell 27,5 km propageert (en met de verbinding Neu-en Altastenberg las ik 50 km) is m.i. met een te grote glimlach.

Frank66 op 28 jan 2019 09:55

Beste Frank,

Heb helaas de discussie gemist die al eens gevoerd is op dit Forum. Wat kwam er toendertijd uit? Is er een toen een zeer realistische berekening gemaakt?

Gr Jos

@josmulder Dat je voor de kappe (piste 14) alleen al 3x de korste lengte (de zwarte piste) neemt maakt het voor mij snel duidelijk dat het geen goede vergelijking is. De Blauwe piste daar is ongeveer 3x zo lang. De Rode variant is ook bijna 2x zo lang. Piste 5 (poppenberg) heeft ook 2 aparte afdalingen. Piste 3 heeft buitenom ook een langere piste dan de binnenste. De piste buitenom vanaf de herloh langs lift 19 richting de voet van piste 3 (quick jet) heb je ook niet meegerekend. Dit is ook een vrij lange piste. Al met al loop je zo al gelijk een flink aantal kilometers mis voor winterberg.

Matthias123 op 28 jan 2019 09:40

Beste Matthias,

Ik kan me zeker vinden in je argumenten, Stel je rekent voor de door jou benoemde ontbrekende berekende meters 2 kilometer extra kom je op ongeveer hetzelfde aantal kilomters uit voor beide gebieden? Zou dat een enigzins realistische berekening zijn?
Wel merk ik op dat je een lichte voorkeur hebt voor winterberg aangezien je gelijk daar aan refereert. Is mijn berekening van Willingen dan wel reeel?

Gr jos

josmulder op 28 jan 2019 10:32

Alleen al op de kappe heb je 1,5 km te weinig gerekend. In Willingen heb je bijvoorbeeld ook de verbinding tussen de sonnehang en de ritzhagen meegerekend, terwijl je in Winterberg al zulk soort verbindingen niet meerekent. In Winterberg zijn er een hoop van dat soort verbindingen. In Willingen heb je denk ik 90% van de pistemeters die er zijn gerekend, in Winterberg nog niet eens de helft.

Born to Ride

@josmulder Dat je voor de kappe (piste 14) alleen al 3x de korste lengte (de zwarte piste) neemt maakt het voor mij snel duidelijk dat het geen goede vergelijking is. De Blauwe piste daar is ongeveer 3x zo lang. De Rode variant is ook bijna 2x zo lang. Piste 5 (poppenberg) heeft ook 2 aparte afdalingen. Piste 3 heeft buitenom ook een langere piste dan de binnenste. De piste buitenom vanaf de herloh langs lift 19 richting de voet van piste 3 (quick jet) heb je ook niet meegerekend. Dit is ook een vrij lange piste. Al met al loop je zo al gelijk een flink aantal kilometers mis voor winterberg.

Matthias123 op 28 jan 2019 09:40

Beste Matthias,

Ik kan me zeker vinden in je argumenten, Stel je rekent voor de door jou benoemde ontbrekende berekende meters 2 kilometer extra kom je op ongeveer hetzelfde aantal kilomters uit voor beide gebieden? Zou dat een enigzins realistische berekening zijn?
Wel merk ik op dat je een lichte voorkeur hebt voor winterberg aangezien je gelijk daar aan refereert. Is mijn berekening van Willingen dan wel reeel?

Gr jos

josmulder op 28 jan 2019 10:32

Alleen al op de kappe heb je 1,5 km te weinig gerekend. In Willingen heb je bijvoorbeeld ook de verbinding tussen de sonnehang en de ritzhagen meegerekend, terwijl je in Winterberg al zulk soort verbindingen niet meerekent. In Winterberg zijn er een hoop van dat soort verbindingen. In Willingen heb je denk ik 90% van de pistemeters die er zijn gerekend, in Winterberg nog niet eens de helft.

Matthias123 op 28 jan 2019 10:37

Oke, bedankt voor je argumenten.

Inderdaad. Goed dat dit gebeurt maar dat moet het feitelijk gebeuren; alle pistelengtes 1 x via de vallijn. Wil je daarna de skikilometers meten die je daarop kunt maken moet je eerst een zo correct mogelijke berekening bedenken (die eerder op dit forum bediscussieerd is).

Dat het SkiliftKarussell 27,5 km propageert (en met de verbinding Neu-en Altastenberg las ik 50 km) is m.i. met een te grote glimlach.

Frank66 op 28 jan 2019 09:55

Beste Frank,

Heb helaas de discussie gemist die al eens gevoerd is op dit Forum. Wat kwam er toendertijd uit? Is er een toen een zeer realistische berekening gemaakt?

Gr Jos

josmulder op 28 jan 2019 10:36

Nou, niet éénduidig in ieder geval; interessant wel.

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/424954/zijn-hoogte…

Mijn gevoel (lekker subjectief) zegt dat Winterberg meer pistekilometers heeft. Willingen heeft uiteindelijk maar ‘twee bergen’ met daarop enkele pistes die naast elkaar liggen (of elkaar doorkruisen).

Willingen geniet altijd mijn voorkeur t.o.v. Winterberg. Het is rustiger, interessanter qua natuur, langere pistes en qua infrastructuur vind ik de afwisseling wel leuk.
Of het meer pistekilometers heeft weet ik niet, maar het ontloopt elkaar niet veel inderdaad. Maar ik ski liever 1 keer de Ettelsberg afdaling of Kohlerhagen afdaling, dan 3 keer de Bremberg, om maar een voorbeeld te noemen.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

En wat is de definitie van ‘pistekilometers’? (pistelengte qua vallijn, skikilometers, hoogteverschil; gaan we weer… ;-)

En wat is de definitie van ‘pistekilometers’? (pistelengte qua vallijn, skikilometers, hoogteverschil; gaan we weer… ;-)

Frank66 op 28 jan 2019 15:47

Hahaha ja dat is een goede.

Stel er zou een meetlint zijn van een paar kilometer zijn en die je over het midden van een piste naar beneden uit zou rollen en wat dan het aantal meter aan piste is.

Maar wat is de definitie van een piste. Matthias noemt de vele verbindings paden in winterberg ook pistes. Bij mijn berekening heb ik alleen de blauwe verbinding tussen sonnehang en ritzhagen meegenomen om dat het enige manier is om van het ene naar het andere gebied te gaan.
Normaal laat ik dit soort paden vaak liggen omdat het niet een echte piste is.

Even een reflectie.
Wat is het nut er van om van beide gebieden het ‘werkelijk aantal pistekilometers’ te weten?
Is dat om één van de gebieden de voorkeur boven het andere te geven?
Is dat omdat…??
Waar je het prettigst skiet blijft toch altijd een heel persoonlijke zaak?
Mag ik hier mijn eigen ervaring eens in de strijd gooien? Ik heb beide gebieden vaak genoeg geskied. Ja, Willingen heeft de meeste ‘lange’ afdalingen. Ja, Willingen heeft ook met de Kohlerhagen de leukste piste (vind ik dan), Ja Winterberg heeft de beste sneeuw. Ja, Winterberg heeft zwarte afdalingen (nou ja, zwart?). Ja, je kan in Winterberg rondjes skiën… en zo zijn er nog wel veel meer voorkeuren op te noemen die je per gebied kunt uitrollen. Maar als je in Willingen op 15 cm oude sneeuw skiet, denk je ook dat je die dag beter in Winterberg had moeten zijn, en wanneer er 20 cm verse sneeuw is gevallen, kies ik die dag ook voor Willingen (1x meegemaakt, héérlijk!!).
En als die verse sneeuw er dan toch ligt, en het hele gebied is open, doe ik ook erg graag een dagje Neuastenberg zonder het idee te hebben dat het ergens ander beter is omdat er langere pistes, meer pistes, etc zijn.
Ik wil maar zeggen, als het hier gaat om een voorkeur uit te spreken, is dat altijd heel persoonlijk, en in die zin mag Matthias ook zijn voorkeur hebben, alhoewel ikzelf betwijfel of dat persé Winterberg is, zoals gesteld.

*bericht bewerkt door rppol op 28 jan 2019 18:23

Opensnowmap.org:

Winterberg: 17,3 km (incl 400m Sahnehang)
Willingen: 12,9 km

Ik heb geen idee hoe ze exact meten, maar ze meten het in ieder geval op dezelfde manier en volgens mij missen ze in beide gebieden ook geen pistes.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Willingen heeft wel twee afdalingen die niet besneeuwd zijn (de 6 en de 8) en dus meestal dicht.

Ik heb inderdaad weinig voorkeur. Het is vooral de afwisseling tussen de verschillende gebieden in het Sauerland die het zo leuk maakt. Ik heb er ook geen moeite mee om afdalingen veel keren achter elkaar te doen. Bij goede sneeuw kan ik me ook heerlijk een halve dag vermaken op de 3 afdalingen van de Westfalen hang in Altastenberg. Het ging me meer om het punt dat de vergelijking tussen de gebieden qua kilometers gewoon niet goed gemaakt was. Altastenberg heeft gewoon verreweg de meest uitdagende pistes van het Sauerland. Nadeel is gewoon dat er amper besneeuwing is. Qua besneeuwing is het 1. Winterberg, 2. Willingen 3. Altastenberg. Qua uitdaging in pistes is het 1. Altastenberg 2. Willingen 3. Winterberg. Qua gemiddelde lengte pistes is het 1. Willingen 2. Altastenberg 3. Winterberg. Qua liften is het 1. Winterberg 2. Willingen 3. Altastenberg. Zo is er steeds wat te zeggen om voor een bepaald gebied te kiezen. Andere factoren kunnen bijvoorbeeld weer het tijdstip zijn. Drukke weekenden of een rustige doordeweekse dag. Iedere keer weer is een ander gebied wat mij betreft de beste keuze. Geniet van de keuze die er is op slechts een paar uur rijden vanaf Nederland en varieer er lekker op los wanneer de sneeuw overal goed is.

Born to Ride

Even een reflectie.
Wat is het nut er van om van beide gebieden het ‘werkelijk aantal pistekilometers’ te weten?

rppol op 28 jan 2019 18:22

Nou gewoon, omdat dát de goede beginvraag in dit topic is.

Een nadeel van Willingen is wel de hoeveelheid slepers. Ik wil er graag nog eens heen maar degene met wie ik vaak ga is een boarden, dan zijn die sleepliften helemaal ruk. Dan liever met wat meer comfort naar Winterberg, al zijn de pistes daar inderdaad wel jammerlijk kort.

Anderzijds: wintersport op 2,5u rijden van huis. Dat kan prima voor een dagje en dan moet je wat concessies doen. Voor een dagje naar Oostenrijk rijden is ook niet echt rendabel.

Ik als niet elke dag skiër vind sowieso Willingen erg onderschat.
Willingen heeft veel meer te bieden en het Oostenrijk gevoel met een Gondel, K1 lift en 8 persoonsliften. Ook door de brede open lange pistes. Je kan veel vrij uit door bos en boompjes skiën. Verbindingen worden steeds beter. Erg overzichtelijk en open. Veel rustiger. Mooier uitzicht met beekjes etc. Paar hele mooie authentieke hutten.
Veel gezelliger authentieker dorp met mooie uitzichten. Mooi Viaduct, park etc. Leukere winkelstraat vol met gezellige restaurants, apres ski en authentiek uitziende hotels.
Iets goedkoper.
Ik vind Winterberg ook mooi hoor. Leuk dat ze een autovrij pleintje hebben. Personeel hutten niet erg klantvriendelijk. Natuurlijk wat meer kilometers en makkelijke verbindingen. Meer blauw en zwart. Net ff wat meer sneeuwkans.

De lijst aangaande Winterberg klopt van geen kant: pistes bij liften 1 en 2 ontbreken, piste 4 is er niet, de 2 varianten van piste 6 ontbreken eveneens, 12 geef je al door, maar ook de omderste helft van piste 9 is weggelaten. Nordhang ontbreekt ook… Maar ook een 600 meter lange piste van de oefenweide via Ussas Hütte naar de QuickJet is er niet, evenals 10A en de blauwe variant van piste 7. Pistevariant 8 onder de lift (800m)… Ook niet, Tja… Broddelwerkje

De 27,5 km van Winterberg zijn officieel bevestigd: door een keuringsinstantie die ook menig skigebied in Oostenrijk van heel wat nepkilometers heeft ontdaan.

De blauwe piste op de Kappe is ruim 2 km lang, gemeten in de zomer met de Touraeg van de voormaile chef.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 08 feb 2019 16:07

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik vind het aanbod dat zowel Willingen als Winterberg aanbieden top voor zo dichtbij. Beiden hebben hun troeven; trouwens ik ken geen enkel gebied waar ik alle pistes ski… dat geldt dus ook voor Willingen en Winterberg.

Ik vind het aanbod dat zowel Willingen als Winterberg aanbieden top voor zo dichtbij. Beiden hebben hun troeven; trouwens ik ken geen enkel gebied waar ik alle pistes ski… dat geldt dus ook voor Willingen en Winterberg.

Jelle1 op 9 feb 2019 07:06

Ik ga in de krokusvakantie met mijn meiden (wij verblijven in Winterberg) 3 dagen skiën in Winterberg, 1 ochtend in Willingen en 1 middag in - afhankelijk van de sneeuw - Züschen, Neuastenberg of Altastenberg en bij heel goede sneeuw eventueel bij de Sternrodt of Niedersfeld (Eschenberg). Al die gebieden hebben hun eigen charme en kwaliteiten, maar ja… het blijven geen Alpen. De andere krokusvakantieweken… meest op de oefenweide in Winterberg, die er voor het grootste deel helaas opnieuw door optrekkend vocht buiten gebruik is. We doen er alles aan om de drainage goed te krijgen, maar het blijft een drama… enfin, maandag ligt er weer 15 cm vers op als het goed is.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 09 feb 2019 12:05

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Een nadeel van Willingen is wel de hoeveelheid slepers. Ik wil er graag nog eens heen maar degene met wie ik vaak ga is een boarden, dan zijn die sleepliften helemaal ruk. Dan liever met wat meer comfort naar Winterberg, al zijn de pistes daar inderdaad wel jammerlijk kort.
Anderzijds: wintersport op 2,5u rijden van huis. Dat kan prima voor een dagje en dan moet je wat concessies doen. Voor een dagje naar Oostenrijk rijden is ook niet echt rendabel.

Mike123 op 29 jan 2019 21:20

Ik denk dat het van die slepers inmiddels niet meer klopt. Bij Wilddieb heb je een sleper en bij de verbinding naar Sonnenhang maar dat is ook alles dan. De rest is gondel, K1 lift en 8 persoonslift. Bij terug skiën naar de Ettelsberg heb je daar sowieso geen last van.

Een nadeel van Willingen is wel de hoeveelheid slepers. Ik wil er graag nog eens heen maar degene met wie ik vaak ga is een boarden, dan zijn die sleepliften helemaal ruk. Dan liever met wat meer comfort naar Winterberg, al zijn de pistes daar inderdaad wel jammerlijk kort.

Anderzijds: wintersport op 2,5u rijden van huis. Dat kan prima voor een dagje en dan moet je wat concessies doen. Voor een dagje naar Oostenrijk rijden is ook niet echt rendabel.

Mike123 op 29 jan 2019 21:20

Ik denk dat het van die slepers inmiddels niet meer klopt. Bij Wilddieb heb je een sleper en bij de verbinding naar Sonnenhang maar dat is ook alles dan. De rest is gondel, K1 lift en 8 persoonslift. Bij terug skiën naar de Ettelsberg heb je daar sowieso geen last van.

WinterBas op 9 feb 2019 12:42

Volgens mij vergeet je het een en ander en gooi je wat door elkaar. Je hebt de cabine aan de ettelsbergbahn. Je hebt de K1 dat is een 8 pers stoeltjeslift en je hebt de ritzhagen dat is een 6 pers stoeltjeslift. Zowel de wilddieb als de sohnehang is volledig sleeplift.

Born to Ride

Nou dat zei ik dus. Het enige wat ik fout had was dat Ritzenhagen 6 persoons is inderdaad.
Het gaat om de strekking dat sleep wel meevalt en goed te doen is vooral als je dus kijkt naar alle andere moderne liften. Dat heeft Winterberg niet, bij lange na niet. Nergens in Duitsland bijna.

Nou dat zei ik dus.

WinterBas op 9 feb 2019 16:26

Je had het over de 'verbinding naar de Sonnehang' niet over de Sonnehang zelf. Matthias merkte terecht op dat je die vergeten was bij de slepers op te noemen.

Nou dat zei ik dus.

WinterBas op 9 feb 2019 16:26

Je had het over de 'verbinding naar de Sonnehang' niet over de Sonnehang zelf. Matthias merkte terecht op dat je die vergeten was bij de slepers op te noemen.

rppol op 9 feb 2019 18:05

Inderdaad en ook dat Winterberg geen moderne liften heeft snap ik niet.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 09 feb 2019 18:54

Born to Ride

Ik bedoelde om bovenaan op de Sonnenhang te komen. Ik zal het niet perfect gezegd hebben maar kom op.

Moderne liften ook dat is interpretatie. Ik bedoelde dat die K1 lift de modernste lift van Duitsland is kan je nagaan. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de 8 persoons gondel. Nou Winterberg heeft beiden niet.
Ik moet zeggen het uitzicht richting Landal bij de schans in Winterberg is heel mooi.
Maar wat ik al zei snap ik best wel dat mensen voor de al eerder genoemde zaken die wellicht beter zijn naar Winterberg gaan maar ik vind Willingen dus veel mooier en gezelliger. En op ski gebied en liften heeft het ook een paar voordelen dus op Winterberg.

Plaats een reactie