Overboeking

Echt wel geprobeerd maar niets hielp. Poot stijf houden is hier niet gelukt. Ik denk dat ze eerst de andere familie hebben geprobeerd te laten verkassen en die waren vast standvastig dus wij hadden geen keus. En omdat onze vrienden via een andere organisatie hadden geboekt, konden ze daar verder niets mee. De mooiste uitspraak was wel 'waar mensen werken worden fouten gemaakt'. Mochten we ooit weer boeken met een organisatie ga ik wel bellen met het hotel of de boeking ook daadwerkelijk is gedaan op onze naam. We proberen er nu maar het beste van te maken. En nog een mooie dooddoener…onze kinderen mochten dan ook nog wel 2x GRATIS bij het oorspronkelijke hotel zwemmen bij het vriendje.

Zo simpel ligt het niet, hier komt het zg hoofdaanemersschap om de hoek kijken: De organisatie waar jij je reservering hebt gemaakt.
Dat zij die vervolgens uitbesteden is hun zaak, maar juridisch niet jouw probleem.
Als jij bij X-Travel een arrangement hebt geboekt, dienen zij de zaak op te lossen en dien je klachten bij hen in te dienen.
[post]RCGrootveld op 20 feb 2019 22:29[/post][/quote]

Kun je me misschien uitleggen hoe dat verder in zijn werk gaat? Ik kom niet echt verder, klachten moeten aan Sunweb worden gemeld. We hebben wel het aanbod geaccepteerd omdat we morgen al vertrekken maar het is en blijft niet de vakantie die we wilden!

*bericht bewerkt door Yvette70 op 21 feb 2019 09:02

Als je bij Sunweb hebt geboekt, dien je primair daar je klacht in te dienen.
Echter, als ze je een vergelijkbaar aanbod hebben gedaan, denk ik dat je weinig hebt om op te staan.

Punt is: Wat is 'een vergelijkbaar aanbod' ? Daar zullen zij ongetwijfeld een andere definitie voor hebben dan jij.

In de praktijk zal dat neerkomen op een onderkomen in dezelfde prijs- resp. productklasse in een vergelijkbaar gebied in de buurt.
Dat je daardoor niet 'naast vrienden' die apart geboekt hebben, is in dat geval jammer. Dan had je maar in een keer voor die hele groept moeten boeken.

Kom je er met hun niet uit, dan kun je altijd nog een klacht bij de ANVR indienen.

Rob

zie hier nu heel vaak de naam Sunweb vallen. Is dit bij andere organisaties niet of minder het geval?

Morgen gewoon weer lekker met eigen caravan op pad. Dus dit soort gez…k blijft ons gelukkig bespaard ;)

Edwin van Riel

zie hier nu heel vaak de naam Sunweb vallen. Is dit bij andere organisaties niet of minder het geval?

Morgen gewoon weer lekker met eigen caravan op pad. Dus dit soort gez…k blijft ons gelukkig bespaard ;)

evr66 op 21 feb 2019 11:08

@Edwin, Sunnep is dezelfde club als bizztravel (bron zijzelf) en misschien hebben ze nog wel meer namen/websites waaronder ze opereren. Misschien dat een insider ons eens kan uitleggen hoe het werkt, want het lijkt er verdacht veel op dat er (net als bij vliegtuigstoelen) een x% wordt overbooked. Of dat ze bij mooi weer proberen die extra vraag (tegen volle mep) mee te pikken door anderen er weer uit te werken. Overigens zou het me ook niet verbazen als het niet de Sunneps maar de accomodaties zijn die dit spelletje beginnen. In mijn late annulering had het gekozen hotel namelijk zelf nog wel plek (gecheckt, ff laten bellen door een native)

*bericht bewerkt door Sndr op 21 feb 2019 11:28

Ik denk niet dat dit soort zaken bij een specifieke reisorganisatie voor komt.
Dit doen ze allemaal: boeken/blokken vaak ruim van te voren een x-tal plekken, er vanuit gaande dat de praktijk laat zien dat y% niet op komt dagen. Alleen soms komt iedereen en dan hebben ze een probleem …
Statistisch gezien valt dit echter weg tegen het risico van lege bedden/stoelen.
Doen reisorganisaties, hotels, airlines etc. Ingecalculeerd risico.

En ik doe het zelf ook . . …
Als ik met 20 man op pad wil, weet ik in april echt nog niet hoeveel ik er uiteindelijk in januari heb.
Maar om met z'n 20en in een hotel te zitten, zal ik in april toch al die allocatie moeten doen.
Dus vraag ik om 20 bedden met de clausule dat ik tot een bepaalde datum zonder kosten kan annuleren.
Zo heb ik een paar dagen geleden een kamer terug gegeven voor ons tripje in maart, ik had met 7 man gerekend, het zijn er maar 5.

Je kunt en mag daar iets van denken, maar zo werkt het nu eenmaal.
Een bezette stoel/kamer levert nu eenmaal meer op dan dat het kost om een klant te compenseren.

Rob

De Sunweb Group bestaat o.a. Sunweb, GoGo, Husk, Bizztravel, Skikot en Snowblend. Ze hebben afgelopen jaren een aantal merken in elkaar op laten gaan. Jiba bestaat niet meer en X-travel valt nu onder GoGo. Dus je hebt zeker in Nederland op het oog veel keus, maar het is veel van hetzelfde.

Overigens vooral positieve ervaringen met al deze organisaties en het is wat @RCGrootveld zegt, ze doen het niet om mensen te pesten, maar om de prijzen die ze aanbieden ook haalbaar te maken. Als we allemaal via die organisaties boeken en 10% meer zouden betalen, dan zou het niet zo snel gebeuren, maar om hun marges te behalen, moeten ze eigenlijk wel nagenoeg alles volboeken en dus soms risico's nemen. Dit geldt natuurlijk met name voor pakketreizen, waarbij soms reis,verblijf en skipas amper duurder zijn dan een losse skipas.

Ik begrijp dat het soms vervelend is, maar als je je niet laat afschepen (wat uiteraard wel wat laakbaar is), dan kom je er meestal niet heel veel slechter van af.

Ik had voor m'n komende wintersport bij Sunweb een dag teveel skipas geboekt (wel dubieus dat dat überhaupt kon, langer dan het verblijf en de reis), maar na een mailtje werd het geregeld en zelfde dag was het geld teruggestort.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

De Sunweb Group bestaat o.a. Sunweb, GoGo, Husk, Bizztravel, Skikot en Snowblend. Ze hebben afgelopen jaren een aantal merken in elkaar op laten gaan. Jiba bestaat niet meer en X-travel valt nu onder GoGo. Dus je hebt zeker in Nederland op het oog veel keus, maar het is veel van hetzelfde.

Overigens vooral positieve ervaringen met al deze organisaties en het is wat @RCGrootveld zegt, ze doen het niet om mensen te pesten, maar om de prijzen die ze aanbieden ook haalbaar te maken. Als we allemaal via die organisaties boeken en 10% meer zouden betalen, dan zou het niet zo snel gebeuren, maar om hun marges te behalen, moeten ze eigenlijk wel nagenoeg alles volboeken en dus soms risico's nemen. Dit geldt natuurlijk met name voor pakketreizen, waarbij soms reis,verblijf en skipas amper duurder zijn dan een losse skipas.

Ik begrijp dat het soms vervelend is, maar als je je niet laat afschepen (wat uiteraard wel wat laakbaar is), dan kom je er meestal niet heel veel slechter van af.

Ik had voor m'n komende wintersport bij Sunweb een dag teveel skipas geboekt (wel dubieus dat dat überhaupt kon, langer dan het verblijf en de reis), maar na een mailtje werd het geregeld en zelfde dag was het geld teruggestort.

FrankW op 21 feb 2019 14:50

Mooie nuancering !

Peter Pos

Vind het persoonlijk een hoop BS. Als ik voor een klant een offerte maak, moet dat ook gewoon voor een prijs waar ik wat aan verdien zonder in een % van de gevallen mijn afspraken niet na te kunnen komen. Ze zien me al aankomen met leveren in bv 95% van de gevallen ;)

Edwin van Riel

Je kunt met overboekingen ook heel veel mazzel hebben. Wij hebben het een aantal jaren geleden gehad in Val Thorens. Van een ‘bezemkast’ naar een fijn appartement.
Ook via een sunweb partner, maar voor ons viel het kwartje dusdanig de goede kant op dat we er erg veel mazzel mee hebben gehad. Een overboeking hoeft daarom echt niet altijd negatief te zijn…

Waar veel organisaties erg gevoelig voor zijn is om een duidelijke reactie op facebook te plaatsen.

Juridisch heb je helaas geen poot om op te staan. Ze zijn er verantwoordelijk voor dat ze een gelijkwaardige accomodatie bieden, dat je met andere mensen afspreekt die via een andere partij hebben geboekt, Is jammer maar niet de verantwoordelijkheid van de organisatie.

@Lil92 Zo hoort het ook te zijn. Een organisatie die niet levert, hoort zijn best te doen tevreden klanten te houden. In mijn geval was die aandacht zero en kwamen er een seconde na de annulering per email vier waardeloze alternatieven. Random van de site geplukt: een in een ander skigebied, nummer twee was drie dagen minder en nummer drie sprongen de vlooien je via beeldscherm al tegemoet. Ze zullen van de ANVR e/o rechter wel iets moeten aanbieden. Conclusie: Subweb kan iets verkopen (incl betalen!), niet leveren en er vervolgens mee wegkomen. Hoort niet in een nette wereld web.

*bericht bewerkt door Sndr op 21 feb 2019 19:30

@Sndr niemand zegt dat je alleen die 4 alternatieven hoeft te accepteren. Zelf een alternatief op de website zoeken en dat als tegeneis stellen kan soms ook goed werken. Mensen gaan gewoon veel te snel akkoord met wat ze als alternatief geboden krijgen. Sunweb maakt daar handig gebruik van. Kennissen hadden ook zoiets meegemaakt dat hun appartement in la Plagne overboekt was. De alternatieven waren kleinere appartementen in la Plagne of een gelijkwaardig appartement in een dorp dat veel lager lag. Daar zijn ze niet mee akkoord gegaan. Toen hebben ze zelf op de website van Sunweb een accommodatie in Val Thorens gevonden dat gelijkwaardig was. Dat hebben ze toen als tegeneis gedaan en dat werd geaccepteerd. Ze kregen dus een groter skigebied en gelijkwaardige accommodatie voor hetzelfde geld.

Born to Ride

Als je in dit specifieke geval het feit dat de TS samen met anderen in dezelfde accommodatie zaten dit niet bij dezelfde organisatie hebben geboekt, buiten beschouwing laat. Is dat het aangebodene alternatief wel ok? Zelfde gebied, misschien zelfde soort acco?

Feit blijft dat zo kort voor vertrek wijzigingen wel heel vervelend zijn! Zeker op deze manier!

Vind het persoonlijk een hoop BS. Als ik voor een klant een offerte maak, moet dat ook gewoon voor een prijs waar ik wat aan verdien zonder in een % van de gevallen mijn afspraken niet na te kunnen komen. Ze zien me al aankomen met leveren in bv 95% van de gevallen ;)

evr66 op 21 feb 2019 18:47

Ik weet niet over wat voor branche je praat, maar ik kan me geen branche voorstellen waar je een offerte doet zonder daarin een, al dan niet expliciet vermelde, post 'onvoorzien' op te nemen.
En als dat wel zo is, verklaart dat wellicht dat zoveel zzp'ers resp. MKBers 'klagen'.

Rob

Dat is inderdaad vervelend.

Goed om je te realiseren dat volgens de "Allgemeine Geschäftsbedingungen für die Hotellerie", die op bijna alle rechtstreekse boekingen in Oostenrijk van toepassing zijn, zowel de hoteleigenaar als de gast tot 3 maanden voor de aankomst zonder opgaaf van redenen en zonder alternatief kosteloos mag annuleren. Dus ook als je ruim van tevoren rechtstreeks boekt, is je verblijf nog lang niet zeker.

77steve op 20 feb 2019 17:27

Weet jij ook hoe het zit met een aanbetaling? Geef dit meer zekerheid? Of is een aanbetaling in deze ook nietszeggend?

Plaats een reactie