BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Wat te doen als je reis organisatie je vakantie kort?

Wat te doen als je reis organisatie je vakantie kort?

• JesseH 29-01-19 10:14
    JesseH 29 januari 2019 · 10:14
    Ik heb geen idee of dit wel de goede plek is om een dergelijke vraag te posten, aangezien ik gok dat de meeste van jullie niet aan een reisorganisatie gebonden zitten, maar ik kan altijd nieuwe input gebruiken dus ik ga het toch proberen.

Mijn vriendin gaat komende wee op skivakantie (met vrienden, eerste wintersport) en aangezien ze het niet fijn vinden om zelf te moeten rijden hebben ze een vakantie geboekt via een reisorganisatie (sunweb, bus heen en terug en appartement). De vakantie zou in eerste instantie van donderdag tot woensdag zijn, inclusief 2 dagen reizen. Nu zijn ze erachter gekomen dat op de tickets staat dat ze niet dinsdag, maar zondag met de bus terug rijden. Na wat telefoontjes heen en weer blijkt dat er te weinig mensen zijn die dinsdag terug willen en dat ze dus met de bus van zondag mee terug gaan (om kosten te besparen?). Nu krijgen ze een deel van het geld terug, maar aangezien ze ingesteld waren op een langere vakantie was de reactie toch over het algemeen negatief.

Nu ben ik er zeker van dat een reisorganisatie zich goed indekt voor dit soort dingen, maar zijn er opties voor haar om toch langer op vakantie te gaan als ze niet zelf willen rijden? Ik had al voorgesteld om met een andere organisatie terug te rijden, maar ik weet niet of je bij een organisatie als Bizztravel een enkele busreis kan boeken. Zijn er mensen met dergelijke ervaringen?
    When winter is life
  • Tiny-M 29-01-19 10:21
    Tiny-M 29 januari 2019 · 10:21
    Je kan eens bij SGR en ANVR checken hoe het zit qua regels. Sunweb is er bij aangesloten.

Enkel busreis kan bijvoorbeeld wel via flixbus een anders evt vliegen.
    *bericht bewerkt door Tiny-M op 29 jan 2019 10:22 (29% bewerkt)
  • Veenhoorn 29-01-19 10:28
    Veenhoorn 29 januari 2019 · 10:28
    Ik weet niet of het juridisch helemaal mogelijk is (maar er zijn er hier wel enkele die daarin beter zijn onderlegd).
    Je boekt een reis, met een verwachtingspatroon. Als een organisatie achter de aangeboden reis niet kan realiseren moeten ze met een alternatief komen. Dit alternatief moet minimaal gelijkwaardig zijn aan het geboekte.
    Vanuit jouw verhaal maak ik niet op dat ze iets gelijkwaardigs aanbieden.
    Dan zou je zelf op zoek kunnen gaan naar iets gelijkwaardigs (lees: net iets beter). Leg dit voor aan de reisorganisatie en geef aan dat de extra kosten voor hun rekening komen. Let wel op wat de belangrijkste voorwaarden zijn voor je reisgenoot. Zelfde accommodatie, zelfde reisdata, incl skipas enz. Een mogelijk alternatief zou zelfs kunnen zijn dat je aanbied dat ze met de taxi opgehaald word en dat ze naar huis vliegt...enz kijken of de kosten dan nog opwegen.

Zeker niet zomaar accepteren! Succes
    Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.
  • Matthias123 29-01-19 10:43
    Matthias123 29 januari 2019 · 10:43
    @JesseH Wij hebben in de zomer een soortgelijke ervaring gehad met Sunweb. Omdat het vliegtuig overboekt was werd ons meegedeeld dat we een dag eerder terug moesten vliegen. Er werd geen voorstel gedaan voor compensatie oid. Natuurlijk ben ik hier toen niet mee accoord gegaan en heb ze een weder voorstel gedaan van een dag later terug vliegen en een extra overnachting op kosten van Sunweb. Dit gingen ze toen overleggen en een paar dagen later werd ik teruggebeld dat ze accoord gingen met het voorstel dat ik voor 50,- compensatie een dag eerder terug zou vliegen. Ik heb dit voorstel nooit gedaan en ben toen ook er fel tegen in gegaan en ze wederom het voorstel gedaan wat ik ze eerder had gedaan. Een week later kwam er bericht dat we toch gewoon met onze geboekte vlucht terug konden vliegen.

Al met al is Sunweb dus niet bepaald een zuivere organisatie in dat soort omstandigheden. Gewoon je poot stijf houden en een tegen voorstel doen kan dus helpen.
    Born to Ride
  • Roy83 29-01-19 10:48
    Roy83 29 januari 2019 · 10:48
    In het verhaal van Mattias heeft sunweb dus gewoon iemand anders een dag eerder terug laten vliegen... daarom loont het om hier assertief mee om te gaan!

Ik weet ook niet exact welke rechten je hebt, maar volgens mij is het altijd handig om in 1e instantie je poot stijf te houden en ook aan te geven welke onderdelen belangrijk zijn (in dit geval de duur).
    #helmetsarecool
  • Matthias123 29-01-19 10:58
    Matthias123 29 januari 2019 · 10:58
    In het verhaal van Mattias heeft sunweb dus gewoon iemand anders een dag eerder terug laten vliegen... daarom loont het om hier assertief mee om te gaan!

Ik weet ook niet exact welke rechten je hebt, maar volgens mij is het altijd handig om in 1e instantie je poot stijf te houden en ook aan te geven welke onderdelen belangrijk zijn (in dit geval de duur). Roy83 op 29 jan 2019 10:48

Waarschijnlijk is er inderdaad iemand anders wel in getrapt en heeft het geaccepteerd. In het geval van deze wintersportreis weet je (nagenoeg) zeker dat er ook 1 of enkele dagen later nog een bus terug zal gaan. Hier kan je dus handig op inspelen door als tegen eis te stellen dat ze je dan maar een bus later terug naar Nederland laten reizen, inclusief extra overnachtingen. En uiteraard zonder extra kosten omdat ze zelf niet kunnen leveren waar je voor betaald hebt. Je hebt recht op een vergelijkbaar of beter product. Een kortere vakantie is zowel niet vergelijkbaar of beter.
    Born to Ride
  • Roy83 29-01-19 11:29
    Roy83 29 januari 2019 · 11:29
    Dat denk ik ook. Overigens geldt er volgens mij wel altijd een soort redelijkheid: bij het bouwen van mijn huis is de garage een halve meter te ver naar achteren geplaatst. Ik heb toen juridisch advies ingewonnen en kreeg toen vooral te horen dat redelijkheid ook belangrijk is. Het is (blijkbaar) niet redelijk om een garage weer een halve meter te verplaatsen, zeker niet als er goede redenen zijn (volgens de aannemer) om het neer te zetten waar hij stond. Wel mag een fatsoenlijke compensatie verwachten (daar zijn we dan ook uiteindelijk over gaan onderhandelen).

Ik denk dat dat hier ook wel speelt. Als er echt geen bus rijdt, is het misschien niet redelijk om van een budgetmaatschappij te verwachten dat ze voor 2 mensen alsnog een bus laten rijden. Andersom is het niet redelijk om te verwachten dat mensen dan maar eerder naar huis gaan. Een bus later lijkt, zonder kosten voor de reiziger, lijkt me dan een prima inzet. Andersom: zou het ook een optie zijn om het geld terug te krijgen van de busreis terug en dan de terugreis zelf te regelen? Eventueel met een kleine compensatie voor de moeite?

Uiteindelijk is dit natuurlijk gewoon onderhandelen en hoewel het goed is om je poot stijf te houden, is het denk ik ook wel belangrijk om voor jezelf helder te hebben welke opties wel aanvaardbaar zijn.
    #helmetsarecool
  • Matthias123 29-01-19 11:39
    Matthias123 29 januari 2019 · 11:39
    Het is zeker belangrijk om een soort redelijkheid in acht te nemen. Wanneer ze echter zoals in mijn situatie het geval was gelijk met het bericht komen dat ze zonder compensatie de vlucht een dag naar voren schuiven, dan is redelijkheid vanuit de aanbieder al ver te zoeken. Op zo'n moment vind ik niet dat de situatie er nog naar is om een redelijk tegenvoorstel te doen, maar gewoon gelijk hoog in te zetten qua tegen eis. Ook in het geval van de TS lijkt het er op dat er gewoon een mededeling is gekomen jullie reizen 2 dagen eerder terug en krijgen een deel van het geld terug. Zoiets komt al gelijk over dat er niets meer te onderhandelen valt. Ipv 7 dagen ben je 5 dagen weg. Als ik de situatie zo inschat zal Sunweb minder dan 2/7e deel van het bedrag vergoeden. Als je het goed bekijkt kan je zelf ipv 5 dagen maar 3 dagen skien en mis je dus gewoon 2/5e deel van de vakantie, wat neer komt op 40%. Zo hoog zal de vergoeding gewoon absoluut niet wezen die ze willen geven. Als dat wel zo is mag TS me corrigeren. Ik ben eigenlijk best wel benieuwd wat voor percentage van het bedrag ze als compensatie aanbieden.
    Born to Ride
  • Roy83 29-01-19 11:47
    Roy83 29 januari 2019 · 11:47
    Ik ben het met je eens hoor @Matthias123, hard onderhandelen is ongetwijfeld slim (de inzet van de tegenpartij is in 1e instantie ook vaak een lachtertje), maar wat ik bedoel is dat uiteindelijk een alternatief moet accepteren (waarschijnlijk). Tegen welke voorwaarden; dat is het spel of de uitdaging.

In vergelijking tot mijn voorbeeld: de aannemer begon met € 250,- compensatie, we zijn uiteindelijk in de duizenden euro's geëindigd, plus nog wat gratis meerwerk. Veel mensen voelen zich wat vreemd als iemand 50 euro aanbiedt, terwijl ze zelf € 500,- hadden verwacht en durven dat dan niet meer te zeggen.
    #helmetsarecool
  • JesseH 29-01-19 12:41
    JesseH 29 januari 2019 · 12:41
    Bedankt voor het advies, ik zal zeker het advies van @Matthias123 bekijken en even goed aan de tand voelen wat eigenlijk de mogelijkheden zijn. Juridisch gezien zitten ze waarschijnlijk wel zien, maar als je maar hard genoeg probeert kun je altijd een beter alternatief aangeboden krijgen.

Bedankt allemaal!
    When winter is life
  • Vivace 29-01-19 14:13
    Vivace 29 januari 2019 · 14:13
    ... maar ik weet niet of je bij een organisatie als Bizztravel een enkele busreis kan boeken. Zijn er mensen met dergelijke ervaringen?JesseH op 29 jan 2019 10:14

sunweb en bizztravel maken volgens mij deel uit van dezelfde groep (Sundio). De kans is groot dat het om dezelfde bus gaat.
    Wat wel mogelijk is, is dat ze andere bussen hebben vanuit België en Nederland. Daar kan je wel naar vragen.
  • DrPhil 29-01-19 15:36
    DrPhil 29 januari 2019 · 15:36
    Sunweb is verplicht om je een gelijkwaardig alternatief te bieden, en anders heb je het recht de reis kosteloos te annuleren. Voor zover je daar iets mee opschiet.
  • Droopy-d 29-01-19 15:53
    Droopy-d 29 januari 2019 · 15:53
    wellicht dat je kan onderhandelen om naar een ander ( beter ) gebied in een ( beter ) appartement op dezelfde originele data waarop geboekt was en waar de bus wel gewoo ingezet wordt?
    don't count the days, make the days count !
  • DrPhil 29-01-19 15:57
    DrPhil 29 januari 2019 · 15:57
    Voor de geïnteresseerden: art, 508, tweede lid, onderdeel b (beëindigen overeenkomst bij wijziging pakketreis) cq art. 510, zesde lid BW (verplicht alternatief) en achtste lid (recht op ontbinding)
  • KarelJansma 29-01-19 16:01
    KarelJansma 29 januari 2019 · 16:01
    Inderdaad hoog inzetten. Wij zijn zo ooit eens naar een ander skigebied verplaatst (het nieuwbouwappartement was nog niet af). We zouden naar Paradiski gaan (450km piste) en men wilde ons verplaatsen naar Alpe D'Huez (250km piste). Niet geaccepteerd, en na wat op en neer bellen kregen we een mooi appartement in Val Thorens incl skipas trois vallées 😃

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.