Zoektocht naar een allround ski!

Hallo,

Aangezien mijn ski’s aan vervanging toe zijn, en ik er zelf niet meer aan uit geraak, kom ik hier advies vragen over een geschikt setje voor mij.

Mijn profiel:

Man van 27 jaar, 171 cm groot en 63kg zwaar.
Ik heb ongeveer 25 weken ervaring op ski’s en kan wel stellen dat ik vrij goed ski ( voor iemand die slechts 2 weken per jaar op de latten staat ).

Ik wil het bij 1 set houden, en ben dus op zoek naar iets polyvalent.
Met de ene groep vrienden zoeken we nogal veel off-piste op, al dan niet enkele dagen met gids. We spenderen dan rond de 2 dagen op de piste. Hier doen we ons best om zo goed en zo veel mogelijk te skien.
Met de andere groep vrienden en familie volgen we vooral pistes, snij ik eerder de pistes af om toch een beetje off-piste te hebben. Dit is meer op het gemak.

ik denk dat ik dus rond “60 piste / 40 off-piste” ski, met voorkeur voor off-piste.

Nu ging ik naar een bepaalde winkel, waar ik volgende modellen voorgesteld kreeg:

  • HEAD Kore 93
  • Black Crows Camox

Op de websites van beide producenten claimen ze dat dit inderdaad “alleskunners” zijn, en dat ze dus bij mij passen.
Ik lees echter ook reviews ( meer van de Kore 93 ) dat deze echter veel meer off-piste gericht zijn ( 70/30 ofzo ).

Kunnen jullie even helpen en mij uitleggen (waarom) deze ski’s al dan niet bij mij passen en eventueel een alternatief geven?

Alsof latten kiezen nog niet moeilijk genoeg is, geraak ik er bij bindingen helemaal niet aan uit!
Kunnen jullie mij even op weg helpen?

Groeten :)

http://www.skiessentials.com/2019-ski-test?skis=2019-head-ko…
“She saw the skis as more of an on-trail product, which is a great perspective. “While this ski is specific for groomers and frontside skiing”
https://blisterreview.com/gear-reviews/2017-2018-head-kore-9…

*bericht bewerkt door Slim op 31 jan 2019 15:33

WBT de binding lijkt de Salomon of Atomic Shift de aangewezen kandidaat, tenzij je echt zeker weet dat je nooit een stukje zal willen lopen(in de toekomst).

Die linkjes van Slim gaat over Amerikanen. Die zien een ski van 100 onder de voet nog als pisteski. Niet echt representatief vind ik.

De Camox, Kore 93 en ook bijvoorbeeld de Blizzard Rustler 9 zijn perfecte opties voor wat je zoekt denk ik.
Op de piste zijn ze qua precisie niet te vergelijken met een pure pisteski natuurlijk, maar qua grip en stabiliteit zijn ze echt heel goed voor dat kaliber ski.

https://www.proskilab.com/h/men-s-all-mountain-back/ski-revi…

https://www.pugski.com/threads/long-term-review-2018-head-ko…

@Gigi, zoals jij denk ik ook wel weet is Pugski is juist omgekeerd, die vinden een ski van 85mm al een peoderbak.

Dat heb ik daar nog nooit zo ervaren.
Pugski is inmiddels ook niet meer dan een positiviteitsplatform voor de ski industrie. De reviews die daar staan lees ik al jaren niet meer omdat ik me er nog nooit in herkend heb. Als de Blizzard Brahma als een “smooth and easy intermediate ski” wordt weg gezet, dan weet ik niet wat ze van een écht flexibele ski vinden. Ik snap ze niet meer, die reviews. En alle merken zijn inmiddels partner van de site zo ongeveer, dus gezien de nooit kritische toon geloof ik ook niet echt meer in onafhankelijkheid.
Maar ja, dat geldt voor mij. Ieder moet voor zich weten wat hij met die reviews doet.

Absoluut mee eens wb.t de onafhankelijkheid.
Skiessentials is uiteindelijk een winkel, dus die willen verkopen.
Toch vindt ik hun reviews altijd erg behulpzaam, en vooral het commentaar er onder(evt. Je eigen vraag stellen). Daar leggen ze toch vaak uit welke ski een betere keuze voor jou is. Dat ze dan geen negatieve dingen vermelden, dat moet je dan goed in gedachten houden.

Maar inderdaad, Blister vind ik wel fijner, vanwege complete onafhankelijkheid. Proskilab doet dat ook maar hun reviews zijn zo kort, daar heb ik meestal weinig aan. vooral ook omdat je er geen vragen kunt stellen ter verduidelijking.

Ik heb een blizzard rustler 9 met Look SPX binding. Zowel deze als de Kore 93 ook prima. Tyrolia attack 13 ook altijd goed.

En alle merken zijn inmiddels partner van de site zo ongeveer, dus gezien de nooit kritische toon geloof ik ook niet echt meer in onafhankelijkheid.
.

GiGi op 31 jan 2019 16:37

Even off-topic.

Daar liep ik dus ook tegen aan. Mijn advies nu zal zijn, elke review van het merk zelf moet je niet eens de moeite nemen om die te kijken. Tenzij je iets wil weten over de constructie. De reviews van winkels ook met een korreltje zout nemen. Wil je tegenwoordig echt onafhankelijke reviews moet je echt goed gaan zoeken.

On-topic.

Als ik het zo hoor, komen jou wensen aardig overeen met die van mij. Vandaar dat ik na veel lezen (en advies van hier) voor de Blizzard Rustler 9 heb gekozen. Mijn persoonlijke mening over hoe ze skiën ben ik je nog verschuldigd. Die kan ik je over 3 weken pas geven:-)

@Chelle2,

Wat is jouw skistijl, of met andere woorden, waar wil je dat de ski goed in is, en waar ben je bereid compromissen aan te gaan?

Een Rustler 9 en K2 Pinnacle bijvoorbeeld, hebben wel veel gemeen(onder andere de breedte) maar verschillen ook op veel punten. Andere ski’s in het “allmountain 90-100mm” segment zullen nog veel meer verschillen.

*bericht bewerkt door Slim op 31 jan 2019 22:40

@Slim

Liever korte bochten dan lange, af en toe dient een bobbel om over te springen. Ik ben nogal “speels” op ski’s.

Scott Punisher 95? Nordica Soulrider 97?
Rustler 9 als je korte carve bochten wil maken, Black Crows Orb of Pinnacle 95 als je wat “lossere” tips en trails wil die meer “surfen”, en meer vergevingsgezind zijn bij spins en in buckels en poeder.

Dit allemaal gezegd als je geen topsnelheden hoeft te halen. Als je op hoge snelheid door de “crud” wil knallen dan komen we met andere skis aanzetten

*bericht bewerkt door Slim op 01 feb 2019 14:43

De Orb zou ik alleen niet nemen. Heerlijk op de piste, maar nauwelijks float. Meer een allmountain frontside of gewoon een brede pisteski.

@chelle2

Reading your posts if think that the Kore 93 would be a very good choice.

It would fit your 60/40 practise. It is a very pleasant ski, very capable both on piste and off-piste, quite agile and playfull for this category. It is a “soft ski” offering a lot of pleasure and feelings on soft snows and shallow to mid-deep powder. It is not as good on hard pack or on hardened crud as a Mantra or Stormrider, but offers more user-friendliness and confort. For deep powder and more floatation, you’ll need to get a larger model.

I wouldn’t recommend this ski, being soft, for a heavy and very agressive skier, but it doesn’t seem to be the case.

The Kore 93 was elected Best ski 2019 by ProSkiLab testers in the 50/50 All-Mountain category. Translated in Dutch by Gearscore : https://www.gearscore.nl/head/kore-93/2019/test-proskilab_sk…

I have discussed 2 weeks ago about this ski with other people working in the ski retailing business. It seems that this model is becoming widely popular in this segment.

Herve P. Gearscore.nl | Proskilab.co.uk

How about Stöckli Laser AX? Deze allmountain ski kan je ook in overweging nemen (mochten de financieen het toelaten)

*bericht bewerkt door dokteruk op 06 feb 2019 18:26

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!
  1. Salomon S/Max 12+Z12 Walk F80
  2. Salomon S/Max Blast + X12 TL
  3. Fischer RC4 The Curv Race+RC 4 Z11 PR

alle drie hardstikke goede allround ski’s voor de ervaren skiër. de 2e de ski is echt een beest.

Hoe Hoger Hoe Beter

Plaats een reactie