Bindingen geschikt voor freestyle?

Hallo,
Als overjarige intermediate skiër die 1 x 1week per jaar ga skiën was ik op zoek naar ski’s die wat meer “fun” bieden. Ik ben dus zeker geen pro freestyler, maar eerder iemand die alles eens uitprobeer, zowel op als naast de piste als in het park. En in het park ook niets extreem.
Vandaar dat ik onlangs online de Freestyle ski’s “HoneyBagger” van het merk “Line” kocht. Daar zaten standaard de bindingen “LOOK NX 12 DUAL WTR B90” op. En er niets van kennende heb ik geen andere bindingen gekozen.
Na levering en eens testen op een tapijt valt het mij op dat de voorste bindingen een veersysteem hebben waarbij de voorkant van de schoen tot 1,5 mm omhoog beweegt als je met je gewicht naar achteren leunt. De groene vleugeltjes bewegen dus naar boven als je de voorkant van de schoen naar boven trekt en veren terug naar beneden als je stopt met trekken aan de schoen. Ondertussen heb ik ontdekt dat bij sommige bindingen de vleugels instelbaar zijn om de hoogtespeling te regelen, maar bij deze is het dus een niet-instelbaar veersysteem.
Nu is de vraag of dit wel gewenst is bij freestylen? Of zal ik daar weinig van ondervinden tijdens het skiën? Ook rekening houdende met mijn niveau.

Zonder naar achter leunen:

null

Met naar achter leunen:

null

Grts

off-topic
[quote
Vandaar dat ik onlangs online de Freestyle ski’s “HoneyBagger” van het merk “Line” kocht.[/quote]

Hopelijk is het type Honey Badger, want als ze echt “bagger” zijn, voorspelt
dat niet veel goeds.

Glide on!

Een aantal punten:

  • dit is een absoluut instapmodel skibinding. Niets mis mee, maar zeker geen afragbinding. Voor niets extreems zoals je zelf zegt, prima.

  • dit ziet er zo op het eerste gezicht en met jouw uitleg erbij niet goed uit. Deze beweging hoort er niet in te zitten met zo weinig kracht op de binding.

Maar ik heb wel wat vragen: is je binding goed afgesteld? Op de lengte van je skischoen? Wie heeft deze afgesteld?
Veren de ‘vleugels’ van de voorbak mee omhoog als je eraan trekt?
Op hoeveel DIN staat de voorbak ingesteld?

Click. Click. Peace

@Rogier,

  • dit ziet er zo op het eerste gezicht en met jouw uitleg erbij niet goed uit. Deze beweging hoort er niet in te zitten met zo weinig kracht op de binding.

Weinig kracht is het niet. Je moet de bot wel met veel kracht naar achter kantelen om de vleugels naar boven te krijgen.

Verder lijkt de binding wel goed afgesteld. Ik had alle info over mijn ski-stijl mee gegeven. Lengteafstelling OK. Afgesteld door winkel (EKOSport.be)
Vleugels met de hand omhoog trekken = 25kg trekkracht voor nodig (getest met bagage handweger)
Voorbak staat op 5,5 DIN en achteraan ook. Ik weeg 82kg; 50j; intermediate; Fun skier; Geen zeer hoge snelheden. Wel Fun Park.

Nu merk ik ook op dat dit systeem er ook voor zorgt dat als je de skibot zijwaarts kantelt (alsof je zelf zijwaarts zou vallen terwijl je de ski horizontaal op de grond vast houdt), dat de vleugels mee kunnen kantelen.

Bottom line:
Zou ik die vertikale speling wat proberen weg te werken (naar 0,2mm bijvoorbeeld)? Ik ben als technieker nogal handig dus dat moet mij wel lukken.
Of zou ik dat niet doen en gewoon zien wat het geeft op de sneeuw? 11 februari vertrek ik, dus nog van bindingen veranderen wordt krap.

*bericht bewerkt door MarcBB op 01 feb 2019 10:07

Zoveel speling lijkt mij niet goed. Kijk eens op je achterbak. Daar heb je achterop een soort metalen schuifje met 5 streepjes erop. Als je schoen er niet in zit, hoort dat schuifje helemaal naar buiten te staan. Als je schoen erin gaat, hoort dat schuifje iets naar binnen te schieten. Het meest ideale is dat die streepjes voor de helft naar binnen zijn en de helft naar buiten. Ik zou dat eens gaan checken. Daarbij zit er in je voorbak een schroef die kan wijzen naar ‘WTR’ of ‘Alpine’. Deze moet ik jou geval dan geloof ik op Alpine staan.

*bericht bewerkt door CheezField op 01 feb 2019 10:16

Als je een beetje handig bent. Google even op “check forward pressure” bij deze binding. Verticale ruimte wordt in de handleiding van de binding ook wel aangegeven wat wordt geadviseerd. Meestal minder dacht ik. Kun je evt voelermaat voor gebruiken.

Edwin van Riel

Alles ziet er nogthans goed ingesteld uit.
Keuzeschroef staat op “Alpine”.
Spanningsaanduidig is een inox klep. Ziet er OK uit (1mm naar binnen t.o.v. zwart metaal er onder). Ik kan het nog meer doen spannen, maar dat veranderd allemaal niets aan die opwaartse speling in het teenstuk. Op het internet niets over de spanningsinstelling van dit type te vinden. Ook DIN setting verhogen wijzigt niets aan de verticale speling.
Denk dat ik maar een “Mac Gyver”-ke ga doen (voor degene die hem kennen).

null

Ik heb hier in de garage dezelfde binding staan van een familielid ik kan morgen even kijken hoeveel speling ik heb. Als je wilt

Click. Click. Peace

Graag Rogier

Jow!

Ik heb ooit hetzelfde ‘probleem’ gehad. Op mijn Marker bindingen is er onderaan voor het plaatje een instelschroefje. Dit schroefje zorgt ervoor dat het wit gedeelte waar je voet momenteel niet op rust naar voor of naar achter kan. Als het naar voor gaat gaat het ook omhoog en naar achteren omlaag. Bij mijn weten heeft Marker dit gedaan voor als je erg verslete skischoenen hebt je toch nog een nauwe ‘fit’ kan krijgen aan de toepiece. Zoek even online de manual op van die binding en dan zal je het wel vinden of kijk even vanuit alle hoeken naar de binding, misschien kom je wel een vijsje tegen.

Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk, als je nog vragen hebt stuur je me maar even een PM!

Ik kijk morgen even… vandaag niet aan toegekomen.

@sanderwouters dat zit niet op deze look binding.

Click. Click. Peace

Zit er inderdaad niet op. Ik denk dat ze hier geopteerd hebben om de verticale speling met het verend systeem weg te werken i.p.v. aan een vijs te moeten draaien. Lijkt wel handig als men gewoon op de piste gaat skiën waarbij je meestal naar voor leunt. Lijkt dus minder gewenst bij freestylen…

Plaats een reactie