Eerste schoenen aanschaffen

Goedenavond!

Elk jaar ga ik een week op wintersport. Ik schat mijn skiniveau op 6 op de schaal van GiGi. Tot nu toe heb ik ski’s en schoenen altijd gehuurd. Nu ben ik voor het eerst in mijn leven geen student meer, dus heb ik eindelijk de middelen om over te gaan tot de aanschaf van skischoenen (en wellicht ski’s)!

Afgelopen tijd heb ik eens zitten grasduinen op het internet, waarna ik uiteindelijk toch maar naar een winkel ben gegaan om skischoenen te passen. Het advies was echter niet heel omvangrijk; de medewerker heeft snel mijn voeten opgemeten en vertelde dat ik een maatje 27.5 moet hebben (mijn normale schoenmaat is 42). Verder mocht ik het zelf uitzoeken.

Daarna heb ik maar willekeurig een paar skischoenen gepast, waaronder de Fischer Cruzar 100, de Atomic Hawx Prime 100 en de Salomon X Pro 100. Met name de Fischer en de Atomic voelden goed aan. Gezien het magere advies heb ik echter toch besloten om nog even verder te kijken.

Nu twijfel ik of ik naar een speciaalzaak zal gaan waar ik beter geadviseerd kan worden. Dit zal ongetwijfeld duurder uitpakken, maar dan weet ik wel zeker dat ik met de juiste skischoenen naar huis ga.
Wat raden jullie aan? Wellicht is het beter om een afspraak te maken met een bootfitter? Overigens ga ik dit jaar pas eind maart op wintersport. Is het dan verstandig om te wachten op een sale of zijn de skischoenen tegen die tijd niet meer op voorraad?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Dat lijkt een slechte winkel. Ik ken jouw voeten niet, maar ik heb bijvoorbeeld ruim maat 45, soms 46 en mijn skischoenen zijn ook maat 27.5…

Over het algemeen kun je beter aan het begin van het seizoen shoppen, hoe later hoe meer maten er niet meer zijn in een winkel. En daar komt het uiteindelijk op aan: veel passen.

Sale heeft geen zin helaas bij bootfitten. Je wil juist de keus hebben. T is nu drukke tijd, dus inderdaad afspraak maken/tijd voor nemen.
En nu vast regelen. Dan kan je ze vast even testen thuis/hal/band en evt nog wat bij laten werken.

Sjonge wat een prutsers daar.

Minimale vereiste is opmeten: lengte voet onbelast en lengte voet belast, breedte voorvoet, wreefhoogte, volume hiel/enkel, flexibiliteit vd enkel. En dit zonder sokken zodat ze evt bijzonderheden aan je voet kunnen zien.

Met deze info kun je gericht een aantal modellen gaan passen. Dan degene uitkiezen die lekker strak zit zonder dat ie knelt. Een paar zolen is altijd aan te raden om de voet te stabiliseren, daardoor pas je vaak een kleinere maat en zal de schoen beter functioneren.

Overigens denk ik dat je met maat 42 makkelijk in een 26,5 schoen gaat passen.

Waarom flex 100? Wat is je gewicht en lengte?

Dank voor de feedback, dit bevestigt mijn vermoedens. Dit weekend heb ik al een bezoekje aan een gerenommeerde skizaak ingepland om eens goed advies te krijgen.

De medewerker afgelopen weekend heeft mijn voeten alleen met sokken aan opgemeten haha. Vertrouwde het al niet helemaal.

Ik heb flex 100 modellen gepast op aanraden van de medewerker. Deze vertelde dat flex 100 goed zou zijn als je met name rode pistes skiet. Mijn gewicht en lengte heeft hij niet eens gevraagd. Ik weeg ongeveer 70 kilo en ben 1,74 m.

Dat lijkt een slechte winkel. Ik ken jouw voeten niet, maar ik heb bijvoorbeeld ruim maat 45, soms 46 en mijn skischoenen zijn ook maat 27.5…

Over het algemeen kun je beter aan het begin van het seizoen shoppen, hoe later hoe meer maten er niet meer zijn in een winkel. En daar komt het uiteindelijk op aan: veel passen.

Slim op 29 jan 2019 23:46

Je hebt graag een flink pakje ruimte over in je normale schoenen???

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ga naar een goede winkel! Beter 100 EUR meer uitgeven aan een paar dat perfect past, dan later alsnog moeten vervangen

Welke regio woon je? Vast wel een kundig bedrijf bij je in de buurt.

Edwin van Riel

Dank voor de feedback, dit bevestigt mijn vermoedens. Dit weekend heb ik al een bezoekje aan een gerenommeerde skizaak ingepland om eens goed advies te krijgen.

De medewerker afgelopen weekend heeft mijn voeten alleen met sokken aan opgemeten haha. Vertrouwde het al niet helemaal.

Ik heb flex 100 modellen gepast op aanraden van de medewerker. Deze vertelde dat flex 100 goed zou zijn als je met name rode pistes skiet. Mijn gewicht en lengte heeft hij niet eens gevraagd. Ik weeg ongeveer 70 kilo en ben 1,74 m.

Michiel94 op 30 jan 2019 19:00

Je gewicht is belangrijk voor de flex. Iemand van 90 kg gaat een schoen makkelijker doorbuigen dan iemand van 70 kg. Maar staar je niet teveel blind op de nummers, de flex verschilt heel erg per merk. Ik zou zeggen dat je met 110 wel uit gaat komen gemiddeld gezien. De pasvorm is belangrijker dan de flex. Bij het passen de schoenen goed flexen en dan zou het je niet al teveel moeite moeten kosten om met je knie bij de voorkant vd schoen te komen. Als dat niet makkelijk lukt is ie te stijf en als je met je knie zonder moeite 5-10cm over de voorkant komt is ie te slap. Maar het moet vooral goed voelen. Succes en laat even weten hoe het gegaan is 👍

Ik woon sinds kort in Tilburg, maar kom ook nog vaak in Zutphen. Heb zelf René vos in Gorssel op het oog of skicenter Edelweiss in Dieren. Andere tips zijn uiteraard welkom, ook in Tilburg en omstreken.

Austria sport in Malden

From a galaxy far far away.............

Laat rene vos maar links liggen. Echt er zijn veel betere winkels. Enkele missers daar waaronder mezelf. Hij zat wel op de goede weg maar had een te klein assortiment waardoor ik alsnog niet met de juiste schoen wegging. Jammer.

Edelweiss in Dieren zit denk ik voorlopig vol. Dat is een goede optie voor iemand met echt moeilijke voeten. Die verbouwt schoenen van boven tot onder voor mensen die dat nodig hebben. De meeste mensen niet.

Goeie opties: austria sport Malden, OutdoorXL barendrecht, MK skiservice Bilthoven, Norbert Maier Rotterdam

Edelweiss zit alleen vol voor mensen die de schoenen elders hebben gekocht en bij hun willen laten aanpassen. Tenminste, dat staat op hun website.

Winter is coming

Uiteindelijk ben ik toch bij een bootfitter terecht gekomen. Ben uiteindelijk met de k2 spyne 100 hv naar huis gegaan! Er moest nog wel het een en ander aangepast worden ivm drukpunten. Heb er ook een ander zooltje in zitten.

null
null

Ontzettend veel zin om ze in maart uit te proberen op de piste!

@Michiel94

Heel verstandig. Er zijn heel veel nederlanders die op verkeerde (te grote) schoenen skien. Dan is een miskoop toch wel duurder als de 100 euro die jij noemde.

Paul

Een van de grootste misverstanden blijft dat een skischoen buigt tijdens het skiën. Of je nou 100, 200 of 300 kilo weegt, bij normaal recreatief gebruik buig je een skischoen niet. Je staat immers centraal op je ski en niet naar voren geleund (ook dit laatste is een misverstand).

Hmm, daar ben ik het toch echt niet mee eens, denk ik.
Maar leg eerst eens uit wat je eigenlijk bedoeld.
Bedoel je dat recreatieve skiërs hun schoen suboptimaal gebruiken?
Bedoel je dat je een schoen überhaupt niet hoeft te flexen?
Bedoel je dat "forlage" achterhaald is?
Of ben je gewoon aan het trollen?

Wat is er niet duidelijk? Ik denk niet dat ik het veel duidelijker dan dat vertellen kan.

Om je vragen op volgorde te beantwoorden:

  1. Nee, dat bedoel ik niet, maar dat is natuurlijk wel zo.
  2. Als flexen buigen betekent, dan jazeker.
  3. Nee, vorlage is immers überhaupt nooit de standaard geweest. Mittelage daarentegen wel.
  4. Nee.

Daar kan je het mee oneens zijn, maar het is toch echt de realiteit.

Oké, dan is jouw standpunt duidelijk.
Maar duidelijk is ook dat ik dan een totaal andere perceptie heb van de mechanica van skiën.
En duidelijk is denk ook dat dan een discussie geen zin heeft.
Ik laat het daarbij.

Een van de grootste misverstanden blijft dat een skischoen buigt tijdens het skiën. Of je nou 100, 200 of 300 kilo weegt, bij normaal recreatief gebruik buig je een skischoen niet. Je staat immers centraal op je ski en niet naar voren geleund (ook dit laatste is een misverstand).

IkBakErNiksVan op 16 feb 2019 17:58

Je komt ook helemaal geen bulten of kuilen tegen op een piste. Of zo.

Wat is er niet duidelijk? Ik denk niet dat ik het veel duidelijker dan dat vertellen kan.

Om je vragen op volgorde te beantwoorden:

  1. Nee, dat bedoel ik niet, maar dat is natuurlijk wel zo.
  2. Als flexen buigen betekent, dan jazeker.
  3. Nee, vorlage is immers überhaupt nooit de standaard geweest. Mittelage daarentegen wel.
  4. Nee.

Daar kan je het mee oneens zijn, maar het is toch echt de realiteit.

IkBakErNiksVan op 16 feb 2019 18:49

Sorry hoor… dit moet een grap zijn! Anders val ik echt van mijn stoel. Als er dit soort adviezen de ronde doen, ben ik niet verbaasd dat er zoveel mensen met slecht zittende skischoenen te vinden zijn.

Grtz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Bij een goede bocht komt de druk loodrecht op je voet, dus de zool van je schoen te staan. Dat is wat @IkBakErNiksVan bedoelt. Wanneer je centraal op je voet staat, waar buigt je schoen dan? Mittellage is toch ook gewoon een betere omschrijving van de centrale positie die je hoort te hebben dan Vorlage?

*bericht bewerkt door Shane op 16 feb 2019 21:13

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat lijkt een slechte winkel. Ik ken jouw voeten niet, maar ik heb bijvoorbeeld ruim maat 45, soms 46 en mijn skischoenen zijn ook maat 27.5…

Slim op 29 jan 2019 23:46

Dan heb je normaal gesproken geen 46.
Ik heb maat 46 bij mijn stadsschoenen en ski met 29… Volgens omrekentabellen is 27,5 ongeveer 43.

*bericht bewerkt door Rogier op 16 feb 2019 21:23

Click. Click. Peace

Volgens omrekentabellen is 27,5 ongeveer 43.

Rogier op 16 feb 2019 21:23

42,5 zelfs. Ik heb jaren met 27,5 geskied.

Ik volg grotendeels wat je zegt @ikbakerniksvan , scheendruk is volgens mij ook compleet iets anders dan voorin je schoenen hangen, maar waarom zijn er dan verschillenden flexen?

*bericht bewerkt door Roy83 op 16 feb 2019 22:16

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83
Dat zijn zeer zeker verschillende dingen. De flex zegt enkel iets over de directheid van de overbrenging van je bewegingen. @Gigi heeft dezelfde vraag als eens gesteld en ik vind het een moeilijke vraag om eerlijk te zijn. Ik weet het antwoord niet helemaal.
De richting waar ik het in zou zoeken is dit iig:

  • Een zachtere schoen is comfortabeler en dat is toch waar de meeste mensen voor gaan
  • Een zachtere schoen maakt het makkelijker om te overdrijven met het buigen van de knieën en enkels. Voor beginners een belangrijke skill om te leren.
  • Er is naar ik meen een onderzoek waarin gesteld is dat een hardere schoen op topniveau minder belastend is voor spieren en gewrichten.
  • Een zachte schoen met een stijve ski en een stijve schoen met een flexibele ski skiet echt totaal ruk.

3 maten kleiner skiën dan je schoenmaat voor stadsschoenen is overigens prima mogelijk en in het wedstrijdwereldje zelfs heel normaal.

Dat laatste komt ook omdat veel volwassenen bij het kopen normale schoenen nog steeds de 1 of 2 vingerregel aanhouden. Ze kopen ze nog steeds op de groei 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Eerst buigt geen een recreant de schoen, on vervolgens te schrijven dat flex de directheid van de overbrenging bepaalt… Laten we er maar gauw over ophouden, want volledig off-topic.

@Michiel94 Heel veel plezier met je nieuwe schoenen!!

[mention="119022"]
3 maten kleiner skiën dan je schoenmaat voor stadsschoenen is overigens prima mogelijk en in het wedstrijdwereldje zelfs heel normaal.

IkBakErNiksVan op 17 feb 2019 08:49

Dan draag je je stadschoenen te groot ;-) maar even serieus dat is dus de reden dat in skiwinkels voeten opgemeten moeten worden. Want maar erg weinig mensen kennen hun voetmaat.

Click. Click. Peace

eerst skiieen daarna aanpassen. Als je een skischoen in nl laat aanpassen, kan die te ruim worden. Een skischoen geeft tussen de 1 a 3 mm na afhankelijk van merk model en materiaal. Hordes hollanders die met hangende pootjes langs komen. Echter wel goed voor mij :p

echte mannen lopen naar boven,

Plaats een reactie