Seiser alm beginnen vanaf Ortisei

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Hallo Forumleden,

Wij zitten begin maart in Ortisei voor onze 2e skivakantie. Nu kwam de Seiser alm als uitstekend beginners gebied naar voren en uit de review en forumpost komt dit ook naar voren.
Om deze reden hebben hier toen ook geboekt. Wat helaas achteraf ook naar voren is gekomen, is dat beginnen vanaf Ortisei op de Seiser Alm niet het meeste beginners vriendelijk is.

Ik zelf ben hier niet zo bang voor maar omdat mijn vriendin wat minder ervaring heeft(één week in Portes du Soleil + 7 lessen op de rolbaan(15 lessen in totaal)), ben ik benieuwd of dit ook voor haar goed te doen is? Alle ervaringen en tips zijn welkom.

Mvg,
Patrick

Als wandelaar mag je met de stoeltjeslift naar beneden. Neem aan als skier dan ook 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vanaf Ortisei moet je met de gondel omhoog. Daarna moet je een bospaadje af en neem je een stukje (makkelijke) piste om bij de eerste stoeltjeslift (Mezdi) te komen. Daar moet je het bovenste stukje van die piste nemen om door te steken naar de rest van het gebied en dat is een lastig stukje voor beginners. Als je 's morgens vroeg gaat ligt de piste er altijd strak bij en als je hem aan de linkerkant neemt is 'ie wat vlakker, dan is het prima te doen. Maar als je echt bang bent aangelegd kan ik me voorstellen dat het niet leuk is als je nog niet zo goed kunt skiën, misschien is het dan beter om naar Seis te rijden en vanaf daar naar de alm te gaan. Een alternatief vanaf Ortisei is er namelijk niet (tenzij je zelf een paar honderd meter omhoog wil lopen🤔).

Boek je reis om naar Corvara, als dat mogelijk is. Alta Badia is perfect voor beginners, heel veel mooie blauwe pistes. Anders leuk voor een dagje het dal uit.

Boek je reis om naar Corvara, als dat mogelijk is. Alta Badia is perfect voor beginners, heel veel mooie blauwe pistes. Anders leuk voor een dagje het dal uit.

Auke83 op 28 jan 2019 23:08

Haha, om nu een reis om te gaan boeken alleen hiervoor is wat overdreven hè. Seiseralm is prima voor beginners en dat kleine stukje wat lastiger rood op het begin van de dag mag geen naam hebben.

Mr. Slow

Boek je reis om naar Corvara, als dat mogelijk is. Alta Badia is perfect voor beginners, heel veel mooie blauwe pistes. Anders leuk voor een dagje het dal uit.

Auke83 op 28 jan 2019 23:08

Haha, om nu een reis om te gaan boeken alleen hiervoor is wat overdreven hè. Seiseralm is prima voor beginners en dat kleine stukje wat lastiger rood op het begin van de dag mag geen naam hebben.

Quick op 28 jan 2019 23:28

En je kan het stoeltje naar beneden nemen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

De nieuwe Mezdi heeft nu geen tussenstop meer Shane. Je kunt vanaf de lift vanuit Ortisei nog wel die oude stoeltjeslift naar beneden nemen maar dan kun je geen kant op.

De nieuwe Mezdi heeft nu geen tussenstop meer Shane. Je kunt vanaf de lift vanuit Ortisei nog wel die oude stoeltjeslift naar beneden nemen maar dan kun je geen kant op.

Lein op 29 jan 2019 05:53

Volgens mij stap je met die oude bij Sporthotel Sonne zo piste 38 op @Lein ???

*bericht bewerkt door Shane op 29 jan 2019 07:44

I can stick uphill ice, on my saucer...

Geen zorgen, het is allemaal best te doen en de Seiseralm is ideaal voor beginners en genieters. onze vakantie is niet compleet zonder een dagje Seiseralm met prachtige uitzichten, heerlijk hutten en superrelaxte pistes. 's morgens moet je een ‘lastig’ stukje doen, maar daarna kan je met gemak de hele ‘Seiserrunde’ doen. terug is probleemloos.

Ik zou me ook geen zorgen maken; zo moeilijk is het niet, maar voor een 1e week zijn het wel ff 2 ‘hobbeltjes’:

null

Eerst moet je een klein stukje blauw pad (het begin van de blauwe 36), waar ik vorig jaar wat mensen angstig zag kijken en ook wel mensen via 41 zag gaan om lift 69 (die nu dus geen middenstation meer heeft) naar beneden te nemen.

Om verder het gebied in te gaan moet je dus piste 43 nemen, die bovenaan wel iets steiler is, maar dat is echt maar een klein stukje en als je dat vroeg in de ochtend doet, als ie nog strak is, dan moet dat volgens mij geen heel grote problemen geven.

Op de terugweg kan je dat stuk denk ik wel vermijden door direct door te skiën naar lift 59.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Je hebt gelijk hoor @Shane, maar op die manier kun je alleen het onderste stukje van die piste doen (alleen het stukje waar de sleeplift loopt), om verder het gebied in te komen moet je toch echt de stoeltjeslift en piste nemen.

Dank voor alle aanwijzingen! komt vast wel goed :). @Lein, is de route 36, 48, 40, Mezdi lift en dan 41 om weer op 36 uit te komen ook een optie? Of is dit geen praktische opwarm route?

*bericht bewerkt door XtremeBlitz op 29 jan 2019 15:11

Wat bedoel je dan precies? Op die manier kun je inderdaad een rondje skiën om even op te warmen maar je komt natuurlijk nergens. Om verder het gebied in te komen moet je echt het bovenste stuk van de 39/43 nemen (die staan hier als 2 aparte pistes op de kaart maar is in feite 1 brede piste. En dat zwart is echt wat overdreven hoor, zo erg is het nou ook weer niet).

Overigens is die 41 echt verschrikkelijk aan het eind van de dag. Het laatste stukje is zo bizar afgezet met netten dat het haast onmogelijk is om daar goed vanaf te komen. Hier een still uit een filmpje dat ik gemaakt heb. In de 10 minuten dat ik daar even heb zitten kijken heb ik zo’n 80% van de mensen zien vallen/het net in skiën/ hun ski’s zien uitdoen en zien lopen.

null

@Lein, Wat een bizarre afzetting… Dat is geen optie dus… A.d.h.v. de piste kaart leek dit nog wel aardig. Maar als dit geneuzel er in zit, laat dan maar… We gaan gewoon rustig via de 43 het gebied in. Dank voor je hulp!

*bericht bewerkt door XtremeBlitz op 29 jan 2019 15:38

Graag gedaan, veel plezier alvast! Stuur tzt maar een update, ik ben benieuwd hoe het jullie bevalt daar.

Leuk topic! Vorig jaar voor het eerst op wintersport geweest, met m’n vriend die al een stuk of 6 keer is geweest. Wij zaten ook in Ortisei dus gingen ook vanaf daar de Alm op. Ik was echt zo nerveus met die hoogtes etc! Heb eerst een paar keer sleeplift 66 gedaan om een beetje in te komen. Daarna “durfde” ik met lift 69 en stapte ik halverwege uit en nam ik de piste naar opnieuw lift 69. Al snel ging ik helemaal naar boven met lift 69 en boven aan piste 39 is het idd flink steil. Ik vond het “eng” om te zien (oh wat steil oh wat eng) , maar gek genoeg had ik daardoor wel een lekker vaartje te pakken op m’n board waardoor ik veel kon oefenen met bochten (maar daar hebben jullie niks aan op skies misschien). Ik heb mezelf ook heel wat laten vallen op dit steile stuk, omdat ik naar mijn idee te hard ging en nog niet zo hard durfde te remmen. Als je valt is dat echt niet erg, je glijd gewoon een stuk, maar omdat het zo steil is en jij rechtop staat val je “minder ver naar beneden” tov als je op een vlak stuk rechtop staat… als je snapt wat ik bedoel haha! Het is maar een heel klein stukje naar piste 43, je bent er zo. Piece of cake!!!

Wat ik daarentegen echt niet leuk vond was na de gondel het eerste stuk van / verbindingspad naar piste 36. Heel druk, smal en vlak. Hier ben ik het “hardst” gevallen, ik kon / durfde geen vaart te maken en houden en dan viel ik weer achterover. Iedereen komt uit die gondel en gaat met een rotgang dat paadje op. Ik zie daar nu al tegenop! Maar je kan dit omzeilen door van de gondel naar lift 59 te lopen en je naar beneden te laten in de lift, dat heb ik gedaan na 3 dagen ploeteren op dat rot paadje!

@Snow94, Als ik jou zo hoor komt het helemaal goed ;). Wel zonde dat lift 69 inmiddels één lange lift is geworden, was voor de eerste paar bochten perfect geweest. Het is daarentegen niet de allereerste keer op de latten :D.

Zal kijken hoe het verbindingspad naar piste 36 is. Nu is het vaak wel zo dat zo’n pad makkelijker op de ski’s gaat dan op een board. Maar we gaan het zien, heb iig er al veel zin in!

Vanuit Monte Pana iets boven Santa Christina gaat er een skibus naar Saltria in het Seiser Alm gebied. Dan ben je direkt vlakbij de Zallinger Hutte wat een perfecte plek voor lunch is.

Kleine update,

We hebben de eerste dag vooral geoefend op de 48/38. Ben toen op verkenning gegaan om te kijken hoe de piste was vanaf de Mezdi richting de verbindingspiste. Persoonlijk was hij prima te doen maar mn vriendin vond het nog helemaal niks. We hebben het wel gewoon gered maar door de angst was meteen alles weer verleerd. We zijn dan ook maar wat eerder gestopt en lekker van het weer genoten.

De volgende dag toch maar besloten om de bus te pakken naar Seis. Vanaf deze kant is het inderdaad veel beginners vriendelijker. Fijne blauwe pistes die mn vriendin weer het vertrouwen terug gaf in haar kunnen. Kan dus wel concluderen dan Seiser alm vanaf Ortisei toch net een stap te ver is voor beginners. Vanaf Seis is dit dan wel weer prima. Ben er dan wel ook van overtuigd dat Alta Badia een beter beginners gebied is(Heb ik een smoes voor volgend jaar?).

Op dag drie ben ik er alleen op uit gegaan op de Seiser Alm. Heb toen wel bijna elke piste kunnen pakken. We hadden prachtig weer en niet te warm. Was dus genieten! Daarnaast was mn vriendin met oma en mn dochter naar Seis gegaan met de bus en lekker boven in de sneeuw gespeeld. Wat verse sneeuw zou geen kwaad kunnen, ook op de Alm zelf zijn de er genoeg groene plekken.

*bericht bewerkt door XtremeBlitz op 12 mrt 2019 19:03

Alta Badia is verre van moeilijk, maar hoewel de pistekaart er blauwer uitziet dan die van de Seiseralm, vind ik de Seiseralm nog makkelijker. Al het rood daar is heel makkelijk, in Alta Badia zijn sommige rode pistes wel echt rood.

Maar beiden zijn echt heel geschikt voor beginners. Alta Badia kent ook minder lastige stukjes waar je niet omheen kan (als ze er al zijn) en als je rood wilt skien, zijn die vaak rustiger dan de blauwe pistes.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Goed om te weten. Het nadeel is gewoon dat vanaf Ortisei, je wel over de echt rode 43 moet om bij andere pistes te komen. Als hier een alternatief voor zou zijn dan is het in mijn ogen perfect geweest.

*bericht bewerkt door XtremeBlitz op 13 mrt 2019 08:00

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb ergens gelezen dat ze die verbinding via de 43 gaan aanpassen, als dat zo is wordt de Seiseralm echt een paradijs voor beginners. Maar voor volgend jaar is Alta Badia ook heel geschikt voor jullie XtremeBlitz, zoals Roy al zegt zijn er wel wat pittigere stukjes maar die kun je daar dus wél vermijden.

Veel plezier nog even!

Ow als je er nu nog zit zou je kunnen overwegen om naar Alta Badia te rijden. Corvara is denk ik een dik half uur maar dan kun je alvast een beetje Alta Badia proeven, Edelweisstal is leuk maar je kunt ook vanuit Corvara de rest van t gebied weer even verkennen,

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ow als je er nu nog zit zou je kunnen overwegen om naar Alta Badia te rijden. Corvara is denk ik een dik half uur maar dan kun je alvast een beetje Alta Badia proeven, Edelweisstal is leuk maar je kunt ook vanuit Corvara de rest van t gebied weer even verkennen,

Roy83 op 13 mrt 2019 10:40

Haha ja dat had gekund, alleen omdat ik had verwacht dat we Val Gardena / Seiseralm niet uit zouden komen. Heb ik niet de Dolimiti super ski pas genomen. Alta badia bewaren we dus voor een volgende keer :).

Ook een mooi vooruitzicht :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ow als je er nu nog zit zou je kunnen overwegen om naar Alta Badia te rijden. Corvara is denk ik een dik half uur maar dan kun je alvast een beetje Alta Badia proeven, Edelweisstal is leuk maar je kunt ook vanuit Corvara de rest van t gebied weer even verkennen,

Roy83 op 13 mrt 2019 10:40

Haha ja dat had gekund, alleen omdat ik had verwacht dat we Val Gardena / Seiseralm niet uit zouden komen. Heb ik niet de Dolimiti super ski pas genomen. Alta badia bewaren we dus voor een volgende keer :).

XtremeBlitz op 13 mrt 2019 12:38

Ik denk/schat in de je het gebied van Plan de Gralba ook erg leuk gaat vinden. Deze zit wel in de Val Gardena inbegrepen.
Alta Badia is een gebied wat ik vrij druk vind en de hoeveelheid liften tov de afdalingen niet vind kloppen.
Je hebt bij Corvara ook altijd het ellendige stuk over het bruggetje wat A. Smal is en B. Mensen bedenken dat het handig is om dan boven op het bruggetje te gaan wachten.

Ik heb ergens gelezen dat ze die verbinding via de 43 gaan aanpassen, als dat zo is wordt de Seiseralm echt een paradijs voor beginners. Maar voor volgend jaar is Alta Badia ook heel geschikt voor jullie XtremeBlitz, zoals Roy al zegt zijn er wel wat pittigere stukjes maar die kun je daar dus wél vermijden.

Veel plezier nog even!

Lein op 13 mrt 2019 08:40

Weet iemand of die (voor beginners) moeilijkere startverbinding vanuit Ortisei al is aangepast?

Ja, het is nu mogelijk om direct onder de lift door een pad op te gaan richting de 47

null

*bericht bewerkt door Martijn.d op 29 dec 2019 18:08

Ow dat is wel een verbetering dan. Heb je de piste ook zelf gedaan of heb je het gewoon scherp op de webcam opgemerkt?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie