Overboeking

3 dagen voor vertrek krijg ik een Email dat het hotel overboekt is bij een boeking die gedaan is in augustus vorig jaar…
Dit is de laatste keer dat ik ooit een reis geboekt heb met een reisagentschap ! Ben dit zo kotsbeu (is niet de eerste keer). Vanaf nu boek ik enkel nog rechtstreeks bij het hotel. Zijn er nog die dit meegemaakt hebben ?

Nope.

Maargoed,
wat heeft het agentschap voorgesteld? ik mag aannemen dat ze een alternatief aanbieden, is dat naar je zin of niet?
een Hotel/reisbureau etc kan niet “straffeloos” jou reis annuleren namelijk.
Een beetje “moeilijk doen” kan lonen, niet eens met het voorgestelde alternatief kijk zelf eens of je iets interessants vind en geef dat als tegenvoorstel, ook al is het een stukje duurder.

Ja natuurlijk hebben ze iets anders voorgesteld. Ander dorp en 4 km van de lift en 3 km van het centrum.
Maar wat is het nut van heel vroeg te boeken om zeker plaats te hebben en uiteindelijk gewoon gekloot te zijn !

Je kan ook gewoon je poot stijf houden en zeggen dat ze een ander maar in een ander hotel stoppen. Zulke dingen moet je niet te snel accepteren.

Born to Ride

Sta je open voor een ander skigebied? Als je dat aangeeft kan de organisatie misschien meer realiseren? Dus wel bij je eis blijven dat je aan de piste wil zitten bv, maar ook wil overwegen een reis te aanvaarden naar een gelijkaardig gebied?
Wel een waardeloze situatie trouwens…

Wat @mattias123 zegt; poot stijf houden en laat ze maar iemand anders een andere plek geven, zeker als jij dit al vaker (met dezelfde touroperator?) hebt gehad.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Je kan ook gewoon je poot stijf houden en zeggen dat ze een ander maar in een ander hotel stoppen. Zulke dingen moet je niet te snel accepteren.

Matthias123 op 31 jan 2019 06:17

Check dan maar eerst eens de algemene voorwaarden van je aankoop ;)

Je kan ook gewoon je poot stijf houden en zeggen dat ze een ander maar in een ander hotel stoppen. Zulke dingen moet je niet te snel accepteren.

Matthias123 op 31 jan 2019 06:17

Check dan maar eerst eens de algemene voorwaarden van je aankoop ;)

StijnVDE op 31 jan 2019 08:34

Je hebt sowieso recht op een oplossing die minimaal gelijkwaardig is. Een hotel verder van de pistes en het gebied is sowieso niet gelijkwaardig.

Born to Ride

@StijnVDE het alternatief dat wordt aangeboden dient wel gelijkwaardig danwel beter te zijn. Zat je in een dorp middenin een skigebied aan de lift dan is dit uiteraard geen goed alternatief.

Wat staat er in de boekingsvoorwaarden van het reisagentschap?

@StijnVDE het alternatief dat wordt aangeboden dient wel gelijkwaardig danwel beter te zijn. Zat je in een dorp middenin een skigebied aan de lift dan is dit uiteraard geen goed alternatief.

Tiny-M op 31 jan 2019 08:41

Als je een kamer van €100/nacht had geboekt, en je krijgt een andere kamer van €100/nacht terug aangeboden, dan is dit vanuit het standpunt van het reisbureau een volwaardig alternatief.

Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, zit jammer genoeg een wereld van verschil in deze zaken.

@StijnVDE het alternatief dat wordt aangeboden dient wel gelijkwaardig danwel beter te zijn. Zat je in een dorp middenin een skigebied aan de lift dan is dit uiteraard geen goed alternatief.

Tiny-M op 31 jan 2019 08:41

Als je een kamer van €100/nacht had geboekt, en je krijgt een andere kamer van €100/nacht terug aangeboden, dan is dit vanuit het standpunt van het reisbureau een volwaardig alternatief.

Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, zit jammer genoeg een wereld van verschil in deze zaken.

StijnVDE op 31 jan 2019 09:06

Zo simpel werkt dat gelukkig niet. Ook de ligging en omgeving cq skigebied moeten minimaal gelijkwaardig zijn. En dan maakt het niet uit wat er in de voorwaarden staat van de reisorganisatie, zoiets is gewoon wettelijk vastgelegd.

Born to Ride

zie ook even dit recente topic voor meer info
https://www.wintersport.nl/forum/topic/453900

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

weer een gevalletje van lef hebben door de reisorganisatie en hopen dat iemand gewoon akkoord gaat met de annulering of het aangebodene alternatief. Bizarre ´klantvriendelijkheid´…

Dit mag je niet laten gebeuren en ook het nooit meer willen boeken via deze organisatie gewoon benoemen evenals het openbaar maken van dit soort praktijken… belachelijk gewoon! zit je je lekker onbezorgd voor te b ereiden op een mooie geboekte vakantie, krijg je dit om je oren!

Als ik jou was zou ik zelf op booking.com of welke website dan ook een hotel opzoeken in hetzelfde gebied met dezelfde voorwaarden (ligging etc.)
Vervolgens deze voorstellen aan de reisorganisatie.
Zeker NIET zomaar akkoord gaan met hun eerste voorstel.

Ja natuurlijk hebben ze iets anders voorgesteld. Ander dorp en 4 km van de lift en 3 km van het centrum.
Maar wat is het nut van heel vroeg te boeken om zeker plaats te hebben en uiteindelijk gewoon gekloot te zijn !

S_t_e_v_e op 31 jan 2019 02:02

Kan je zelf niet opzoek gaan in hun aanbod en iets voorstellen wat wel naar je zin is, eventueel in een ander gebied? Het is klote en schandalig maar ergens toch proberen er het beste van te maken.

Helaas, publiciteit opzoeken en name and shame werkt ook wel eens. Over welk reisbureau gaat het eigenlijk?

Helaas, publiciteit opzoeken en name and shame werkt ook wel eens. Over welk reisbureau gaat het eigenlijk?

Ivan_Fi op 31 jan 2019 10:28

Zou ik niet meteen doen, eerst proberen er met het reisbureau uit te komen. Willen ze vervolgens niet horen, dan maar voelen…

Ik sluit me aan bij het bovenstaande, daarnaast zou ik duidelijk laten merken dat je op de hoogte bent van de regels (al ben je dat misschien niet). Zoek de regelgeving erbij en verwijs daarnaar in je reactie en inderdaad poot stijf houden!

We zijn dus niet akkoord gegaan met het voorgestelde alternatief vanwege de ligging en ze gaan verder zoeken.
Ik heb heb ze duidelijk gemaakt dat de ligging van het hotel prio is.

Ben zelf ook al op zoek gegaan naar een ander hotel maar bijna alles lijkt volgeboekt te zijn.
Is trouwens Ellmau waar we naartoe zouden gaan.

*bericht bewerkt door S_t_e_v_e op 31 jan 2019 12:26

wellicht een ander dorp aan hetzelfde skigebied? beetje upgrade voor het ongemak…

Ja, dit heb ik ook gemeld, dorp maakt niet uit zolang het Going maar niet is (niets te zien daar en in een uithoek van het gebied)

Even een update.
We hebben een ander voorstel gekregen ook in Ellmau die voor ons zeker acceptabel is: In het centrum en vlakbij de liften en zelfs een upgrade zonder bijkomende kosten.

Oef zeg, wat een opluchting.

Dus toch wel een thumbs-up voor de moeite die ze gedaan hebben om een oplossing te vinden.

Alhoewel ik vind het toch maar vreemde praktijken om na een boeking van ong 6 maand geleden, 3 dagen voor vertrek een overboeking te melden.
En uiteraard legt het reisagentschap de schuld van overboeking bij het hotel en vica versa.

Maar enfin eind goed, al goed… verder mijn koffers pakken nu :-)

Ik weet niet of het toegestaan is dit te vermelden maar het was bij Sunweb.

Duidelijk verhaal dus. Voet bij stuk houden loont wel degelijk.
Mja, er zijn genoeg mensen die zich erbij neer leggen en het 1ste aanbod accepteren.
Je kan er vanuit gaan dat het 1ste aanbod van de reisaanbieder voor hen goedkoper was dan dit alternatief.

Maar goed, jij hebt gelukkig een goede oplossing.
Geniet van je vakantie!

Tijd om te gaan genieten! Wel een zwakke zet van Sunweb, proberen er zo goedkoop mogelijk vanaf te komen.

Het had een stuk beter overgekomen als ze gewoon een fijn alternatief direct zelf hadden aangedragen. Persoonlijk zou ik hiervan gaan genieten en daar nooit meer boeken ;)

Edwin van Riel

Wij kregen gisteravond (dinsdag) ook te maken met dit geval. We werden gebeld door de reisorganisatie (toevallig ook met Sunweb) en kregen te horen dat het hotel dat we in augustus hadden geboekt niet beschikbaar is voor ons (en we zouden zaterdag in het hotel aankomen). We zouden met ons gezin en vrienden gaan, geboekt via twee verschillende organisaties maar we zouden dus wel samen gaan. Dit gaat dus nu niet door en zijn wij ondergebracht in een ander hotel (wel een goed hotel maar zonder onze vrienden die nu in Going zitten en wij in Ellmau. Dat is wel even een heel andere vakantie dan dat wij voor ogen hadden. Wat mij vooral erg dwars zit dat hier zo makkelijk mee wordt omgegaan. De reden hoor je eigenlijk niet, het zit allemaal bij het agentschap in Oostenrijk. Het heeft dus echt geen enkele zin om via een organisatie te boeken. Een klacht indienen is ook niet echt mogelijk, dat moet bij de afdeling waar je mee in de clinch ligt…handig geregeld!!

Dat is inderdaad vervelend.

Goed om je te realiseren dat volgens de "Allgemeine Geschäftsbedingungen für die Hotellerie", die op bijna alle rechtstreekse boekingen in Oostenrijk van toepassing zijn, zowel de hoteleigenaar als de gast tot 3 maanden voor de aankomst zonder opgaaf van redenen en zonder alternatief kosteloos mag annuleren. Dus ook als je ruim van tevoren rechtstreeks boekt, is je verblijf nog lang niet zeker.

Wij hebben dit ook aan de hand gehad na rechtstreeks boeken van een appartement bij de eigenaar.Kwamen ze na een paar weken af met het excuus dat de moeder het appartement al verhuurd had en de dochter zogezegd van niks wist.Voor mij was het duidelijk dat een vaste klant opeens die periode wou en wij dus moesten schuiven.Jammer genoeg toen niks meer in dezelfde prijscategorie gevonden en dus naar een ander gebied moeten uitwijken.Ik vind het eigenlijk best sterk dat dat zomaar kan,wat is een boeking dan nog waard hè.

Wij hebben dit ook aan de hand gehad na rechtstreeks boeken van een appartement bij de eigenaar.Kwamen ze na een paar weken af met het excuus dat de moeder het appartement al verhuurd had en de dochter zogezegd van niks wist.Voor mij was het duidelijk dat een vaste klant opeens die periode wou en wij dus moesten schuiven.Jammer genoeg toen niks meer in dezelfde prijscategorie gevonden en dus naar een ander gebied moeten uitwijken.Ik vind het eigenlijk best sterk dat dat zomaar kan,wat is een boeking dan nog waard hè.

Elsvr op 20 feb 2019 17:40

Misschien de keerzijde van gratis (kunnen) annuleren door gasten. Maar als je rechtstreeks geboekt hebt, wel sterk ja. Dat is mij nog nooit overkomen. Overigens recent ook een waardeloze ervaring met Sunnep gehad. Week voor vertrek geboekt (geen aanbieding), moest meteen betalen en daarna blijkt het appartement niet beschikbaar oid en kies maar uit deze (waardeloze) alternatieven. En je geld pas drie werkdagen later terug. Eensennooitweer

*bericht bewerkt door Sndr op 20 feb 2019 17:56

Wij kregen gisteravond (dinsdag) ook te maken met dit geval. We werden gebeld door de reisorganisatie (toevallig ook met Sunweb) en kregen te horen dat het hotel dat we in augustus hadden geboekt niet beschikbaar is voor ons (en we zouden zaterdag in het hotel aankomen). We zouden met ons gezin en vrienden gaan, geboekt via twee verschillende organisaties maar we zouden dus wel samen gaan. Dit gaat dus nu niet door en zijn wij ondergebracht in een ander hotel (wel een goed hotel maar zonder onze vrienden die nu in Going zitten en wij in Ellmau. Dat is wel even een heel andere vakantie dan dat wij voor ogen hadden. Wat mij vooral erg dwars zit dat hier zo makkelijk mee wordt omgegaan. De reden hoor je eigenlijk niet, het zit allemaal bij het agentschap in Oostenrijk. Het heeft dus echt geen enkele zin om via een organisatie te boeken. Een klacht indienen is ook niet echt mogelijk, dat moet bij de afdeling waar je mee in de clinch ligt…handig geregeld!!

Yvette70 op 20 feb 2019 17:11

Maar niet geprobeerd poot stijf te houden? verhaal uitgelegd dat jullie samen met vrienden gaan, je een gezamenlijke vakantie niet zomaar kan opsplitsen en dat ze maar een betere optie regelen?

Een klacht indienen is ook niet echt mogelijk, dat moet bij de afdeling waar je mee in de clinch ligt…handig geregeld!!

Yvette70 op 20 feb 2019 17:11

Zo simpel ligt het niet, hier komt het zg hoofdaanemersschap om de hoek kijken: De organisatie waar jij je reservering hebt gemaakt.
Dat zij die vervolgens uitbesteden is hun zaak, maar juridisch niet jouw probleem.
Als jij bij X-Travel een arrangement hebt geboekt, dienen zij de zaak op te lossen en dien je klachten bij hen in te dienen.

Rob

Plaats een reactie