Tips over Lofer

Dit onderwerp gaat over de bestemming Almenwelt Lofer

Hallo,
Deze winter gaan we voor het eerst met het gezin naar Lofer. Nu ben ik benieuwd naar tips van mensen die er al geskied hebben. Wat zijn de leukste hutten om te eten, waar ski’s huren, restaurantjes in het dorp, leuke afdalingen etc.
Ook vraag ik me af of ik een vignet nodig heb voor Lofer?
Bedankt allemaal!

Ik ben er 3 jaar geleden geweest dus de herinneringen zijn niet meer heel scherp.

Er zijn 2 grote skiverhuur plekken vlak bij de gondel, waar ook twee scholen aan verbonden zijn. Intersport/Sturm en Herbst. Intersport ligt net wat gunstiger tov de gondel en is dus minder ver lopen van depot naar gondel en v.v. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de eraan verbonden skischolen, maar dan bovenaan de (tweede) gondel. Sturm is de grootste school met het grootste gebied direct aan de de uitgang van de gondel, Herbst is kleinschaliger en ligt op een steenworp. Zelf hadden wij de kinderen bij Herbst als complete rookie’s en zij konden na een weekje klooien in kinderland prima de Familieafdaling (4) doen.

Persoonlijk vond ik de hut halverwege piste 15 het leukst en de barretjes op de dalafdaling. Qua skien is het allemaal vrij compact, maar wij deden sowieso elke dag wel een keer het rondje Familie lift omhoog, dan 5/5b, 6/7/7a, 9-3, 15, 4 en dan eten met de kinderen. Dalafdaling is ook leuk al moet je geen complete beginner zijn. Ik ben geen goede skier en vond het rode stukjee 1 best lastig, met name aan het eind vd dag. Ik ben een kluns met slepers dus 2/3 heb ik maar 1 keer gedaan.

Je hebt geen vignet nodig. Je kunt op de 8 blijven tot Siegsdrof en dan via Inzell naar Lofer.

Bedankt JanWillem!

Beste restaurantjes in het dorp:
Cafe Dankl
Zum Schweizer

Restaurant op de piste:
Loderbichl bij het middenstation maar ze zijn op zich allemaal ok. Helaas is Haus Gertraud in der Sonne niet meer open.

Tip voor flink voordeliger huren: Stocklauser

Qua skien, zeker de Grubhorndl sleper pakken en ook zeker het Postalm gedeelte bij het middenstation niet vergeten.

I can stick uphill ice, on my saucer...

De hut bijna bovenaan piste 15 is ook mijn aanrader, maar de Soderkaser en Schonblick zijn ook prima. Sturm en Herbst hebben beiden prima faciliteiten. Beiden ook niet het nieuwste huurmateriaal. Sturm blijft uitsluitend op de Loferer alm, Herbst maakt ook uitstapjes naar Unken.

Qua route: Of over Siegsdorf - Inzell of over Kössen

Bennie en Shane, ook jullie bedankt voor jullie input!
Ik begrijp dat een vignet niet nodig is? Scheelt me toch weer zwei WeiBen… ;)

Ik snap wat je bedoelt, maar er staat toch echt iets anders… ;)

Als het goed is ga je de laatste of één-na-laatste afslag voor de grens met Oostenrijk eraf en rij je daarna enkel provinciaal, dus vignet zou niet nodig zijn.
Erg leuk gebied, Lofer. Paar jaar terug één dagje geweest, heerlijke dag gehad. Ga er graag nog een terug voor eens dagtripje.

*bericht bewerkt door Mike123 op 30 jan 2019 20:42

Over Kufstein heb je wel degelijk een vignet nodig (daar stuurt de navi je over heen). Via Inzell of Kossen of Bad Reichenhall heb je geen vignetplicht en ben je vaak nog sneller ook 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het handigste is om via Oberaudorf - Kössen - Waidring - Lofer te rijden of via Siegsdorf - Inzell - Bad Reichenhall - Lofer. Bij slecht weer, sneeuw of gladheid ga ik meestal via Kössen, en volgens mij zijn ze op het moment met de snelweg richting Siegsdorf aan het werk. Anyway, je hebt voor beide routes geen vignet nodig.

Ski’s en dergelijke kan je huren bij Sport Stockklauser, Skischule Herbst of Skischule Sturm. Mocht je eventueel lessen nemen, is het handig om je materiaal bij dezelfde skischool te huren. Alle drie beschikken ze over uitstekend materiaal overigens. De skischolen doen niet zo heel veel voor elkaar onder, Sturm heeft wat meer Nederlandse skileraren op het moment.

Eten op de berg kan je het beste bij Soderkaser, Schönblick of Kechtalm, waarvan ik Kechtalm met afstand de beste vindt. Deze hut vindt je bovenaan de Schwarzeck-lift, de 8-persoonsstoeltjeslift. Soderkaser is meestal erg druk, gezien het centraal ligt bij beide Kinderlanden gaan veel kinderen en hun ouders, maar ook veel beginners bij dit restaurant eten. Het eten is hier trouwens ook erg goed, gaat nooit ten koste van de drukte al kan het soms wel wat lang duren. Schönblick is wat gemoedelijker, zelfbediening en ook lekker eten. Ten slotte heb je ook nog de keuze om naar Loderbichl te gaan, bij het middelstation. Hier is het meestal wat rustiger, en kan je ook heerlijk eten. Klein nadeel is dat je dan wel met de gondel naar beneden moet, of de lastige dalafdaling moet doen. Met name rond 15:00 uur, als alle lessen zijn afgelopen is de dalafdaling soms een hel.

In het dorp kan je heerlijk eten bij Neuwirt, Körbl, Dankl, Zum Schweizer of Am Platzl. Grubhof is ook een aanrader, dat zit iets buiten het dorp richting St. Martin maar is het zeker waard! Dankl en Am Platzl hebben ook pizza, altijd handig ;-)

Mijn favoriete afdaling is piste nr. 7, een mooie, relatief lange, glooiende blauwe piste aan de buitenkant bij de Schönbühel-bahn, de 4-persoonsstoeltjeslift. Vaak erg rustig, en sinds dit seizoen aanzienlijk breder gemaakt. Probeer een beetje de Family Express (de 6-persoonsstoeltjeslift) te vermijden, die is vaak erg druk maar je ontkomt er bijna niet aan. De Grübhörndl-sleeplift is een pareltje, off-piste is hier vaak erg goed. En zoals Shane zegt, de Postalm-sleeplift bij het middelstation is erg gaaf, al is de zwarte hier behoorlijk steil (afgelopen week gebruikt als oefenpiste door Dave Ryding and Laurie Taylor van het Britse skiteam).

Oh, en mocht je de dalafdaling doen, vergeet dan zeker niet een pitstop te maken bij de Hasnstall, een barretje halverwege. Erg gezellig altijd, heerlijk kleinschalig en gemoedelijk! Veel plezier alvast!

It's all about believing!

@Thomas6 Daar staat alles wel zo’n beetje in. Overigens is de afdaling van de Postalm sleeplift ook meteen de breedste. Dus wel steil, maar ook mooi uit te waaieren en vrijwel altijd in goede conditie.

Korbl is het echt niet meer naar mijn mening @Thomas6 … was eigenlijk gewoon slecht dit jaar.
Verder is de Hasnstall helaas niet meer wat het geweest is, de meesten die blijven hangen (ook de leraren) blijven bij de Kuhbar.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ving inderdaad zoiets op over de Hasnstall toen ik afgelopen maandag met een paar leraren op pad was. En Bobo’s gaat waarschijnlijn vanaf nu weer een grotere feestlocatie worden. Blijkbaar een compleet nieuwe set barpersoneel daar.

@kaptein, klopt naar Lofer heb je geen vignet nodig, want je neemt net voor de grensovergang, de provinciale weg naar Lofer.
Wij hadden netjes een vignet besteld, maar vertrokken een dag eerder, omdat er de dag erna, ijzel werd voorspeld. En dachten, dan kopen we wel een nieuw vignet, aan de grens. Dat was dus niet nodig. Wij gingen naar Zell am see, en komen dan doorLofer.

Bobo’s? @Bennie? Ben er vijf jaar niet geweest, maar nog genoeg bekende gezichten. Het zou overigens niet verkeerd zijn.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Körbl was eind december nog prima, heb daar eigenlijk de laatste jaren weinig te klagen eerlijk gezegd. Hasnstall verandert inderdaad iets, neemt niet weg dat ook dit jaar de beste spontane feestjes bij de Hasnstall zijn ;-) skileraren van Herbst komen er eigenlijk nooit, skileraren van Sturm dit jaar ook minder dan voorgaande jaren. Bobo’s heeft ieder jaar nieuw barpersoneel, ook dit jaar weer twee nieuwe gezichten. Officieel is het 's avonds niet open, maar voor skileraren blijven af en toe de lichten nog aan. Ik heb gehoord dat er in februari wat feestjes in Bobo’s worden georganiseerd, met name voor de Nederlandse (stam)gasten. We gaan het meemaken!

It's all about believing!

Ontzettend bedankt, deze informatie is top!
Door gunstige schoolomstandigheden kunnen we volgende week met de kinderen vier dagen naar Lofer; altijd fijn en dan zijn de heupen weer goed los voor de voorjaarsvakantie in maart.

waar zit de hasnstall? in de buurt van skischolen of op de piste?

De Hasnstall is halverwege het eerste stuk van de dalafdaling, waar piste 1 en 11a samenkomen (op de kaart is het restaurant #8). Een gele schirmbar aan de rechterkant, kan niet missen.

It's all about believing!

thnx Thomas.

Plaats een reactie