EHBO kennis skimaatjes redt skiër het leven

Een 22 jarige skiër was samen met een groep vrienden op weg in Les Sept Laux. De jongen skiede als laatste door de verse sneeuw naar beneden. Bij een val kwam hij met zijn hoofd onder de sneeuw terecht en kon zichzelf niet bevrijden. Zijn skimaatjes klommen meteen, toen ze erachter kwamen dat hij vast zat, terug naar zijn hoogte. Hier vonden ze hem buiten bewustzijn en zonder hartslag. Ze belden de bergredding en begonnen meteen met reanimeren.
De pisteurs namen, eenmaal ter plekke, het reanimeren over voordat de jongen werd overgedragen aan de bergredding. Waar de jongen in kritieke toestand maar zelfstandig ademend mee werd genomen.

Op bijna alle middelbare scholen in Frankrijk worden er EHBO cursussen gegeven. In dit geval hebben zijn maatjes, mede dankzij deze kennis, zeer goed en assertief gehandeld. Waardoor het slachtoffer, zelfstandig ademend en met een hartslag meegenomen kun worden door de bergredding. Dit geeft aan hoe belangrijk het het is om EHBO cursussen te volgen en weten wat je moet doen in een geval van een ongeluk.

Click. Click. Peace

Wat fijn om te horen.
En ook weer een herinnering dat de risico’s van diepe sneeuw niet alleen lawines zijn.

http://mountainacademy.salomon.com/en/demo/68/threats…

*bericht bewerkt door Slim op 29 jan 2019 17:07

@Slim Inderdaad verre van. Dit jaar in Frankrijk meer doden door vallen / rotsen / onder de sneeuw terecht gekomen dan door lawines… Maar dat spreekt minder tot de verbeelding van de media, dus hoor je er minder over.

Click. Click. Peace

Wat reanimatie op de piste betreft vind ik dit filmpje altijd nog zeer indrukwekkend: https://youtu.be/VVwlL6Hlkv8

Verder wil ik iedereen die in Nederland woont en kan reanimeren vragen of hij/zij er over na wil denken om ze aan te melden als burger hulpverlener. Dit kan echt het verschil maken tussen leven en dood voor mensen in jouw woonomgeving. Het is een heftige maar dankbare taak als je kan helpen bij een circulatie stop.

Born to Ride

Die EHBO lessen in scholen zijn o zo belangrijk en ik kan er met mijn verstand niet bij dat dit van jongs af aan geen verplicht vak is!
Nu, het betert - daar dragen situaties zoals deze gelukkig aan bij - maar toch.
Knap van die jongens, los van de kennis moet je het ook nog doen hè! 👍

Bla, bla, bla.

…aan te melden als burger hulpverlener.

Matthias123 op 29 jan 2019 17:17

Wat dat betreft is het NL-B: 1-0. Schitterend systeem hebben jullie daar. 😉

Bla, bla, bla.

Zo geef ik groep 8 van de basisschool EHBO lessen en paar jaar geleden ook ze laten reanimeren. Op 1 na haalde iedereen de juiste diepte. Ik vind dat het een verplichte kost moet zijn. Juf brak vorig jaar haar arm met schaatsen en de kinderen hebben haar direct op de juiste manier geholpen. Daar kan ik dan alleen maar trots op zijn :)

Brr. Halverwege januari in Ischgl ook een keer de bocht uitgevlogen omdat ik het verschil tussen de piste en naast de piste niet zag. Ik vloog met mijn gezicht voorover de sneeuw in een halve meter lager. Meteen flitste het verhaal door mijn hoofd van die ski leraar die gestikt was na een val.
Gelukkig kon ik wel meteen met mijn gezicht boven komen. Om weer de piste op te komen kostte iets meer moeite.

Toch wel even geschrokken…

*bericht bewerkt door bram82 op 29 jan 2019 19:02

Zo geef ik groep 8 van de basisschool EHBO lessen en paar jaar geleden ook ze laten reanimeren. Op 1 na haalde iedereen de juiste diepte. Ik vind dat het een verplichte kost moet zijn. Juf brak vorig jaar haar arm met schaatsen en de kinderen hebben haar direct op de juiste manier geholpen. Daar kan ik dan alleen maar trots op zijn :)

Evelien2 op 29 jan 2019 18:58

Goed bezig! En ook al zullen ze op die leeftijd bij een echte reanimatie waarschijnlijk voor een groot deel lang niet iedere borstcompressie de juiste diepte halen omdat het fysiek veel zwaarder is dan op een pop, toch kunnen alle beetjes helpen om toch in ieder geval een beetje zuurstof door het lichaam te pompen.

Born to Ride

Gisteren nog moeten reageren op een oproep van hartslag.nu, ontzettend belangrijk dat zich hier zoveel mogelijk mensen voor aanmelden!

Wat een fantastische video die @Matthias123 deelt. Spectaculair, to say the least.
Ik zou ook nog een refresh kunnen gebruiken, maar de basis heb ik zeker nog onder de knie denk ik.

't is maar om het in een noodsituatie ook uit te kunnen voeren. Altijd anders en niet iedereen kan er dan even goed mee om.

Het is o zo hard genieten.

Wat een fantastische video die @Matthias123 deelt. Spectaculair, to say the least.
Ik zou ook nog een refresh kunnen gebruiken, maar de basis heb ik zeker nog onder de knie denk ik.

't is maar om het in een noodsituatie ook uit te kunnen voeren. Altijd anders en niet iedereen kan er dan even goed mee om.

Hendrik5 op 29 jan 2019 23:00

Iedereen reageert weer helemaal anders op zo’n situatie. Ik heb bij reanimaties mensen helemaal zien verstijven terwijl ik juist verwacht had dat die heel goed zouden handelen. Anderen waarvan ik het niet verwachtte hielpen perfect alsof ze het iedere dag deden.

Born to Ride

Mss een flauwe maar kleine nuance… Er wordt in de post gesproken over EHBO kennis maar binnen de EHBO zit in Nederland vaak niet standaard een reanimatie cursus /training. Er wordt dan ook echt wat anders mee bedoelt. Dus een reanimatie cursus (en de follow-ups) is mss wel veel belangrijker dan een EHBO cursus… In Nederland is de burgerhulpverlener met bijbehorende AED’s verspreid in wijken een schitterend initiatief waarin we mss wel verder zijn dan Frankrijk.

Aequilater Nubila

Mss een flauwe maar kleine nuance… Er wordt in de post gesproken over EHBO kennis maar binnen de EHBO zit in Nederland vaak niet standaard een reanimatie cursus /training. Er wordt dan ook echt wat anders mee bedoelt. Dus een reanimatie cursus (en de follow-ups) is mss wel veel belangrijker dan een EHBO cursus… In Nederland is de burgerhulpverlener met bijbehorende AED’s verspreid in wijken een schitterend initiatief waarin we mss wel verder zijn dan Frankrijk.

winterwonderland op 30 jan 2019 00:13

In elke EHBO cursus (en dan bedoel ik om het officiële diploma EHBO te halen) zit reanimatie. Het is namelijk een examenonderdeel :)

Verder helemaal mee eens dat wij in Nederland ver zijn met Burger AED. Bij ons in het dorp ook zeer actief en effectief gebleken.

Plaats een reactie